cześć
Poszukuję i najchętniej kupię oryginalną sprężynę przedniego zawieszenia do NSU 351 OS/OSL. Chodzi konkretnie o sprężynę o numerze kat 54 150. Zakładam że jest to sprężyna o średnicy drutu 8mm. Może komuś zalega po wymianie na nową. (W grę wchodzi również zamiana na współcześnie dorabianą w chromie, lub inne fanty do motocykli NSU).
Kontakt tel 502 761 520 lub email radek04251@interia.pl
Sprężyna przedniego zawieszenia - NSU 351 OS/OSL
- Radek04251
- Posty: 317
- Rejestracja: sob 18 lip, 2009 12:26 am
- Lokalizacja: Lublin
Sprężyna przedniego zawieszenia - NSU 351 OS/OSL
Radek04251 (251 OSL '38; 351 OS '34)
Re: Sprężyna przedniego zawieszenia - NSU 351 OS/OSL
Cos tam się znajdzie. Może to co potrzebujesz. Ale gwarancji nie dam - do sprawdzenia więc.Radek04251 pisze: ndz 04 maja, 2025 11:20 am Poszukuję i najchętniej kupię oryginalną sprężynę przedniego zawieszenia do NSU 351 OS/OSL.
NSU 351 OSL '38, NSU 351 OSL WH '37, ...
Re: Sprężyna przedniego zawieszenia - NSU 351 OS/OSL
Chyba mogę zdradzić, że dokonaliśmy z Radkiem przeglądu moich zasobów sprężyn i pewnego podsumowania pozostałych poszukiwań i naszych doświadczeń. Statystyka zachowanych egzemplarzy sprężyn pokazuje, że wszystkie egzemplarze (w tym moje 4 szt.) oryginalnych sprężyn mają średnicę drutu 8,5 mm. Różnice poszczególnych egzemplarzy dotyczą jedynie długości całkowitej sprężyn. Tylko jedna z moich sprężyn była wyraźnie dłuższa od innych przy zachowaniu tej samej ilości zwojów (*).
Natomiast dostępne współczesne kopie mają zazwyczaj 9 mm średnicy drutu (kiedyś opowiadano na bazarach, że powodem jest chęć ograniczenia dobijania amortyzatora skrętu do błotnika przy ekstremalnych ruchach zawieszenia). Dzisiaj natomiast niektórzy użytkownicy skarżą się na zbyt twardą prace zawieszenia.
Wnioski ze wspólnej analizy dostępnych katalogów części: Sprężyna określana jako "97 163 Druckfedern mit 8,5 mm Drahtstaerke" wymieniana jest jako opcja "auf Wunsch" (na życzenie) albo jako standard do wersji Reichswehr/WH/NSKK. Standardowa sprężyna 54150 nie ma podanej w katalogu średnicy drutu, ale logiczne jest, że była ona inna niż 8,5 mm, domyślnie mniejsza. Tylko ile ona wynosiła? Czy tylko 8 mm? A może coś w przedziale 8,0-8,5 mm?
(Mam jedną krótszą od innych (o 1 cm) sprężynę o średnicy drutu o. 8,3 mm, myślałem, że to od 601 OSL, ale być może to właśnie ta "inna", słabsza?)
Podsumowanie:
351 OSL:
54150 - standardowa sprężyna w całym okresie produkcji modelu
97 163 - wzmocniona sprężyna (drut 8,5 mm), oferowana od marca 1936, na życzenie w motocyklach cywilnych oraz standardowa dla wersji Reichswehr/NSKK
101 846 - wzmocniona, od listopada 1938 tylko dla wersji WH (* - czyżby to była właśnie ta wydłużona?)
501 OSL:
54150 - standardowa sprężyna w całym okresie produkcji modelu
97 163 - wzmocniona sprężyna (drut 8,5 mm), oferowana od marca 1936, na życzenie w motocyklach cywilnych
500 SS:
- 54150 - standardowa, od 1931 roku (prawdopodobnie w całym okresie produkcji modelu)
I jeszcze dla porównania 601 OSL:
101 391 - tylko I seria (widelec z pojedynczą sprężyną)
102 937 - II seria cywilna (widelec z dwoma sprężynami)
102 945 - II seria WH
Ale na szczęście są jeszcze katalogi firm oferujących części zamienne (w tym sprężyny zawieszenia) i tam udało mi się znaleźć cenne informacje: A więc wygląda na to, że standardowa sprężyna 351-501 S/OS oraz SS miała następujące parametry:
- kształt: baryłka
- średnica drutu: 8 1/4 mm (8,25 mm)
- długość całkowita: 210 mm
- średnica zewnętrzna: 70/47 mm
- ilość zwojów: 12 1/2 (12,5)
- kierunek nawinięcia: lewy
- waga 0,88 kg
Natomiast dostępne współczesne kopie mają zazwyczaj 9 mm średnicy drutu (kiedyś opowiadano na bazarach, że powodem jest chęć ograniczenia dobijania amortyzatora skrętu do błotnika przy ekstremalnych ruchach zawieszenia). Dzisiaj natomiast niektórzy użytkownicy skarżą się na zbyt twardą prace zawieszenia.
Wnioski ze wspólnej analizy dostępnych katalogów części: Sprężyna określana jako "97 163 Druckfedern mit 8,5 mm Drahtstaerke" wymieniana jest jako opcja "auf Wunsch" (na życzenie) albo jako standard do wersji Reichswehr/WH/NSKK. Standardowa sprężyna 54150 nie ma podanej w katalogu średnicy drutu, ale logiczne jest, że była ona inna niż 8,5 mm, domyślnie mniejsza. Tylko ile ona wynosiła? Czy tylko 8 mm? A może coś w przedziale 8,0-8,5 mm?
(Mam jedną krótszą od innych (o 1 cm) sprężynę o średnicy drutu o. 8,3 mm, myślałem, że to od 601 OSL, ale być może to właśnie ta "inna", słabsza?)
Podsumowanie:
351 OSL:
54150 - standardowa sprężyna w całym okresie produkcji modelu
97 163 - wzmocniona sprężyna (drut 8,5 mm), oferowana od marca 1936, na życzenie w motocyklach cywilnych oraz standardowa dla wersji Reichswehr/NSKK
101 846 - wzmocniona, od listopada 1938 tylko dla wersji WH (* - czyżby to była właśnie ta wydłużona?)
501 OSL:
54150 - standardowa sprężyna w całym okresie produkcji modelu
97 163 - wzmocniona sprężyna (drut 8,5 mm), oferowana od marca 1936, na życzenie w motocyklach cywilnych
500 SS:
- 54150 - standardowa, od 1931 roku (prawdopodobnie w całym okresie produkcji modelu)
I jeszcze dla porównania 601 OSL:
101 391 - tylko I seria (widelec z pojedynczą sprężyną)
102 937 - II seria cywilna (widelec z dwoma sprężynami)
102 945 - II seria WH
Ale na szczęście są jeszcze katalogi firm oferujących części zamienne (w tym sprężyny zawieszenia) i tam udało mi się znaleźć cenne informacje: A więc wygląda na to, że standardowa sprężyna 351-501 S/OS oraz SS miała następujące parametry:
- kształt: baryłka
- średnica drutu: 8 1/4 mm (8,25 mm)
- długość całkowita: 210 mm
- średnica zewnętrzna: 70/47 mm
- ilość zwojów: 12 1/2 (12,5)
- kierunek nawinięcia: lewy
- waga 0,88 kg
NSU 351 OSL '38, NSU 351 OSL WH '37, ...