Mały 'enes zastępczy' z lat 20-stych...
Re: Mały 'enes zastępczy' z lat 20-stych...
Jeśli to rzeczywiście Stock R119 to opis mówi wyraźnie: "W piaście koła była ulokowana dwustopniowa skrzynia biegów marki Fichtel & Sachs."
Ale ten podobny konstrukcyjnie Heros (patrz zdjęcie w tym wątku) wygląda na prostszą konstrukcję. Być może miał tylko napinacz paska pełniący rolę sprzęgła jak w latach nastych i nie miał przekładni. Świadczyć o tym może pośrednio to mocowanie koła pasowego bezpośrednio do szprych. Nie widzę tam skrzyni biegów za silnikiem. Może pójść tą drogą tymczasem?
Tak przy okazji. Znalezione w sieci:
https://www.fahrzeugbilder.de/bild/Mope ... ad-ag.html
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/ ... 924_01.jpg
Szczegóły zapłonu:
https://www.kleinanzeigen.oldtimer-mark ... R119_55093
https://motopedia-online.info/Produktka ... -1486.html (gdzie szprychy koła pasowego?)
https://motopedia-online.info/Produktka ... -7375.html (j.w. ... ale czy to na pewno Stock?)
https://motopedia-online.info/Produktka ... 13422.html ("Riemen-Direktantrieb" - może były wersje bez zmiany biegów też?)
https://motopedia-online.info/Produktka ... -8133.html (inny widelec?)
https://www.pinterest.de/pin/351140102191141064/ (też jakby koło pasowe "bezszprychowe"? podnóżki i siodło pasażera bardzo optymistyczne)
https://cybermotorcycle.com/euro/brands/stock.htm (logo do odtworzenia)
Ale ten podobny konstrukcyjnie Heros (patrz zdjęcie w tym wątku) wygląda na prostszą konstrukcję. Być może miał tylko napinacz paska pełniący rolę sprzęgła jak w latach nastych i nie miał przekładni. Świadczyć o tym może pośrednio to mocowanie koła pasowego bezpośrednio do szprych. Nie widzę tam skrzyni biegów za silnikiem. Może pójść tą drogą tymczasem?
Tak przy okazji. Znalezione w sieci:
https://www.fahrzeugbilder.de/bild/Mope ... ad-ag.html
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/ ... 924_01.jpg
Szczegóły zapłonu:
https://www.kleinanzeigen.oldtimer-mark ... R119_55093
https://motopedia-online.info/Produktka ... -1486.html (gdzie szprychy koła pasowego?)
https://motopedia-online.info/Produktka ... -7375.html (j.w. ... ale czy to na pewno Stock?)
https://motopedia-online.info/Produktka ... 13422.html ("Riemen-Direktantrieb" - może były wersje bez zmiany biegów też?)
https://motopedia-online.info/Produktka ... -8133.html (inny widelec?)
https://www.pinterest.de/pin/351140102191141064/ (też jakby koło pasowe "bezszprychowe"? podnóżki i siodło pasażera bardzo optymistyczne)
https://cybermotorcycle.com/euro/brands/stock.htm (logo do odtworzenia)
NSU 351 OSL '38, ...
Re: Mały 'enes zastępczy' z lat 20-stych...
O - dzieki, jak widac, to tylko ten z pierwszego zdjecia, drugiego i ten 'pocztowy / z listonoszem' - maja 'pelen wypas', czyli : skrzynie ze sprzeglem w torpedzie [ bo maja dzwigienki do sprzegla i skrzyni / na gornej belce ramy ], zas na pozostalych - sa 'wersje biedne, kryzysowe / standardowe - direktantrieb', czyli - ze 'sie da / do szprych / na sztywno' tez kolo pasowe stosowac, skoro 'tak bylo przed wojna'..?
Myslalem dotad, ze tylko w najstarszych wersjach / 'Evans' na kolach 28 cali, typowo 'rowerowych' - bylo przelozenie 'bezposrednie' i kolo pasowe do szprych, a tu taki 'myk' - to wiele ulatwia...
Cieawy tez jest jeden przedni widelec i to w 1929 / 'pocztowy' - ma zastosowana sprezyne 'barylkowa - sciskana', pomimo oryginalnego - glownego widelca i wahaczy wleczonych, czyli jak w rowerach 'amerykanskich' i to z lat duzo pozniejszych..?
Wyglada, ze wszystkie elementy widelca sa oryginalne jednak - tylko przednie 'strzemie' od piora zostalo cofniete [ bo ma 'oczka do koncowki piora' / z tylu ] i jest do niego 'przyfastrygowana sprezyna barylkowa' - na osobnym uchwycie z blachy, zamocowanym do podstawy widelca glownego.
Czyli ze musialy juz wtedy pekac czasem [ lub czesciej ] resory piorowe [ 'przehartowane' ? ] i listonosz zdecydowal sie na 'modyfikacje elementu sprezystego' : resor piorowy - zastapil sprezyna 'barylkowa - sciskana' i to tez jest 'rewelacyjne' rozwiazanie, bo sam sie tego obawiam - 'trzaskania pior widelca', majac doswiadczenia sprzed 15 - 17 lat - jak stracilem w tydzien / dwa wszystkie piora w widelcu rowerowym / 'trzaskaly jak szklo', niestety...
Spotkalem tez w Dreznie / na bazarze - cylinder chlodzony 'woda - ciecza' z egzemplarza 'wyscigowego', w calkiem dobrym, uzytkowym stanie - ale 'cena zaporowa / jak male NSU w calosci' , az ciekawe - jak wygladala do niego chlodnica..?
Myslalem dotad, ze tylko w najstarszych wersjach / 'Evans' na kolach 28 cali, typowo 'rowerowych' - bylo przelozenie 'bezposrednie' i kolo pasowe do szprych, a tu taki 'myk' - to wiele ulatwia...
Cieawy tez jest jeden przedni widelec i to w 1929 / 'pocztowy' - ma zastosowana sprezyne 'barylkowa - sciskana', pomimo oryginalnego - glownego widelca i wahaczy wleczonych, czyli jak w rowerach 'amerykanskich' i to z lat duzo pozniejszych..?
Wyglada, ze wszystkie elementy widelca sa oryginalne jednak - tylko przednie 'strzemie' od piora zostalo cofniete [ bo ma 'oczka do koncowki piora' / z tylu ] i jest do niego 'przyfastrygowana sprezyna barylkowa' - na osobnym uchwycie z blachy, zamocowanym do podstawy widelca glownego.
Czyli ze musialy juz wtedy pekac czasem [ lub czesciej ] resory piorowe [ 'przehartowane' ? ] i listonosz zdecydowal sie na 'modyfikacje elementu sprezystego' : resor piorowy - zastapil sprezyna 'barylkowa - sciskana' i to tez jest 'rewelacyjne' rozwiazanie, bo sam sie tego obawiam - 'trzaskania pior widelca', majac doswiadczenia sprzed 15 - 17 lat - jak stracilem w tydzien / dwa wszystkie piora w widelcu rowerowym / 'trzaskaly jak szklo', niestety...
Spotkalem tez w Dreznie / na bazarze - cylinder chlodzony 'woda - ciecza' z egzemplarza 'wyscigowego', w calkiem dobrym, uzytkowym stanie - ale 'cena zaporowa / jak male NSU w calosci' , az ciekawe - jak wygladala do niego chlodnica..?
201, 251, 601 S, OS, OSL i inne...
Re: Mały 'enes zastępczy' z lat 20-stych...
Źle napisałem, bo z pamięci. Teraz widze, że Heros ma skrzynię biegów, kopnik i sprzęgło w typowym miejscu. Prawdziwy mały motocykl.
NSU 351 OSL '38, ...
Re: Mały 'enes zastępczy' z lat 20-stych...
Kiedys 'zachorowalem' tez [ ze 25 lat temu ] na takiego malego 'sciganta' / chlodzonego woda - ciecza, w tym wypadku na zdjeciu - to akurat 'mini Opel scigant' i nawet zdobylem bardzo podobna rame tyle, ze chyba do jeszcze mniejszego silniczka / 75 - 98cc.
Wszytko to lekkie, male sprzety produkowane tuz po Wielkiej Wojnie, dlatego takiej malej pojemnosci - zastosowane silniczki rowerowe 75 - 90 - 120cc / tanie w produkcji, ale majace swoj niewatpliwy urok :
Wszytko to lekkie, male sprzety produkowane tuz po Wielkiej Wojnie, dlatego takiej malej pojemnosci - zastosowane silniczki rowerowe 75 - 90 - 120cc / tanie w produkcji, ale majace swoj niewatpliwy urok :
- Załączniki
201, 251, 601 S, OS, OSL i inne...
Re: Mały 'enes zastępczy' z lat 20-stych...
Ten 'Opel' na zdjeciu powyzej - to 'ewolucja roweru z silnikiem IOE', bo taki byl stosowany wowczas do napedu, pojemnosc chyba 140 cc, moc cos 1,5 - 2 KM, jak widac takze - w ramie byl jeszcze suport z korbami, do rozruchu i hamowania hamulcem 'torpedo' w tylnej piascie [ tu juz bez tego suportu ].
Natomiast do 'sportu / wyscigow' zdjeto suport i zamontowano przekladnie lancuchowa - zebatkowa, w silniku zastosowano juz rozrzad OHV, chyba przy 'slepej glowicy' jeszcze - ale jest za to wodne chlodzienie i chlodnica mosiezna...
Troche 'smieszny' ten mosiezny gaznik / 'samochodowy', no ale chyba tylko taki 'mieli pod reka [ a co z jego ciezarem - 0,7 - 0,8 kg ? ], mogli 'wymyslec'
przeciez jakis lzejszy / 'ameliniowy' - jak to 'sportowa maszyna'...
Natomiast do 'sportu / wyscigow' zdjeto suport i zamontowano przekladnie lancuchowa - zebatkowa, w silniku zastosowano juz rozrzad OHV, chyba przy 'slepej glowicy' jeszcze - ale jest za to wodne chlodzienie i chlodnica mosiezna...
Troche 'smieszny' ten mosiezny gaznik / 'samochodowy', no ale chyba tylko taki 'mieli pod reka [ a co z jego ciezarem - 0,7 - 0,8 kg ? ], mogli 'wymyslec'
przeciez jakis lzejszy / 'ameliniowy' - jak to 'sportowa maszyna'...
201, 251, 601 S, OS, OSL i inne...
Re: Mały 'enes zastępczy' z lat 20-stych...
A do tej 'jeszcze mniejszej / lzejszej' ramy 'sciganta setkowego' - mam np. przedni widelec 'wahliwy / na resory piorowe' i to w dodatku az na dwa boczne / wzdluzne, to sa potrzebne juz tak miniaturowe - ze o polowe wezsze, mniejsze i ciensze niz w 'Stocku'..:
- Załączniki
201, 251, 601 S, OS, OSL i inne...
Re: Mały 'enes zastępczy' z lat 20-stych...
Ten zielony kolor to chyba ten odcień typowy dla Wanderera ...
NSU 351 OSL '38, ...
Re: Mały 'enes zastępczy' z lat 20-stych...
No - i wreszcie trafilem na mala 'lampke karbidowa / tylna' i tu ciekawostka, bo chyba ja 'ktos przerobil - na elektryczna' juz przed wojna, zaroweczka jest w niej sygnowana 'GERMANY 3,8 V / 2128' [ czyzby : 21 tydzien 1928r. ? ], a 'srubki - wkrety' mocujace oprawke elektryczna do korpusu lampki, sa mosiezne / niklowane i maja stare / mocno wypukle lebki..:
201, 251, 601 S, OS, OSL i inne...
Re: Mały 'enes zastępczy' z lat 20-stych...
Takie czterocyfrowe oznaczenia są typowe dla numerów katalogowych Boscha (m.in w katalogu Boscha z 1939-go roku). Raczej nie mają nic wspólnego z datowaniem okresu produkcji. Jeśli chodzi o żarówki, to każda z wymienionych w katalogu ma jednak odniesienie do numeru katalogowego firmy Osram, więc prawdopodobnie Bosch ich w tym okresie samodzielnie nie produkował (?). Niestety w tym typowo motoryzacyjnych katalogach nie występuje numer 2128, a to zapewne dlatego, że wspomniana żarówka jest na dość nietypowe napięcie 3,8V (w katalogu Bosch są tylko żarówki 3,5V do instalacji bezakumulatorowych, iskrownikowych). Być może to jakaś zarówka z urządzenia nie związanego z motoryzacją? (rowerowa, radiowa, górnicza, lotnicza, itp.). Ale nie jest wykluczone, że to całkowicie inny producent niż wspomniany Osram, bo każdy miał swoje własne oznaczenia katalogowe (patrz Tungsram i Hasag poniżej).
NSU 351 OSL '38, ...
Re: Mały 'enes zastępczy' z lat 20-stych...
Zaroweczka jest taka, a jeszcze to mnie zasugerowalo, ze mialem kilka wczesnych dynam 'rowerowo - motocyklowych', z lat 'nastych / 20 - stych' i prawie polowa z nich miala oznaczenie np. : ' 4 V / 0,3 A' lub '4 V - 0,5 A', itp. Czyli zarowki na 3,8 - 4,5 V byly do nich jak najbardziej 'na czasie'..:
201, 251, 601 S, OS, OSL i inne...