Liczba oktanowa benzyny

Gaźniki, kraniki, łączniki zbiornika, filtry.
Awatar użytkownika
mieteknsu1
Posty: 127
Rejestracja: wt 14 lip, 2009 5:46 am

Liczba oktanowa benzyny

Post autor: mieteknsu1 »

W innym temacie na forum toczy się dyskusja, na temat wyprzedzenia zapłonu do dostępnych obecnie na rynku benzyn.
Może by tak dopasować( obniżyć ) LO dzisiejszej benzyny do do wartości wymaganej przez nasze motocykle.
mieteknsu1
Awatar użytkownika
janusz_p
Posty: 449
Rejestracja: pt 18 lut, 2011 8:21 pm
Lokalizacja: Mszana Dolna

Re: Liczba oktanowa benzyny

Post autor: janusz_p »

Wyczytałem że pozostawienie na słońcu zmniejsza LO od 0.2 do 0.5 dziennie. Tylko czy w zamkniętym pojemniku? Czy otwartym?
501ts 30r--601ts 37r---601Ts mit stoye seitenwagen 38r
Awatar użytkownika
Spiker
Posty: 3029
Rejestracja: pn 13 lip, 2009 11:11 am
Lokalizacja: Rzeszów

Re: Liczba oktanowa benzyny

Post autor: Spiker »

Specjalnie preparowane w domu paliwo? A co poza domem, w dalszej trasie? Jedynym praktycznym rozwiązaniem byłby jakiś cudowny dodatek dolewamy w niewielkiej ilości do handlowego paliwa. Inaczej ograniczamy się do jeżdżenia wkoło komina na zasięgu jednego zbiornika.

Będę się upierał, że jeśli już ktoś chce walczyć, bo nie godzi się na jedynie rekreacyjną jazdę wolnym tempem to musi po prostu zainwestować w specjalny tłok podwyższający kompresję. Gorzej w przypadku "dolniaków".

Jeśli chodzi o zaproponowaną opcję starzenia paliwa (słońce, itp.) to wątpię czy w ten sposób uzyskamy przyspieszenie procesu spalania (przy niskiej kompresji) o który nam przecież chodzi.
NSU 351 OSL '38, ...
Awatar użytkownika
enesiak
Posty: 3208
Rejestracja: śr 12 mar, 2014 3:39 pm

Re: Liczba oktanowa benzyny

Post autor: enesiak »

Cześć, na 'junak forum'- też pojawiła się propozycja 'starzenia benzyny', ja tylko nie mogę zrozumieć - czemu 'wszyscy boją się prawidłowego ustawienia momentu zapłonu / dostrojenia' silnika do dzisiejszej benzyny..?
Fakt - '95-tka' ma mniej kalorii, niż np.'78-ka' sprzed 40 lat, spala się dużo wolniej - dlatego wymaga dużego stopnia sprezania i bardzo precyzyjnej regulacji zaplonu w starszych samochodach ( bez elektroniki ), nawet sprężonych do 9-9,5 : 1...
Przecież Tomasz Salek, zawodnik motocyklowy/ Ekspert motoryzacyjny - badał najróżniejsze silniki przez kilkadziesiąt lat, głównie motocyklowe i bardzo precyzyjnie określił - kiedy ma się zakończyć każdy cykl spalania w cylindrze, żeby silnik nie : przegrzewał się, nie spalał stukowo i miał pełna moc na danym paliwie - jakie ktoś akurat do niego zastosuje, czyli - żeby wykorzystac cała energię zawarta w paliwie..?
Określił wartość 'kata zakończenia spalania w cylindrze - na 10 stopni po ZZ tloka' i tylko od LO posiadanego paliwa i prędkości jego spalania / przy danym stopniu sprężania - zależy kat wyprzedzenia zapłonu...
Praktycznie każdy, nawet najstarszy silnik - da się dostosować do każdej benzyny lub gazu, tylko trzeba 'dostroic mega precyzyjnie zaplon', a to trwa (bez hamowni i komputera) czasem wiele godzin/cały dzień nawet...
I jeszcze coś - 'megaprecyzyjne strojenie zaplonu'- zastępuje brak wysokiego stopnia sprężania, po to właśnie tak precyzyjnie stroi się zapłon - przyklad, to Indian Scout 101 z 1928r., który z mocy fabrycznej 18 KM - uzyskuje nawet 39/40 KM...
201, 251, 601 S, OS, OSL i inne...
Awatar użytkownika
enesiak
Posty: 3208
Rejestracja: śr 12 mar, 2014 3:39 pm

Re: Liczba oktanowa benzyny

Post autor: enesiak »

Chyba mam rozwiązanie, wpadłem na nie przed chwilą - najpierw myślałem o obrotomierzu mechanicznym/ na linkę, ale to klopot- bo trzeba linkę napędzić od wału lub rozrządu.
Są jednak już od dawna obrotomierze elektroniczne, które zliczają impulsy z przerywacza : wystarcza 'dwa kabelki'- jeden na masę, drugi na młoteczek - będą zliczać obroty krzywki zapłonu i 'razy 2' - mamy obroty silnika...
Wiadomo, że dzisiejsza benzyna 95 Okt. - spala się znacznie wolniej przy niskim sprezaniu', niż paliwa przedwojenne, silnik pracuje jakby 'na późnym zaplonie' cały czas/ nie wchodzi na pelne obroty, przez co ma zaledwie 2/3- 3/4 mocy z instrukcji - bo brakuje zakresu przyspieszenia zapłonu, na ogol powyżej 3500- 4000 obr./min. 'Dolniaki' mają jeszcze gorzej, im niższe sprężanie - tym dłużej '95-tka' się spala i daje zaledwie połowę mocy sprzed wojny...
Silniki S/OS/OSL - fabrycznie osiągały najmniej 4400 obr./min.(501 S/OS) i na nim można wypróbować obrotomierz elektroniczny - podłączyć do młoteczka i masy i sprawdzic max obroty silnika. Jeśli będzie to np.3800 obr./min. - wiadomo, że trzeba zwiększyć zakres przysp.zaplonu - aż silnik zacznie osiągać np.4200/4300 obr./min. - czyli w pobliżu obrotów z instrukcji sprzed wojny, jak ktoś się 'boi eksplozji silnika' - to już bardziej nie przyspieszac / nie zwiększać zakresu przyspieszenia.
Przy takiej metodzie - można dość dokładnie 'dostroic silnik do 95-tki' i nie potrzeba żadnej 'hamowni'...
Można też zamontować taki obrotomierz na kierownicy i sprawdzić obroty silnika pod obciążeniem, w czasie jazdy -' czy się wkręca maksymalnie'...?
Ostatnio zmieniony pt 02 lip, 2021 6:33 pm przez enesiak, łącznie zmieniany 1 raz.
201, 251, 601 S, OS, OSL i inne...
szmaja
Posty: 659
Rejestracja: pn 25 mar, 2019 7:56 am

Re: Liczba oktanowa benzyny

Post autor: szmaja »

Dobre. Brawo Ty:) Trzeba by ten sposób dopracować.
Awatar użytkownika
Adam M.
Posty: 324
Rejestracja: pn 23 lis, 2020 9:42 pm

Re: Liczba oktanowa benzyny

Post autor: Adam M. »

A skad wiecie jak sie wkrecaly maksymalnie te silniki?
Awatar użytkownika
enesiak
Posty: 3208
Rejestracja: śr 12 mar, 2014 3:39 pm

Re: Liczba oktanowa benzyny

Post autor: enesiak »

Cześć, skoro instrukcja / dane techn.podaja wszędzie :' max drehzahl 4400 umdr./min.' i moc do tego 20 KM (NSU 501 S/OS), prędkość 120-125 km/h, a przełożenia wynoszą : silnik - skrzynia 2,2 i skrzynia - tylne koło też 2,2- to całkowite przełożenie wynosi ok.4,4.
Silnik ma maks obroty 4400 / podzielić przez 4,4 daje ok.1000 obr./min.tylnego koła na maksym.predkosci. - opona 3,50 ma obwód 205-210cm, czyli wszystko się zgadza, bo przy 1000obr./min.- daje to prędkość ok. 125km/...
No chyba, żeby przyjąć, że :'wszyscy producenci dawniej oszukiwali klientów i że było to w rzeczywistości np.100-110km/h bo nie mieli wtedy 'gps' i nie umieli zmierzyć prędkości stoperami / zegarami elektrycznymi ? A może mieli wtedy lepsza / bardzo eksplozyjna benzynę 72/74 Oktan, która dawała duża moc w krótkim czasie / spalaniu przy małym sprezaniu'..? A może poszli do lasu - jak w starym kawale, itp...?'
Co ciekawe - to np.NSU SS 500, o mocy 20KM - był szybszy od swojego pierwowzoru, Nortona CS 1 - coś ok.15-17 km/h - co nawet musieli przyznać Anglicy, szydzący 'programowo z NSU SS 500/600'..
201, 251, 601 S, OS, OSL i inne...
Awatar użytkownika
enesiak
Posty: 3208
Rejestracja: śr 12 mar, 2014 3:39 pm

Re: Liczba oktanowa benzyny

Post autor: enesiak »

Czesc, podobno najlepsze 'efekty starzenia' - daje 20 L kanister benzyny z nieszczelnym korkiem, jak stoi '4 mies./ pol roku w garazu' nieruszany - tylko musi byc przewiewnie..? Zeby opary benzyny nie zgromadzily sie 'pod sufitem' - podobno 'ok 1 L wyparowuje i razem z nim - 25/30 Oktan', przez co benzyna nadaje sie idealnie do nisko sprezonych 'dolniakow', 4 - 5 : 1 nawet i do silnikow z poczatku XX wieku...
201, 251, 601 S, OS, OSL i inne...
Awatar użytkownika
Spiker
Posty: 3029
Rejestracja: pn 13 lip, 2009 11:11 am
Lokalizacja: Rzeszów

Re: Liczba oktanowa benzyny

Post autor: Spiker »

Co do proponowanych sposobów "starzenia" benzyny ... to proszę aby cały czas pamiętać o celu jaki nam przyświeca, a mianowicie o przyspieszeniu procesu spalania paliwa do "przedwojennych" standardów, aby nie było konieczne drastyczne przyspieszanie kąta wyprzedzenia zapłonu. Obawiam się, że stosując stare paliwo może i uzyskamy niższą liczbę oktanową, czyli mniejszą odporność na spalanie stukowe, ale w żadnym stopniu nie zbliżymy się do wyznaczonego celu i paliwo nie będzie spalało się szybciej. Będzie to tylko stare paliwo powodujące więcej problemów eksploatacyjnych niż nowe. Przypominam, że według producentów współczesnych paliw ich okres użycia to tylko kilka miesięcy od wyprodukowania bo zachodzą niekorzystne procesy fizyko-chemiczne dyskwalifikujące je później do użycia. Wyjątkiem jest stosowanie specjalnych dodatków stabilizujących (wlanych w odpowiednim momencie), przedłużających zdatność paliwa do kilkunastu miesięcy (metoda zalecana przez producentów kosiarek i innych urządzeń używanych tylko sezonowo).
NSU 351 OSL '38, ...
Awatar użytkownika
enesiak
Posty: 3208
Rejestracja: śr 12 mar, 2014 3:39 pm

Re: Liczba oktanowa benzyny

Post autor: enesiak »

Prawie wszystko sie zgadza, bo wlasnie te 'wlasciwosci fizykochemiczne - tracone przy starzeniu/parowaniu benzyny' - to : utrata parujacych dodatkow przeciwstukowych - uniemozliwiajaca uzycie tej benzyny po kilku miesiachach - we wspolczesnych silnikach, ze wzgledu na ich bardzo wysoki stopien sprezania...
Nawet na 'forum Junak sfm' - ktos wspomnial kilka dni temu, ze : ' z jego obserwacji wynika, ze stare silniki i silnik Junaka - o wiele lepiej pracuje na zwietrzalej benzynie, rowniej, ma wieksza moc, itp.' I ja to samo zaobserwowalem juz 40 lat temu - jak trzymalem w czasie ostatniej 'wojny' 20 L kanistry 'zoltej 94' - to benzyna z 'ostatniego kanistra' - 'dopalala rakietowo' silnik 251 OS/WH, bo stala w zimie kilka miesiecy 'na powietrzu' i silnik nie potrzebowal zadnych 'kombinacji w zaplonie' - mial identyczne lub lepsze osiagi, niz na 'niebieskiej 78 Okt.' wczesniej...
201, 251, 601 S, OS, OSL i inne...
Awatar użytkownika
enesiak
Posty: 3208
Rejestracja: śr 12 mar, 2014 3:39 pm

Re: Liczba oktanowa benzyny

Post autor: enesiak »

Nie potrzeba też, jak to ująłeś :' drastycznie przyspieszać zaplonu'- tylko jak najdokładniej /precyzyjnie i podejrzewam, że można się tu 'podeprzec' wynikami ze
strony 'junak sfm'..?
Kilka razy też wspomniałeś w przeszłości o 'szkodliwosci przyspieszania zapłonu - dla układu korbowego silnika', ale to dotyczy wyłącznie sytuacji - jeśli ktoś w epoce, przyspieszał zapłon poza dane fabryczne - na ówczesnej benzynie, np.74 Okt., która była bardzo eksplozyjna i szybko powodowało to spalanie stukowe.
Prosty przykład : miałem kiedyś dużo części od 'Kaloszy 501/601' - w tym w każdym 'mag-dynie' były usunięte kołeczki pod krzywka, ograniczające jej ruch fabrycznie do 4-5mm zaledwie, bo na benzynie 60-65 Okt.stosow.do tych motocykli, więcej przyspieszać się nie dało - bo paliwo było na granicy spalania stukowego/detonacji, pomimo b.niskiego sprężania silnika. W latach 60/70 praktycznie wszyscy, którzy jeździli 'Kaloszami'- musieli 'drastycznie' przyspieszać zapłon, bo została tylko na rynku benzyna 78 Okt.- mająca już ponad 10 Okt.za dużo do 'dolniakow'- krzywki w mag/dynach musiały wykonywać wręcz 'pol obrotu', zamiast fabrycznych 'kilku/kilkunastu stopni', żeby silniki miały moc zbliżona do fabrycznej...
I niestety 'Kalosze' zakończyły jazdy w latach 80/90tych, kiedy została już tylko 'zolta 94 Okt.' - moc silników spadła w nich nawet poniżej połowy z instrukcji, bo już 'wszyscy zapomnieli - jak ustawić do niej zaplon'...
A 'wzorem' mechaników żużlowych - silniki się dostraja/reguluje i to bardzo precyzyjnie, także do różnych mieszanek paliw wyścigowych.
Ktoś napisał kiedyś, że :' nie dyskutuje się z ustawieniami fabrycznymi/ z instrukcji'- tylko niestety , 'LO' dostępnych paliw zmieniła się nawet od czasów Junaka z 5-6 razy lub więcej i za każdym razem trzeba bylo przyspieszać moment zapłonu o kolejne 1,5 - 2 mm, żeby cykl spalania kończył się podobnie, 'czyli 10 stopni po ZZ'(wg zaleceń Eksperta - Tomasza Salka).
Poza tym - wyższy stopień sprężania działa podobnie na układ korbowy, też go przeciąża i to znacznie, potrzebne są później bardzo dokładne : wyważanie wału, odciążanie tłoka/korbowodu, itp.
Trzeba bardzo precyzyjnie 'wyposrodkowac' pomiędzy : zapłonem, sprężaniem, ciężarem tłoka , ciężarem krzywek/dźwigienek/zaworów/popychaczy, itp., niestety - żeby osiągnąć najlepsze rezultaty i może być nawet do tego potrzebne 'stanowisko badawcze silnikow', jeśli ktoś obawia się diagnostyki w podwoziu...
201, 251, 601 S, OS, OSL i inne...
Awatar użytkownika
janusz_p
Posty: 449
Rejestracja: pt 18 lut, 2011 8:21 pm
Lokalizacja: Mszana Dolna

Re: Liczba oktanowa benzyny

Post autor: janusz_p »

Coś takiego do przyspieszania procesu spalania
https://liquimoly.sklep.pl/526-speed-tec-025l.html
501ts 30r--601ts 37r---601Ts mit stoye seitenwagen 38r
szmaja
Posty: 659
Rejestracja: pn 25 mar, 2019 7:56 am

Re: Liczba oktanowa benzyny

Post autor: szmaja »

A ziemia jest płaska....po kiego grzyba zawracać kijem Wisłę??? Ludzie opamiętajcie się jeszcze można! Jakieś dyrdymały z zabawą z benzyną, brawo Ty!Zostaw se w bloku w piwnicy otwarty kanister, Zdzichu z 3 pietra zejdzie po ziemniaki na obiad z kiepem w gębie i nie będzie miał już do czego wracać, i obiadu też nie będzie. Bania Luka, taka miejscowość w Ruminii i teksty o starzeniu benzyny. Dawno nie miałem takich wielkich oczu...Ludzie zastanówcie się, ile tej benzyny postarzycie dopóki Zdzichu nie zejdzie do piwnicy? 20L? 40l? Nooo chyba że ktoś ma zbędną wannę to ja rozumiem. Nie ma jak hurt! Skąd wiesz że to będzie "JUSZ" ?Ktoś tu poruszył sprawę rozkładu. A zapomnieli że w starej benzynie osadza się syf po rozkładzie tegoż boskiego płynu? I dawaj, czyścić gaźnik na każdym zakręcie. A może wyleci za dużo? I zrobi się zwarcie w kontakcie? Benzyna jest jak trotyl, a właściwie jak nitrogliceryna, walnie od byle płomyka, właśnie z oparów, a wy chcecie zostawić w zamkniętym pomieszczeniu otwartą benzynę? O dżizus, dobrze że ja tam nie mieszkam....A jak się rozleje na buty to mama nie wpuści do domu bo śmierdzi...Absurd goni absurd, w sumie to w oparach absurdu. A wystarczy przyspieszyć zapłon i nie strugać wariata. No nie wieże...Kto w ogóle wymyślił takie pierdy jak starzenie benzyny na własny użytek? Chyba jakiś piroman-amator. Coś jak w skeczu KMN "drzwi" czyli jak maksymalnie skomplikować najprostsza rzecz. Zapłon cyk i z główki a nie tygodniowe kiszenie benzyny z efektami świetlno-dzwiękowymi i okazjonalnym występem miejscowej drużyny OSP i jednostki zawodowych strażaków. Kolega Enesiak z uporem maniaka tłucze że zapłon, tłumaczy jak to działa, wspiera go wąskie ale słuszne grono dziadersów i nic...Lepiej wielbłąda przepchnąć przez ucho igielne niż SPRÓBOWAĆ! Skończmy ten temat, może coś ambitniejszego? Np. jak zbudować łunochod z puszki po konserwach i kartonu po tv marki Rubin? Jak ktoś się obraził to trudno, jakoś to przeżyje...
PS-ten preparat jest ciekawy, trzeba sprawdzić, tylko że on generuje niepotrzebne koszty
majster49
Posty: 17
Rejestracja: pt 09 lip, 2021 11:46 am

Re: Liczba oktanowa benzyny

Post autor: majster49 »

Kolego szmaja z paliwem to nie wiem co tam kto mysli robic, jakie modly odprawiac, ale podziele sie krotkim doswiadczeniem. W zwyklej kosiarce po zeszlym sezonie zostalo pol baku paliwa. Wiadmo w zimie sie nie kosi trawy wiec kosiarka po prostu przelezala w garazu. Jak sie rozpoczal sezon kosiarke wyciagnalem (dodam ze prawie nowa kosiarka, ledwo dwuletnia, nie jakis stary dziad) i probowalem odpalic. Za nic w swiecie nie szlo jej uruchomic, swieca mokra, iskra jest. Az pomyslalem, ze scielo klin na wale i zaplon sie przestawil i dlatego nie pali. Ale staromodna metoda wzialem strzykawke i wstrzyknalem troszke swiezego paliwa do cylindra prosto ze stacji. Efekt byl taki ze kosiarka od razu odpalila, pochodzila kilka sekund i zgasla. Nie myslac wiele, szybko wylalem "stare" paliwo i zalalem swieze, sprzet oczywiscie od razu zagadal i nie bylo juz pozniej zadnego problemu z odpaleniem. Wg mnie jakies celowo postarzanie paliwa jest bezsensu. Podobna sytuacja miala w starej MZ TS 150, emzetka po blisko trzyletnim postoju zostala wyciagnieta i chcialem ja odpalic, paliwo w baku bylo, ale efekt byl dokladnie taki sam jak w kosiarce, zero reakcji. Jeszcze innym przykladem jest pila motorowa, ktora rowniez nie odpalila na starej mieszance. Wg mnie stare paliwo to zlo i nie powinno sie go uzywac. Mozna w ostatecznosci go domieszac ze swiezym, ale takie celowo zostawianie go w bance aby sie postarzalo to jakis absurd.
M72 Power
Awatar użytkownika
skrzydlaty
Posty: 730
Rejestracja: czw 09 gru, 2010 10:39 am

Re: Liczba oktanowa benzyny

Post autor: skrzydlaty »

Potwierdzam nie przydatność starego paliwa.
Sugeruję nawet jego szkodliwość, szczególnie w przypadku mieszanki paliwa z olejem półsyntetycznym do dwusuwów.
Zwłaszcza, że sami producenci olejów zalecają zużycie rozmieszanego paliwa,
w okresie nie dłuższym niż 2 tygodnie!!!

Stara mieszanka jest wręcz zabójcza dla silników dwusuwowych, gdyż traci własności smarne.
Miałem w rękach silnik po paliwie mającym 4-5 m-cy - wyglądał w środku, jakby chodził na rozpuszczalniku,
zero olejowego filmu, chroniącego mechanizmy.
po prostu 'Szczypior'... znaczy się 351 OT
szmaja
Posty: 659
Rejestracja: pn 25 mar, 2019 7:56 am

Re: Liczba oktanowa benzyny

Post autor: szmaja »

No to wam powiem-niekoniecznie:) I dwa przypadki starej benzyny. 1) kupiłem komara wczesny model i ze 20 lat nikt nim nie jeździł a w baku do połowy wachy, myslę-rozbiję budzik młotkiem i zobaczę co jest w środku(przenośnia literacka) więc wyczyściłem gaźnik-(oczywiście G12) i świecę (starą oczywiście) zakręciłem i...nic replay i zaskoczył:)zawył, zadymił no to karniocha po posesji, szedł jak przecinak a smród!!!Że hoho! Stara benzyna śmierdzi okrótrnie:) 2) Ziomale pojechali w latach 90-tych na poszukiwanie Warczyburgiem i trafili kanister 20-l z poniemiecką benzyną i to szczelny:) Niewiele myśląc dolali oleju i wlali do baku i wrócili do domu:) W zasadzie jak paliwo jest szczelnie zamknięte to trzyma:) Ale olej z benzyną szybko się rozkłada i szlag trafi dwusuwa.
szmaja
Posty: 659
Rejestracja: pn 25 mar, 2019 7:56 am

Re: Liczba oktanowa benzyny

Post autor: szmaja »

No to teraz ciekawostka-artykuł pt. Biopaliwa - czy mają jeszcze szanse na rozpowszechnienie?- na dole podaje link, a chodzi o spirytus:
Cytat: "...największą wadą etanolu z pewnością jest niska wartość opałowa. W odniesieniu do litra, wartość ta jest o 1/3 niższa niż w przypadku benzyny. Przekładając to na konkretne liczby: 10 litrów benzyny odpowiada ok.15 litrom etanolu..." oraz dalej "...Alkohol etylowy ujawnia swe zalety w przypadku silników samochodów sportowych. Koenigsegg, dzięki etanolowi mógł przekroczyć 1000 KM w modelu CCXR. Dlaczego? Przede wszystkim liczba oktanowa tego paliwa może nawet przekraczać 108. To pozwala na podwyższenie stopnia sprężania lub ciśnienia doładowania. Z kolei wysokie ciepło parowania wcześniej wymieniono jako wadę. W przypadku wysilonych silników jest zaletą — alkohol parując chłodzi zasysane powietrze i zwiększa stopień napełnienia cylindrów...". Koniec cytatu. Czyli im większy badziew w silniku i większe ciśnienie sprężania to osiągi sa lepsze. Abstra...tego, skoro alkohol ma 108 oktan to powinien być superhiper a nie jest, czyli w druga stronę-jesli coś ma niską ilość oktan to jest gut dla starych pojazdów bo mają niską kompresję! I tu przywołam kolegę Enesiaka, niech posmaruje masłem maślanym-nie zwiększymy ciśnienia sprężania pod e95 czyli trzeba zrobić co? Postarzyć benzynę w piwnicy!:) To oczywiście głupi dowcip, chodzi o ustawienie zapłonu do "gorszej-lepszej" benzyny dla naszych niewysilonych silników czyli przyspieszyć. I kropka.
https://autokult.pl/15415,biopaliwa-czy ... zechnienie
Awatar użytkownika
enesiak
Posty: 3208
Rejestracja: śr 12 mar, 2014 3:39 pm

Re: Liczba oktanowa benzyny

Post autor: enesiak »

Cześć, w przypadku małych pojemności 201/251 OS-OSL - bardzo łatwo jeszcze poznać dostosowanie paliwa, momentu zapłonu, ustawienie gaźnika, itp.- po zużyciu paliwa dzisiaj. Moje 201/251 spalały 40 lat temu w zasadzie, jak w instrukcji, ( o czym dowiedziałem się dopiero z 15/16 lat później - z instrukcji ), czyli 201 OS - średnio 2,3/2,4L/ 100 km, przy tempie podróżnym 70/75km/h.
Natomiast 251 OS-'WH' z żeliwnym blokiem - mieścił się w 2,5L w dwie osoby ('letkie - po 50/55 kg'), głównie za miastem i to przy 'odkrecaniu 80-100km/', chyba z racji tej 'grzebanej glowicy' i gaźnika 'Pegaz 26'..? Może to będzie jakaś 'wskazowka' - dla obecnych posiadaczy 201/251 OS- OSL - dotyczyło to oczywiście eksploatacji obu motorków na 'niebieskiej 78 Oktan', a tylko bardzo rzadko na 'zoltej 94'- do której trzeba było przestawiać/przyspieszać mocno zapłon ( 4 - 5 ząbków na krzywce - kolku zębatym w prądnicy ).
Przy czym ten silniczek 201 też mocno się kręcił - najszybciej ok.110/112 km/h- wg licznika 'VDO', ale bez pasażerki...
201, 251, 601 S, OS, OSL i inne...
Awatar użytkownika
enesiak
Posty: 3208
Rejestracja: śr 12 mar, 2014 3:39 pm

Re: Liczba oktanowa benzyny

Post autor: enesiak »

Zapomnialem tylko o 'drobnej' roznicy w zasilaniu silnikow 201 i 251 : przy 201 jezdzilem z gaznikiem G 20 i filtrem ustawionym 'do tylu', stad spalal dosc duzo, jak na taka mala pojemnosc .
Natomiast w 251 - mialem ten gaznik 'Pegaz 26' od poczatku, ale filtr powietrza 'ABC Luftfilter' ustawiony 'bokiem' - stad lapal powietrze pod 'letkim nadcisnieniem', jakby 'doladowaniem dynamicznym' - dlatego bardzo malo spalal przy obciazeniu 2 osobami i silnik bardzo wysoko sie 'wkrecal', na moje 'oko' przynajmniej na 5500 / 5600 obr./min., dlatego motorek byl bardzo szybki - pomimo fabrycznych przelozen : silnik / skrzynia i skrzynia / tylne kolo, a jednoczesnie - malo spalal, jak w 'instrukcji', bo 'nie meczyl' sie zasysaniem powietrza 'zza filtra / z podcisnienia'...
201, 251, 601 S, OS, OSL i inne...
ODPOWIEDZ