


Czyli wynika z tego - ze to zaledwie '20% znawcow tematu', bo pozostali 'rozkladali rece', niestety..


Ten 'jeden jedyny' - pamietal nawet, ze : 'garbata Warszawe M 20 - mozna bylo zasilac zarowno benzyna 60 Oktan / przy calkowitym opoznieniu zaplonu - 'korektorem oktanowym', jak tez i 'zolta 94 Oktan - przy calkowicie / lub prawie calkowicie przyspieszonym na tymze 'korektorze' zaplonie..



Motocyklami zas - 'nikt sie nie przejmowal w epoce', bo wlasciciele jednosladow - musieli sami byc w zasadzie jednoczesnie 'ekspertami zaplonowo - oktanowymi' w dziedzinie wlasnych pojazdow..

I sam pamietam - jak w czasie 'wojny', jezdzilem na 'dykcie - zmieszanej z resztkami benzyny - etyliny / butelka ekstrakcyjnej', itp. 'wynalazkami' - tez musialem 'zonglowac zaplonem' do takich, stad nabralem duzej wprawy w regulacjach wyprzedzenia - opoznienia spalania..



Na typowym ustawieniu '3 mm / przed GMP' i 'mieszance 1 L 78 + 0,5 L ekstrakcyjnej + 1 L 'Denaturatu' - LO mogla wynosic ok. 85 / 90 / 95 Oktan - stad musialem przyspieszac zaplon o 2 - 3 zabki na krzywce zaplonu, ale w zasadzie nigdy tego nie 'liczylem' - tylko regulowalem 'na sluch i przyspieszenie', zeby motorek nie byl 'mulem bagiennym / jak na czystym Denaturacie' - kiedys sprobowalem, to nie wkrecal sie prawie w ogole i jezdzil 35 - 40/45 km/h maksymalnie..


Czysta 'Denatura' - mogla wymagac wlasnie ok. 60/70 - 80 stopni wyprzedzenia zaplonu nawet, bo brakowalo do przyspieszenia jego spalania nawet 5-6 - 7 stopni sprezania [ jak w 'zuzlowkach' / o sprezaniu 13 - 15 : 1 ]..


