Wojskowe wersje motocykli NSU

Próby usystematyzowania modeli, roczników i wersji motocykli NSU
szmaja
Posty: 660
Rejestracja: pn 25 mar, 2019 7:56 am

Re: Wojskowe wersje motocykli NSU

Post autor: szmaja »

Padło tu pytanie-czy w AT będą wiedzieli czy motocykl był wcielony do WH jako cywil...-ano nie będą wiedzieli, rekwizycje odbywały się urzędowo więc firma NSU i żadna inna nie miała z tym nic wspólnego. Wyglądało to tak, że do właściciela zarejestrowanego pojazdu przychodziło pismo(lub policjant z nakazem) informujące o przekazaniu pojazdu wojsku w takim a takim terminie i miejscu np. najbliższy komisariat. Widziałem takie auto z UK (zapomniałem nazwy) właścicielem był przedwojenny angielski obszarnik, auto zarekwirowało w 1940 wojsko, potem trafił na służbę do RAF, potem jeździł w na kontynencie a po wojnie został komisyjnie oddany właścicielowi z całym kompletem dokumentów, jak np. przeprowadzone naprawy i kompletne przydziały służbowe, trochę pojeździł w cywilu a że był już jak na lata powojenne stary, zapomniano go w stodole na wiele lat, potem wystawiono go na ichnie allego i...kupił je Polak, pojazd odrestaurowano na RAF:) Wracając do rzeczy-takie dane może mieć tylko i wyłącznie Bundesarchiv, tylko nie wiem czy udzielają takich info. Będę pisał do nich w swoich sprawach więc jak się uda dam znać.
Awatar użytkownika
Spiker
Posty: 3569
Rejestracja: pn 13 lip, 2009 11:11 am
Lokalizacja: Rzeszów

Re: Wojskowe wersje motocykli NSU

Post autor: Spiker »

Zgoda, AT nie będzie znało dalszej historii sprzedanych pojazdów cywilnych, w tym faktu zarekwirowania i wcielenia do WH czy innej formacji, ale ... jest w stanie określić pierwotne zastosowanie wojskowe jeśli zamawiającym było np. OKH czy inne dowództwo.

Co do samej rekwiracji to w zasadzie każdy motocykl powyżej "setki" pojemności musiał jej podlegać, z nielicznymi wyjątkami (np. znana historia zamurowanego przez młodego rekruta nowego Zundappa, jeszcze nie rozpakowanego z zabezpieczeń transportowych).
NSU 351 OSL '38, NSU 351 OSL WH '37, ...
Awatar użytkownika
Spiker
Posty: 3569
Rejestracja: pn 13 lip, 2009 11:11 am
Lokalizacja: Rzeszów

Re: Wojskowe wersje motocykli NSU

Post autor: Spiker »

enesiak pisze: pn 20 maja, 2019 12:11 am Czesc, co ciekawe - to np. wszystkie przedwojenne zdjecia znalezione w sieci, na ktorych jest 351 OS - 'WH' 'zeliwniak' - przedstawiaja ten motocykl z podlogami mocowanymi do palaka z rury wokol silnika zamiast podnozkow, 'pietowym' hamulcem noznym i reczna zmiana biegow...
Chciałbym skorygować powyższą hipotezę, że jednak "nie wszystkie". Zainteresowany tematem odnalazłem w czeluściach internetu zdjęcia motocykli 351 OSL RW i WH sprzed wojny i znalazłem wiele dowodów, że co prawda podłogi były często stosowane, ale równolegle z tradycyjnymi punktowymi podnóżkami (jak w cywilnych egzemplarzach). Nadmieniam, że chodzi o motocykle z fabrycznymi kalkomaniami umieszczonymi na jasnoszarym lakierze feldgrau - więc nie chodzi o zarekwirowane na czas wojny cywilne egzemplarze. Tak więc nie można mówić o tylko jednaj prawidłowej fabrycznej konfiguracji OSL-ek w służbie RW i WH. Obydwie wersje podnóżków, dźwigni hamulca i układu zmiany biegów są więc prawidłowe dla wojskowych maszyn.

Dla zainteresowanych - wczesne OSL WH/RW/NSKK jako szczególny i mało znany w obecnie zachowanych egzemplarzach typ wojskowych maszyn NSU jest dyskutowany w osobnym wątku: viewtopic.php?p=17151#p17151
NSU 351 OSL '38, NSU 351 OSL WH '37, ...
ODPOWIEDZ