Wyprzedzenie zaplonu do dzisiejszych benzyn 95 Okt.

Oświetlenie, układ zapłonowy, prądnica
Awatar użytkownika
enesiak
Posty: 3468
Rejestracja: śr 12 mar, 2014 3:39 pm

Re: Wyprzedzenie zaplonu do dzisiejszych benzyn 95 Okt.

Post autor: enesiak »

Jest niestety tak : na 5 zapytanych wlascicieli warsztatow samochodowych - tylko 1, slownie : tylko jeden wlasciciel 'wiedzial - o so chosi w ogole / o co ja 'zapytowuje', bo pamietal - ze w Ladzie, Woldze, Moskwiczu, Warszawie / Zuk - Nysa / Tarpan, Star 21 - 28, itp. pojazdach, np. 'Lublin' - byly slynne 'korektory oktanowe', przy podstawie aparatow zaplonowych.. :?: :idea: :shock: ...
Czyli wynika z tego - ze to zaledwie '20% znawcow tematu', bo pozostali 'rozkladali rece', niestety.. :( :?:
Ten 'jeden jedyny' - pamietal nawet, ze : 'garbata Warszawe M 20 - mozna bylo zasilac zarowno benzyna 60 Oktan / przy calkowitym opoznieniu zaplonu - 'korektorem oktanowym', jak tez i 'zolta 94 Oktan - przy calkowicie / lub prawie calkowicie przyspieszonym na tymze 'korektorze' zaplonie.. :lol: :idea: :geek:
Motocyklami zas - 'nikt sie nie przejmowal w epoce', bo wlasciciele jednosladow - musieli sami byc w zasadzie jednoczesnie 'ekspertami zaplonowo - oktanowymi' w dziedzinie wlasnych pojazdow.. :D
I sam pamietam - jak w czasie 'wojny', jezdzilem na 'dykcie - zmieszanej z resztkami benzyny - etyliny / butelka ekstrakcyjnej', itp. 'wynalazkami' - tez musialem 'zonglowac zaplonem' do takich, stad nabralem duzej wprawy w regulacjach wyprzedzenia - opoznienia spalania.. :idea: :geek: :!:
Na typowym ustawieniu '3 mm / przed GMP' i 'mieszance 1 L 78 + 0,5 L ekstrakcyjnej + 1 L 'Denaturatu' - LO mogla wynosic ok. 85 / 90 / 95 Oktan - stad musialem przyspieszac zaplon o 2 - 3 zabki na krzywce zaplonu, ale w zasadzie nigdy tego nie 'liczylem' - tylko regulowalem 'na sluch i przyspieszenie', zeby motorek nie byl 'mulem bagiennym / jak na czystym Denaturacie' - kiedys sprobowalem, to nie wkrecal sie prawie w ogole i jezdzil 35 - 40/45 km/h maksymalnie.. :idea: :geek:
Czysta 'Denatura' - mogla wymagac wlasnie ok. 60/70 - 80 stopni wyprzedzenia zaplonu nawet, bo brakowalo do przyspieszenia jego spalania nawet 5-6 - 7 stopni sprezania [ jak w 'zuzlowkach' / o sprezaniu 13 - 15 : 1 ].. :?: :idea: :!:
201, 251, 601 S, OS, OSL i inne...
pawelcen
Posty: 1041
Rejestracja: pt 20 wrz, 2019 1:03 pm

Re: Wyprzedzenie zaplonu do dzisiejszych benzyn 95 Okt.

Post autor: pawelcen »

Masz rację. Cały czas.
W motórach podawali maksymalny kąt wyprzedzenia. A od 0 do MAX każdy mieszał sam w zależności jak umiał i czuł. :lol:
Pozdrawiam
Paweł
Awatar użytkownika
enesiak
Posty: 3468
Rejestracja: śr 12 mar, 2014 3:39 pm

Re: Wyprzedzenie zaplonu do dzisiejszych benzyn 95 Okt.

Post autor: enesiak »

Hmmm., no tak - tylko ze zakres dzialania 'korektorow oktanowych' / przy podstawach aparatow zaplonowych - samochodowych, jest az 'niepokojacy'.. :?: :idea: :geek:
Bo wynikaloby, ze przy skrajnych wychyleniach tegoz 'korektora' - wynosi on razem '60 stopni / mm', a po 'korekcie do 4-suwa' - jest to az '120 stopni / mm wychylenia'... :shock:
Czyzby uwzgledniano przy konstrukcji rzeczonego 'korektora oktanowego' - potrzebe regulacji wyprzedzenia zaplonu 'az do acetonu / alkoholu metylowego, itp.' - czyli do mieszanek paliw 180 / 200 oktanowych i to przy dosc niskim stopniu sprezania owczesnych silnikow uzytkowych w samochodach 5,5 - 7 : 1 zaledwie... :shock: :?: :geek: :
Załączniki
Czyzby wiec - tak duze wychylenie / przyspieszenie 'korektora oktanowego', nie dotyczylo benzyny ok. 90 Okran - tylko paliw znacznie ja 'przewyzszajacych' - bo nawet 180 / 200 oktanowych, jak wyczynowe mieszanki acetonowe czy metanolowe, wymagajace stopni sprezania silnikow ponad 15 : 1..? :
Czyzby wiec - tak duze wychylenie / przyspieszenie 'korektora oktanowego', nie dotyczylo benzyny ok. 90 Okran - tylko paliw znacznie ja 'przewyzszajacych' - bo nawet 180 / 200 oktanowych, jak wyczynowe mieszanki acetonowe czy metanolowe, wymagajace stopni sprezania silnikow ponad 15 : 1..? :
Tutaj nie ma 'problemu' - 'korektor oktanowy' byl wychylany niewiele poza GMP, zeby umozliwic eksploatacje silnika na benzynach bardzo eksplozyjnych : 60 - 68 Oktan / calkowicie opozniony zaplon..:
Tutaj nie ma 'problemu' - 'korektor oktanowy' byl wychylany niewiele poza GMP, zeby umozliwic eksploatacje silnika na benzynach bardzo eksplozyjnych : 60 - 68 Oktan / calkowicie opozniony zaplon..:
201, 251, 601 S, OS, OSL i inne...
Awatar użytkownika
Spiker
Posty: 3556
Rejestracja: pn 13 lip, 2009 11:11 am
Lokalizacja: Rzeszów

Re: Wyprzedzenie zaplonu do dzisiejszych benzyn 95 Okt.

Post autor: Spiker »

Z uporem godnym lepszej sprawy narzucasz narrację, że to "korektor oktanowy" i wręcz interpretujesz skalę regulacyjną urządzenia jako mającą być w oktanach. A ja wciąż uważam, że to "urządzenie" to tylko układ łatwej regulacji kąta wyprzedzenia zapłonu, z podziałką kątową, o szerokim zakresie ze względu na uniwersalność zastosowania. A to, że w tamtych czasach prawdopodobnie zapłon regulowano także aby dostosować silnik do spalania różnych możliwych do napotkania paliw to już inna sprawa. Nie zaprzeczam, ze istniała taka konieczność, ale nazwał bym to "korektorem paliwowym" raczej. Paliwo ma różne własności, a odporność na spalanie stukowe (czyli LO) jest tylko jednym z jego parametrów. I chociaż być może istnieje w niektórych paliwach związek LO z szybkością spalania (i pośrednio z kątem zapłonu) to głównym zadaniem liczby oktanowej jest pozycjonowanie paliwa na odporność na spalanie stukowe, po laboratoryjnym teście na silniku wzorcowym opisanym normą. Wiele książek opisuje ile LO ma dana palna ciecz (jakiś alkohol, mieszanka, itp.). Ale nie ma niestety klarownych zestawień szybkości spalania poszczególnych paliw czy zalecanego kąta wyprzedzenia zapłonu poszczególnych paliw (dla danego stopnia sprężania i danego silnika oczywiście). Ten kto znajdzie takie opracowanie "rozbije bank" w tej dyskusji. 8-)
NSU 351 OSL '38, NSU 351 OSL WH '37, ...
Awatar użytkownika
enesiak
Posty: 3468
Rejestracja: śr 12 mar, 2014 3:39 pm

Re: Wyprzedzenie zaplonu do dzisiejszych benzyn 95 Okt.

Post autor: enesiak »

Po prostu - 'korektorem oktanowym' nazwał 'te mała skalę' Ekspert - silnikowiec z dyplomem Magistra...
Ja nie nazywałem 'tego czegos' dawniej w ogole, bo nie miałem zbyt wiele do czynienia z samochodami...
Ustawiałem tylko różne wyprzedzenie zaplonu do 'niebieskiej 78 Oktan' i 'zoltej 94 Oktan', bo miałem do czynienia głównie z zabytkami techniki, słabo sprężonymi - cudzymi i mocniej sprężonymi moimi :idea: :shock:
Widziałem też 3 razy stopione tłoki, po zastosowaniu 'zoltej 94' w M 72 / K - 750 i w Uralu M 63, po 'przebiegach 500 - 1500 km' po remontach...
Dlatego wiedziałem juz ponad 40 lat temu, że ta 'zolta 94 Oktan' - wymagala nawet 30 - 50 stopni dodatkowego wyprzedzenia zapłonu przy niskim sprężaniu silnika 5,5 - 7 : 1.
Bo bez tego 'nadwyprzedzenia' - spalała się jeszcze podczas suwu wydechu, czyli ponad 10 razy dłużej, niż paliwo niskooktanowe / 68 - 74 Oktan, na które był silnik skonstruowany... :idea: :geek:
Po prostu, jak ktoś kilka razy 'eksperymentowal' wtedy z tą 'zolta 94 Oktan', nie przyspieszył do niej bardzo mocno zapłonu / poza fabryczny zakres , zniszczył - zatarł silnik, stopił tłok, itp., to wiedział później - ile razy dłużej 'zirka / okolo' spala się benzyna wysokooktanowa/ przy stopniach sprężania 5 - 7 : 1... :idea: :geek:
No a dzisiejsi 'specjalisci', którzy remontują zabytki - nazywają 0,5m ognie spalania z głowicy Junaka 'overlapem', jakby 'dyplomatycznie - zapominajac' / o ukośnym ustawieniu kolektora ssącego w jego głowicy ( znanym systemie konstruowania głowic OHV - OHC juz od końca lat 20-stych / zabezpieczającym właśnie przed przenikaniem świeżej mieszanki - do wydechu, podczas pokrycia się faz zaworów )... :lol: :mrgreen: :geek:
Można jedynie 'zalamywac rece' nad stanem 'wiedzy technicznej' dzisiaj - a 45/50 lat temu... :?: :( :shock:
Załączniki
Po prostu - kazdy 'odgania od siebie zle mysli', ze przeciez stosowanie dzisiaj paliwa, ktore ma 20 / 25 - 30 - 40 Oktan wiecej, niz zakladal konstruktor danego silnika - nie moze sie dobrze dla silnika skonczyc, a jedynie - przyspieszonym kilkakrotnie zuzyciem z powodu ciaglego przegrzania o 150 / 200 stopni C', no ale kazdy 'robi jak chce', niestety...
Po prostu - kazdy 'odgania od siebie zle mysli', ze przeciez stosowanie dzisiaj paliwa, ktore ma 20 / 25 - 30 - 40 Oktan wiecej, niz zakladal konstruktor danego silnika - nie moze sie dobrze dla silnika skonczyc, a jedynie - przyspieszonym kilkakrotnie zuzyciem z powodu ciaglego przegrzania o 150 / 200 stopni C', no ale kazdy 'robi jak chce', niestety...
201, 251, 601 S, OS, OSL i inne...
pawelcen
Posty: 1041
Rejestracja: pt 20 wrz, 2019 1:03 pm

Re: Wyprzedzenie zaplonu do dzisiejszych benzyn 95 Okt.

Post autor: pawelcen »

Trochę mnie zmusiliście do poszukania w literaturze jak się nazywał ten preselektor -może być taka nazwa?
Dam znać.
Pozdrawiam
Paweł
Awatar użytkownika
enesiak
Posty: 3468
Rejestracja: śr 12 mar, 2014 3:39 pm

Re: Wyprzedzenie zaplonu do dzisiejszych benzyn 95 Okt.

Post autor: enesiak »

Na kilku 'forum-ach' z lat 2005-2013 różni posiadacze samochodów benzynowych - dyskutują / dyskutowali o 'korektorach oktanowych', elektrycznych przełącznikach pod maskami aut / na 2 rodzaje benzyn :'N- normal 91/92 Oktan' i 'S-super 98 Oktan'... :shock: :?: :idea:
I nawet wiedzieli 'o so chosi' - że do benzyny 'S - 98' przełącza się na dużo wcześniejszy zapłon, bo takie wysokooktanowe paliwo spala się o wiele wolniej - niż benzyna 'N- normal 91/92 Oktan'... :geek: :idea: :?:
Czyli że nie jest to aż taka 'wiedza tajemna' - nawet przy tak 'malej' różnicy 92 - a 98 Oktan'.. :shock: :?: :!: .
201, 251, 601 S, OS, OSL i inne...
Awatar użytkownika
enesiak
Posty: 3468
Rejestracja: śr 12 mar, 2014 3:39 pm

Re: Wyprzedzenie zaplonu do dzisiejszych benzyn 95 Okt.

Post autor: enesiak »

Czesc, posluze sie tutaj materialami na temat 'korektora oktanowego / z podrecznika akademickiego', odnalezionymi przez Kolege - 'Pawelcen' i pomimo - ze te 'korektory oktanowe' istnialy fizycznie / znalezione na 'Moto - Bazarze' w Lodzi i na zlomowiskach, to nie bylo potwierdzenia ich istnienia i funkcji w literaturze 'naukowej'...
Trzeba tylko w prezentowanym tekscie - zamienic slowa podkreslone 'na zolto', bo tworca podrecznika sie 'zapetlil na odwyrtke o 180 stopni' w tym tlumaczeniu 'kursantom'.. :?: :idea:
Teraz najlepiej byloby wytropic - czy te znalezione przeze mnie 'korektory' maja zakres 30 mm czy 30 stopni katowych, co i tak daje w 4-suwie az 60 mm wyprzedzenia zaplonu lub 60 stopni, a oprocz tego - dziala jeszcze wyprzedzenie zaplonu odsrodkowe i pneumatyczne / membrana przyspieszajaca :
Załączniki
Trzy rodzaje wyprzedzenia zaplonu / w jednym aparacie zaplonowym : regulacja recznego wyprzedzenia - skala 30 stopni lub 30 mm, przyspieszacz odsrodkowy pod plytka zaplonowa i podcisnieniowe wyprzedzenie zaplonu membrana :
Trzy rodzaje wyprzedzenia zaplonu / w jednym aparacie zaplonowym : regulacja recznego wyprzedzenia - skala 30 stopni lub 30 mm, przyspieszacz odsrodkowy pod plytka zaplonowa i podcisnieniowe wyprzedzenie zaplonu membrana :
20231030_180940.jpg
jak widac i slychac - trzeba podmienic slowa podkreslone 'na zolto' i wszystko bedzie wtedy pasowac do 'idei korektora oktanowego / zaplonu'..:
jak widac i slychac - trzeba podmienic slowa podkreslone 'na zolto' i wszystko bedzie wtedy pasowac do 'idei korektora oktanowego / zaplonu'..:
201, 251, 601 S, OS, OSL i inne...
Awatar użytkownika
enesiak
Posty: 3468
Rejestracja: śr 12 mar, 2014 3:39 pm

Re: Wyprzedzenie zaplonu do dzisiejszych benzyn 95 Okt.

Post autor: enesiak »

I niestety - jeszcze raz zdjecia stron z tego 'podrecznika akademickiego' / napisanego przez 'doc. dr, inz / w 1978r....', bo poprzednie wyszly malo czytelnie... :(
'Korektor oktanowy' ani nie jest 'moim wymyslem', ani tez idea jego dostrajania / do LO aktualnie wlanej do baku benzyny - nim nie jest, tylko w takim celu byl skonstruowany i produkowany, ze wzgledu na bardzo duza roznice predkosci spalania roznych oktanowo benzyn u nas produkowanych, w latach 50/70-80 tych, jak 'ogolnie wiadomo / od 60 - do 90 Oktan :
Załączniki
IMG20231101192023.jpg
I jak poprzednio pisalem, trzeba zamienic miejscami slowa podkreslone 'na zolto' i wszystko bedzie pasowalo :
I jak poprzednio pisalem, trzeba zamienic miejscami slowa podkreslone 'na zolto' i wszystko bedzie pasowalo :
201, 251, 601 S, OS, OSL i inne...
majster49
Posty: 18
Rejestracja: pt 09 lip, 2021 11:46 am

Re: Wyprzedzenie zaplonu do dzisiejszych benzyn 95 Okt.

Post autor: majster49 »

Wstep tlumaczenie:

"Właściwe ustawienie zapłonu silnika Twojego klasyka jest kluczowym elementem zapewnienia jego prawidłowego działania. Jeśli się pomylisz, możesz niekorzystnie wpłynąć na osiągi, ekonomikę, a nawet żywotność silnika. Zrób to dobrze, a będziesz mógł cieszyć się płynną, responsywną i praktyczną klasyczną jazdą.

Jednak teraz, gdy paliwa ołowiowe, do których pierwotnie projektowano nasze samochody, zostały wycofane z garaży i zastąpione benzyną bezołowiową o odmiennym składzie chemicznym, nie można już polegać na podręcznikach właścicieli pojazdów podających dokładne dane dotyczące czasu zapłonu.
Poniższy poradnik wyjaśnia, jak skonfigurować klasyczny silnik, aby w pełni wykorzystać nowoczesne paliwa i zminimalizować ryzyko uszkodzenia silnika"

Źródło:

https://classicmechanic.blogspot.com/20 ... fuels.html
M72 Power
Awatar użytkownika
enesiak
Posty: 3468
Rejestracja: śr 12 mar, 2014 3:39 pm

Re: Wyprzedzenie zaplonu do dzisiejszych benzyn 95 Okt.

Post autor: enesiak »

Na zasadzie 'sprzezenia zwrotnego' - 'zabilem klina' Niemcom na ich stronie 'NSU. de' tym zdjeciem ich wlasnego aparatu zaplonowego 'Bosch', z ich strony 'sciagnietego' wlasnie - 'zacytowane' na naszej stronie i znowu / na 'ich stronie nsu.'...download/file.php?id=7419&mode=view :?: :idea: :shock:
Wczesniej, jak im probowalem 'uswiadomic, : ze 251 OSL czy 501 OS - OSL byly zbudowane na benzyne 74 / 75 Oktan' i tylko do takiego paliwa aparat zaplonowy dziala prawidlowo / przyspiesza maksymalnie zaplon na najwyzszych obrotach - to w kilku przypadkach rowmniez mnie 'wysmiali - wyszydzili', bo takze tam nie maja wiedzy [ nie sa Mechanikami - silnikowcami ] i nie widza roznicy w szybkosci spalania benzyny 50 Oktan czy 75 / a np. 98 - 102 Oktan, niestety... :idea: :shock:
A tutaj - 'nagle fasolki na płytce Bosch / wydłużone o 6 - 7mm nawet, w epoce'....To zamilkli - 'zamurowani'... :idea: :shock:
Nie byli w stanie zdac sobie wczesniej sprawy - ze juz w latach 40/50-tych, kiedy eksploatowano 251 OS - OSL czy 501 w 'sporcie' - wiedza o potrzebie wyprzedzania zaplonu do paliw wysokooktanowych, znacznie powyzej fabrycznego zakresu aparatu 'Bosch' [ do benzyn ponad 75 Oktan ] - byla akurat 'na topie - pelna' i zawodnicy / Mechanicy zuzlowi / trialowi - crossowi, itp., przerabiali aparaty zaplonowe 'Bosch', przystosowujac ich plytki zaplonowe / do paliw o coraz wyzszym zakresie 'Oktanow' [ przeznaczonych wowczas glownie do silnikow o coraz wyzszych stopniach sprezania - bardziej wysilonych, ktore przyspieszaly na tyle cykl spalania benzyn 75 Oktan - ze az wystepowalo w nich zjawisko 'stuku - detonacji' ]... :idea: :shock:
Najprostsza metoda przyspieszenia cyklu spalania benzyn ponad 75 Oktan [ na ogol juz takich 80 - 90 / 98 Oktan ], przy zbyt niskim stopniu sprezania zabytkowych silnikow 6 - 7 : 1 / okazala sie metoda 'wydluzania fasolek' na plytkach zaplonowych 'Bosch', z fabrycznej dlugosci 14 - 15 mm / do zmodyfikowanej az do 21 - 22 mm 'na oko' [ trzeba by zmierzyc dokladnie, po znalezieniu takiego aparatu 'Bosch' ]...:
Załączniki
Jeszcze raz, dla unaocznienia : zaznaczony oryginalny zakres / wielkosc 'fasolki' fabryczna na plytce 'Bosch' dla paliwa 75 Oktan [ na pomaranczowo ] i zmodyfikowany, poszerzony zakres przyspieszenia zaplonu / do benzyn wysokooktanowych - zaznaczone na 'bialo'. <br />Roznica wielkosci 'fasolek po modyfikacji' - moze wynosci nawet ok. 6 - 7 mm [ czyli z poczatkowej dlugosci fabrycznej 14 - 15 mm / az do ok. 21 - 22 mm dlugosci ]...:
Jeszcze raz, dla unaocznienia : zaznaczony oryginalny zakres / wielkosc 'fasolki' fabryczna na plytce 'Bosch' dla paliwa 75 Oktan [ na pomaranczowo ] i zmodyfikowany, poszerzony zakres przyspieszenia zaplonu / do benzyn wysokooktanowych - zaznaczone na 'bialo'.
Roznica wielkosci 'fasolek po modyfikacji' - moze wynosci nawet ok. 6 - 7 mm [ czyli z poczatkowej dlugosci fabrycznej 14 - 15 mm / az do ok. 21 - 22 mm dlugosci ]...:
201, 251, 601 S, OS, OSL i inne...
Awatar użytkownika
enesiak
Posty: 3468
Rejestracja: śr 12 mar, 2014 3:39 pm

Re: Wyprzedzenie zaplonu do dzisiejszych benzyn 95 Okt.

Post autor: enesiak »

Pod relacja z 'moto - bazaru' w Stafford w Wielkiej Brytanii ( 'Y - T' ) - zadałem pytanie, czy : 'maja tam paliwa 50 - 75 Oktan umożliwiające eksploatację zabytkowych motocykli, w których stopnie sprężania silnikow są zbyt niskie ( 4 - 7 : 1 ) / do zasilania ich dzisiejszym paliwem 95 Oktan - powodującym skrajne przegrzanie 'starych silnikow' i spadek ich mocy nawet poniżej 50%'.. :?: :idea:
Prowadzący relacje z bazaru odpisał mi, że : ' nie - nie mają paliw niskooktanowych, na które były zbudowane przed wojna silniki, ale znają tam problem z o wiele wolniej spalającymi się dzisiejszymi benzynami wysokooktanowymi w zabytkowych silnikach i dlatego przyspieszają do nich znacznie zapłon / nie trzymają sie ustawień z przedwojennych instrukcji'... :idea: :shock:
Czyli jednak - 'da się nie trzymać kurczowo instrukcji sprzed wojny', ale wymaga to stałych doświadczeń praktycznych / w Anglii 'motoryzacja 'zabytkowa' nie była nigdy 'tepiona - wyszydzana', jak u nas od końca lat 70-tych 'okolo' ( a nawet od przełomu 60/70-tych, przykład : 'akcje - czysta posesja' / nakazujace złomowanie zabytkowych samochodów i motocykli ), stąd u nich wiedza : 'zaplonowo - oktanowo - sprezeniowa - silnikowa' nigdy nie zanikła, bo tam istniało i nadal istnieje wiele firm motoryzacyjnych typu 'manufakturowego' i nie mieli nigdy kilkudziesięcioletniej 'przerwy w eksploatacji zabytków motoryzacji'... :idea: :shock:
Wiele osób jeździło tam ( w Anglii ) motocyklami sprzed wojny lub z lat 40-60 tych, które nadal miały montowane silniki SV lub nisko sprężone OHV - OHC ( 5,5 - 7 : 1 ) i stąd, przy braku na rynku paliw 50 / 75 Oktan - radzili sobie praktycznie / wyprzedzając w nich znacznie zapłon - dużo 'szerzej ponad zakres fabryczny' układów zapłonowych... :idea: :shock:
U nas - 'masowe zachłyśnięcie się nowoczesną motoryzacja' na przełomie lat 80 / 90-tych, przy jednoczesnym znacznym zniszczeniu wielu 'zabytkow motoryzacji' - spowodowalo prawie całkowity zanik wiedzy o szybkości spalania benzyn silnikowych nisko i wysokooktanowych i potrzebie znacznego wyprzedzania zapłonu do paliwa 94 / 95 Oktan, które wymagało wysokich stopni sprężania silnikow / ponad 9 : 1 - do ich szybkiego spalania, niestety... :idea: :shock:
201, 251, 601 S, OS, OSL i inne...
Awatar użytkownika
enesiak
Posty: 3468
Rejestracja: śr 12 mar, 2014 3:39 pm

Re: Wyprzedzenie zaplonu do dzisiejszych benzyn 95 Okt.

Post autor: enesiak »

Czesc, rozmawialem z Niemcami w Ottendorf na bazarze wczoraj [ z dwoma ] i mieli 'jako - takie' pojecie - ze NSU OSL 251 byl zbudowany fabrycznie na benzyne 75 Oktan / przed i po wojnie i do takiego paliwa przedwojenny i powojenny aparat zaplonowy dziala w pelnym zakresie prawidlowo / przyspiesza maksymalnie zaplon [ pokazalem im zdjecie tego zaplonu 'Bosch' z ich strony 'NSU de' - ze zwiekszonymi w epoce 'fasolkami' o 50% / do benzyn wysokooktanowych = ponad 90 Oktan ]. :idea: :shock:
Natomiast jak im powiedzialem - ze jak jezdzilem w latach 70/80-tych na benzynie 78 Okt. moim 251 OSL i musialem juz do niej przyspieszac zaplon poza zakres fabryczny o ok. 1,5 - 2 mm, to wiedzieli 'o so chosi', bo potwierdzili - ze benzyny wysokooktanowe spalaja sie duzo wolniej, jesli silnik ma za niski stopien sprezania do nich i trzeba dosc znacznie wyprzedzac zaplon, wlasnie od 3 - do 6 stopni / na kazde 5 Oktan powyzej fabrycznej benzyny 75... :idea: :shock:
Czyli ze w Anglii i w Niemczech - nie jest to wcale az taka 'tajemna wiedza zaplonowo - oktanowa' jak u nas, bo przynajmniej niektorzy Niemcy tez wiedza o tym duzo wolniejszym spalaniu benzyn 95 - 98 / 102 Oktan i zeby zachowac 'krytyczny parametr' spalania calego swiezego ladunku maksymalnie do pozycji tloka w cylindrze = 15/20 stopni po GMP, to trzeba po prostu znacznie zwiekszyc wyprzedzenie zaplonu - skoro 'nie da sie' zwiekszyc stopnia sprezania zabytkowego silnika co najmniej do 9,2 - 9,5 : 1... :idea: :geek:
201, 251, 601 S, OS, OSL i inne...
Awatar użytkownika
enesiak
Posty: 3468
Rejestracja: śr 12 mar, 2014 3:39 pm

Re: Wyprzedzenie zaplonu do dzisiejszych benzyn 95 Okt.

Post autor: enesiak »

Cześć, nie było tak 'zle z wiedzą zapłonowo / oktanowa' u nas w latach 70/80-tych, bo dzisiaj na 'Oldtimerze' we Wrocławiu - sprawdziłem 6 aparatów zapłonowych M 72 / K - 750 i tylko w dwóch 'fasolki' na płytkach przerywaczy miały standardowa długość 13,5 - 14 mm zmierzona 'metrowka', czyli bez żadnych modyfikacji / do fabrycznych paliw 66 - 72 Oktan...:idea:
Pozostałe cztery sztuki - miały już te 'fasolki regulacyjne' / poszerzone do 17,5 - 18 mm w epoce, czyli jakby nie 'gdybac' - co najmniej do benzyny 82/86 Oktan 'zirka - okolo' ( cytując Klasyka )... :idea: :shock:
Zrobiłem zdjęcia dwóch płytek 'luzem' - żeby nie były zacienione, bo było 'chmurno, durno - nieprzyjemnie' i dołączę je może wieczorem .. :?: :idea:
201, 251, 601 S, OS, OSL i inne...
Awatar użytkownika
enesiak
Posty: 3468
Rejestracja: śr 12 mar, 2014 3:39 pm

Re: Wyprzedzenie zaplonu do dzisiejszych benzyn 95 Okt.

Post autor: enesiak »

Tutaj, w/wym. plytki aparatow zaplonowych M 72 / K - 750 wymontowane z aparatow - ktore moglem zmierzyc 'metrowka' na bazarze dzisiaj, jak widac - to ta z prawej strony zdjecia ma krotkie, fabryczne 'fasolki' regulacyjne wyprzedzenia zaplonu - czyli do paliwa przewidzianego do tych motocykli : od 66 - do 72 Oktan, 'fasolki' maja dlugosc ok. 13,5 mm [ staralem sie przylozyc 'metrowke' dokladnie / z dokladnoscia 0,5 mm ]. :idea:
Fasolki po lewej stronie zdjecia - maja ok. 17,5 mm / najprawdopodobniej zmodyfikowane w latach 70/80-tych do benzyny 78 - 86 Oktan i byc moze nawet do 94 Oktan, ale chyba tylko tak 'testowo' [ bo np.aparat zaplonowy 'Bosch' od NSU 251 OSL 1951 z poprzednich stron - ma te 'fasolki' jeszcze bardziej wydluzone w epoce / szacunkowo do 20,5 - 21 mm / do paliwa az 98 - 100 Oktan ? ]... :?: :shock:
Innych przerobionych plytek nie mialem jak zmierzyc dzisiaj 'metrowka' - bo byly wewnatrz aparatow zaplonowych, ale rowniez byly wydluzone do ok. 17 - 18 mm.
4 szt. / na 6 wszystkich obejrzanych - byly zmodyfikowane w epoce do benzyn wysokooktanowych, czyli jest to ok. 2/3 sprawdzonych aparatow zaplonowych M 72 / K - 750 dzisiaj - czyli calkiem niemalo / i potwierdza to moje obserwacje tychze plytek zaplonu M 72 sprzed co najmniej 40 lat - bo to dosc powazne proby modyfikacji momentu zaplonu nieodpowiednich do tych silnikow benzyn ponad 75 / 78 Oktan... :?: :idea: :shock:
Trzeba by tylko teraz 'przeliczyc' te 3,5 - 4 mm przedluzenia 'fasolek' na plytkach przerywaczy / na skok tlokow w cylindrach / przed ich GMP - to moze nam dac 'jako - takie' pojecie o skali wyprzedzenia zaplonu ponad zakres fabryczny / do duzo wolniej spalajacych sie benzyn wysokooktanowych, przy zbyt niskim sprezaniu silnikow 5,5 - 6,2 : 1 [ bo te 4 obejrzane aparaty zaplonu M 72 - mialy je powiekszone bardzo podobnie, wlasnie do ok. 17,5 - 18 mm ].: :?: :idea:
Załączniki
Plytki zaplonu M 72 / K - 750, ta po lewej stronie - zmodyfikowana w epoce [ lata 70/80-te ] do paliwa 78 / 86 Oktan prawdopodobnie, dlugosc wydluzonej 'fasolki' to ok. 17,5 mm.<br />Ta plytka po prawej stronie zdjecia - ma 'fasolki' oryginalne, fabrycznej dlugosci ok. 13,5 mm / do benzyn 66 - 72 Okt, na ktore skonstruowano oba silniki w latach 40/60-tych :
Plytki zaplonu M 72 / K - 750, ta po lewej stronie - zmodyfikowana w epoce [ lata 70/80-te ] do paliwa 78 / 86 Oktan prawdopodobnie, dlugosc wydluzonej 'fasolki' to ok. 17,5 mm.
Ta plytka po prawej stronie zdjecia - ma 'fasolki' oryginalne, fabrycznej dlugosci ok. 13,5 mm / do benzyn 66 - 72 Okt, na ktore skonstruowano oba silniki w latach 40/60-tych :
201, 251, 601 S, OS, OSL i inne...
Awatar użytkownika
enesiak
Posty: 3468
Rejestracja: śr 12 mar, 2014 3:39 pm

Re: Wyprzedzenie zaplonu do dzisiejszych benzyn 95 Okt.

Post autor: enesiak »

W 'skrocie'/ na zdjeciu powyzej od lewej : plytka zaplonu M 72 / K - 750 typu 'II' / do benzyn z lat 60: od 72 / do 78 Oktan, 'fasolka' o dl. 17,5 mm;
- po prawej stronie zdjecia : plytka przerywacza 'I' typu / do benzyn z lat 1942 - 58/59, czyli do 66 - 72 Oktan, dlugosc 'fasolki' to 13,5 mm;
- brak plytki przerywacza 'nr III' / do benzyn ponad 78 Oktan - czyli z 'fasolkami' na plytce przerywacza o dlugosci ok. 20,5 - 21 mm...
Pozdrawiam...
201, 251, 601 S, OS, OSL i inne...
Awatar użytkownika
enesiak
Posty: 3468
Rejestracja: śr 12 mar, 2014 3:39 pm

Re: Wyprzedzenie zaplonu do dzisiejszych benzyn 95 Okt.

Post autor: enesiak »

Czesc, ponizej zdjecia ukladow zaplonowych z epoki, chyba Komar [ chociaz podejrzewam - ze to od Zaka / do paliwa 70 - 72 / 74 ] i wspolczesnych dorobek 'CDI', z uwzglednieniem wyzszej LO dzisiejszych benzyn i w zwiazku z tym - koniecznosci znacznego zwiekszenia wyprzedzenia zaplonu do nich statycznie..:
Załączniki
Oryginalna plytka zaplonu 'platynkowego', z najmniejszymi 'fasolkami' - najprawdopodobniej jeszcze od Rysia lub Zaka / do benzyn 70 - 74 Oktan :
Oryginalna plytka zaplonu 'platynkowego', z najmniejszymi 'fasolkami' - najprawdopodobniej jeszcze od Rysia lub Zaka / do benzyn 70 - 74 Oktan :
Plytka zaplonu 'CDI' do Komara - ale juz do benzyn 'na oko' 75 - 78 / ale moze az do 82 / 84 Oktan [ 'fasolki' dluzsze od oryginalnych o ok. 25 - 30% ] ? :
Plytka zaplonu 'CDI' do Komara - ale juz do benzyn 'na oko' 75 - 78 / ale moze az do 82 / 84 Oktan [ 'fasolki' dluzsze od oryginalnych o ok. 25 - 30% ] ? :
Zaplon 'CDI' z najwiekszym zakresem wstepnego wyprzedzenia / bardzo dlugie 'fasolki' regulacyjne, co najmniej 2,5 / do 3 razy dluzsze od tych na oryginalnej plytce z epoki - wrecz jakby do benzyny nawet 102 - 105 Oktan.. ? :
Zaplon 'CDI' z najwiekszym zakresem wstepnego wyprzedzenia / bardzo dlugie 'fasolki' regulacyjne, co najmniej 2,5 / do 3 razy dluzsze od tych na oryginalnej plytce z epoki - wrecz jakby do benzyny nawet 102 - 105 Oktan.. ? :
201, 251, 601 S, OS, OSL i inne...
Awatar użytkownika
Spiker
Posty: 3556
Rejestracja: pn 13 lip, 2009 11:11 am
Lokalizacja: Rzeszów

Re: Wyprzedzenie zaplonu do dzisiejszych benzyn 95 Okt.

Post autor: Spiker »

Enesiak, widziałem, że w komentarzach do uruchomienia Warszawy nr1 raczyłeś wspomnieć o tych korektorach oktanowych. Walczysz. I dobrze, każdy ma swoją misję. 8-)
NSU 351 OSL '38, NSU 351 OSL WH '37, ...
Awatar użytkownika
enesiak
Posty: 3468
Rejestracja: śr 12 mar, 2014 3:39 pm

Re: Wyprzedzenie zaplonu do dzisiejszych benzyn 95 Okt.

Post autor: enesiak »

Cześć, okazuje się - że w dwusuwach nie ma 'zadnej reguly' w tym względzie i np. na 'Y - T' przy wyprzedzeniu zapłonu w SHL M 11 / trzeba było ustawić na '0,5 mm przed GMP', żeby normalnie odpalała i jeździła ( jakby miała stopień sprężania co najmniej 11 - 12 : 1 ).. :?: :idea:
Znajomek z kolei - nie mógł odpalić w ogóle silniczka rowerowego 'K - O' z lat 80-tych, dopóki nie ustawił wyprzedzenia zapłonu / na 80 - 85 stopni przed GMP' - jakby ten miał stopień sprężania wręcz '2,5 - 3 : 1' i był zbudowany na paliwo 40 / 45 Okt.najwyzej.. :?: :idea:
To dopiero 'zagwozdka' - aż mnie to zaintrygowało i zbadam to wyprzedzenie przy okazji / miernikiem głębokościowym z podziałka w mm z epoki, bo się odnalazł ostatnio wreszcie... :idea: :shock:
201, 251, 601 S, OS, OSL i inne...
Awatar użytkownika
skrzydlaty
Posty: 844
Rejestracja: czw 09 gru, 2010 10:39 am

Re: Wyprzedzenie zaplonu do dzisiejszych benzyn 95 Okt.

Post autor: skrzydlaty »

enesiak pisze: śr 26 lut, 2025 9:50 pm To dopiero 'zagwozdka' - aż mnie to zaintrygowało i zbadam to wyprzedzenie
Jest teoria gdzie wiemy dla czego, ale nie wiemy jak,
Jest praktyka gdzie wiemy jak, ale nie wiemy dlaczego,
Jak połączymy teorię z praktyką, to nie będziemy wiedzieli jak i dlaczego :lol:
po prostu 'Szczypior'... znaczy się 351 OT
ODPOWIEDZ