paleta kolorów NSU
Re: paleta kolorów NSU
Czesc, znajomy lakiernik mowil mi z 10 lat temu, ze bardzo ciezko u nas trafic na lakiery - specjalnie dedykowane do motocykli, podobno w mieszalniach ich nie maja [ nie mieli wtedy - te 10 lat temu], bo 'sie nie oplaca sprowadzac' ? A te lakiery sa podobno duzo mocniejsze - wytrzymalsze na zadrapania ?
Teraz z 'innej beczki' - okazuje sie jednak, ze sa inne lakiery, tez bardzo wytrzymale - do samochodow ciezarowych, maszyn budowlanych, ciagnikow - sprzetu rolniczego, itp. I maja ciekawe kolory, np. 'zolty - piaskowy' i przewaznie 'polmatowe''...? Chyba sobie zakupie jakis i sprawdze na detalach - jak to z tym 'warzeniem sie farb' jest w praktyce, bo kilka razy cos pomalowalem 'czyms - 4 w jednym' i jak pozniej 'psiknalem sprayem' - to 'bablowalo - warzylo sie' i trzeba bylo zedrzec 'do blachy' lub cienko szpachla potraktowac, zeby oddzielic rozne rodzaje farb...
Co zas tyczy 'slynnego 601 OSL w zieleni policyjnej' z Poznania, to na zdjeciach motocykla widac, ze pod 'zielenia policyjna' - jest tradycyjny 'panzergrau - dunkelfeldgrau', jakby motocykl opuscil fabryke w wersji 'WH' i dopiero pozniej, przejety przez jednostke policji ['przesuniety do innych sluzb' czy jak? ] - zostal przemalowany 'na zielono - policyjnie'...?
Teraz z 'innej beczki' - okazuje sie jednak, ze sa inne lakiery, tez bardzo wytrzymale - do samochodow ciezarowych, maszyn budowlanych, ciagnikow - sprzetu rolniczego, itp. I maja ciekawe kolory, np. 'zolty - piaskowy' i przewaznie 'polmatowe''...? Chyba sobie zakupie jakis i sprawdze na detalach - jak to z tym 'warzeniem sie farb' jest w praktyce, bo kilka razy cos pomalowalem 'czyms - 4 w jednym' i jak pozniej 'psiknalem sprayem' - to 'bablowalo - warzylo sie' i trzeba bylo zedrzec 'do blachy' lub cienko szpachla potraktowac, zeby oddzielic rozne rodzaje farb...
Co zas tyczy 'slynnego 601 OSL w zieleni policyjnej' z Poznania, to na zdjeciach motocykla widac, ze pod 'zielenia policyjna' - jest tradycyjny 'panzergrau - dunkelfeldgrau', jakby motocykl opuscil fabryke w wersji 'WH' i dopiero pozniej, przejety przez jednostke policji ['przesuniety do innych sluzb' czy jak? ] - zostal przemalowany 'na zielono - policyjnie'...?
201, 251, 601 S, OS, OSL i inne...
Re: paleta kolorów NSU
Ciekawostka-zółty WH to zwykła przedwojenna farba do malowania maszyn rolniczych:) Zasadniczo nie ma czegoś takiego jak specjalna farba do motocykli, mocniejsza czy słabsza, farba jest farba. Kwestia specjalnej palety kolorów wiem że Kawasaki czy Honda mają swoje tajne kolory. "Mocność" lakieru zależy od dodatków. Zawsze można dodać trochę utwardzacza, do nitro też można ale pomalutku i nie za dużo, dłużej schnie a czy jest różnica?Nie wiem...Specjalne farby sprzedawane są na rynku kolekcjonerskim jako -classic car paint- za grube pieniądze, a to sa te same zwykłe lakiery co w zwykłych sklepach tylko mają odpowiednia paletę barw. Bo ciężko trafić z kolorem, nawet czarny nie jest równy czarnemu. Przed wojną niby każda firma określała jasno jaką ma paletę barw na warsztacie i był już RAL ale...Np. można kupić lakier typu oldtimer USArmy olivdrab ok.10E za 400ml, w puszkach wychodzi ok.120zł za litr+transport, z tym że to kolor ok, ale albo akryl albo winyl. Niestety albo stety UE wprowadza eko i nitro wypada poza skalę. U nas jeszcze robią nitro, ale kto by chciał tym malować...
Aaaaa...tak sobie pomyślałem że może jeszcze o szparunkach coś-nie-coś? Dla wielu z was to pewnie oczywista oczywistość, tu ukłon w stronę motors-creator ciekawy artykuł o malowaniu MZ-szacun! Ale... 99% motocykli ma szparunki z plotera, naklejane a później klar i...brrrr, ja nie lubię. Patrzyłem kiedyś na swoje WFM-ki,WSK i inne wynalazki a tam każda linia była inna, mało tego czasem był węższa czasem szersza a czasem zanikał, wniosek-malowano ręcznie!Jakie to odkrywcze...To do roboty bo to musi być proste, i się zaczęło. Wnioski.Można robić od taśmy papierowej ale najlepiej na ścianie i tak może nie wyjść, bo pod taśmę zawsze podcieka. Pędzle z supermarketu są dobre do kaloryferów a nie do szparunków, napylanie sprayem lub aerografem jest lepsze ale wszystko w koło jest w farbie bo pyli i trzeba malować od nowa. Potem robiłem przy pomocy pociętej taśmy izolacyjnej PCV wychodziło w miarę ok,pod warunkiem że się szybko malowało bo taśma PCV lubi się nieoczekiwanie ściągnąć na łukach i malowanie od nowa, lub podczas ściągania-uwaga!pod kątem 45st.(podobno tak lepiej) nie ściągniesz taśmę razem z farbą do żywego podkładu:) Używałem też specjalną taśmę do szparunków z 3K, miękką i wąską ok.3mm i już było znacznie lepiej aż w końcu wpadł mi w oczy ten artykuł:
http://sfm-junak.pl/articles.php?article_id=5
Kupiłem pędzle u Kozłowskiego takie:
https://www.szal-art.pl/kozlowski-strip ... 1770_7682/
https://www.szal-art.pl/kolibri-pedzle- ... 1723_7261/
wziąłem stary błotnik i zaczęło się malowanie, mycie, malowanie, mycie i od nowa...aż zaczęło wychodzić:) Naprawdę nie jest to trudne, tylko odrobinę samozaparcia i czasu gorąco polecam i do dzieła:)
Przypomniało mi się BMW R35 znajomego, choć to właściwie jest EMW R35 po restauracji w "rewelacyjnym zakładzie restauracji motocykli" o czym świadczyły dwie tabliczki stalowe jedna przynitowana do baku(!) a druga do silnika...Fahofiesss chciał być oryginalny i pociągnął szparunki pędzlem ławkowcem po kilku browcach, jak mu brakło farby-to trudno, jak nie miał dojścia to zostawił, kiedyś cyknę fotki to wstawię, w sumie udał się "orginał"...naprawdę nie do wiary że ktoś za to zapłacił...
Aaaaa...tak sobie pomyślałem że może jeszcze o szparunkach coś-nie-coś? Dla wielu z was to pewnie oczywista oczywistość, tu ukłon w stronę motors-creator ciekawy artykuł o malowaniu MZ-szacun! Ale... 99% motocykli ma szparunki z plotera, naklejane a później klar i...brrrr, ja nie lubię. Patrzyłem kiedyś na swoje WFM-ki,WSK i inne wynalazki a tam każda linia była inna, mało tego czasem był węższa czasem szersza a czasem zanikał, wniosek-malowano ręcznie!Jakie to odkrywcze...To do roboty bo to musi być proste, i się zaczęło. Wnioski.Można robić od taśmy papierowej ale najlepiej na ścianie i tak może nie wyjść, bo pod taśmę zawsze podcieka. Pędzle z supermarketu są dobre do kaloryferów a nie do szparunków, napylanie sprayem lub aerografem jest lepsze ale wszystko w koło jest w farbie bo pyli i trzeba malować od nowa. Potem robiłem przy pomocy pociętej taśmy izolacyjnej PCV wychodziło w miarę ok,pod warunkiem że się szybko malowało bo taśma PCV lubi się nieoczekiwanie ściągnąć na łukach i malowanie od nowa, lub podczas ściągania-uwaga!pod kątem 45st.(podobno tak lepiej) nie ściągniesz taśmę razem z farbą do żywego podkładu:) Używałem też specjalną taśmę do szparunków z 3K, miękką i wąską ok.3mm i już było znacznie lepiej aż w końcu wpadł mi w oczy ten artykuł:
http://sfm-junak.pl/articles.php?article_id=5
Kupiłem pędzle u Kozłowskiego takie:
https://www.szal-art.pl/kozlowski-strip ... 1770_7682/
https://www.szal-art.pl/kolibri-pedzle- ... 1723_7261/
wziąłem stary błotnik i zaczęło się malowanie, mycie, malowanie, mycie i od nowa...aż zaczęło wychodzić:) Naprawdę nie jest to trudne, tylko odrobinę samozaparcia i czasu gorąco polecam i do dzieła:)
Przypomniało mi się BMW R35 znajomego, choć to właściwie jest EMW R35 po restauracji w "rewelacyjnym zakładzie restauracji motocykli" o czym świadczyły dwie tabliczki stalowe jedna przynitowana do baku(!) a druga do silnika...Fahofiesss chciał być oryginalny i pociągnął szparunki pędzlem ławkowcem po kilku browcach, jak mu brakło farby-to trudno, jak nie miał dojścia to zostawił, kiedyś cyknę fotki to wstawię, w sumie udał się "orginał"...naprawdę nie do wiary że ktoś za to zapłacił...
Re: paleta kolorów NSU
Taka ciekawostka. Dzisiaj namieszali mi farbę-koszerne nitro 1)(Gelb Braun; RAL 8000) 2)Panzergrau (RAL 7021) 3)Dunkelgelb (RAL7028) 4)olivedrab malowane na szybko 1-2-3-4 razy w mojej ocenie (sprawdzając z jakimiś detalami z oryginału)Gelb Braun trochę za jasny, Panzergrau wyszedł też trochę za jasny a Dunkelgelb za ciemny trochę mało żółty, za to olivedrab ideolo:) Pewnie kładąc 4-6 warstw byłby ok. Farba zrobiona jest z jakiegoś dodatku nitro dowiem się i opowiem co to , ale kryje dobrze i z dorobieniem praktycznie nie ma problemu cena ok.80zł litr
Re: paleta kolorów NSU
Jeśli chodzi o "wojnę", to dobra farba i bogata paleta kolorów to polecam Novol Industrial. Przetestowana i używana przez lakierników motocyklowych, nie tylko w Naszym kraju.
Re: paleta kolorów NSU
Dobra zależy dla kogo:) Novol ma rzeczywiście dobre produkty ale z reguły na bazie polimerów lub baza-klar, jeżeli ktoś lubi cepelię i połysk jak u psa...oczy to ok, ja wole "koszernie" nitro tak jak było w oryginale. Malowanie akrylem czy poliuretanem uważam za barbarzyństwo i zniszczenie pojazdu zabytkowego ale o tym już była mowa i burzliwa dyskusja zwolenników różnych opcji. Chociaż widziałem bardzo dobrze dobrany poliwinyl w macie nie było widać różnicy.Mój post jest dla tych co chcą zrobić tak jak było, czyli nitro:) Niestety nie da się w naszych warunkach zrobić wszystkiego tak jak było bo podkład z "epoki" jest cholernie drogi i ciężko dostępny więc próbuje zorginalizować choć to co widać, ja lubię:)
Re: paleta kolorów NSU
Masz swoją rację - nie przeczę.


Re: paleta kolorów NSU
Informacja dla nitrowców. Wczoraj siadłem i namieszałem....W związku że kolory RAL które mi zrobili lekko od czapy-sprawdziłem na kanistrach, puszkach itd zacząłem mieszać oba kolory Dunkelgelb (RAL7028) Gelb Braun (RAL 8000) i wyszedł taki jak trzeba-mianowicie pasuje w stosunku 1:5.Jutro wstawię efekt.
- skrzydlaty
- Posty: 844
- Rejestracja: czw 09 gru, 2010 10:39 am
Re: paleta kolorów NSU
Odświeżę temat.
Czy ktoś ma zdjęcia współcześnie dobranej prawidłowo farby "winrot" (podobno odpowiednik RAL 3005)?
Jak to się prezentuje?
Znalazłem na facebuku firmowej strony Farby24.pl
(https://farby-24.pl/pl/p/RAL-3005-Farba ... 0-kg/24332)
Czy ktoś ma zdjęcia współcześnie dobranej prawidłowo farby "winrot" (podobno odpowiednik RAL 3005)?
Jak to się prezentuje?
Znalazłem na facebuku firmowej strony Farby24.pl
(https://farby-24.pl/pl/p/RAL-3005-Farba ... 0-kg/24332)
po prostu 'Szczypior'... znaczy się 351 OT
- skrzydlaty
- Posty: 844
- Rejestracja: czw 09 gru, 2010 10:39 am
Re: paleta kolorów NSU
Swego czasu pojawiła się na znanym portalu aukcyjnym cywilna 601 ze Szwecji.
Myślę, że pojazd jest miarodajny stanem zachowania i oryginalnością.
Myślę, że pojazd jest miarodajny stanem zachowania i oryginalnością.
po prostu 'Szczypior'... znaczy się 351 OT
Re: paleta kolorów NSU
Cześć, na 99% ten właśnie egzemplarz 601 OSL - widziałem w latach 80-tych w Dusznikach Zdrój i nawet po wózku bocznym widać, że w czasie wojny - był to 601 OS/WH, najprawdopodobniej pomalowany na 'wisniowo/brazowo' w latach 50/60-tych...Wygląda, że nikt go nie złożył po kupnie ok.30/31 lat temu - chyba 'nowy' właściciel nie dał rady, stracił zapał, itp., bo pozostał cały czas w takim stanie - w jakim go widziałem ok.1986/87 roku...
201, 251, 601 S, OS, OSL i inne...
Re: paleta kolorów NSU
Te kolory niby oryginalne tez nie sa miarodajne, trzeba o ton rozjaśnić bądź ściemnić. Nitro tak się dziwnie zachowuje. Ale juz jest jakaś wyjściowa baza kolorów. Najlepiej szukać wśród modelarzy oni maja świra i wiedza wszystko:)
Re: paleta kolorów NSU
Czesc, zobacze moje czesci 'weinrot', to jak znajde inne oprocz tych uchwytow kierownicy '601' [ bo chyba mialem jeszcze polke trapezu 351/501 ], to zamieszcze do porownania - ustalenia odcienia...
201, 251, 601 S, OS, OSL i inne...
Re: paleta kolorów NSU
Znalazłem ciekawa stronę a propos WH motocykli i innych pojazdów, dużo ciekawych info na temat oznaczeń funkcji, oddziałów czy godeł różnych niemieckich dywizji, tablic rejestracyjnych czy innego sprzętu https://www.wwiidaybyday.com/