Reanimacja kół - szprychy z wżerami...

Koła, ogumienie
Awatar użytkownika
enesiak
Posty: 3207
Rejestracja: śr 12 mar, 2014 3:39 pm

Reanimacja kół - szprychy z wżerami...

Post autor: enesiak »

Tak sobie obejrzałem 'reanimację kół' i wżery na szprychach i przypomniałem sobie, że większość elementów w motocyklach i rowerach także, które miały na powierzchni 'niewielkie wżerki' i później w eksploatacji - pękały w poprzek - to właśnie takie detale, których nie wymieniłem na nowe - bo chciałem mieć 'bardzo oryginalne'...Pękały w ten sposób w poprzek : szprychy właśnie, kopniaki, kierownice, korby pedałów, ośki pedałów, ośki kół i nawet rury ram. Wszędzie tam gdzie były czasem 'na oko - niewielkie wżerki', okazywało się po pęknięciu elementu - że jego przekrój był do połowy pęknięty dużo wcześniej i 'pracował' w eksploatacji często bardzo długo - zanim pękł nagle do końca...
201, 251, 601 S, OS, OSL i inne...
Awatar użytkownika
Spiker
Posty: 3028
Rejestracja: pn 13 lip, 2009 11:11 am
Lokalizacja: Rzeszów

Re: Reanimacja kół - szprychy z wżerami...

Post autor: Spiker »

enesiak pisze:Tak sobie obejrzałem 'reanimację kół' i wżery na szprychach i [...]
Trudno się z tym nie zgodzić. Problem robią jednak poszerzane na końcach szprychy. Niestety przy naszych dochodach wydanie 600-700 zł na szprychy na jedno koło powoduje właśnie takie zachowania jak opisałeś, czyli dramatyczne próby uratowanie tego co się da z oryginalnej materii. Myślę, że większość bardziej zasobnych nacji nawet nie zaprzątała by sobie tym głowy tylko kupiła by po prostu nowe szprychy.
NSU 351 OSL '38, ...
bluesmile
Posty: 185
Rejestracja: ndz 06 sty, 2013 12:16 am
Lokalizacja: Pomorze

Re: Reanimacja kół - szprychy z wżerami...

Post autor: bluesmile »

No tak, tylko że w przypadku szprych do 501OSL, prawdopodobnie nie ma gdzie kupić przewężanych szprych.
Chyba pozostanie mi zastosować zwykłe.
Awatar użytkownika
Spiker
Posty: 3028
Rejestracja: pn 13 lip, 2009 11:11 am
Lokalizacja: Rzeszów

Re: Reanimacja kół - szprychy z wżerami...

Post autor: Spiker »

bluesmile pisze:No tak, tylko że w przypadku szprych do 501OSL, prawdopodobnie nie ma gdzie kupić przewężanych szprych.
Chyba pozostanie mi zastosować zwykłe.
W Niemczech rzeczywiście nie mają, bo sprawdzałem (firma od szprych z "koniczynką"), ale jest firma w Wielkiej Brytanii, która dorabia szprychy pogrubiane w dowolnym rozmiarze. Ale wychodzi drogo.
NSU 351 OSL '38, ...
Awatar użytkownika
maniek10
Posty: 202
Rejestracja: śr 09 wrz, 2015 7:25 am

Re: Reanimacja kół - szprychy z wżerami...

Post autor: maniek10 »

Mam pytanie potrzebuję porady mam zachowanych trochę szprych oryginalnych przewężanych z koniczynką. Pozbyłem się rdzy oczywiście nie ma tez już na nich ocynku chcę użyć ich w wersji wojskowej więc będą malowane czy wg was wymagają ponownego cynkowania czy po prostu pomalować?.
I czy cynkowanie w galwanizerni wpłynie negatywnie na ich wytrzymałość tak jak to się dziej ze sprężynami?.
Co byście doradzili?.
Awatar użytkownika
enesiak
Posty: 3207
Rejestracja: śr 12 mar, 2014 3:39 pm

Re: Reanimacja kół - szprychy z wżerami...

Post autor: enesiak »

Cześć, nie ma co 'gdybać' - obojętnie czy cynkowanie, niklowanie, chromowanie, itp. starych - pordzewiałych detali, które pracowały na 'ściskanie-rozciąganie' i mają w strukturze mikropęknięcia i są ze stali sprężynowych, konstrukcyjnych, itp. - zawsze resztki kąpieli wnikną w te mikropęknięcia i będą powodowały wewnętrzną korozję tych elementów - aż do pęknięcia pod obciążeniem i to w najbardziej nieoczekiwanym momencie...
Zrob sobie koła 'na pokaz', z oryginalnymi szprychami, z wżerami, itp. i powieś na ścianie...
A do jazdy - zrób koła z nowymi szprychami, podejrzewam - że na pewno można jakieś współczesne szprychy dobrać i kupić koło od 'czegoś' - jako 'dawcę szprych', które będzie proste, niezmęczone i szprychy dadzą sie odkręcać bez problemu.
201, 251, 601 S, OS, OSL i inne...
Awatar użytkownika
enesiak
Posty: 3207
Rejestracja: śr 12 mar, 2014 3:39 pm

Re: Reanimacja kół - szprychy z wżerami...

Post autor: enesiak »

Cześć, wreszcie znalazłem moje szprychy od 'japońców' - przewężane, walcowane i bez wżerów. Te akurat mają 170mm i są od obręczy 18 cali, ale na pewno były też dłuższe - od kół 19, 21 cali, itp. I skoro ja trafiłem 3 takie koła w ciągu gdzieś 15 lat na targowiskach niedzielnych po 25-30 zł / szt. z oponami i dętkami - to na pewno można je kupić na bazarach zagranicznych w podobnych 'cenach', tylko trzeba mieć w kieszeni miarkę i spis szprych, które są potrzebne...
Załączniki
DSC00425.JPG
DSC00421.JPG
201, 251, 601 S, OS, OSL i inne...
Awatar użytkownika
enesiak
Posty: 3207
Rejestracja: śr 12 mar, 2014 3:39 pm

Re: Reanimacja kół - szprychy z wżerami...

Post autor: enesiak »

Cześć, prawdopodobnie te koła 18 cali na 40 szprych od ciężkich japońskich motocykli, mające przewężane-walcowane szprychy- pochodzą z motocykli Suzuki GS 750-1000 z lat 70/80-tych. Tyle zdołałem wydedukować, oglądając zdjęcia starych 'japońców' sprzed 40 lat - może to Was naprowadzi na trop dobrych szprych przewężanych-walcowanych. Dłuższych szprych o podobnym kształcie szukałbym przy kołach 19 - 21 cali w motocyklach crossowych-enduro.
201, 251, 601 S, OS, OSL i inne...
szmaja
Posty: 659
Rejestracja: pn 25 mar, 2019 7:56 am

Re: Reanimacja kół - szprychy z wżerami...

Post autor: szmaja »

Jest koleś w PL co dorabia szprychy z przewężeniem, do IŻa są takie same, w sumie z DKW mam dostać namiar:)
pawelcen
Posty: 898
Rejestracja: pt 20 wrz, 2019 1:03 pm

Re: Reanimacja kół - szprychy z wżerami...

Post autor: pawelcen »

Ta firma CWC z Anglii dorabia szprychy cieniowane www: central-wheel. co.uk
Co do cen, to za taki komplet jak na zdjęciach zapłaciłem 144Ł plus przesyłka 22Ł.
Długości szprych, kąt zagięcia, czy rodzaj gwintu zamawiałem według fabrycznej specyfikacji Triumpha.
Pzdr.
Załączniki
CWC zestaw szprych.jpg
Pozdrawiam
Paweł
ODPOWIEDZ