Mały 'enes zastępczy' z lat 20-stych...

Motocykle innych marek niż NSU
Awatar użytkownika
Spiker
Posty: 3029
Rejestracja: pn 13 lip, 2009 11:11 am
Lokalizacja: Rzeszów

Re: Mały 'enes zastępczy' z lat 20-stych...

Post autor: Spiker »

Jeśli to rzeczywiście Stock R119 to opis mówi wyraźnie: "W piaście koła była ulokowana dwustopniowa skrzynia biegów marki Fichtel & Sachs."

Ale ten podobny konstrukcyjnie Heros (patrz zdjęcie w tym wątku) wygląda na prostszą konstrukcję. Być może miał tylko napinacz paska pełniący rolę sprzęgła jak w latach nastych i nie miał przekładni. Świadczyć o tym może pośrednio to mocowanie koła pasowego bezpośrednio do szprych. Nie widzę tam skrzyni biegów za silnikiem. Może pójść tą drogą tymczasem?

Tak przy okazji. Znalezione w sieci:
https://www.fahrzeugbilder.de/bild/Mope ... ad-ag.html
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/ ... 924_01.jpg

Szczegóły zapłonu:
https://www.kleinanzeigen.oldtimer-mark ... R119_55093

https://motopedia-online.info/Produktka ... -1486.html (gdzie szprychy koła pasowego?)
https://motopedia-online.info/Produktka ... -7375.html (j.w. ... ale czy to na pewno Stock?)
https://motopedia-online.info/Produktka ... 13422.html ("Riemen-Direktantrieb" - może były wersje bez zmiany biegów też?)
https://motopedia-online.info/Produktka ... -8133.html (inny widelec?)

https://www.pinterest.de/pin/351140102191141064/ (też jakby koło pasowe "bezszprychowe"? podnóżki i siodło pasażera bardzo optymistyczne)

https://cybermotorcycle.com/euro/brands/stock.htm (logo do odtworzenia)
NSU 351 OSL '38, ...
Awatar użytkownika
enesiak
Posty: 3208
Rejestracja: śr 12 mar, 2014 3:39 pm

Re: Mały 'enes zastępczy' z lat 20-stych...

Post autor: enesiak »

O - dzieki, jak widac, to tylko ten z pierwszego zdjecia, drugiego i ten 'pocztowy / z listonoszem' - maja 'pelen wypas', czyli : skrzynie ze sprzeglem w torpedzie [ bo maja dzwigienki do sprzegla i skrzyni / na gornej belce ramy ], zas na pozostalych - sa 'wersje biedne, kryzysowe / standardowe - direktantrieb', czyli - ze 'sie da / do szprych / na sztywno' tez kolo pasowe stosowac, skoro 'tak bylo przed wojna'..?
Myslalem dotad, ze tylko w najstarszych wersjach / 'Evans' na kolach 28 cali, typowo 'rowerowych' - bylo przelozenie 'bezposrednie' i kolo pasowe do szprych, a tu taki 'myk' - to wiele ulatwia...
Cieawy tez jest jeden przedni widelec i to w 1929 / 'pocztowy' - ma zastosowana sprezyne 'barylkowa - sciskana', pomimo oryginalnego - glownego widelca i wahaczy wleczonych, czyli jak w rowerach 'amerykanskich' i to z lat duzo pozniejszych..?
Wyglada, ze wszystkie elementy widelca sa oryginalne jednak - tylko przednie 'strzemie' od piora zostalo cofniete [ bo ma 'oczka do koncowki piora' / z tylu ] i jest do niego 'przyfastrygowana sprezyna barylkowa' - na osobnym uchwycie z blachy, zamocowanym do podstawy widelca glownego.
Czyli ze musialy juz wtedy pekac czasem [ lub czesciej ] resory piorowe [ 'przehartowane' ? ] i listonosz zdecydowal sie na 'modyfikacje elementu sprezystego' : resor piorowy - zastapil sprezyna 'barylkowa - sciskana' i to tez jest 'rewelacyjne' rozwiazanie, bo sam sie tego obawiam - 'trzaskania pior widelca', majac doswiadczenia sprzed 15 - 17 lat - jak stracilem w tydzien / dwa wszystkie piora w widelcu rowerowym / 'trzaskaly jak szklo', niestety...
Spotkalem tez w Dreznie / na bazarze - cylinder chlodzony 'woda - ciecza' z egzemplarza 'wyscigowego', w calkiem dobrym, uzytkowym stanie - ale 'cena zaporowa / jak male NSU w calosci' , az ciekawe - jak wygladala do niego chlodnica..?
201, 251, 601 S, OS, OSL i inne...
Awatar użytkownika
Spiker
Posty: 3029
Rejestracja: pn 13 lip, 2009 11:11 am
Lokalizacja: Rzeszów

Re: Mały 'enes zastępczy' z lat 20-stych...

Post autor: Spiker »

Źle napisałem, bo z pamięci. Teraz widze, że Heros ma skrzynię biegów, kopnik i sprzęgło w typowym miejscu. Prawdziwy mały motocykl.
NSU 351 OSL '38, ...
Awatar użytkownika
enesiak
Posty: 3208
Rejestracja: śr 12 mar, 2014 3:39 pm

Re: Mały 'enes zastępczy' z lat 20-stych...

Post autor: enesiak »

Kiedys 'zachorowalem' tez [ ze 25 lat temu ] na takiego malego 'sciganta' / chlodzonego woda - ciecza, w tym wypadku na zdjeciu - to akurat 'mini Opel scigant' i nawet zdobylem bardzo podobna rame tyle, ze chyba do jeszcze mniejszego silniczka / 75 - 98cc.
Wszytko to lekkie, male sprzety produkowane tuz po Wielkiej Wojnie, dlatego takiej malej pojemnosci - zastosowane silniczki rowerowe 75 - 90 - 120cc / tanie w produkcji, ale majace swoj niewatpliwy urok :
Załączniki
Przykladowy 'lekki scigant Opel' z podobnych lat, 1921 - 23, chlodzony ciecza i juz z napedem lancuchowym, rama prawie identico, jak w 'Herosie' czy 'Stocku', tylko sztywne - sportowe zawieszenie, przod wzmocniony do 'duzych' predkosci, nawet ponad 100 km/h..:
Przykladowy 'lekki scigant Opel' z podobnych lat, 1921 - 23, chlodzony ciecza i juz z napedem lancuchowym, rama prawie identico, jak w 'Herosie' czy 'Stocku', tylko sztywne - sportowe zawieszenie, przod wzmocniony do 'duzych' predkosci, nawet ponad 100 km/h..:
201, 251, 601 S, OS, OSL i inne...
Awatar użytkownika
enesiak
Posty: 3208
Rejestracja: śr 12 mar, 2014 3:39 pm

Re: Mały 'enes zastępczy' z lat 20-stych...

Post autor: enesiak »

Ten 'Opel' na zdjeciu powyzej - to 'ewolucja roweru z silnikiem IOE', bo taki byl stosowany wowczas do napedu, pojemnosc chyba 140 cc, moc cos 1,5 - 2 KM, jak widac takze - w ramie byl jeszcze suport z korbami, do rozruchu i hamowania hamulcem 'torpedo' w tylnej piascie [ tu juz bez tego suportu ].
Natomiast do 'sportu / wyscigow' zdjeto suport i zamontowano przekladnie lancuchowa - zebatkowa, w silniku zastosowano juz rozrzad OHV, chyba przy 'slepej glowicy' jeszcze - ale jest za to wodne chlodzienie i chlodnica mosiezna...
Troche 'smieszny' ten mosiezny gaznik / 'samochodowy', no ale chyba tylko taki 'mieli pod reka [ a co z jego ciezarem - 0,7 - 0,8 kg ? ], mogli 'wymyslec'
przeciez jakis lzejszy / 'ameliniowy' - jak to 'sportowa maszyna'...
201, 251, 601 S, OS, OSL i inne...
Awatar użytkownika
enesiak
Posty: 3208
Rejestracja: śr 12 mar, 2014 3:39 pm

Re: Mały 'enes zastępczy' z lat 20-stych...

Post autor: enesiak »

A do tej 'jeszcze mniejszej / lzejszej' ramy 'sciganta setkowego' - mam np. przedni widelec 'wahliwy / na resory piorowe' i to w dodatku az na dwa boczne / wzdluzne, to sa potrzebne juz tak miniaturowe - ze o polowe wezsze, mniejsze i ciensze niz w 'Stocku'..:
Załączniki
'Widly wahliwe / setkowego bzyka' - na tak cienkie, delikatne resory piorowe, ze chyba je dorobie z 'brzeszczotow'..:
'Widly wahliwe / setkowego bzyka' - na tak cienkie, delikatne resory piorowe, ze chyba je dorobie z 'brzeszczotow'..:
'Widelki wahliwe / miniaturki', zaledwie troche masywniejsze - niz rowerowe..:
'Widelki wahliwe / miniaturki', zaledwie troche masywniejsze - niz rowerowe..:
201, 251, 601 S, OS, OSL i inne...
Awatar użytkownika
Spiker
Posty: 3029
Rejestracja: pn 13 lip, 2009 11:11 am
Lokalizacja: Rzeszów

Re: Mały 'enes zastępczy' z lat 20-stych...

Post autor: Spiker »

Ten zielony kolor to chyba ten odcień typowy dla Wanderera ...
NSU 351 OSL '38, ...
Awatar użytkownika
enesiak
Posty: 3208
Rejestracja: śr 12 mar, 2014 3:39 pm

Re: Mały 'enes zastępczy' z lat 20-stych...

Post autor: enesiak »

No - i wreszcie trafilem na mala 'lampke karbidowa / tylna' i tu ciekawostka, bo chyba ja 'ktos przerobil - na elektryczna' juz przed wojna, zaroweczka jest w niej sygnowana 'GERMANY 3,8 V / 2128' [ czyzby : 21 tydzien 1928r. ? ], a 'srubki - wkrety' mocujace oprawke elektryczna do korpusu lampki, sa mosiezne / niklowane i maja stare / mocno wypukle lebki..:
Załączniki
IMG20230313233951.jpg
IMG20230313234007.jpg
IMG20230313234052.jpg
201, 251, 601 S, OS, OSL i inne...
Awatar użytkownika
Spiker
Posty: 3029
Rejestracja: pn 13 lip, 2009 11:11 am
Lokalizacja: Rzeszów

Re: Mały 'enes zastępczy' z lat 20-stych...

Post autor: Spiker »

enesiak pisze: wt 14 mar, 2023 12:59 amzaroweczka jest w niej sygnowana 'GERMANY 3,8 V / 2128' [ czyzby : 21 tydzien 1928r. ? ]
Takie czterocyfrowe oznaczenia są typowe dla numerów katalogowych Boscha (m.in w katalogu Boscha z 1939-go roku). Raczej nie mają nic wspólnego z datowaniem okresu produkcji. Jeśli chodzi o żarówki, to każda z wymienionych w katalogu ma jednak odniesienie do numeru katalogowego firmy Osram, więc prawdopodobnie Bosch ich w tym okresie samodzielnie nie produkował (?). Niestety w tym typowo motoryzacyjnych katalogach nie występuje numer 2128, a to zapewne dlatego, że wspomniana żarówka jest na dość nietypowe napięcie 3,8V (w katalogu Bosch są tylko żarówki 3,5V do instalacji bezakumulatorowych, iskrownikowych). Być może to jakaś zarówka z urządzenia nie związanego z motoryzacją? (rowerowa, radiowa, górnicza, lotnicza, itp.). Ale nie jest wykluczone, że to całkowicie inny producent niż wspomniany Osram, bo każdy miał swoje własne oznaczenia katalogowe (patrz Tungsram i Hasag poniżej).
Wycinek katalogu części i urządzeń motoryzacyjnych firmy Bosch na rok 1939 (fur Deutschland)
Wycinek katalogu części i urządzeń motoryzacyjnych firmy Bosch na rok 1939 (fur Deutschland)
Wycinek katalogu części motoryzacyjnych (motocyklowych) firmy handlowej "Bruno v. Festenberg" na rok 1932
Wycinek katalogu części motoryzacyjnych (motocyklowych) firmy handlowej "Bruno v. Festenberg" na rok 1932
Wycinek katalogu części motoryzacyjnych firmy handlowej "Klaass & Sachtleben" na rok 1938-39.
Wycinek katalogu części motoryzacyjnych firmy handlowej "Klaass & Sachtleben" na rok 1938-39.
NSU 351 OSL '38, ...
Awatar użytkownika
enesiak
Posty: 3208
Rejestracja: śr 12 mar, 2014 3:39 pm

Re: Mały 'enes zastępczy' z lat 20-stych...

Post autor: enesiak »

Zaroweczka jest taka, a jeszcze to mnie zasugerowalo, ze mialem kilka wczesnych dynam 'rowerowo - motocyklowych', z lat 'nastych / 20 - stych' i prawie polowa z nich miala oznaczenie np. : ' 4 V / 0,3 A' lub '4 V - 0,5 A', itp. Czyli zarowki na 3,8 - 4,5 V byly do nich jak najbardziej 'na czasie'..:
Załączniki
IMG20230314133630.jpg
IMG20230314133852.jpg
IMG20230314134138.jpg
201, 251, 601 S, OS, OSL i inne...
ODPOWIEDZ