Wyprzedzenie zaplonu do dzisiejszych benzyn 95 Okt.

Oświetlenie, układ zapłonowy, prądnica
Awatar użytkownika
Spiker
Posty: 3029
Rejestracja: pn 13 lip, 2009 11:11 am
Lokalizacja: Rzeszów

Re: Wyprzedzenie zaplonu do dzisiejszych benzyn 95 Okt.

Post autor: Spiker »

Zgodnie z wnioskiem Skrzydlatego połączyłem bardzo podobny tematycznie wątek o filmiku na Youtube z tym głównym wątkiem o potencjalnym wpływie parametrów dzisiejszych benzyn na wyprzedzenie zapłonu. Enesiak kontynuuj badania, ale rzeczywiście staraj się nie dublować podobnych tematycznie wątków.
NSU 351 OSL '38, ...
Awatar użytkownika
enesiak
Posty: 3208
Rejestracja: śr 12 mar, 2014 3:39 pm

Re: Wyprzedzenie zaplonu do dzisiejszych benzyn 95 Okt.

Post autor: enesiak »

Sprawa 'spalania stukowego / na 102 Oktanach' wyjasniona...: 'gosciu' ustawial luzy zaworowe w 251 OSL /'na zimno' - jak na 'goracym silniku' : 0,15 - 0,25 i po ekstremalnym rozgrzaniu silnika benzyna 102 Okt. - 'robily sie luzy 0,4 - 0,5mm' albo i wieksze - czyli 'lomotanie klawiatury' na 'przegrzanym silniku'- bral za 'odglos spalania stukowego'...
201, 251, 601 S, OS, OSL i inne...
Awatar użytkownika
enesiak
Posty: 3208
Rejestracja: śr 12 mar, 2014 3:39 pm

Re: Wyprzedzenie zaplonu do dzisiejszych benzyn 95 Okt.

Post autor: enesiak »

Czesc, a tu jeszcze kilka 'okruchow wiedzy tajemnej o wyprzedzeniu zaplonu / do LO paliwa', zebrane w jednym artykule :
Załączniki
IMG20230611162745.jpg
Jak widac - to idealne wrecz potwierdzenie '10-krotnie dluzszego spalania 95-tki / w 'Junaku 350 ogien na tloku' [ film z Y-T]...<br />Chyba juz wiadomo - skad biora sie dzisiaj przyspieszone zniszczenia / przegrzanie - spalenie zaworow wydechowych, prowadnic, gniazd, glowic / kolektorow wydechowych, itp. ? <br />Widac tez raczej - skad sie biora dzisiaj 'mikre osiagi silnikow / 40 - 60 % mocy katalogowej / z instrukcji przedwojennych czy nawet z lat 50-tych [np. Junak M 07 ]..? <br />Czesto to ekstremalne przegrzanie silnikow wysokooktanowym paliwem - zmniejsza nawet ich trwalosc do zaledwie 15 / 20 % dawniejszych przebiegow uzytkowych, na benzynach z epoki - dedykowanych przez producenta do tych silnikow:
Jak widac - to idealne wrecz potwierdzenie '10-krotnie dluzszego spalania 95-tki / w 'Junaku 350 ogien na tloku' [ film z Y-T]...
Chyba juz wiadomo - skad biora sie dzisiaj przyspieszone zniszczenia / przegrzanie - spalenie zaworow wydechowych, prowadnic, gniazd, glowic / kolektorow wydechowych, itp. ?
Widac tez raczej - skad sie biora dzisiaj 'mikre osiagi silnikow / 40 - 60 % mocy katalogowej / z instrukcji przedwojennych czy nawet z lat 50-tych [np. Junak M 07 ]..?
Czesto to ekstremalne przegrzanie silnikow wysokooktanowym paliwem - zmniejsza nawet ich trwalosc do zaledwie 15 / 20 % dawniejszych przebiegow uzytkowych, na benzynach z epoki - dedykowanych przez producenta do tych silnikow:
IMG20230611162546.jpg
Ostatnio zmieniony ndz 11 cze, 2023 6:57 pm przez enesiak, łącznie zmieniany 9 razy.
201, 251, 601 S, OS, OSL i inne...
Awatar użytkownika
enesiak
Posty: 3208
Rejestracja: śr 12 mar, 2014 3:39 pm

Re: Wyprzedzenie zaplonu do dzisiejszych benzyn 95 Okt.

Post autor: enesiak »

Jesli nie pasuje do 'Wyprzedzenia zaplonu / zaleznego od LO paliwa' - mozna przeniesc do 'Liczby Oktanowej benzyn', no ale - wszystko sie 'laczy i zazebia', bo zalezy jedno / od drugiego - stad tak wazne bylo dawniej [ 45 - 35 lat temu ] to 'precyzyjne strojenie, dostrajanie zaplonu / do 78 i 94 Oktan'.
Dzisiaj - stalo sie to 'malo wazne - bo komputer zawiaduje wszystkim', stad 'zanik tej wiedzy tajemnej'...
A zreszta - to takie najbardziej 'lopatologiczne' wytlumaczenie zwiekszania LO benzyn : po to dodaje sie rozne dodatki przeciwstukowe [ glownie alkohole ] do benzyn - zeby coraz bardziej spowolnic proces jej spalania i przez to mozliwosc uzycia takich mieszanek do coraz mocniej sprezonych silnikow uzytkowych / w pogoni za 'moda na moc', niestety... :
Załączniki
Tutaj o dodatkach do paliwa - spowalniajacych ich proces spalania, ale podwyzszajacych LO - i wymuszajacych koniecznosc 'znacznego wyprzedzenia zaplonu' / jak w starym 'Poradniku Motocyklisty 1958' co najmniej..:
Tutaj o dodatkach do paliwa - spowalniajacych ich proces spalania, ale podwyzszajacych LO - i wymuszajacych koniecznosc 'znacznego wyprzedzenia zaplonu' / jak w starym 'Poradniku Motocyklisty 1958' co najmniej..:
IMG20230611162932.jpg
201, 251, 601 S, OS, OSL i inne...
Awatar użytkownika
Spiker
Posty: 3029
Rejestracja: pn 13 lip, 2009 11:11 am
Lokalizacja: Rzeszów

Re: Wyprzedzenie zaplonu do dzisiejszych benzyn 95 Okt.

Post autor: Spiker »

"Jak widać - to idealne wręcz potwierdzenie '10-krotnie dłuższego spalania 95-tki"
A gdzie widać czy słychać te 10-cio krotne wydłużenie czasu spalania?
NSU 351 OSL '38, ...
Awatar użytkownika
enesiak
Posty: 3208
Rejestracja: śr 12 mar, 2014 3:39 pm

Re: Wyprzedzenie zaplonu do dzisiejszych benzyn 95 Okt.

Post autor: enesiak »

Czesc, jak dotad - to film / obraz najlepiej dokumentujacy nawet '10-krotnie wydluzony cykl spalania 95-tki / 'Junak 350 - ogien na tloku'..: https://www.youtube.com/watch?v=rM8GN8ul9Rs , od 1 min. 43 sek. filmu.
Do momentu obejrzenia tego filmu - bylem przekonany o : '3 - 5 krotnym wydluzeniu cyklu spalania 95-tki / przy sprezaniu 'starych silnikow OHV' 6 - 7 : 1 oraz nieprzyspieszonym / niedostrojonym momencie zaplonu do takiego paliwa'.
Natomiast w tym Junaku - sa 'pobite wszelkie rekordy dlugosci cyklu / czasu spalania 95-tki' : cykl spalania konczy sie dopiero ok. 30/40cm od glowicy silnika, czyli ponad 110 / 115 - 120 stopni 'O.W.K.' [ obrotu walu korbowego ] po ZZ tloka, niestety.
Zawsze oczywiscie - mozna takie 'zjawisko / tlumaczyc sobie overlapem' [ tak 'dla spokojnosci' ]...
Natomiast przy odpalaniu w 1977/78 - 79r. : AWO - Turista / Sporta, NSU 201 - 251 - 351 - 501 - 601, M 72 / K - 750, Urala, BMW, Standardow, Zundappow i wielu innych motocykli / bez kolanek wydechowych, ale na benzynie 78 Oktan i dostrojonym do niej zaplonie - nigdy nie widzielismy [ przynajmniej ja nie widzialem ] takiego 'ognia na tloku' i '0,5 m jezorow ognia z wydechu'..?
Dlaczego ich wowczas [ 45 - 40 lat temu ] nie bylo ..?
Z glowic silnikow - 'wylataly' tylko 'szaro / czarne spaliny', bez zadnego 'ognia spalania'.. :?: :!:
No a dzisiaj - 'wszyscy' uwazaja 0,5 - 1 m 'jezory ognia z glowic silnikow OHV / za normalke' :shock: - to jest wrecz 'frapujace' / nawet pod wzgledem 'naukowo - socjologicznym', na pewno jest na to 'jakies naukowe okreslenie'... :idea:
Dlatego juz kiedys wspominalem, cyt. : ' jak podjezdzalo sie 45/40 lat temu do warsztatu motocyklowego ze spalonym na fioletowo kolankiem wydechu - to uczen ZSZ samochodowki na praktyce mowil : masz bardzo pozny zaplon - benzyna spala sie jeszcze w kolektorze wydechowym glowicy i mozesz zatrzec / zniszczyc silnik'...
No ale - wlasnie od czasow pierwszych 'komputerow w samochodach / taka wiedza o paliwach i zaplonie / wyprzedzeniu do roznych LO 78 - 94 Okt. - zaginela ok. 30 lat temu'...
Załączniki
Powyzszy film o 'Junaku 350 - ogien na tloku' z 'Y - T', to najlepszy / najgorszy przyklad : 'dopalania sie benzyny 95 Okt. jeszcze podczas suwu pracy / wydechu' - czyli przekroczenia wszelkich dopuszczalnych dla silnika benzynowego norm technicznych spalania benzyn / wielokrotnie - nawet ponad 10 razy dluzej, niestety...<br />Stad wlasnie biora sie pozniej 'moce na hamowni / rzedu 9 - 10 KM / 3500 - 3800 obr./min i przy glowicach osiagajacych ponad 200 / 300 stopni C, a takze - przy spalonych zaworach wydechowych, prowadnicach, gniazdach, kolankach wydechu, itp....:
Powyzszy film o 'Junaku 350 - ogien na tloku' z 'Y - T', to najlepszy / najgorszy przyklad : 'dopalania sie benzyny 95 Okt. jeszcze podczas suwu pracy / wydechu' - czyli przekroczenia wszelkich dopuszczalnych dla silnika benzynowego norm technicznych spalania benzyn / wielokrotnie - nawet ponad 10 razy dluzej, niestety...
Stad wlasnie biora sie pozniej 'moce na hamowni / rzedu 9 - 10 KM / 3500 - 3800 obr./min i przy glowicach osiagajacych ponad 200 / 300 stopni C, a takze - przy spalonych zaworach wydechowych, prowadnicach, gniazdach, kolankach wydechu, itp....:
201, 251, 601 S, OS, OSL i inne...
Awatar użytkownika
enesiak
Posty: 3208
Rejestracja: śr 12 mar, 2014 3:39 pm

Re: Wyprzedzenie zaplonu do dzisiejszych benzyn 95 Okt.

Post autor: enesiak »

Czesc, oto znaleziony dzisiaj 'sporny gadzet / mityczny korektor oktanowy', ktory 'nie powinien istniec / wg ogolu' :!: :shock: : do regulacji wyprzedzenia zaplonu / zaleznie od LO zastosowanego akurat paliwa [ w 'dawnych czasach' - ponad 30/40/50/60/70 lat temu ? ].
Opisany w poprzednim poscie / powyzej - na niebieskim tle...
Jak mozna 'mniemac / na oko' , to jego zakres regulacji i skala - wskazuje na mozliwosc przyspieszania zaplonu 'hipotetycznie do benzyn od 50 - do 80 Oktan / od 60 - do 90 / od 65 - do 95', itp. :idea: :?: :o
Posiada skale '30 sektorow /o dlugosci - szerokosci 30 mm' i dla 'ogarniecia ile to moze byc w stopniach' :?: [ czyzby '35 - 40 stopni wyprzedzenia :?: ], narysowalem okrag ok. 10 cm srednicy, zeby 'dopasowac korektor oktanowy / do okregu' :idea:
A teraz 'zagwozdka' :?: , bo skoro to 'korektor oktanowy - do 4-suwow', to chyba zakres w stopniach / ulega 'podwojeniu' - jak to juz 'kiedys / ktos' uwzglednil.. :?: :idea:
Czyli ile - 'az 70 / 80 stopni wyprzedzenia / przy roznicy 30 Oktan' musialo by to byc nawet / 'hipotetycznie' oczywiscie :?: :shock: :
Załączniki
Znaleziony dzisiaj w poludnie - 'korektor oktanowy' z lat 50 / 60 / 70 - tych, ktory 'dla ogolu - nie powinien istniec', o prawdopodobnym zakresie regulacji wyprzedzenia zaplonu / od 60 - do 90 Oktan' ? :
Znaleziony dzisiaj w poludnie - 'korektor oktanowy' z lat 50 / 60 / 70 - tych, ktory 'dla ogolu - nie powinien istniec', o prawdopodobnym zakresie regulacji wyprzedzenia zaplonu / od 60 - do 90 Oktan' ? :
Skala regulacji 'hipotetycznego wyprzedzenia' zaplonu od '60 - do 90 Oktan / o dlugosci 30 mm' :
Skala regulacji 'hipotetycznego wyprzedzenia' zaplonu od '60 - do 90 Oktan / o dlugosci 30 mm' :
Szacunkowy / 'mniemoanalogiczny' zakres regulacji wyprzedzenia zaplonu do benzyn '60 - 90 Oktan' w stopniach / chyba jest to ok. 35 - 40 stopni roznicy, a do 4-suwow - to bedzie ile : '70 - 80 stopni' ? :
Szacunkowy / 'mniemoanalogiczny' zakres regulacji wyprzedzenia zaplonu do benzyn '60 - 90 Oktan' w stopniach / chyba jest to ok. 35 - 40 stopni roznicy, a do 4-suwow - to bedzie ile : '70 - 80 stopni' ? :
201, 251, 601 S, OS, OSL i inne...
majster49
Posty: 17
Rejestracja: pt 09 lip, 2021 11:46 am

Re: Wyprzedzenie zaplonu do dzisiejszych benzyn 95 Okt.

Post autor: majster49 »

Widze, ze temat dalej zywy i dalej sporny. Nikt nikogo na sile nie zmusza do uwierzenia w swoje teorie. Dodam, ze ja zaplonu swojego w M72 na razie juz nie ruszalem i dalej mam go przyspieszony na jakies 45 stopni przed GMP o ile faktycznie zaplon elektroniczny typu Sovek zmienia samoczynnie wyprzedzenie po uruchomieniu motocykla o ksiazkowe wartosci. Motocykl caly czas jezdzi, problemow z nim nie mam. Pali z pierwszego, nie ma problemow z zaworami ani przegrzewaniem sie. Podejrzewam, ze koledzy, ktorzy zaplonu nie ruszali i maja fabryczne nastawy tez jezdza. Kazdy ma prawo do wlasnej oceny i jezeli ktos cos robi to robi to na wlasnym motocyklu i na wlasna odpowiedzialnosc. Ja jezeli mnie cos podkusi to byc moze sprobuje jeszcze troche przyspieszyc i np. sprawdzic chociazby Vmax w powtarzalnych warunkach. Mi prosta logika tlumaczy, ze jesli silnik byl projektowany na paliwo np. 60 oktan a leje mu 95 to korekta jest wymagana, takie jest moje zdanie. Jak bede mial cos ciekawago do dodania to sie na pewno podziele. Do zobaczenia na drodze :)
M72 Power
Awatar użytkownika
Spiker
Posty: 3029
Rejestracja: pn 13 lip, 2009 11:11 am
Lokalizacja: Rzeszów

Re: Wyprzedzenie zaplonu do dzisiejszych benzyn 95 Okt.

Post autor: Spiker »

Niewątpliwym faktem który może budzić różnorakie pytania są zadziwiająco słabe osiągi motocykli w porównaniu z danymi fabrycznymi. Jednym z takich wskaźników jest prędkość maksymalna. Wątek paliwowy jest jednym z wielu branych pod uwagę. Według niektórych tu jest właśnie pies pogrzebany. Enesiak jest liderem poszukiwań w tym kierunku.
NSU 351 OSL '38, ...
Awatar użytkownika
enesiak
Posty: 3208
Rejestracja: śr 12 mar, 2014 3:39 pm

Re: Wyprzedzenie zaplonu do dzisiejszych benzyn 95 Okt.

Post autor: enesiak »

Czesc, a to - dzisiejsze 'znalezisko oktano / korektorowe' i to 'prawie kompletne', chyba od 'Warszawy / Zuka - Nysy', itp., bo krzywka ma '4 garby' :?: :shock:
Jak widac - to chyba 'identico' jak poprzedni, tylko w lepszym stanie - 'loblepiony tlustym brudem', to nie zardzewial jak ten poprzedni i nastepnie - 'loczyszczony szczotkami drucianymi' roznych gradacji.. :idea:
Taki sam zakres regulacji / wyprzedzenia zaplonu / '60 - do 90 / 65 - 95 Oktanow', czyli polowa / koniec lat 50-tych, do silnikow 'SV' i chyba az do lat 80-tych - do silnikow 'OHV' :?: :idea:
Pod plytka zaplonowa - znalazlem 'odsrodkowy przyspieszacz', krzywka obraca sie na walku i sprezynuje - ciezarki odsrodkowego przyspieszacza pozwalaja na ruch obrotowy krzywki ok. 2 - 2,5 mm / 'w prawo' :!:
Glowny walek, od dolu aparatu - 'zabetonowany ruda', ale gorna czesc - w dosc dobrym stanie, wszystko ruchome :shock: .
'Reasumujac' : aparat zaplonowy z korektorem oktanowym 'zakres 60 / 90 Oktan', wyposazony takze w odsrodkowy przyspieszacz o skoku krzywki 2 - 2,5mm / 'w prawo', a takze - w 'mieszek przyspieszajacy' / obracajacy plytke zaplonowa - w zaleznosci od podcisnienia w kolektorze ssacym glowicy silnika, czyli az 3 rodzaje przyspieszenia zaplonu - w standardowym aparacie sprzed 'zirka 60 lat' / stosowanym na skale 'masowa - w demoludowych pojazdach'...
I wszystko sie zgadza 'paliwowo - oktanowo', bo w latach 50/60-tych byla produkowana benzyna do silnikow 'SV' - na 60 Oktan, a pozniej : 67 Oktan, 72 - 74/76 Oktan.
Od polowy lat 60-tych / 78 Oktan, a od konca lat 60 tych - takze 'zolta 94 Oktany'.
Ten aparat zaplonowy - umozliwial zatem przystosowanie momentu zaplonu /jego wyprzedzenie w dosc 'archaicznych' silnikach Warszawy, itp., w bardzo szerokim zakresie : od najszybciej spalajacych sie benzyn 60-67 / przeznaczonych do silnikow SV o najnizszym sprezaniu 5,5 - 6,5 : 1 - az do najwolniej spalajacych sie benzyn ok. 90/94 Oktan [ z najwieksza wowczas produkowana iloscia dodatkow przeciwstukowych ]... :idea: :?: :!:
Co ciekawe - to mozna bylo 'wstepnie' wyregulowac poczatek zaplonu bardzo precyzyjnie - wrecz do 'pojedynczych Oktanow roznicy', bo skala na korektorze ma dlugosc 30mm / co 1mm, a 'dalsze - uzytkowe wyprzedzenie' / realizowal odsrodkowy przyspieszacz pod krzywka zaplonowa i 'mieszek podcisnieniowy'.. :shock: :geek: :D :
Załączniki
Aparat zaplonowy 'Warszawa / Zuk - Nysa' ?, z 'korektorem oktanowym 60 - 90 Oktan', przyspieszaczem odsrodkowym i 'mieszkiem podcisnieniowym - przyspieszajacym' :
Aparat zaplonowy 'Warszawa / Zuk - Nysa' ?, z 'korektorem oktanowym 60 - 90 Oktan', przyspieszaczem odsrodkowym i 'mieszkiem podcisnieniowym - przyspieszajacym' :
IMG20230713145805.jpg
Aparat zaplonowy po oczyszczeniu 'wstepnym' - szczotkami i WD, krzywka zaczela sie obracac - 'przyspieszac' ok. 2 - 2,5 mm ' w prawo' :
Aparat zaplonowy po oczyszczeniu 'wstepnym' - szczotkami i WD, krzywka zaczela sie obracac - 'przyspieszac' ok. 2 - 2,5 mm ' w prawo' :
Ostatnio zmieniony pt 14 lip, 2023 12:09 am przez enesiak, łącznie zmieniany 3 razy.
201, 251, 601 S, OS, OSL i inne...
majster49
Posty: 17
Rejestracja: pt 09 lip, 2021 11:46 am

Re: Wyprzedzenie zaplonu do dzisiejszych benzyn 95 Okt.

Post autor: majster49 »

Ja wrócilem do tematu bo w "blizniaczym" forum a raczej takim poswieconym tez wiekowym juz motocyklom natrafilem przypadkiem na temat, w ktorym koledze jezdzacym wspolczesnie M72 podczas jazdy ulegl uszkodzeniu zawor wydechowy i pyta dlaczego . Wiem, ze to forum o NSU ale chyba mamy wiele wspolnego. Poza tym na tamtym forum nikt zbytnio nie zainteresowal sie moimi wczesniejszymi postami nt. zaplonu. Ale wracajac do rzeczy, kolega zalozyl temat ze podczas ostrzejszej jazdy uszkodzil sie mu zawor wydechowy w M72 i zapytal co moglo byc tego powodem, wiec pozwolilem mu sobie podsunac pewna koncepcje opierajaca sie na dyskusji w tym watku.

Do kolegi @Spiker
Ja ten wątek czytałem bardzo dokładnie i sam analizowalem wiele godzin te teorie i (moze sie myle moze nie), ale widze, ze Ty tez pomalutku zmieniasz narracje, w sensie takim, ze poczatkowo byles sceptykiem a teraz troszke nabrales watpliwosci i sam zaczynasz widziec w tym sens. Oczywiscie moge sie mylic, ale Twoj ostatni post w tym temacie tak wlasnie odbieram, ze jednak tez sie nad tym glebiej zastanawiasz. I wg mnie to dobrze. Nikt nie wie czemu M72 "staje im deba" na pasowaniu tloka 0.8mm (tloki Almot mam) i pasowaniu zaworow 0,1mm (zawor wydechowy staje deba w prowadnicy)\\

Obrazek

To moje zdjecie, z mojego motocykla przed korekta zaplonu zanim sie o tym doczytalem i pozniej sam recznie roziertakiem recznym zalozonym na wkrętarkę korygowalem luz w prowadnicy bo myslalem ze szlifierz zle zrobil robote. Ten zawor naprawde nie byl czysczony i stanal w takiej pozycji jak na zdjeciu, zatarl sie w prowadnicy, zawory formy Duells jesli dobrze pamietam pasowane na 0,1mm, popatrzie na zawor ssacy, widac ze motocykl "jezdzil" przed awaria, robilem to zdjecie bezposrednio po zdjeciu glowicy, zero kombinacji i retuszu. Dodam, ze w momencie awarii jak ten zawor sie zatarl w prowadnicy a wiadomo ze M72 ma dwa cylindry i niektorzy zartuja, ze tak jakby dwa silniki to drugi cylinder chodzil i na tym jednym cylindrze wrocilem do domu (okolo 1km), ale silnik wydawal dzwiek jakby co najmniej korbe urwalo.

Tak skomentowal kolega Adam M. moj post w tym temacie:
"Ten zawor dla mnie wyglada po prostu jak nigdy nie uzwany nowy zawor. Przez otwarty zawor wydechowy nigdy same spaliny nie wylatuja, bo przed jego zamknieciem otwiera sie zawor ssacy i nastepuje faza pracy silnika gdy oba zawory sa otwarte. Swieza mieszanka zostaje zassana dlugo przed zamknieciem sie zaworu wydechowego, wypelnia komore spalania i wymiata z niej resztki spalin. Przy okazji jakas jej czesc dostaje sie do rury wydechowej i dopiero pierwsza fala odbicia spalin od przegrod tlumika wtlacza ja z powrotem do komory spalania. To powod ( przy okazji ) dlaczego nie nalezy wypruwac fabrycznych wydechow, bo bez tego odbicia silnik traci moc na niskich obrotach i na wejsciu wyzej. Na wysokich obrotach nie ma to takiego znaczenia"
Ostatnio zmieniony pt 14 lip, 2023 1:00 am przez majster49, łącznie zmieniany 5 razy.
M72 Power
Awatar użytkownika
enesiak
Posty: 3208
Rejestracja: śr 12 mar, 2014 3:39 pm

Re: Wyprzedzenie zaplonu do dzisiejszych benzyn 95 Okt.

Post autor: enesiak »

Znajomym, ktorzy w latach 80/90-tych 'przeskoczyli M-kami' / na 'zolta 94 Oktan' i nie przyspieszyli odpowiednio do niej zaplonu [ nie zmodyfikowali 'fasolek regulacyjnych' o 4,5 - 5,5 mm na plytce zaplonu ] - dosc czesto wypalaly sie zawory wydechowe, standardowe / przystosowane fabrycznie do paliwa max 68/70 Oktan - powstawala wtedy na obwodzie 'grzybka' zaworu szczelina szeroka na ok. 2 - 2,5 / do 3 mm, o dlugosci 15 / 20mm nawet.. :shock:
Najprosciej, jak tylko mozna : odpalic silnik M 72 bez kolanek wydechowych i tak dlugo / precyzyjnie dobierac dlugosc 'fasolek' na plytce zaplonowej / rozpilowywac je w kierunku 'koncowki linki opozniacza' - zeby 'plomien spalania' wylatujacy z kolektora wydechowego calkowice zanikl... :idea:
Najlepiej miec do tego ze 3 aparaty / plytki zaplonowe o roznej dlugosci rozpilowanych 'fasolek / o 3 - 4 - 5mm, itd.', bo kazdy silnik M 72 / K - 750 moze reagowac inaczej... :idea: :?: :shock:
W silniku M 72, skonstruowanym na benzyne 67/68 Oktan - zastosowanie benzyny '94 Oktan' 35 / 30 lat temu, powodowalo niestety - wydostajacy sie z wydechu plomien spalania / niekonczacego sie spalania swiezego ladunku az poza otwarcie zaworow wydechowych, na ogol spalanie benzyny 94 - 'konczylo sie 0,5 - 1m od cylindrow M 72...
Prawidlowa / fabryczna benzyna do M 72, czyli 67/68/70 Oktan - spalala sie tak szybko [ jak pisza w 'Poradniku Motocyklisty z 1958r.'], czyli maksymalnie do pozycji tlokow 15 / 20 stopni po ZZ/GMP, kiedy zawory wydechowe byly jeszcze dlugo zamkniete - bo otwieraly sie dopiero ok. 110 - 115 stopni po GMP... :shock: :(
I tylko wtedy kazdy silnik benzynowy - ma pelna moc z instrukcji / jesli spalanie kazdego swiezego ladunku - zakonczy sie maksymalnie do 20 stopni po ZZ/GMP tloka / tlokow :idea: :!:
Tomasz Salek 'zawezil koniec spalania ladunku - do 10 stopni po ZZ', zeby 'wycisnac' z silnika 'wszelkie konstrukcyjne rezerwy mocy'... :idea:
Załączniki
Owe 'niektore przypadki' z tekstu powyzej / ostatnie zdanie - dotycza w ponad 95% przypadkow  silnikow 'powietrzakow', bo to one sa najbardziej narazone na przegrzanie - spalenie zbyt wysokooktanowa benzyna : zaworow wydechowych, prowadnic, kolektorow wydechowych, itp., a 'skrajnie' - wytopieniem dziury 'jak 5 zl z Rybakiem'  w denku tloka..:
Owe 'niektore przypadki' z tekstu powyzej / ostatnie zdanie - dotycza w ponad 95% przypadkow silnikow 'powietrzakow', bo to one sa najbardziej narazone na przegrzanie - spalenie zbyt wysokooktanowa benzyna : zaworow wydechowych, prowadnic, kolektorow wydechowych, itp., a 'skrajnie' - wytopieniem dziury 'jak 5 zl z Rybakiem' w denku tloka..:
201, 251, 601 S, OS, OSL i inne...
Awatar użytkownika
enesiak
Posty: 3208
Rejestracja: śr 12 mar, 2014 3:39 pm

Re: Wyprzedzenie zaplonu do dzisiejszych benzyn 95 Okt.

Post autor: enesiak »

Widac - ze 'ramie korektora oktanowego' jest dosc mocno 'ugniecione - zapadniete' w miejscu 'oczka na strzalce - wskazniku polozenia' i 'fasolki regulacyjnej' pod 'strzalka' i jest slad po podkladce 'srubki M 6' chyba, czyli ze dokrecano to dosc mocno zawsze - zeby sie nie poluzowalo... :?
Na samym ramieniu korektora, ze skala 'Oktanow 60 - 90' - widac tez slady 'kancerow' na najwiekszym promieniu / 'naroznikach' [ tuz nad ' + ' - srubokret sie komus 'omsknal', jest 'zaciecie' na obwodzie nad skala :) ], czyli ze bylo 'toto - pobijane srubokretem', w celu przestawienia / regulacji do benzyny zalanej akurat do zbiornika.. :?: :idea:
I wszystko sie zgadza [ oprocz 'kasy' oczywiscie :lol: ] : 'strzalka' odlana z obudowa aparatu - wskazuje kierunek obrotow krzywki zaplonowej ;
- sama krzywka zaplonowa / przyspiesza, obraca sie z ciezarkami odsr. przyspieszacza - 'w prawo 2/2,5 - do 3mm, po czym 'odbija w lewo - powraca' ;
- 'korektor oktanowy' / ma ' + ' po prawej stronie skali 'Oktanow' - czyli ze przyspiesza sie nim mocno zaplon / przeciwnie do obrotow krzywki zaplonu / do coraz wyzszej LO benzyn - zalanych do zbiornika ;
- no i 'zech zapomniolek' o 'mieszku podcisnieniowym' - przyspiesza obrotem calej plytki zaplonu / az 3 - 3,5mm po obwodzie'..:idea: :shock: :geek: :
Załączniki
'Strzalka' wskaznika regulacji 'korektora Oktanow' - wcisnieta dosc mocno [ az ma 'zadarta koncowke' do gory ], od dokrecania srubki ustalajacej polozenie samego 'korektora - aparatu' w bloku silnika..:
'Strzalka' wskaznika regulacji 'korektora Oktanow' - wcisnieta dosc mocno [ az ma 'zadarta koncowke' do gory ], od dokrecania srubki ustalajacej polozenie samego 'korektora - aparatu' w bloku silnika..:
201, 251, 601 S, OS, OSL i inne...
Awatar użytkownika
Spiker
Posty: 3029
Rejestracja: pn 13 lip, 2009 11:11 am
Lokalizacja: Rzeszów

Re: Wyprzedzenie zaplonu do dzisiejszych benzyn 95 Okt.

Post autor: Spiker »

Pokazane duże skale regulacyjne pochodzenia samochodowego mają ewidentnie podziałkę kątową a nie "60-70-80-90 oktan". Tak więc powinny być nazywane "skalami do regulacji kąta wyprzedzenia" a nie "korektorami oktanowymi". (Podobny przypadek jak nazywanie "dyfrem" każdej zębatej przekładni kątowej) Może oczywiście zastanawiać znaczny zakres regulacji, ale trzeba też założyć, ze jak to w komunie aparat był uniwersalny do zastosowania w różnych silnikach - raz dolniaku, raz do górnozaworowej ulepszonej wersji (przykładowo w przytaczanym przykładzie samochodu Warszawa), albo w zupełnie innym benzynowym silniku samochodu ciężarowego.
NSU 351 OSL '38, ...
Awatar użytkownika
enesiak
Posty: 3208
Rejestracja: śr 12 mar, 2014 3:39 pm

Re: Wyprzedzenie zaplonu do dzisiejszych benzyn 95 Okt.

Post autor: enesiak »

Tez tak wlasnie 'pomyslolek zech' - ze to cale 'ustrojstwo' bylo uniwersalne / do silnikow SV i OHV, stad mozliwosc 'dostrojenia - regulacji' wyprzedzenia do owczesnych benzyn z lat 50-60 tych : do 60 - 70 Oktan, najszybciej spalajacych sie przy niskim sprezaniu silnikow 5,5 - 6 : 1 [ w 'Poradniku Motocyklisty 1958 podane nazwy 'BA 60 i BA 70 - LO 70 ] dla silnikow SV;
- albo BA - LO 74 / LO 78 juz dla silnikow 'gornych - OHV [ takze nisko sprezonych 6 - 7 : 1 ]', a jeszcze pozniej - do benzyny LO 92/94'... :?: :idea:
'Klopot' pojawil sie po obejrzeniu aparatu zaplonowego 'Syrena', ktora miala tylko 2 rodzaje silnikow / 2 cyl. 700 i 3 cylindrowy 850cc, a pomimo tego - aparat zaplonowy syrenowski, mial dosc dlugie / szerokie 'fasolki regulacyjne 'korektora oktanowego / katowego' niech bedzie.. :?: :shock:
Jeszcze bardziej zaskoczyl mnie aparat zaplonowy stosunkowo 'nowy / sprzed 35 - 30 lat', od samochodow 'Golf 1-2' lub 'Seat', w ktorym to mimo niewielkich roznic 'oktanowych' benzyn dostepnych na stacjach 'na Zachodzie' / w latach 80 - 90tych, bo zaledwie 90 - do 100/102 Oktan, 'fasolki regulacyjne' sa porownywalne dlugoscia z tymi 'warszawowskimi' albo i dluzsze nawet :shock: :?: :!: :
Jedynym 'sensownym wytlumaczeniem' takich dlugich / szerokich 'fasolek korektora' w aparatach 'Golf / Seat' - moze byc fakt masowego eksportu tych popularnych samochodow do wielu krajow na calym swiecie, takze do takich - w ktorych mogly byc jeszcze produkowane benzyny np. '82 - 88 Oktan' lub nawet 'nizsze' / szybciej sie spalajace - stad bardzo duzy zakres regulacji 'wstepnej' aparatow zaplonowych 'Golf' do takich benzyn...
Podejrzewam takze - ze w Brazylii i calej Ameryce Poludniowej / Srodkowej, gdzie byly najdluzej produkowane VW 'Garbusy / Transportery' - musialy byc takze do nich produkowane niskooktanowe benzyny 74 - 76 / 78 - 80 Oktan i stad konieczna byla jak najwieksza regulacja 'wstepnego wyprzedzenia' zaplonu / do najrozniejszych 'oktanowo' benzyn :?: :idea:
Załączniki
Zaskakujaco dluga 'fasolka regulacyjna / korektorowo - oktanowa', w stosunkowo 'nowym' aparacie zaplonowym VW Golf / Seat', przy owczesnych benzynach na 'Zachodzie / 90 - 100 Oktan' ?..:
Zaskakujaco dluga 'fasolka regulacyjna / korektorowo - oktanowa', w stosunkowo 'nowym' aparacie zaplonowym VW Golf / Seat', przy owczesnych benzynach na 'Zachodzie / 90 - 100 Oktan' ?..:
Po 'kiego' - takie dlugie 'fasolki regulacyjne / oktanowo-katowo - korektorowe', skoro dostepne na 'Zachodzie' wowczas benzyny - mialy 90 do 100/102 Oktan..?<br />'Fasolki' sa porownywalne [ jesli nie dluzsze nawet ? ] do tych 'warszawowskich', a zakres dostepnych wowczas benzyn - to zaledwie 8 / 10-12 Oktan roznicy..? :
Po 'kiego' - takie dlugie 'fasolki regulacyjne / oktanowo-katowo - korektorowe', skoro dostepne na 'Zachodzie' wowczas benzyny - mialy 90 do 100/102 Oktan..?
'Fasolki' sa porownywalne [ jesli nie dluzsze nawet ? ] do tych 'warszawowskich', a zakres dostepnych wowczas benzyn - to zaledwie 8 / 10-12 Oktan roznicy..? :
'Fasolki' regulacyjne [ 'korektora oktanowego' ] w aparacie zaplonowym 'Syrena' - rowniez porownywalna dlugosc do tych 'warszawowskich' - i to do zaledwie 2 rodzajow silnikow 'Syreny' / ale do trzech rodzajow dostepnych wowczas benzyn LO 70 - 78 i LO 94 ? :
'Fasolki' regulacyjne [ 'korektora oktanowego' ] w aparacie zaplonowym 'Syrena' - rowniez porownywalna dlugosc do tych 'warszawowskich' - i to do zaledwie 2 rodzajow silnikow 'Syreny' / ale do trzech rodzajow dostepnych wowczas benzyn LO 70 - 78 i LO 94 ? :
201, 251, 601 S, OS, OSL i inne...
Awatar użytkownika
Spiker
Posty: 3029
Rejestracja: pn 13 lip, 2009 11:11 am
Lokalizacja: Rzeszów

Re: Wyprzedzenie zaplonu do dzisiejszych benzyn 95 Okt.

Post autor: Spiker »

enesiak pisze: pn 17 lip, 2023 9:56 amPodejrzewam takze - ze w Brazylii
Brazylia to lider w produkcji i użyciu paliw o znacznym udziale alkoholi (etanol) ... "Brazylia, największy na świecie producent etanolu z trzciny cukrowej, wprowadziła w 1931 r. 5% domieszkę do benzyny, która w latach 70. wzrosła do zakresu od 10% do 15%, a obecnie wynosi 27,5%", " Dzisiaj prawie cała brazylijska produkcja to samochody„flexi”, które mogą jeździć na benzynie, mieszance alkoholowej, a nawet na gazie. "
NSU 351 OSL '38, ...
Awatar użytkownika
enesiak
Posty: 3208
Rejestracja: śr 12 mar, 2014 3:39 pm

Re: Wyprzedzenie zaplonu do dzisiejszych benzyn 95 Okt.

Post autor: enesiak »

Trzeba by sprawdzić 'ichnie dane techniczne' ( pojazdów ), bo przy tak dużej zawartości etanolu - potrzebny jest stopień sprężania nawet 11,5 / 12,5 : 1 lub jeszcze wyższy i do tego - duże wyprzedzenie zapłonu 'do kompletu'.. :shock: :?:
201, 251, 601 S, OS, OSL i inne...
Awatar użytkownika
enesiak
Posty: 3208
Rejestracja: śr 12 mar, 2014 3:39 pm

Re: Wyprzedzenie zaplonu do dzisiejszych benzyn 95 Okt.

Post autor: enesiak »

Czesc, plytka zaplonu w tym aparacie 'uniwersalnym 'Zelmot' ma 52mm srednicy i policzylem 'na oko - suwmiarke', ze odsrodkowy przyspieszacz wychyla krzywke 'w prawo' ok. 2,5 - 3 mm, a do tego - 'mieszek podcisnieniowy' tez ok. 2,5 - 3mm po obwodzie. Razem wychodzi ok. 5 - 6 mm wyprzedzenia.
Z 'obliczen' wynika - ze 360 stopni / dzielone przez obwod plytki 163,2 mm - daje ok. 2,2 stopnia na 1 mm obwodu, czyli ze te '5 - 6 mm' ruchu obrotowego / przyspieszenia zaplonu 'odsrodkowo - podcisnieniowego', to razem ok. 11 - 13 stopni wyprzedzenia zaplonu - w trakcie pracy silnika na najwyzszych obrotach :?: :idea:
Dobrze 'kombinuje' :?: , czy moze 'cosik sknocilem', bo juz pozno.. :?:
Jak dodac to wszystko do skali 'korektorowo / oktanowo - stopniowej' o dlugosci 30 mm - to mamy pelen obraz chyba, jak mocno trzeba bylo 65 / 35 lat temu jeszcze 'kombinowac', zeby 'nastroic jak najlepiej' zaplon / do roznych paliw : 78 lub 94 Oktan, zeby silnik 'warszawowski' nie szarpal / nie 'stukal' na roznych paliwach i malo spalal jednoczesnie benzyny...
Pamietam, ze bardzo dobrze ustawiona, wyregulowana 'Warszawa 224' spalala w miescie 8 - 9 L / 100 km, a w 'trasie' 'zaledwie 6,5 - 7 L'.. :shock:
'Zuk' mial zas 'norme 14 - 14,5 L / w miescie', jesli dobrze pamietam, i to z silnikiem 'SV' w polowie lat 80-tych / 'nowka sztuka - bylem w szoku'. :shock: .. :?:
201, 251, 601 S, OS, OSL i inne...
Awatar użytkownika
enesiak
Posty: 3208
Rejestracja: śr 12 mar, 2014 3:39 pm

Re: Wyprzedzenie zaplonu do dzisiejszych benzyn 95 Okt.

Post autor: enesiak »

Znalazlem kolejny aparat zaplonowy, identyczny jak powyzszy - tylko wszsytko sie 'elegancko kreci' / bez luzow, itp., nawet jest 'palec rozdzielacza' i kopulka zaplonu...
Ale dzisiaj nie o nim - tylko o skoku tlokow silnika 'Warszawa', bo wynosil 100 mm - stad tak duze, czeste zastosowanie tlokow 'warszawowskich' / do roznych 'starych motocykli'...
Przy skoku tloka 100 mm / '30 mm - stopniowa' podzialka na 'korektorze oktanowo - katowym' moze sugerowac, ze w najstarszym silniku M 20 - zaplon byl ustawiany do najnizszego stopnia sprezania 6 - 6,2 : 1 / do 'lewego naroznika - znaku '-', zeby nie wystepowalo 'kichanie w gaznik / na benzynie 66 - 67 Oktan', czyli jakby zaplon byl maksymalnie 'opozniony korektorem' .. :?: :shock:
Nastepne wersje tego silnika mialy juz wyzsze sprezanie : od 6,5 - 7,0 - do 7,5 : 1 [ ostatni - to juz silnik S - 21 OHV ] i tu jest to dosc ciekawe, czy 'korektor oktanowy' u podstawy aparatu zaplonowego - umozliwial maksymalne, wstepne wyprzedzenie zaplonu '+ 30 / 60 stopni/mm' do benzyny LO 94, bo silnik S - 21 byl juz fabrycznie zasilany benzyna LO 78 [ sprezanie 7,5 : 1 ] - do ktorej ustawienie 'korektorem' byloby 'na oko / na polowie skali' 'korektora'.. :?: :idea:
Najważniejsze chyba, czy to podziałka 'stopniowa / katowa' czy 'metryczna - w mm'.. :?: :idea:
201, 251, 601 S, OS, OSL i inne...
Awatar użytkownika
enesiak
Posty: 3208
Rejestracja: śr 12 mar, 2014 3:39 pm

Re: Wyprzedzenie zaplonu do dzisiejszych benzyn 95 Okt.

Post autor: enesiak »

Znajomy też ostatnio do mnie, cyt. : ' przecież dzisiejsza benzyna 95 Okt. - spala się o wiele szybciej od dawniejszych 60 - 74/78 oktanowych, bo dzisiaj wszystkie silniki są wysokoobrotowe'.?.
To aż mnie 'zamurowalo' :shock:, chociaż tak by 'sie mogło wydawać / na logike', ale właśnie - tak nie jest, tylko zupełnie 'na odwyrtke'... :shock: :?: :!:
Bo bardzo dużą rolę odgrywa w dzisiejszych silnikach spalinowych wysoki stopień sprężania, nawet 2-krotnie wyższy, niż 90/60 lat temu jeszcze... :shock: :idea:
Niestety - właśnie o stopniu sprężania 'wszyscy zapominaja', w ogóle nie 'wiaza' go z szybkością spalania różnych 'oktanowo benzyn'... :(
Stąd tyle 'kontrowersyjnych poglądów / legend' krąży... :shock:
'Jako zywo - orka na ugorze' wręcz, 'syzyfowa praca / u podstaw'... :shock:
201, 251, 601 S, OS, OSL i inne...
ODPOWIEDZ