NSU-Riders NSU-Riders
  • Home
  • Marka
    • Historia marki
    • Premiery
  • Modele
    • Pierwsze modele (1901-1918)
    • Modele przedwojenne i wojenne (1918-1945)
      • Motosulm
      • Quick i Pony 100
      • 125 ZDB
      • 175/201/251 Z
      • 201 ZD Pony Block
      • 201 OSL seria II
      • 201/251 OS/OSL 351 OT
      • 351/501 OS/OSL 351 OS WH
    • Modele powojenne (1945-1966)
      • NSU Fox / Superfox
      • NSU Lux / Superlux 201 ZB
      • 251 OSB Max
      • NSU 351 / 501 OS-T KONSUL
  • Imprezy
    • Artykuły
    • Galeria imprezowa
  • Technika
    • Artykuły
    • Galeria techniczna
  • Warsztat
    • Artykuły
    • Galeria warsztatowa
  • Galeria
  • Forum
  • FAQ

Historia marki

Historia marki

Motocykle niemieckie na rok 1938 - wystawa w Berlinie

Empty
  •  Drukuj 
  • E-mail
Szczegóły
Paweł
Marka NSU
Historia marki
28 grudzień 2020
Poprawiono: 30 grudzień 2020
Odsłony: 1037

NaglowekW poniższym artykule z przedwojennego czasopisma "MOTO" przedstawione jest sprawozdanie berlińskiego korespondenta z wystawy motocyklowej w Berlinie prezentującej ofertę firm niemieckich na rok 1938-my oraz nowinki techniczne, którymi się wówczas chwalono. Nie sposób pominąć oczywiście oferty firmy NSU, jednej z wiodących wówczas w Niemczech i eksportującej swe wyroby na inne rynki, jak równiez odnoszącej sukcesy w sporcie.

Jak już wcześniej wspominałem przy okazji publikacji artykułu o wystawie angielskiej te kopie przedwojennych wydawnictw pochodzą z mojego archiwum, które gromadziłem od 1978 roku, stąd też jakość skanów nie do końca odpowiadająca obecnym standardom. Jednak myślę, że pomimo to warto zaglębić się w ten unikalny tekst i poczuć realia końca lat 30-tych. Proszę przy tym zwrócić uwagę na pisownię jaka obowiązywała w przedwojennej polszczyźnie. Prawidłowe dzisiaj "dwóch" pisało się dawniej "dwuch". Może od "dwu" z dodanym "ch". Km/h kiedyś pamiętam pisało się km/godz., a jeszcze wcześniej klm/g.

Zapraszam do lektury!

Czytaj więcej...

Angielska wystawa motocykli na rok 1939, 4-21 listopada 1938 Earls Court, London

Empty
  •  Drukuj 
  • E-mail
Szczegóły
Paweł
Marka NSU
Historia marki
17 grudzień 2020
Poprawiono: 18 grudzień 2020
Odsłony: 904

TytułArtykuł został napisany przez wysłannika przedwojennego miesięcznika MOTO na wystawę angielskich motocykli, która odbyła się w dniach 4-21 listopada 1938 roku w londyńskich halach Earls Court. Redaktor Janusz J. Makowski opisał nowości jakie zaprezentował na rok 1939 angielski "przemysł motocykli i pomocniczy".

W przygotowaniu jest też artykuł z wystawy, która odbyła się w tym samym roku w Berlinie. Po jego przeczytaniu zrozumiecie jaki sens ma wstawienie informacji o angielskich motocyklach na stronę o marce NSU. Spojrzenie na dwa różne rynki przez tego samego korespondenta, bardzo trafnie przybliży nam sposób myślenia konstruktorów z obu tych Państw. Autor opisał częściowo sposób działania rynku, marketingu i zasad konkurencji w Europie tuż przed drugą wojną światową. Nie wiedział tylko tego, że za niecały rok wybuchnie wojna i te solidne niemieckie konstrukcje nie były niczym innym jak przygotowaniami do niej. A swoją drogą konserwatyzm Anglików w podejściu do konstrukcji jest znany do dzisiaj.

Kopia pochodzi z mojego archiwum, które gromadziłem od 1978 roku. Oryginalne miesięczniki znajdowały się w Bibliotece Instytutu Pojazdów Politechniki Łódzkiej i były po znajomości kserowane dla mnie, czyli ówczesnego studenta II roku wydz. mechanicznego, przez pracownika instytutu na kopiarce Prexer wielkości ok. 3x3x2 metry. Tylko wykwalifikowany pracownik mógł za zezwoleniem dyrektora instytutu robić kopie dla pracowników dydaktycznych. Maszyna miała licznik kopii, które były praktycznie drukami ścisłego zarachowania i trzeba było się wyliczyć z ich ilości. Opisuję tą procedurę dla młodszych kolegów, którzy tego nie przeżyli. Dzisiaj robi się skany telefonem, które można przesłać w jednej chwili do dowolnego zakątka świata. Ale działo się to 42 lata temu, a czasopisma wtedy też już miały 40 lat. 

Pozdrawiam i życzę miłej lektury na święta.

Paweł Cendrowicz

Czytaj więcej...

Walter Moore - pomiędzy Nortonem a NSU

Empty
  •  Drukuj 
  • E-mail
Szczegóły
tomek skorzynski
Marka NSU
Historia marki
21 grudzień 2015
Poprawiono: 21 grudzień 2015
Odsłony: 2510

Patrząc na wystawione na Ebay elementy skrzyni biegów, sprzęgła czy pompy oleju Nortona ma się wrażenie, że ktoś przez pomyłkę wystawił „fanty” od NSU… Dzieje się tak dlatego, że jak ogólnie wiadomo historia motocykli NSU serii OSL jest mocno powiązana z Nortonem poprzez osobę głównego konstruktora Waltera Moore. Ale jeśli przyjrzeć się temu dokładniej widać sporo zagadek.

Anglik Walter Moore rozpoczął pracę dla Nortona w roku 1924. Pracował jako inżynier i szef teamu wyścigowego, a także brał jako pasażer wózka udział w Tourist Trophy na Wyspie Man w 1924, gdzie wraz z partnerem (George Tucker) odnieśli zwycięstwo.

Czytaj więcej...

NSU w służbie niemieckiej armii i na wojnie

Empty
  •  Drukuj 
  • E-mail
Szczegóły
Admin
Marka NSU
Historia marki
20 lipiec 2009
Poprawiono: 21 styczeń 2014
Odsłony: 5534

Strategia Blitzkriegu zakładała, ogromną na ówczesne czasy, niespotykaną ruchliwość jednostek bojowych. Uzyskano to dzięki stworzeniu jednostek zmechanizowanych lub wyposażeniu formacji pieszych w pojazdy silnikowe, co zwiększało diametralnie ich ruchliwość.

Żołnierze na motocyklach działali zarówno w jednostkach uderzeniowych, jak również, a może głównie, w jednostkach pomocniczych. Wśród formacji jednostek bojowych, należy wymienić stworzone w połowie lat trzydziestych specjalnie: Kradschutzen Abtailungen - tj. oddziały strzelców motocyklowych, poruszających się na motocyklach. Motocykli używano również, w dużej ilości, w oddziałach grenadierów pancernych oraz fizylierów. Żołnierzy tych wyposażono początkowo tylko w motocykle, potem dodatkowo w lekkie samochody terenowe np, VW Kubelwagen. Jednak większość żołnierzy na motocyklach pełniła funkcje pomocnicze. Jako gońcy sztabowi, pocztylioni, kierowcy patroli żandarmerii polowej, łącznościowcy (np. kierowcy NSU HK 101 i rozwijającego za sobą, z ciężkiego bębna kabla telefonu okopowego), dostawcy amunicji w strefie frontowej, czy przy transporcie rannych wprost z linii walki.

Czytaj więcej...

Historia firmy NSU

Empty
  •  Drukuj 
  • E-mail
Szczegóły
Pepe
Marka NSU
Historia marki
20 lipiec 2009
Poprawiono: 21 grudzień 2015
Odsłony: 8694
Christian-Schmidt m
Christian Schmidt
Gottlieb-Benzhoff m
Gottlieb Benzhoff

N S U (Neckarsulmer Fahrradwerke AG) - to jedna z najstarszych, niemieckich wytwórni motocyklowych. Historia firmy, właściwie nie rozpoczęła się w Neckarsulm, ale w Riedlingen nad Dunajem. W 1873 roku, dwóch młodych mechaników: Heinrich Stoll i Christian Schmidt, otworzyli warsztat i sklep mechaniczny: "Werkstätte Schmidt & Stoll", żeby produkować maszyny tkackie.

Fabryka-1901
Fabryka w Neckarsulm - 1901 rok
Model-1901 m
Pierwszy model motocykla - 1901 rok

Dopiero w kwietniu 1880 roku, działalność firmy przeniosła się do południowo-niemieckiego miasta Neckarsulm, gdzie Christian Schmidt, kupił budynek starego młyna i przebudował go na fabrykę maszyn do szycia.

 

Siedem lat później, w 1887 roku, nowy dyrektor zakładu - Gottlieb Benzhoff, postanowił produkować także rowery. Stąd już tylko krok, dzielił firmę od samodzielnej produkcji motocykli. Prospekt reklamowy z tego okresu, komentował to w następujący sposób: "Dla kierowców o mocnych nerwach, postanowiliśmy produkować mocne, trójkonne motocykle, które są wprawdzie bardzo szybkie, ale można nimi jeździć również pomału".

Czytaj więcej...
  1. Jesteś tutaj:  
  2. Home
  3. Marka
  4. Historia marki
Copyright © 2023 NSU-Riders. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Designed by JoomlArt.com.
Joomla! jest wolnym oprogramowaniem wydanym na warunkach GNU Powszechnej Licencji Publicznej.
Bootstrap is a front-end framework of Twitter, Inc. Code licensed under MIT License. Font Awesome font licensed under SIL OFL 1.1.
Powered by T3 Framework