Piasta koła 201OS/251OSL

Koła, ogumienie
Yamatari
Posty: 79
Rejestracja: wt 17 sty, 2017 10:23 am

Piasta koła 201OS/251OSL

Post autor: Yamatari »

Witajcie!

Czy ktoś mógłby mi podać wymiary oryginalnej piasty przód/tył? Chodzi mi o szerokość i średnicę bębna ;)

Mocno mnie kusi zakupienie piasty od BMW R35 przedniej (w sumie dwóch sztuk, na małe przeróbki) ale nie wiem czy nie jest czasem szersza od oryginalnej 201/251...

Tak czy siak, i tak mam mały mętlik, bo dowiedziałem się że pedał hamulca w moim 201S powinien być z prawej strony (?) jest to możliwe? Widziałem niby jakieś zdjęcia tego modelu z pedałem po prawej stronie i kulisą zmiany biegów zamiast szabelki... Jest wiele niuansów, ale to już inny temat ;)

Kolejna sprawa: czy warto chromować piastę? Ładny wygląd będzie - na pewno, ale czy nie odkształci to bębna? Jednak to tylko tłoczona blacha...

Czekam na odpowiedzi! ;)

Pozdrawiam,
Oskar
Awatar użytkownika
Spiker
Posty: 3025
Rejestracja: pn 13 lip, 2009 11:11 am
Lokalizacja: Rzeszów

Re: Piasta koła 201OS/251OSL

Post autor: Spiker »

Bez obrazy, ale ...

Stosunkowo dobra dostępność i umiarkowana cena kół do małych OSL podważa sens przerabiania kół od BMW R35. Skąd ten pomysł? Dawniej z musu tak sobie radzono z nietypowymi motocyklami, ale dzisiaj w dobie internetu, portali aukcyjnych i specjalistycznych bazarów?

A już chromowanie piast to po prostu ich psucie. "Ładny wygląd" mocno wątpliwy - trzeba by zdjąć dużo materiału aby uzyskać lustrzaną powierzchnię, a dostęp nie jest łatwy. Tak się robiło w latach 80-tych w czasach gdy zabytkowy motocykl był namiastką wymarzonego "harleja". Dzisiaj pochromowane niezgodnie z oryginałem części wracają w powłokę lakierową ... o ile toporna polerka przed chromowaniem ich nie zniszczyła. Dzisiaj uznaje się, że kilkudziesięcioletni motocykl ma mieć styl epoki, czyli chromowane ozdobniki dawkowane z umiarem, ortodoksi starają się nawet odwzorowywać słaby połysk jak w lakierach z epoki. Laicy będą chwalić to co się najbardziej błyszczy ale znawcy skrzywią tylko twarz. Zrobisz jak będziesz chciał ale ja odradzam chromowanie piast ...
NSU 351 OSL '38, ...
Awatar użytkownika
Radek04251
Posty: 265
Rejestracja: sob 18 lip, 2009 12:26 am
Lokalizacja: Lublin

Re: Piasta koła 201OS/251OSL

Post autor: Radek04251 »

cześć.
Nie wiem co zamierzasz osiągnąć adaptując piastę z BMW do NSU? Czy odrestaurowujesz motocykl NSU, czy budujesz jakiś motocykl na bazie NSU? Po za tym, nie uda Ci się zapleść koła komponowanego z tych motocykli. "Osioł" ma inny sposób "dołkowania" felgi, dostosowany do układu szprych. Oczywiście zakładam, że zamierzasz robić wszystko zgodnie ze "sztuką".
Radek04251 (251 OSL '38; 351 OS '34)
Awatar użytkownika
janusz_p
Posty: 449
Rejestracja: pt 18 lut, 2011 8:21 pm
Lokalizacja: Mszana Dolna

Re: Piasta koła 201OS/251OSL

Post autor: janusz_p »

Witam
Teraz jest już tyle części na rynku do małych osl-ek że w zasadzie niema co kombinować...
a tu proszę Pana aukcja z bębnem do 201/251osl
http://allegro.pl/nsu-zdb-zd-pony-piast ... ml#thumb/1
pozdrawiam
501ts 30r--601ts 37r---601Ts mit stoye seitenwagen 38r
Yamatari
Posty: 79
Rejestracja: wt 17 sty, 2017 10:23 am

Re: Piasta koła 201OS/251OSL

Post autor: Yamatari »

Cześć!

Miałem zamiar zaadaptować piastę z "osiołka" ze względu na większą średnicę bębna, w poprzednim motocyklu marnie hamowało, nawet przy wymienionych okładzinach szczękowych i dobrym uregulowaniu hamulca. "Osioł" brata z kolei marnie hamuje na oryginalnym bębnie, także miałbym jakąś sztukę do przeróbek ;) ale skoro mówicie że jest to zły pomysł, to może jednak zaniecham tego projektu.

W sprawie chromowania: rzeczywiście, widziałem ostatnio taki "wynalazek" i za bardzo się to świeci, przesadzone to chromowanie... Ale z kolei skoro piasta byłaby - dajmy na to - czarna, to i obręcz by pasowała w kolorze (dobrze że nabyłem surowe) ;)
Yamatari
Posty: 79
Rejestracja: wt 17 sty, 2017 10:23 am

Re: Piasta koła 201OS/251OSL

Post autor: Yamatari »

Znalazłem taką aukcję: http://allegro.pl/szpulka-szczeki-tarcz ... 72185.html
Nie wiem czy dobrze dedukuję, ale wygląda jak piasta tylna pierwszej serii 201S/OS.
Poprawcie mnie jeśli możecie ;)
Awatar użytkownika
janusz_p
Posty: 449
Rejestracja: pt 18 lut, 2011 8:21 pm
Lokalizacja: Mszana Dolna

Re: Piasta koła 201OS/251OSL

Post autor: janusz_p »

dobrze dedukujesz. Jest to piasta do modelu z pedałem hamulca z prawej strony.
pozdrawiam.
501ts 30r--601ts 37r---601Ts mit stoye seitenwagen 38r
sanchez ramirez
Posty: 7
Rejestracja: pn 15 cze, 2020 9:09 am

Re: Piasta koła 201OS/251OSL

Post autor: sanchez ramirez »

Cześć koledzy. kto ma serię 201os / osl 2serie z tylnym bębnem hamulcowym po prawej stronie, czy możesz zmierzyć szerokość piasty? od bębna do kołnierza pod gwiazdą.
zwiras
Posty: 108
Rejestracja: śr 30 paź, 2019 11:50 am

Re: Piasta koła 201OS/251OSL

Post autor: zwiras »

Cześć,
Czy ktoś może mi podać wymiary tulejki dystansowej łożyska tylnego koła do 251 OSL? Jaka jest długość i srednica zewnętrzna? Od czego można taką dopasować?
Załączniki
Dystans koła tył OSL
Dystans koła tył OSL
Awatar użytkownika
maniek10
Posty: 202
Rejestracja: śr 09 wrz, 2015 7:25 am

Re: Piasta koła 201OS/251OSL

Post autor: maniek10 »

Chodzi co o te tulejki na zewnątrz tzw ,,zamek'' jest zwymiarowany w zakładce ,,warsztat'' na stronie NSU -Riders strona główna.

http://www.nsu-riders.pl/index.php/wars ... osi-tylnej


Pozdrawiam
Maniek Słupsk
zwiras
Posty: 108
Rejestracja: śr 30 paź, 2019 11:50 am

Re: Piasta koła 201OS/251OSL

Post autor: zwiras »

Super, właśnie o to chodziło, dzięki.
Zastanawia mnie tylko różnica tych tulejek zamka przylegających do ramy, bo u mnie są dwie takie same i w/g niemieckich sklepow internetowych z częściami do Nsu tez są identyczne (2 te krótsze)
Awatar użytkownika
skrzydlaty
Posty: 724
Rejestracja: czw 09 gru, 2010 10:39 am

Re: Piasta koła 201OS/251OSL

Post autor: skrzydlaty »

Ten szkic z wymiarami powstał w zamierzchłych czasach. Kiedy łączność internetowa raczkowała,
lista również, a strona powstawała dopiero.
Wiele wymiarów oryginalnych części, było jedynie przypuszczeniem i było odtwarzane na zasadzie,
wymiany informacji i porównywaniu, kto czym dysponuje oraz żmudnego analizowania katalogów.

Obecnie wiadomo, że obie tulejki trzymające blachę ramy mają ten sam wymiar, bez widocznego pogłębienia.

Może jest to okazja do zrobienia właściwego szkicu, nawet odręcznego.
Może kolega dokona tego wiekopomnego wkładu w rozwój strony.
Aktualnie nie dysponuję programem, który miałem do malowania obrazków.
po prostu 'Szczypior'... znaczy się 351 OT
zwiras
Posty: 108
Rejestracja: śr 30 paź, 2019 11:50 am

Re: Piasta koła 201OS/251OSL

Post autor: zwiras »

Ok, postaram się pomierzyć i coś namalować, może tez fotki porobię.
Okazuje się, że tulejka dystansowa łożyska jest podobna w WSK 125, średnica wewnętrzna i zewnętrzna ta sama, ma kołnierz i jedynie jest dłuższa (24mm zamiast 16mm). Wystarczy zdjąć 8mm.
zwiras
Posty: 108
Rejestracja: śr 30 paź, 2019 11:50 am

Re: Piasta koła 201OS/251OSL

Post autor: zwiras »

Hey,
Pomierzyłem i narysowałem odręcznie tulejkę trzymająca blachę ramy. Obie tuleje są takie same (nr 82 na Rys. 2). Długość 15mm, śr. wewn. 15mm, śr. zewn. 20mm, śr. kołnierza 26mm.
Tuleja dystansowa łożyska (nr 77 Rys 2) jest zgodna z rysunkiem Skrzydlatego. Długośc 16mm, śr. wewn. 15mm, śr. zewn. 20mm, śr. kołnierza 23mm. Ta tuleja, jak pisałem, może być zaadaptowana od WSK, trzeba ją jedynie skrócić o 8mm.
Załączam zdjęcia rysunków i elementów.
Załączniki
tuleja zamla
tuleja zamla
piasta
piasta
zamek
zamek
Ostatnio zmieniony wt 08 gru, 2020 12:47 am przez zwiras, łącznie zmieniany 4 razy.
zwiras
Posty: 108
Rejestracja: śr 30 paź, 2019 11:50 am

Re: Piasta koła 201OS/251OSL

Post autor: zwiras »

fotki cd
Załączniki
tuleja zamka
tuleja zamka
tuleja dystansowa łożyska - szkic Skrzydlaty
tuleja dystansowa łożyska - szkic Skrzydlaty
IMG_5873.GIF (8.68 KiB) Przejrzano 8253 razy
tuleja łożyska
tuleja łożyska
ODPOWIEDZ