Ewolucja "ślimaka" czyli napęd licznika NSU
- Radek04251
- Posty: 265
- Rejestracja: sob 18 lip, 2009 12:26 am
- Lokalizacja: Lublin
Ewolucja "ślimaka" czyli napęd licznika NSU
cześć
Podczas kompletowania mojego NSU trafiły mi się trzy różne obudowy napędów licznika. Rozbudziło to moją ciekawość i poszperałem trochę w katalogach i chciałem się podzielić ustaleniami. Sądzę, że ta wiedza może się przydać kolegom, którzy mają ten temat przed sobą. Z góry zaznaczam, że moje dociekania dotyczą napędów licznika realizowanych przekładnią kątową z przedniego koła, stosowanych w motocyklach NSU mniej więcej od 1930 r.
Od początku:
1. NSU - SS 500; 501 S/OS; 351 S/OS; - nr kat 53022 - motocykle wyprodukowane do 1934 r
2. NSU - 201 OS - nr kat 91057 - motocykle do 1933 r
3. NSU - 501/601 TS; 501 OS/OSL; 351 OS/OSL; 201/251 OS/OSL - nr kat 91484 (91485) od 1934 r do 1937 r
4. NSU - 601 TS; 501/351 OSL; 351 OT; 201/251 OSL - nr kat 97574 (97575) od 1937 r - możliwe że w modelach 351 OT i 201/251 OSL wcześniej. Generalnie ten typ obudowy wprowadzono wraz z dodatkowym uchem na widelcu i kołkiem ustalającym
5. NSU - 601 OSL - nr kat 100173 (100174) - stosowana wyłącznie w tym modelu wewnątrz przedniego bębna hamulcowego
5. NSU - 251 OS WH - nr kat 107240 (107 303) - żeliwna obudowa wprowadzona w czasie wojny
Wszystkie obudowy montowane na kole miały dokładnie takie same średnice osadzenia i uszczelniacza niezależnie od modelu motocykla. W nawiasach numery z katalogów znajdujące się również przy tych elementach jako "nackt"
W następnych postach ryciny i zdjęcia prezentujące opisane elementy. Jeśli coś się nie zgadza z Waszą wiedzą to proszę o korektę lub rozwinięcie tematu.
Podczas kompletowania mojego NSU trafiły mi się trzy różne obudowy napędów licznika. Rozbudziło to moją ciekawość i poszperałem trochę w katalogach i chciałem się podzielić ustaleniami. Sądzę, że ta wiedza może się przydać kolegom, którzy mają ten temat przed sobą. Z góry zaznaczam, że moje dociekania dotyczą napędów licznika realizowanych przekładnią kątową z przedniego koła, stosowanych w motocyklach NSU mniej więcej od 1930 r.
Od początku:
1. NSU - SS 500; 501 S/OS; 351 S/OS; - nr kat 53022 - motocykle wyprodukowane do 1934 r
2. NSU - 201 OS - nr kat 91057 - motocykle do 1933 r
3. NSU - 501/601 TS; 501 OS/OSL; 351 OS/OSL; 201/251 OS/OSL - nr kat 91484 (91485) od 1934 r do 1937 r
4. NSU - 601 TS; 501/351 OSL; 351 OT; 201/251 OSL - nr kat 97574 (97575) od 1937 r - możliwe że w modelach 351 OT i 201/251 OSL wcześniej. Generalnie ten typ obudowy wprowadzono wraz z dodatkowym uchem na widelcu i kołkiem ustalającym
5. NSU - 601 OSL - nr kat 100173 (100174) - stosowana wyłącznie w tym modelu wewnątrz przedniego bębna hamulcowego
5. NSU - 251 OS WH - nr kat 107240 (107 303) - żeliwna obudowa wprowadzona w czasie wojny
Wszystkie obudowy montowane na kole miały dokładnie takie same średnice osadzenia i uszczelniacza niezależnie od modelu motocykla. W nawiasach numery z katalogów znajdujące się również przy tych elementach jako "nackt"
W następnych postach ryciny i zdjęcia prezentujące opisane elementy. Jeśli coś się nie zgadza z Waszą wiedzą to proszę o korektę lub rozwinięcie tematu.
Ostatnio zmieniony pn 26 gru, 2022 10:36 pm przez Radek04251, łącznie zmieniany 1 raz.
Radek04251 (251 OSL '38; 351 OS '34)
- Radek04251
- Posty: 265
- Rejestracja: sob 18 lip, 2009 12:26 am
- Lokalizacja: Lublin
Re: Ewolucja "ślimaka" czyli napęd licznika NSU
cześć
Rycina z katalogu NSU 201/OS z 1933 roku. Ten typ znam jedynie z rycin i zdjęć.
Rycina z katalogu NSU 201/OS z 1933 roku. Ten typ znam jedynie z rycin i zdjęć.
Radek04251 (251 OSL '38; 351 OS '34)
- Radek04251
- Posty: 265
- Rejestracja: sob 18 lip, 2009 12:26 am
- Lokalizacja: Lublin
Re: Ewolucja "ślimaka" czyli napęd licznika NSU
cześć
Obudowa i przekładnia stosowana w NSU SS 500; NSU 501 S/OS; 351 S/OS do 1934 r
Obudowa i przekładnia stosowana w NSU SS 500; NSU 501 S/OS; 351 S/OS do 1934 r
Radek04251 (251 OSL '38; 351 OS '34)
- Radek04251
- Posty: 265
- Rejestracja: sob 18 lip, 2009 12:26 am
- Lokalizacja: Lublin
Re: Ewolucja "ślimaka" czyli napęd licznika NSU
cześć
Obudowa i przekładnia napędu stosowana w latach 1934 - 1937
Obudowa i przekładnia napędu stosowana w latach 1934 - 1937
Radek04251 (251 OSL '38; 351 OS '34)
- Radek04251
- Posty: 265
- Rejestracja: sob 18 lip, 2009 12:26 am
- Lokalizacja: Lublin
Re: Ewolucja "ślimaka" czyli napęd licznika NSU
cześć
obudowa i przekładnia stosowana od 1937 r
obudowa i przekładnia stosowana od 1937 r
Radek04251 (251 OSL '38; 351 OS '34)
Re: Ewolucja "ślimaka" czyli napęd licznika NSU
W takim razie ten pierwszy z prawej pomalowany na piaskowo nie jest od żadnego NSU ma większą średnicę ? Czy może kogoś poniosło i rozwiercił otwór?
Pozdr.
Maniek
Pozdr.
Maniek
Re: Ewolucja "ślimaka" czyli napęd licznika NSU
Cześć, miałem z '18 - 20' kół przednich NSU OS / OSL i tylko w 3 bodajże - były oryginalne / 'konusowe' ośki i łożyska...
Reszta kół - miała już 'kombinowane - maszynowe' łożyska, bo jak ludzie dużo jeździli po wojnie - to ośki 'rowerowe' pękały, konusy się zużywały / 'zluszczaly', itp., ponad 2/3 - 3/4 kół przednich - było właśnie poprzerabianych / na duże łożyska maszynowe i grubsze ośki do nich...
W niektórych ośki były zastosowane 'przelotowe - grubsze' o 3-4 - 5 mm' nawet i wtedy 'co z napędem szybkosciomierza'..?
Rozwiercali do grubości nowej ośki, a trapez - rozpilowywali u dołu widełek i 'szlus' - jeździli często aż do 'smierci technicznej silnika / skrzyni', ale z 'kołami / łożyskami' - mieli 'swiety spokoj / na lata'...
'Rekordowe' np., w kolach 351/501 - trafiłem na ośki 20mm ( oryginalnie było 12 ), bo 'ktos / po dzwonie' stracił trapez i zastosował przód teleskopowy 'Junaka' - właśnie z ośka 20mm...
Reszta kół - miała już 'kombinowane - maszynowe' łożyska, bo jak ludzie dużo jeździli po wojnie - to ośki 'rowerowe' pękały, konusy się zużywały / 'zluszczaly', itp., ponad 2/3 - 3/4 kół przednich - było właśnie poprzerabianych / na duże łożyska maszynowe i grubsze ośki do nich...
W niektórych ośki były zastosowane 'przelotowe - grubsze' o 3-4 - 5 mm' nawet i wtedy 'co z napędem szybkosciomierza'..?
Rozwiercali do grubości nowej ośki, a trapez - rozpilowywali u dołu widełek i 'szlus' - jeździli często aż do 'smierci technicznej silnika / skrzyni', ale z 'kołami / łożyskami' - mieli 'swiety spokoj / na lata'...
'Rekordowe' np., w kolach 351/501 - trafiłem na ośki 20mm ( oryginalnie było 12 ), bo 'ktos / po dzwonie' stracił trapez i zastosował przód teleskopowy 'Junaka' - właśnie z ośka 20mm...
201, 251, 601 S, OS, OSL i inne...
Re: Ewolucja "ślimaka" czyli napęd licznika NSU
Wszystko się zgadza:
- napęd od zębatki z kołem na wierzchu
- obudowa z przelotowym otworem ślimacznicy
- otwór nieprzelotowy i oczko blokujące pancerz linki z przodu
- oczko blokujące pancerz linki z tyłu i jednocześnie blokada do widelca
- obudowa 601 OSL
- obudowa żeliwna w późnowojennych 251 OS WH
To tylko przedwojenne/wojenne OS/OSL ale przecież niektóre z tych napędów pojawiały się także w małych Quick/Pony 100, dwusuwowych ZD/ZDB i dolnozaworowych TS. No i były powojenne 251 OSL ze zmienionymi numerami katalogowymi. Warto by to także dodać do tego podsumowania może?
- napęd od zębatki z kołem na wierzchu
- obudowa z przelotowym otworem ślimacznicy
- otwór nieprzelotowy i oczko blokujące pancerz linki z przodu
- oczko blokujące pancerz linki z tyłu i jednocześnie blokada do widelca
- obudowa 601 OSL
- obudowa żeliwna w późnowojennych 251 OS WH
To tylko przedwojenne/wojenne OS/OSL ale przecież niektóre z tych napędów pojawiały się także w małych Quick/Pony 100, dwusuwowych ZD/ZDB i dolnozaworowych TS. No i były powojenne 251 OSL ze zmienionymi numerami katalogowymi. Warto by to także dodać do tego podsumowania może?
NSU 351 OSL '38, ...