Tłumik nowego typu - OSL, ZDB

Rury wydechowe, tłumiki, osłony termiczne
Awatar użytkownika
Spiker
Posty: 3029
Rejestracja: pn 13 lip, 2009 11:11 am
Lokalizacja: Rzeszów

Tłumik nowego typu - OSL, ZDB

Post autor: Spiker »

W ramach zaczątku przyszłego artykułu ... Proszę komentujcie jak coś się nie zgadza albo macie swoje spostrzeżenia i dodatkowe uwagi.

Wstęp. Od przynajmniej kwietnia 1937-go roku dla OSL i października 1937 roku dla ZDB tłumik nowego typu (dla niezorientowanych: dyfuzor wkładany od przodu, ogon zintegrowany) był już standardem w modelach OSL i ZDB. Jest on o wiele bardziej złożonym elementem od poprzedniej wersji z odejmowanym ogonem i na pewno jego produkcja była droższa, ale widocznie priorytetem było lepsze wyciszenie, bo raczej nie nowocześniejszy wygląd skoro pozostawiono nieco archaiczny kształt rybki z ogromnym ogonem. Model 601 OSL, OS WH miał od początku produkcji tylko ten typ tłumika.
Tłumik w motocyklu 501 OSL z 1938-go roku
Tłumik w motocyklu 501 OSL z 1938-go roku
Budowa i wersje: Tłumik zaczyna się od lejka wlotowego o średnicy różnej dla OSL z głowicą aluminiową, OSL z głowicą żeliwną i ZDB, dla tego też przy adaptacji tłumików z jednego do drugiego modelu konieczna jest wymiana lejka na odpowiedni. Lejek ten jest nierozłącznym elementem wyjmowanego dyfuzora. Dyfuzor wchodzi w wystającą z przodu tłumika rurę stalową (chyba bez szwu) fi60x1,5 i jest zaciskany dedykowaną blaszaną opaską fi 60. Rura wlotowa tłumika kończy się wewnątrz zbieżnym stożkiem o który opiera się podobny stożek tylnej części dyfuzora. Dodatkowym mocowanie i pozycjonowanie dyfuzora zapewnia wystająca z tyłu szpilka M8 która przechodzi przez krótką tulejkę fi 12x2 przylutowaną mosiądzem (ten typ łączenia był stosowany tylko w tym miejscu) pomiędzy połówkami tłumika. Szpilka wystająca na zewnątrz tłumika jest dociągnięta wąską nakrętką M8 SW12 i zabezpieczona taka samą kontrnakrętką. Prawie cały dyfuzor jest wykonany z elementów zwijanych i spawanych z blachy stalowej 1 mm oprócz płaskownika 2 mm w tylnej części do którego jest mocowana szpilka mocująca. Niestety dotyczy to także lejka wlotowego, który jest przez to delikatny i dlatego często bardzo zniszczony. Ze względu na proste, kształty i łączenie z wielu elementów dyfuzor jest stosunkowo łatwy do dorobienia w warunkach garażowo-warsztatowych. Cały tłumik z dyfuzorem i opaskami jest dość ciężki, ale solidny i wytrzymały, przynajmniej w oryginalnym wydaniu. Najlepiej zachowane są oczywiście tłumiki pochodzące z motocykli z silnikiem dwusuwowym ze względu na konserwujący wpływ oparów olejowych w spalinach, dlatego też są poszukiwanym kąskiem wśród posiadaczy większych motocykli z silnikiem czterosuwowym.
Tłumik cywilny 351/501 OSL (wycinek uzupełnienia katalogu 351 OSL z kwietnia 1937 roku)
Tłumik cywilny 351/501 OSL (wycinek uzupełnienia katalogu 351 OSL z kwietnia 1937 roku)
Tłumiki cywilne 351/501 OSL (wycinek katalogu 351/501 OSL z listopada 1938 roku)
Tłumiki cywilne 351/501 OSL (wycinek katalogu 351/501 OSL z listopada 1938 roku)
Tłumik cywilny 251 OSL (wycinek uzupełnienia katalogu 201/251 OSL i 351 OT z kwietnia 1937 roku)
Tłumik cywilny 251 OSL (wycinek uzupełnienia katalogu 201/251 OSL i 351 OT z kwietnia 1937 roku)
Tłumik cywilny 201 ZDB (wycinek uzupełnienia katalogu 201 ZDB z października 1937 roku)
Tłumik cywilny 201 ZDB (wycinek uzupełnienia katalogu 201 ZDB z października 1937 roku)
Tłumik cywilny 601 OSL (wycinek katalogu 601 OSL z lipca 1939 roku)
Tłumik cywilny 601 OSL (wycinek katalogu 601 OSL z lipca 1939 roku)
W modelu 251 OSL i 351 OT występuje tylko jeden tłumik - prawy. Średnica wlotu lejka jest identycznea jak w większych OSL.
Tłumik 251 OSL / 351 OT. Dodatkowo pokazana osłona termiczna tłumika dla opcjonalnego wysoko poprowadzonego wydechu.
Tłumik 251 OSL / 351 OT. Dodatkowo pokazana osłona termiczna tłumika dla opcjonalnego wysoko poprowadzonego wydechu.
Wersje WH tłumika ze względu na możliwą kolizję z sakwami kurierskimi nie posiadały górnej części ogona a zamiast tego miały wywiercone dodatkowe otworki w bocznej części stożkowego przetłoczenia ogona.
Wczesne tłumiki WH (wycinek katalogu 351/501 OSL z listopada 1938 roku)
Wczesne tłumiki WH (wycinek katalogu 351/501 OSL z listopada 1938 roku)
Tłumik 251 OS WH (wycinek wojennego katalogu, jeszcze sprzed wprowadzenia żeliwnych karterów)
Tłumik 251 OS WH (wycinek wojennego katalogu, jeszcze sprzed wprowadzenia żeliwnych karterów)
W 1939/40 roku wprowadzono w modelu 351 OSL (tylko!) dodatkowy uchwyt w przedniej części tłumika mocujący tłumik do "trójkąta" tylnej części ramy. Co ciekawe prawy tłumik otrzymał te modyfikację tylko do wersji solo (bo do jazdy z wózkiem bocznym tłumik musiał być tak jak we wcześniejszej wersji obniżony poprzez zastosowanie dodatkowego łącznika, więc mocowanie do rury ramy nie wchodziło w grę).
Tłumiki cywilne 351 OSL od 1939/40-go roku (wycinek uzupełnienia katalogu 351/501 OSL z maja 1940 roku)
Tłumiki cywilne 351 OSL od 1939/40-go roku (wycinek uzupełnienia katalogu 351/501 OSL z maja 1940 roku)
W tym samym okresie podobnej modyfikacji dokonano w wojskowym modelu 351 OS WH (tylko! nie dotyczy 251 OS WH). Dodatkowe mocowanie z przodu tłumika jest jednak nieco inne niż w wersji cywilnej. Tłumiki nie maja oczywiście górnej części ogonów.
Późne tłumiki 351 OS WH (wycinek uzupełnienia katalogu 351/501 OSL z maja 1940 roku)
Późne tłumiki 351 OS WH (wycinek uzupełnienia katalogu 351/501 OSL z maja 1940 roku)
Uchwyt w przedniej części tłumika miały już wszystkie 601 OS WH:
Tłumik 601 OS WH (wycinek katalogu 601 OSL z lipca 1939 roku)
Tłumik 601 OS WH (wycinek katalogu 601 OSL z lipca 1939 roku)
Zestawienie numerów głównych części:
Tłumiki tabela.jpg
Działanie: Spaliny wpadające do tłumika z rury wydechowej poprzez lejek wlotowy przechodzą przez specjalnie skonstruowany układ labiryntowy dyfuzora i w końcu wydostają się przez lejkowe zakończenie rury fi 60 tłumika do głównej "puszki" tłumika ograniczonej przez zespawane połówki (wytłoczki z blachy stalowej 1 mm). Ale spaliny nie trafiają od razu szczelin wylotowych w ogonie tłumika, lecz do dodatkowej rury włożonej w ten ogon i też zakończonej zbieżnym stożkiem. Tak więc gazy wylotowe silnika odbijają się od tylnej obłej powierzchni tłumika i zawracają do przodu aby przez wspomnianą rurę ogona w końcu dostać się do właściwego spłaszczonego ogona i znajdujących się w nim końcowych szczelin. Warto wspomnieć, że w spodniej części tłumika znajdują się dwa otwory do odprowadzania skroplin - jeden w zewnętrznej połówce a drugi w wewnętrznej połówce w którego osi jest także otworek w rurze na dyfuzor fi 60. Bez drożności tych otworków tłumik jest bardzo podatny na korozję, dlatego trzeba je sprawdzać a w przypadku zakupu kopii tłumików najczęściej wykonać (niestety wytwórcy tłumików o tym zapominają).
Wspomniany tłumik nowszego typu jest z pewnością cichszy od poprzednika, a na pewno w porównaniu do współczesnych kopii, które nie mają żadnej przegrody wlotowej a jedynie nieco zmodyfikowany w stosunku do oryginału element tłumiący w wyjmowanym ogonie. Trudno jednak powiedzieć, jak ta większa skuteczność nowego tłumika wpłynęła na osiągi motocykla. Instrukcje obsługi nie podają zmiany mocy silnika i osiągów, więc trzeba przyjąć praktyczny brak pogorszenia tych parametrów.
NSU 351 OSL '38, ...
Awatar użytkownika
Spiker
Posty: 3029
Rejestracja: pn 13 lip, 2009 11:11 am
Lokalizacja: Rzeszów

Re: Tłumik nowego typu - OSL, ZDB

Post autor: Spiker »

A teraz uwagi i wątpliwości co do których chciałbym z wami podyskutować na forum:

1) Byliśmy do niedawna na 100% pewni, że nowy typ tłumika wychodził z fabryki tylko i wyłącznie w wersji malowanej (żaden znany katalog części nie przewiduje innej wersji), jednak to przekonanie zburzyło jedno zdjęcie z 1938-go roku przedstawiające świeżo zakupiony (w Polsce!) egzemplarz 251 OSL z ewidentnie chromowanym tłumikiem. Niestety w wyniku awarii dysku komputera straciłem te zdjęcia - może ktoś z was mógłby je przypomnieć? Tak dla kolejnych wątpiących jeśli się pojawią.
Na tej retuszowanej reklamowej fotce cywilnego, najwyraźniej ponadstandardowo dekorowanego 601 OSL tłumik też wydaje się być chromowany:
Wycinek okładki katalogu części 601 OSL z lipca 1939-go roku
Wycinek okładki katalogu części 601 OSL z lipca 1939-go roku
2) Dotychczas panowało przekonanie, że prawy i lewy tłumik niczym się nie różnią poza umiejscowieniem uchwytu na lewej lub prawej powierzchni bocznej. Dzisiaj mam jednak pewne wątpliwości czy to aby wszystko, bo chyba w środku technologia produkcji wymusiła dodatkowe różnice. Trafił mi się niedawno tłumik w stanie znacznej korozji i do jego uratowania musiałem wyciąć pewne fragmenty poszycia ... a pewnie i tak skończy się na rozpołowieniu. Ale juz teraz widzę, że najprawdopodobniej dwie wewnętrzne rury były mocowane spawami TYLKO do połówki wewnętrznej (tej z uchwytem) a zewnętrzną połówkę montowano już tylko poprzez obspawanie gazowe wkoło rantu i dodaniu kilku zgrzewów łączących poszycie zewnętrzne z rurą na dyfuzor oraz w ogonie. Tak więc twierdzę (na razie wstępnie), że połówka wewnętrzna z uchwytem jest mocniejsza i po ewentualnym przełożeniu uchwytu na drugą stronę będzie on mniej sztywny. Co sądzicie?

3) Według wszelkich obserwacji cywilne tłumiki od OSL alu, OSL żeliwo i ZDB (nie licząc wersji 351 OSL od 1939-go roku z dodatkowym mocowaniem) nie różnią się niczym oprócz średnicy stożka wlotowego w dyfuzorze, bo są po prostu dostosowane do różnych średnic rur wydechowych. Czy potwierdzacie? Bo nie jest dla mnie jasne dlaczego numery części "gołych" tłumików OSL i ZDB są różne. Czyżby jednak nieznacznie inaczej ukształtowany uchwyt? (patrz p. 5 poniżej)

4) Podobny dylemat mam z tłumikiem 251 OS WH, gdzie numer części jest inny niż w "na oko identycznym" tłumiku 351 OS WH. Co ciekawe jeszcze inny numer ma tłumik 601 OS WH. Czyli jest inaczej niż w wersji cywilnej gdzie cała rodzina OSL miała ten sam tłumik o tym samym numerze katalogowym. Gdzie tkwi różnica tych tłumików WH? Ten 601 OS WH ma dodatkowy uchwyt z przodu i to go może wyróżniać ale znowu prawy tłumik nie ma tego samego numeru co ten podobny tłumik 351 OS WH z dodatkowym uchwytem.

5) Zastanawia tylko dlaczego producenci współczesnych kopii tłumików (starszego typu) oferują dwa typy uchwytów - jeden przegięty, drugi prosty. Nie zaobserwowałem żadnych różnic w oryginalnych egzemplarzach tłumików nowego typu, wiec może to tylko specyfika starszej konstrukcji?
NSU 351 OSL '38, ...
Awatar użytkownika
enesiak
Posty: 3208
Rejestracja: śr 12 mar, 2014 3:39 pm

Re: Tłumik nowego typu - OSL, ZDB

Post autor: enesiak »

'Przegiety' lub 'prosty' uchwyt w dzisiejszych 'dorobkach' tlumikow, mozna jedynie wytlumaczyc szerokoscia silnikow 'waskich' i tylu ramy wersji S - OS / OSL, bo dosc sporo wlascicieli stosuje dorabiane 'pelne' tlumiki [ z niewyjmowanym ogonem ] - do starszych wersji motocykli 'OS / OSL zeliwniakow 1936 / 37', nie ogladajac sie na ich 'niestosownosc'.
Zawsze moga 'wyjasnic znajomym - ze to przejsciowka 1936/37', bo na roznych zdjeciach sprzed wojny - takie 'pelne / nierozbieralne' tlumiki, sa pokazywane juz na reklamach NSU z 1936r....
I jest jeszcze z nimi [ uchwytami ] drugi 'problem' - mianowicie na wielu zdjeciach z epoki / 1936 - 37 widac, ze 'dolne' tlumiki sa zamocowane w odkuwkach tylu ramy, ale w 'oczkach wozkowych', na specjalnych srubach 'redukcyjnych' - bo same odkuwki nie maja osobnych 'oczek' do mocowania 'dolnych' tlumikow..?
To tak, jakby te motocykle mialy odkuwki do 'gornych wydechow / sport', pozbawione tychze 'oczek do dolnych tlumikow', ale do zdjec wydechow 'dolnych' - zamontowano wlasnie takie 'sruby redukcyjne' i w zwiazku z tym - tlumiki sa bardziej 'odsadzone od ramy', bo 'oczka wozkowe' - wystaja niejako ok. 1 cm poza plaszczyzne oryginalnych 'oczek dolnych - tlumikowych'..?
Na pierwszym zdjeciu, na samej gorze - uchwyt tlumika jest wlasnie zamocowany na 'srubie redukcyjnej' - wkreconej w 'oczko wozkowe' odkuwki ramy...
Ostatnio zmieniony wt 24 sty, 2023 2:27 pm przez enesiak, łącznie zmieniany 1 raz.
201, 251, 601 S, OS, OSL i inne...
Awatar użytkownika
Spiker
Posty: 3029
Rejestracja: pn 13 lip, 2009 11:11 am
Lokalizacja: Rzeszów

Re: Tłumik nowego typu - OSL, ZDB

Post autor: Spiker »

enesiak pisze: wt 24 sty, 2023 2:05 pm 'Przegiety' lub 'prosty' uchwyt w dzisiejszych 'dorobkach' tlumikow, mozna jedynie wytlumaczyc szerokoscia silnikow 'waskich' i tylu ramy wersji S - OS / OSL, bo dosc sporo wlascicieli stosuje dorabiane 'pelne' tlumiki [ z niewyjmowanym ogonem ] - do starszych wersji motocykli 'OS / OSL zeliwniakow 1936 / 37', nie ogladajac sie na ich 'niestosownosc'.
Powszechnym zjawiskiem jest raczej stosowanie tłumika starszego typu z odejmowanym ogonem do egzemplarzy nowszych wyprodukowanych już po zmianie tłumika w 1937 roku. A to wszystko dlatego, że na ebayu (https://www.ebay-kleinanzeigen.de/s-auspuff-nsu-osl/k0), allegro i każdym bazarze są powszechnie oferowane i dostępne takie właśnie tłumiki (bardzo możliwe, że wszystkie od znanych od lat polskich producentów), podczas gdy te nowszego typu są tylko u wyspecjalizowanych handlowców jak Lukes http://www.nsu.cz/eshop/?hledat,13&sPhr ... %C3%BDfuku (kiedyś krótko miał je na straganie tez Warski, ale chyba ich nie produkował). I tak jak sugeruje Enesiak dlatego też istnieją w tych kopiach co najmniej dwie wersje uchwytów ("proste" i "odsadzone").
Przykład z krajowego podwórka oferty dwóch wersji uchwytów:
https://oldtimergarage.eu/pl/exhaust/51 ... 0-500.html
https://oldtimergarage.eu/pl/exhaust/48 ... mount.html

Ale reszta handlarzy i producentów ma tylko jeden typ dostępny.
http://retromoto.pl/nsu/1780-tlumik-kon ... 01498.html
Niektórzy dodają nawet nitowania ogona jak w oryginale:
https://www.amazon.pl/Tlumik-NSU-201-25 ... B085QMQNCH
A inni sami wymyślają wersje pod istniejące zapotrzebowanie jak ten "WH z odejmowanym ogonem":
http://www.motory.hg.pl/component/virtu ... l?Itemid=0
Każdy upraszcza część ogona wchodzącą do wnętrza tłumika robiąc płaska zaślepkę. Otwory też raczej większe zgodnie z upodobaniami klientów.:
http://www.motory.hg.pl/component/virtu ... l?Itemid=0
Niektórzy topornie spawają uchwyty:
https://www.ebay-kleinanzeigen.de/s-anz ... -306-24472
Są zaskakujące wersje jak malowany tłumik z chromowanym ogonem:
https://www.ebay-kleinanzeigen.de/s-anz ... -306-24472

Nasi przynajmniej robią zgodne z oryginałem opaski.

A kopii tłumików nowego typu nie ma! A jak są ogłoszenia to "suche ..." czyli szukam (https://www.ebay-kleinanzeigen.de/s-anz ... 0-306-7429).
NSU 351 OSL '38, ...
Awatar użytkownika
skrzydlaty
Posty: 730
Rejestracja: czw 09 gru, 2010 10:39 am

Re: Tłumik nowego typu - OSL, ZDB

Post autor: skrzydlaty »

1) Tłumik nowego typu był już w standardzie w modelu 351 OT.
Mimo, że istnieje rycina przedstawiająca ten model w tłumikiem starszej wersji,
to taki tłumik nie był fabrycznie montowany do tego modelu.
Czyli tłumik był dostępny już w listopadzie 1936 roku. Tak jak zbiornik paliwa z tłoczonymi panelami bocznymi.
Może w innych modelach za dopłatą.

2) Nie spotkałem tłumika oryginalnego bez odsadzenia na uchwycie.

3) Konstrukcja tłumika 2 wersji jest na tyle pancerna, że w swoim motocyklu posiadam przerobiony lewy na prawo.
Działa bez zarzutu od lat 18 - Mój Szczypior jest już pełnoletni :lol:
po prostu 'Szczypior'... znaczy się 351 OT
Awatar użytkownika
enesiak
Posty: 3208
Rejestracja: śr 12 mar, 2014 3:39 pm

Re: Tłumik nowego typu - OSL, ZDB

Post autor: enesiak »

To 'odsadzenie' / na wygietych uchwytach tlumikow 'WH' - moglo tez wymusic zastosowanie tylnej podstawki 'WH' ze wzmocnieniem, ktora tym ukosnym 'zastrzalem z korytkiem' do podparcia o dolne rurki ramy - mogla zahaczac o sam korpus tlumika, zawieszonego dosc blisko dolnych rurek ramy [ jak 'mniemam' ' ]...
Z tylu tlumika - sam 'ogon' jest przewezony, dlatego zwykla - 'cywilna' podstawka nie zahacza o 'ogony', ale zastrzaly 'WH' - mogly sie juz wbijac w poszerzajacy sie tlumik, prawie w polowie jego dlugosci, stad takie 'odsadzenie od ramy 10 - 12 / 15 mm' powinno bylo wystarczyc.
Cos mi sie tak 'kojarzy - sprzed 44/45 lat', ze jak jezdzilem moim 'chopperem 251 WH', z oryginalnym tlumikiem jak najbardziej / 'WH', to wlasnie tylna podstawka wbijala sie tym podpierajacym o rame 'korytkiem' - w boczna scianke tlumika / od wewnetrznej strony, tak 'szurgala po sciance', bo tlumik mogl miec 'letko wygiety - splaszczony' uchwyt do ramy, np. od jakiejs wczesniejszej 'gleby' na tym motorku..?
201, 251, 601 S, OS, OSL i inne...
Awatar użytkownika
Spiker
Posty: 3029
Rejestracja: pn 13 lip, 2009 11:11 am
Lokalizacja: Rzeszów

Re: Tłumik nowego typu - OSL, ZDB

Post autor: Spiker »

Dzięki za uwagi i sugestie. Dzięki za uzupełnienie informacji o 351 OT.

Jeśli chodzi o ten nowszy typ tłumika z dyfuzorem wkładanym z przodu i integralnym ogonem to nie można zapominać, że podobną konstrukcję, tylko "w mniejszej skali" zastosowano w "setkach" Quick i Pony. ale to już temat na inny wątek pewnie. Chociaż warto o tym wspomnieć chociażby w ramach ostrzeżenia przed zakupem do większego NSU na podstawie niewyraźnych fotek i na tej podstawie błędnego oszacowania wymiarów i proporcji.
NSU 351 OSL '38, ...
Awatar użytkownika
Spiker
Posty: 3029
Rejestracja: pn 13 lip, 2009 11:11 am
Lokalizacja: Rzeszów

Re: Tłumik nowego typu - OSL, ZDB

Post autor: Spiker »

Zdaje się, że te zdjęcia Radkowego 251 OSL "z polskiego salonu" zrobione niedługo po zakupie w 1938-mym roku były najlepszym dowodem na istnienie czegoś takiego jak chromowany tłumik nowego typu. Czy można by w tym wątku przypomnieć te wiekopomne zdjęcia?
NSU 351 OSL '38, ...
estensu
Posty: 13
Rejestracja: pn 30 sty, 2023 9:12 am

Re: Tłumik nowego typu - OSL, ZDB

Post autor: estensu »

I can comment on some of the points:

1) The newer type exhaust muffler is pictured painted black in all of the catalogues and manuals. I believed they appeared starting from frame number 1029653 (351 OSL) in late 1936 (series 5). In reality export models had mostly chrome plated muffles. That can be explained by the fact that starting from mid 1936 all German motorcycle manufacturers (DKW, BMW etc.) reduced the use of chrome plating in domestic market and chrome plated mufflers were reserved for models meant for export. This reduction of chrome plated parts is also mentioned in Klaus Arth's book "NSU Motorräder 1900-1945". To confirm my statements, I have an original chrome plated muffler and one old photograph displaying NSU 501 OSL in 1937 with chrome plated newer type mufflers. I can take pictures from the muffler to show you.

3) I'm not aware that the silencers inlet cones differ in size (diameter). Into the original muffler, original 501 alu head exhaust pipe fits perfectly and so does reproduction OSL cast iron head exhaust pipe. Can anyone provide diameter of original cast iron head exhaust pipe?

4) I have remains of a WH type muffler. I can take pictures if it helps somehow.

5) I have newer seen an original newer type of muffler with straight hanger bracket. But that does not mean they do not exist.
estensu
Posty: 13
Rejestracja: pn 30 sty, 2023 9:12 am

Re: Tłumik nowego typu - OSL, ZDB

Post autor: estensu »

By "models meant for export" I mean motorcycles that were ordered from NSU factory by dealers/resellers who resided outside Germany.
Awatar użytkownika
Spiker
Posty: 3029
Rejestracja: pn 13 lip, 2009 11:11 am
Lokalizacja: Rzeszów

Re: Tłumik nowego typu - OSL, ZDB

Post autor: Spiker »

estensu pisze: sob 18 lut, 2023 5:46 pm By "models meant for export" I mean motorcycles that were ordered from NSU factory by dealers/resellers who resided outside Germany.
Ta teoria ma sens, bo wspomniany 251 OSL z chromowanym tłumikiem został zamówiony u dealera w Polsce co udowadnia zachowana kompletna dokumentacja tej transakcji. Tak więc był to eksport.
Dziwne jest tylko, że precyzyjni Niemcy nie wymieniają chromowanej wersji tłumika jako osobny numer części zamiennej. Ale widocznie mieli inny system określania wykończenia danego egzemplarza. W każdym katalogu części jest przecież adnotacja o konieczności podania numeru ramy przy zamawianiu czegokolwiek z fabrycznych magazynów.
NSU 351 OSL '38, ...
Awatar użytkownika
Spiker
Posty: 3029
Rejestracja: pn 13 lip, 2009 11:11 am
Lokalizacja: Rzeszów

Re: Tłumik nowego typu - OSL, ZDB

Post autor: Spiker »

Co do fabrycznego sposobu wykończenia tłumika "nowego typu" to chciałbym zaprezentować odpowiednie ilustracje z fabrycznego wydawnictwa z grudnia 1939-go roku:
tłumiki.jpg
tłumik wlot.jpg
tłumik sruba.jpg
Te ilustracje sugerują, że tłumik lakierowano na czarno już w komplecie = wraz z zamontowanym dyfuzorem (a więc z opaską fi 60 i nakrętkami szpilki dyfuzora). Lakier błyszczący. Tylko opaska mocująca tłumik do rury wydechowej była z białym pokryciem galwanicznym (prawie na pewno chrom).
(Podobnie postępowano z kołami od 1938-go roku z kołami, gdy malowano po całości już po zapleceniu szprych i wycentrowaniu koła.)
NSU 351 OSL '38, ...
Awatar użytkownika
Spiker
Posty: 3029
Rejestracja: pn 13 lip, 2009 11:11 am
Lokalizacja: Rzeszów

Re: Tłumik nowego typu - OSL, ZDB

Post autor: Spiker »

Do wytłoczenia połówki tłumika potrzebowano w fabryce prasę o nacisku 175t i to pewnie wyjaśnia, dlaczego prawie wszyscy "dorabiacze" rzucają się na starszego typu tłumik z osobnym ogonem i wykonują go w dodatku z najcieńszej możliwej blachy.
tłumik - prasa - big.jpg
tłumik - prasa.jpg
tłumik - prasa - zoom.jpg
NSU 351 OSL '38, ...
ODPOWIEDZ