Liczba oktanowa benzyny

Gaźniki, kraniki, łączniki zbiornika, filtry.
Awatar użytkownika
enesiak
Posty: 3208
Rejestracja: śr 12 mar, 2014 3:39 pm

Re: Liczba oktanowa benzyny

Post autor: enesiak »

Tutaj znalazlem w 'Poradniku Motocyklisty 1958 ' - akurat o najbardziej interesujacym nas paliwie '74 Oktany' / dedykowanym fabrycznie do NSU S/OS/OSL / przez cale lata 30-ste, na podstawie ustalen H. Ricardo [ czyli raczej jeszcze z lat 20-stych ? ] :
download/file.php?id=4553&mode=view
Załączniki
'Poradnik Motocyklisty 1958 ' o 'akuratnym dla NSU S/OS/OSL paliwie 74 Oktany' :
'Poradnik Motocyklisty 1958 ' o 'akuratnym dla NSU S/OS/OSL paliwie 74 Oktany' :
201, 251, 601 S, OS, OSL i inne...
Awatar użytkownika
Adam M.
Posty: 324
Rejestracja: pn 23 lis, 2020 9:42 pm

Re: Liczba oktanowa benzyny

Post autor: Adam M. »

Spiker wygooglaj RON i tam powinna byc podana metoda obliczenia.
Awatar użytkownika
enesiak
Posty: 3208
Rejestracja: śr 12 mar, 2014 3:39 pm

Re: Liczba oktanowa benzyny

Post autor: enesiak »

Czesc, wczoraj mialem okazje 120 km 'przejazdzki na BMW R 75/6 z koszem wojskowym / Urala' - mniej 'rakietowy' sprzet, niz R 100 RS, trzeba go 'wyzej krecic' [ najlepiej tak do 5500 / 6000 ], zeby osiagac podobne predkosci - ale co ciekawe, to zaobserwowalem w nim zjawisko 'letkiego klikania - stukania / 2 sekundy' na 95 Okt., przy przyspieszaniu - jesli nie zredukuje sie biegu nawet do 2, bo na 4 nie dawalo sie za bardzo 'wyjsc z zakretow / 40 - 45 km/h'..?.
To BMW R 75/6 bylo chyba nawet w latach 70-tych produkowane na 92/94 Oktany lub 'cos kole tego', bo ma chyba w miare wysokie sprezanie / 9,5 : 1, jak z grubsza pamietalem ?
Czulem, ze wozek wojskowy - to troche 'za ciezki klamot' do niego, chociaz juz od 45/50 km/h przyspieszal dosc dobrze, ale trzeba bylo na 'dwojce', bo na 'czworce' - wychodzac z zakretow / wlasnie 'letko klikalo' w cylindrach z tym, ze zakrety - to nawet 90/120 stopni [ 'letkie gorki' pod Wroclawiem ] i trzeba sie 'nakrecic manetka gazu' - bo prawie taka, jak przedwojenne 'Magury / zebatkowe'.
Motocykl ma troche 'za szybki dyfer' do wojskowego kosza, bo raczej taki do jazdy 'ok.175 / 180 km/h', to z ciezkim wozkiem - wlasnie pojawialo sie to 'letkie klikanie / przy 40-45 km/h' / na 4 biegu, ale po chwili zanikalo bezproblemowo.
Jak 'nie pasuje' do tematu / mozna 'gdzies' przeniesc - chodzilo mi wlasnie o to 'klikanie w cylindrach / na 95-tce' [ silnik 9,2 - 9,5 : 1 raczej ? ] pod duzym obciazeniem / czyli spalanie stukowe [ ledwo slyszalne - ale identycznie, jak juz 36-37 lat temu slyszalem, obserwowalem w 351 OT ]...
201, 251, 601 S, OS, OSL i inne...
Awatar użytkownika
enesiak
Posty: 3208
Rejestracja: śr 12 mar, 2014 3:39 pm

Re: Liczba oktanowa benzyny

Post autor: enesiak »

Cześć, z ciekawostek, które pamiętam z lat 60/70/80-tych ( artykuły prasowe głównie ) wynikała 'mysl przewodnia', że :' rodzima motoryzacja i jej rozwój - miała napędzać zapóźniona gospodarkę / w stosunku do państw zachodnich - wysoko rozwiniętych. Na przełomie lat 80/90-tych to 'zapoznienie cywilizacyjne' - 'eksperci od gospodarki' szacowali na '55 - 70 lat' i pierwsze, co zrobiono - to zaprzestano produkcji benzyny 78 Oktan, zeby zmusić właścicieli Żuków, Nys, Junaków, WFM, Komarów, Warszaw, Syren, Starów - benzyniakow, itp. 'wynalazkow' - do ich zezlomowania / skasowania...
Eksperci paliwowi - wiedzieli doskonale, że po zastosowaniu benzyny 94 Oktan' - silniki niskoprężne 4,5 - 7 : 1 będą ulegały ciągłemu przegrzaniu, spadkowi mocy i osiągów i ciągłym awariom w związku ze zbyt długo spalającym się paliwem 'sportowym 94'/ przy niskim stopniu sprężania.
A w związku z jednoczesną likwidacją wielu szkół zawodowych / 'samochodowek' wiedzieli - że 'ludzie sobie nie poradzą z dostosowaniem starych silników - do jedynych dostępnych na rynku benzyn wysokooktanowych', wymagających wysokich stopni sprężania - do szybkiego spalania świeżego ładunku w komorze spalania / głowicy...
Wręcz można tu upatrywać 'teorii spiskowej' - mającej spowodować / wywolac masowe pozbywanie się 'starych pojazdow' / zlomowanie, żeby ciągle kupować 'nowoczesne pojazdy spalinowe' i 'napedzac gospodarkę / zmniejszać dystans do krajów zachodnich / wysoko rozwinietych', gdzie 'nowoczesne spaliniaki' wymieniają / zlomuja średnio co 4-5 lat' ( stan z połowy lat 90-tych 'zirka / okolo' )...
201, 251, 601 S, OS, OSL i inne...
Awatar użytkownika
enesiak
Posty: 3208
Rejestracja: śr 12 mar, 2014 3:39 pm

Re: Liczba oktanowa benzyny

Post autor: enesiak »

Czesc, tutaj jest doskonale widoczny 'plomien spalania w glowicy - cylindrze' w Junaku M 07 / obejmujacy cala komore spalania na 'wolnych obrotach' silnika, bez kolanka wydechu - i nie jest to 'slynny overlap' wlasnie, tylko niezakonczony cykl spalania '95-tki' przy zbyt niskim stopniu sprezania Junaka 7 : 1 [ czas 1,43 / 1,44 - 'pelny ogien nad tlokiem i wokol zaworu / po otwarciu zaworu wydechowego' ]...
Jak widac - cykl jej spalania nadal nie moze sie zakonczyc / nawet w trakcie otwarcia zaworu wydechowego, co na ogol powoduje skrajne przegrzanie silnikow 'zabytkowych', o niskim sprezaniu - az do stopienia tlokow czasami, wypalania zaworow wydechowych i gniazd, spalenie 'na fioletowo' kolanek wydechow, itp. [ i juz 45/46 lat temu tak sie dzialo takze - jak ktos zalal 94 Oktan do zbiornika Junaka, czy innych 'starych motocykli' ]...
Ekspert - Tomasz Salek 'zawezil' zakonczenie kazdego cyklu spalania w silnikach benzynowych [ z poczatkowych, przyjetych ogolnie ' do 20 stopni po ZZ maksymalnie' ] - do 10 stopni po ZZ, zeby silniki byly jak najbardziej sprawne i ekonomiczne, natomiast juz czytalem - ze 'wiele firm motoryzacyjnych zaweza obecnie cykl spalania jeszcze bardziej / maksymalnie do / pomiedzy 4 - 8 stopni po ZZ tloka [ po ponad 100 latach badan 'benzyniakow' / :shock: ], zeby juz cykl spalania kazdego swiezego 'ladunku' byl zawsze zakonczony i zaczynal sie suw pracy / dla jak najwiekszej sprawnosci - ekonomicznosci silnika...
W tym Junaku M 07 jak widac - nie moze spalanie tej benzyny '95 Oktan' sie zakonczyc, nawet az do otwarcia zaworu wydechowego [ plomien spalania benzyny 95 obejmuje cala komore spalania w glowicy ], czyli do ok. 110 / 120 stopni po ZZ tloka, nawet 10 razy dluzej spala sie benzyna 95, niz zalozenia konstruktorow Junaka z lat 50-tych i stad sie bierze pozniej 'moc na hamowni : 9 - 11 KM / 4200 - 4300 / 4500 obr./min.'..: https://www.youtube.com/watch?v=rM8GN8ul9Rs ...
Na oryginalnym paliwie do Junaka z lat 50/60tych, czyli 72 / 74 Oktan maksymalnie i na fabrycznym ustawieniu / wyprzedzeniu zaplonu '1,26 mm przed ZZ' i sprawnym odsrodkowym przyspieszaczu zaplonu [ sprezynki ciezarkow - nowe fabrycznie / srednio twarde, sprezyste ] - wylatywaly by tylko 'szaro - czarne spaliny' z kolektora i silnik mialby katalogowa moc 17/18 KM / 5700-5800 obr./min...
No ale ta 'tajemna wiedza o Oktanach i zaplonie do nich / wyprzedzeniu, strojeniu silnikow zabytkowych' - zanikla calkowicie ponad 30 lat temu, jak zaprzestali produkcji benzyny 78 Oktan / jedynej dostepnej wowczas jeszcze - do 'zabytkow motoryzacji'... :(
I jak wiadomo - nie jest w stanie dzis sie ta wiedza absolutnie 'przebic do swiadomosci ogolnej' 'cakiem - cakowicie / zupelnie [ cytujac Klasyka ] 'i to by bylo na tyle'... :(
201, 251, 601 S, OS, OSL i inne...
Awatar użytkownika
janusz_p
Posty: 449
Rejestracja: pt 18 lut, 2011 8:21 pm
Lokalizacja: Mszana Dolna

Re: Liczba oktanowa benzyny

Post autor: janusz_p »

enesiak pisze: pn 08 maja, 2023 2:21 pm czyli do ok. 110 / 120 stopni po ZZ tloka, nawet 10 razy dluzej spala sie benzyna 95, niz zalozenia konstruktorow Junaka z lat 50-tych
cofnij 100stopni moment zapłonu i będzie gites 8-)
501ts 30r--601ts 37r---601Ts mit stoye seitenwagen 38r
Awatar użytkownika
enesiak
Posty: 3208
Rejestracja: śr 12 mar, 2014 3:39 pm

Re: Liczba oktanowa benzyny

Post autor: enesiak »

W modelu 501 T lub wczesniejszych 'IOE - widlakach, 1-cylindrowych', itp. [ np. w bardzo starych dwusuwach / 4 : 1 ] - niewykluczone, ze daloby sie to tak 'dostroic' dzisiaj na '95-tce', bo ponizej stopnia sprezania 5 : 1 - podaja nawet w przedwojennych czasopismach motoryzacyjnych [ ponad 90 lat temu ], ze cyt. 'z grubsza' : ' silniki o sprezaniu ponizej 5 : 1 - moga pracowac bezproblemowo na czystej benzynie / 45 - 52 Oktan i nie zachodzi w nich spalanie detonacyjne'... :o
Czyli bylo to juz wypraktykowane w latach 20-stych [ bodajze z 1927/28 - 30r. byly te polskie czasopisma / 'Media o NSU' ? ], stad przy tak niskim sprezaniu 4 - 4,5 - 4,8 : 1 - cykl spalania dzisiejszej '95-tki', moze zachodzic / nie konczyc sie - nawet jeszcze daleko poza zaworem - kolektorem wydechowym / 'slynne 0,5m - 1m od cylindra' / 'zirka - okolo' :shock: [ za 'Klasykiem' ]...
Ponizej - z prasy motoryzacyjnej, polskiej - przedwojennej / 1930-32 ? [ staropolska pisownia niektorych wyrazow ], o : 'benzynie czystej / do silnikow ponizej stopnia sprezania 5 : 1' :idea: ..:
Załączniki
Tu jest to bodajze - z 1930/31r. i widac wyraznie, na jakim paliwie mogly przed wojna jezdzic silniki o sprezaniu ponizej 5 : 1...<br />Gdyby dzisiaj byly nadal dystrybutory z 'ekstrakcyjna 50 / 52 Oktan' [ jak jeszcze 31- 32 lata temu / na duzej stacji w centrum Wroclawia ], to bez zadnego problemu - tankowalbym na niej mojego 'Stocka' i mialby pelna moc z instrukcji, bez wiekszej regulacji zaplonu - najwyzej 'letkie dostrajanie / do stopnia zuzycia - i kompresji silniczka 'Stock'..:
Tu jest to bodajze - z 1930/31r. i widac wyraznie, na jakim paliwie mogly przed wojna jezdzic silniki o sprezaniu ponizej 5 : 1...
Gdyby dzisiaj byly nadal dystrybutory z 'ekstrakcyjna 50 / 52 Oktan' [ jak jeszcze 31- 32 lata temu / na duzej stacji w centrum Wroclawia ], to bez zadnego problemu - tankowalbym na niej mojego 'Stocka' i mialby pelna moc z instrukcji, bez wiekszej regulacji zaplonu - najwyzej 'letkie dostrajanie / do stopnia zuzycia - i kompresji silniczka 'Stock'..:
201, 251, 601 S, OS, OSL i inne...
Awatar użytkownika
enesiak
Posty: 3208
Rejestracja: śr 12 mar, 2014 3:39 pm

Re: Liczba oktanowa benzyny

Post autor: enesiak »

Cześć, jako że to Mietek podjął temat LO dostępnej aktualnie benzyny, głównie sposobu obniżenia jej LO - żeby przyspieszyć jej spalanie w silniku 201/251 OS, to spróbuj Mietek zastosować mój sposób sprzed 35/36-37 lat - kiedy musieliśmy się 'posilkowac ekstrakcyjną 50/52 Oktan', z racji niskich przydziałów 'kartkowych'...
Mieszaliśmy wówczas te 'kartkowa 94 Okt.' / z ekstrakcyjną 52 Okt.[ do nabycia w dowolnej ilosci, na jednej / duzej stacji 'CPN' - byl osobny dystrybutor do niej...}, przeważnie 'pol - na pol', żeby wychodził 'roztwor ok. 72 - 73 Oktan' - nadający się 'idealnie' do Junaków, AWO, NSU, K - 750 / M 72, itp., najwyżej do niewielkich korekt zapłonu / w 'przod - w tyl'.
Najlepiej taka benzyna spisywała się w chłodniejsze dni, bo praktycznie 90% motocykli mieliśmy i jeździliśmy z wózkami bocznymi, nawet AWO - Turisty / Stoye, to silniki mialy dość mocno obciążone / na granicy osiągów fabrycznych.
Jak było gorąco latem - to mieszaliśmy różne benzyny w innych proporcjach, np. 5L 94 Okt. i 3L ekstrakcyjnej 52 - żeby wychodził 'roztwor ok 78/80 Oktan', itp.
Przy NSU 201/251 'solo' - nie powinno się dziać nic 'dziwnego' w silniku, jedynie może 'lekko klekotac' - zupełnie jak w epoce, na oryginalnych benzynach 74/76...
Stąd właśnie brało się powiedzonko 'ludowe' - że : 'NSU chodzą / klekocza jak maszyny do szycia' [ chyba 'Singer' - jako najpopularniejsze na swiecie ? ]...
Pozdrawiam.
201, 251, 601 S, OS, OSL i inne...
Awatar użytkownika
enesiak
Posty: 3208
Rejestracja: śr 12 mar, 2014 3:39 pm

Re: Liczba oktanowa benzyny

Post autor: enesiak »

A zreszta - tu jest jak pamietacie 'kwintesencja Oktanow / przydatnosci do silnikow NSU S, SS, OS - OSL' i dla nich bylo to ustalone w latach 30-stych na : 74 Oktan, ze wzgledu na ich stopnie sprezania 6 - 7 : 1...
No ale jak podalem niedawno przyklad - sa i tacy, ktorzy wlewaja paliwo '102 Oktan i uwazaja, ze silnik NSU 251 OSL nadal stuka'...
Tymczasem - od skrajnego przegrzania glowicy, cylindra, tloka tak wysokooktanowym paliwem 102 Okt. [ na skutek spalania sie takiej benzyny ponad 10 razy dluzej / niz paliwa 74 Oktan sprzed wojny ] - luzy zaworowe powiekszaly sie kilkakrotnie bardziej, niz w 'najgorszych snach - koszmarach' kontruktorow silnika 251 OSL, to chyba nawet 'cud mniemany - ze laski popychaczy nie wyskoczyly z dzwigienek zaworowych' czy dolnych 'pieskow - konikow'..? :
Załączniki
Dzisiaj 'malo kto o tym wie' - bo w tzw. 'powszechnej swiadomosci / ludowej : im wiecej Oktanow - tym lepiej'..<br />Konstruktorzy silnikow NSU S/OS/OSL ustalili przydatnosc paliwa 74 Oktan do silnikow z lat 30-stych jako najbardziej optymalna - zapewniajaca najlepsze spalanie i moc  silnika i zawierajaca '2-3 Oktanowy zapas przeciwstukowy', gwarantujacy nieprzeciazanie termiczne silnikow 'zeliwniakow' takze, nawet przy maksymalnym wyprzedzeniu zaplonu '14 - 15mm przed GMP' w przypadku SS 500 / 600 i 501 S/OS :
Dzisiaj 'malo kto o tym wie' - bo w tzw. 'powszechnej swiadomosci / ludowej : im wiecej Oktanow - tym lepiej'..
Konstruktorzy silnikow NSU S/OS/OSL ustalili przydatnosc paliwa 74 Oktan do silnikow z lat 30-stych jako najbardziej optymalna - zapewniajaca najlepsze spalanie i moc silnika i zawierajaca '2-3 Oktanowy zapas przeciwstukowy', gwarantujacy nieprzeciazanie termiczne silnikow 'zeliwniakow' takze, nawet przy maksymalnym wyprzedzeniu zaplonu '14 - 15mm przed GMP' w przypadku SS 500 / 600 i 501 S/OS :
201, 251, 601 S, OS, OSL i inne...
Awatar użytkownika
enesiak
Posty: 3208
Rejestracja: śr 12 mar, 2014 3:39 pm

Re: Liczba oktanowa benzyny

Post autor: enesiak »

'Przypomnialem se' - jak w 1978/79r. dostalem od Znajomkow / zawodnikow motocyklowych 'puszke 2 L paliwa wyczynowego', moglo to byc wlasnie 'zuzlowe' lub podobne, do bardzo wysokiego stopnia sprezania / ponad 14 : 1, bo mowili wtedy : 'ma co najmniej 140 Oktan [ wtedy jeszcze mi sie wydawalo - ze benzyna moze miec maksymalnie 100 Oktan tylko ? ], do silnikow sprezonych 14 - 15 : 1, to bedziesz musial przestawic / przyspieszyc zaplon nawet z 80 - 90 / 100 stopni albo wiecej, musisz dobrac to dokladnie - bo silnik 6 : 1 bedzie na nim bardzo slaby, ogien z rury bedzie wylatywal na 1m i ciezko bedzie ci ruszyc z miejsca w ogole - jak zuzytym motorowerem'...
I faktycznie, wprawdzie poczatkowo odpalilem na normalnym ustawieniu zaplonu [ jak do 78 Oktan ] wtedy i bez tlumika - to faktycznie 'ogien z rury na 1 - 1,5m nawet 'buchal' i 251 mial 'z 1,5 - 2 KM mocy' - trzeba sie bylo praktycznie odepchnac nogami od podloza, jak na 'slabym Komarku'...
Pozniej - zaczalem 'zonglowac krzywka' w zaplonie, to nie pamietam ile - ale przestawilem ja chyba o '8 - 10 zabkow nawet ?', przestawialem / przyspieszalem do momentu, az 'kopniak zaczal odkopywac / w pozycji dzwigienki na kierownicy - do polowy przyspieszonej'...
Dopiero wtedy 'chopper 251 WH' zaczal jezdzic w miare 'normalnie', ale ze to w terenie - to na wertepach / szutrach te 2 L 'wyczynowego 140 Oktan' - skonczyly sie po 2 godzinach...
201, 251, 601 S, OS, OSL i inne...
Awatar użytkownika
Spiker
Posty: 3029
Rejestracja: pn 13 lip, 2009 11:11 am
Lokalizacja: Rzeszów

Re: Liczba oktanowa benzyny

Post autor: Spiker »

Coś czuję w kościach, że jeszcze kilka lat i problem "liczby oktanowej" sam się rozwiąże. Prawdopodobnie jeszcze za naszego życia (życzę wszystkim jak najdłuższego) benzyna stanie się niedostępnym rarytasem. A pojazdy spalinowe będą odpalane na specjalnych pokazach jak dzisiejsze parowozy. Być może będziemy pokątnie zdobywali i lali do zbiorników jakieś rozpuszczalniki czy inny NISKOOKTANOWY erzatz jak w pionierskich czasach motoryzacji. Albo będą wciąż typowe motoryzacyjne paliwa w sprzedaży dla upartych, lecz pewnie nie wszędzie i w mocno zaporowych cenach, i prawdopodobnie przy jednoczesnym sporym podatku od zanieczyszczania środowiska pobieranym od każdego kilometra (albo wpadną na inny pomysł na zniechęcenie). Pocieszam się, że taki NSU OSL przynajmniej fajnie będzie wyglądał w gablocie jako dekoracja. Piszę o EU na razie ... Współczuję naszym dzieciom trochę. Dlatego korzystajmy TERAZ z jazdy ile tylko można, i tak długo jak tylko się da ...

Jedno jest pewne - benzyny 70 czy 80 oktanów na pewno nie wrócą (ekologia wymusza jak największa sprawność silnika a więc maksymalny stopień sprężania, doładowanie, itp.). Czy współczesna benzyna 95 jest aż tak zła do naszych staruszków? - wciąż dyskutujemy. Czy da się "oszukać system" zmieniając własności paliwa dodatkami, albo przyspieszając ekstremalnie kąt zapłonu? - to też nas męczy. Pogadać na forum zawsze można, ale szczerze mówiąc jestem prawie pewien, że większość z nas będzie lała co jest i godziła się z osiągami. Ja jeszcze spróbuję z podwyższonym stopniem sprężania może.

P.S.: A stronę i forum NSU-Riders ... przebranżowimy z "motocykle NSU" na "rowery NSU" 8-) ). Enesiak pierwszy wyczuł koniunkturę ...
NSU 351 OSL '38, ...
Awatar użytkownika
enesiak
Posty: 3208
Rejestracja: śr 12 mar, 2014 3:39 pm

Re: Liczba oktanowa benzyny

Post autor: enesiak »

95-tka, podobnie jak 'zolta 94 Okt.' sprzed 45/30 lat - zwyczajnie nie nadają się do zabytkowych silników, o niskim sprężaniu / 4 - 7 : 1, bo powodują ich skrajne przegrzanie ( nawet 8 - 10 krotnie dłuższym cyklem spalania - przykład : 'Junak M 07 - ogień na tloku' tytuł filmu z Y - T / jako najbardziej jaskrawy przykład 'ekspresowego niszczenia - spalania się / wyzarzania części silnika' : głowicy, zaworów, tłoka, cylindra, itp....
Dlatego zużycie zabytkowych silników jest dzisiaj nawet 'kilka / kilkanaście razy szybsze' - niż na właściwych paliwach / z epoki ( lub przy właściwie dostrojonym zapłonie )...
Zabytkowe pojazdy - starano się u nas od przełomu lat 60/70-tych całkowicie 'wyrugowac / skasować - zniszczyć, itp.', żeby 'napedzic / zmusic kupujących - do nabycia nowoczesnych pojazdow', których była produkowana znikoma ilość, jak wiadomo...
A jak z kolei czytałem ze 25 lat temu, paradoksalnie :' najmniej zatruwające środowisko / wydzielające najmniej trujące spaliny - są duże silniki wolnossace o niskim stopniu sprezania'...
No tylko niestety - 'moda na moc i predkosc' wśród kupujących - wymusiła na producentach : ' nieustanne sprężanie - żyłowanie silnikow' / w pogoni za moca'...
Ale - 'cos / za cos', bo okazało się - że im większy stopień sprężania silnika / wyższa moc z małej pojemnosci - tym bardziej toksyczne dla środowiska i człowieka wydziela spaliny, niestety...
Stąd potrzebne dziś są nieustannie wszelkie 'systemy dopalania spalin / katalizatory,' itp.itd., czyli generalnie :' błędne koło i zapetlenie'...
201, 251, 601 S, OS, OSL i inne...
Awatar użytkownika
enesiak
Posty: 3208
Rejestracja: śr 12 mar, 2014 3:39 pm

Re: Liczba oktanowa benzyny

Post autor: enesiak »

Jak dotad - to 'najlepszy' przyklad dlugosci / czasu spalania 95-tki w 'zabytkowym silniku 7 : 1' wlasnie dlatego, ze Junak M 07 jest odpalony bez kolanka wydechu i nic nie 'zaciemnia widoku' objetej plomieniem w calosci komory spalania i 'omiatanego ogniem' zaworu wydechowego po otwarciu, jego prowadnicy, itp. [ od 1.43 min. filmu ].
Widac z tego 'jak na dloni' - dlugosc pojedynczych cykli spalania swiezego ladunku 95-tki w tym silniku i ze te cykle siegaja az do otwarcia zaworu wydechowego i daleko poza takze, nic tu nie da sie 'sciemnic / tlumaczyc 'overlapem', itp.'...: https://www.youtube.com/watch?v=rM8GN8ul9Rs ...
Tomasz Salek 'walczyl latami' o : skrocenie - zakonczenie dlugosci kazdego cyklu spalania swiezego ladunku w komorze spalania / max do 10 stopni po ZZ tloka, a tu jak widac - siega on do 110 - 120 stopni po ZZ nawet i jeszcze poza glowice ze 25/30 cm, czyli jakby nie liczyc - ponad '10 razy dluzej', niz zakladali konstruktorzy silnika Junaka i podobnych w epoce [ w najgorszych swoich 'koszmarach' ]...
No chyba - ze ten zawor wydechowy jest juz 'czerwono-zolty z przegrzania / moze juz ma 900 - 1000 stopni C ?' / po kilku - kilkunastu sekundach pracy na 'wolnych obrotach' - to by bylo jeszcze 'ciekawiej'..?
I stad sie bierze dzisiaj wlasnie 2-3 krotne albo jeszcze wieksze przegrzanie zabytkowych silnikow, niz przewidzieli konstruktorzy dawniej - dlatego ich trwalosc drastycznie spada, nawet ponizej '15 / 20% dawniejszych przebiegow - sprawnosci, jesli nie nawet ponizej 10%..?
Wystarczy - wyobrazic sobie ekstremalnie przegrzana glowice 'ameliniowa', luzy zaworowe 0,4 - 0,5 mm [ albo i wieksze ] i uderzenia 'konikow' o krzywki...
201, 251, 601 S, OS, OSL i inne...
Awatar użytkownika
enesiak
Posty: 3208
Rejestracja: śr 12 mar, 2014 3:39 pm

Re: Liczba oktanowa benzyny

Post autor: enesiak »

Podobno w instrukcji Junaka M 07 / M 10 - jest z grubsza takie sformułowanie, rekomendacja paliw :' Junak 350 jest zasadniczo skonstruowany na benzynę LO 72, ale w trudnych warunkach drogowych, w górach lub przy jeździe sportowej - można w nim zastosować benzynę LO 74 / 75, żeby przeciążony silnik nie spalał paliwa 'stukowo / detonacyjnie'. Przy bardzo dużym obciążeniu, z wózkiem bocznym, pasażerami, bagażami i podczas jazd terenowych - dopuszczalne jest nawet użycie paliwa LO 78 - 80 '...
Była to jednak - 'graniczna' wysokość LO możliwego do zastosowania paliwa w Junaku o stopniu sprężania 7 : 1, podyktowana ochrona bardzo przeciążonego i przegrzanego tym samym silnika - przed ewentualnym spalaniem detonacyjnym...
201, 251, 601 S, OS, OSL i inne...
Awatar użytkownika
Spiker
Posty: 3029
Rejestracja: pn 13 lip, 2009 11:11 am
Lokalizacja: Rzeszów

Re: Liczba oktanowa benzyny

Post autor: Spiker »

enesiak pisze: śr 31 maja, 2023 8:57 pm Podobno w instrukcji Junaka M 07 / M 10 [...]
Ja bym odbierał zapisy tej instrukcji tak, że mają na celu uzyskanie jak największych oszczędności w kosztach paliwa dla użytkownika. Tak więc podkreślaną zaletą jest przystosowanie silnika do najtańszego paliwa lLO72. Ale jednak aby ostrzec ostro jeżdżących użytkowników wspomniano,, ze w ekstremalnych warunkach i przy dużych obciążeniach może być potrzeba zakupu nieco droższej benzyny nieco o wyższym LO. Ale moim zdaniem ta instrukcja wcale nie mówi nic o granicy max. dla LO.
NSU 351 OSL '38, ...
Awatar użytkownika
enesiak
Posty: 3208
Rejestracja: śr 12 mar, 2014 3:39 pm

Re: Liczba oktanowa benzyny

Post autor: enesiak »

Mowi o tyle, ze wowczas [ lata 50/60-te ] byla nadal produkowana benzyna BA 60 - do 'dolniakow' i to ona byla najtansza na rynku, spalala sie jednak najszybciej, najkrocej przy bardzo niskich stopniach sprezania silnika 4 - 5,2 : 1, dlatego dawala 'duza moc, katalogowa dolniakom SV' / na fabrycznych ustawieniach zaplonu [ jeszcze 'nizsza oktanowo' byla tylko ekstrakcyjna 40 - 52 Oktan, ktorej takze mozna bylo uzyc - jezdzic ponizej sprezania 5 : 1 ].
Nadawala sie takze do bardzo archaicznych dwusuwow [ np. - jak moj 'Stock / Evans' i jeszcze starszych / po niewielkich korektach zaplonu ].
Do uzytkowych 'gorniakow OHV' - byly paliwa w przedziale 70 - 78 Oktan / takze po niewielkich korektach ustawien zaplonu, ktorych mogl dokonac kazdy uzytkownik - poslugujac sie danymi z instrukcji [ czyli przesuwanie plytki zaplonu / obrot - w 'prawo / w lewo' o 1 - 2 mm, na ogol bylo wystarczajace ]...
Nie wymagalo takie dostosowanie / regulacja wyprzedzenia zaplonu zadnej 'wiedzy specjalistycznej' od uzytkownika motocykla czy samochodu - tylko najprostszych zdolnosci manualnych [ odkrecenia - dokrecenia 'srubokretem' 1 - 2 wkretow, itp. ].
Poza tym - wiekszosc uzytkownikow pojazdow wtedy wiedziala, ze juz paliwa ponad 80 oktanowe - sa 'zarezerwowane' do pojazdow sportowych, wyscigowych - sprezonych ponad 8 : 1 i zeby je zastosowac w silnikach uzytkowych, to trzeba 'miec znajomego mechanika - silnikowca', ktory zaznajomi z koniecznymi 'modyfikacjami w zaplonie - ustawieniami, regulacjami, itp.'...
Do Junaka M 07 / M 10 - byly przewidziane paliwa 72 - 78/80 Oktan max [ przy sprezaniu fabrycznym 7 : 1 ], bo tylko do takiej granicy mozna bylo dostosowac wyprzedzenie zaplonu / bez demontazu iskrownika i przestawianiu 'na zebach kol zebatych', dlatego mogl tego tez dokonac 'niewykwalifikowany uzytkownik', nie tracac 'gwarancji' - stad w instrukcji te dane, dotyczace obciazenia silnika - jazdy z wozkiem bocznym i typu drogi : szosa, gory, bezdroza / teren, temperatury powietrza / pory roku, itp.
A jak ktos mial 'znajomka - mechanika motocyklowego', to wiedzial - ze zastosowanie benzyn ponad 78 Oktan / przy niskim sprezaniu 6 - 7 : 1 - powoduje juz koniecznosc sporej ingerencji w ustawienia i ze : ' 2 lata zawodowki / samochodowki' to umozliwiaja [ na ogol trzeba bylo mechanikowi 'postawic butelczyne napoju' - zeby 'puscil farbe' o ustawieniach, regulacjach - wydajnosci silnika / na danym paliwie, itp. ]...
201, 251, 601 S, OS, OSL i inne...
Awatar użytkownika
enesiak
Posty: 3208
Rejestracja: śr 12 mar, 2014 3:39 pm

Re: Liczba oktanowa benzyny

Post autor: enesiak »

Faktem jest, że ja miałem '2-3 podwórka dalej' - Znajomych / zawodników 'trial - cross' w latach 60/70-tych i najwięcej się od Nich dowiedziałem, dzięki czemu - zakupiłem moje 'NSU 251 / choppera' 45 lat temu i prawie 'od razu' zacząłem nim jeździć, bo był na chodzie, chociaż bardzo 'skundlony'...
Miesiąc - dwa/trzy jazd 'doswiadczalnych' / na różnych paliwach, gaźnikach, ustawieniach, itp., aż doszedłem do dosc dobrych rezultatów - skutkiem czego był bardzo szybki i oszczędny / w 99% na benzynie 'niebieskiej 78 Oktan'.
Dlatego wydawało mi się - że podobne doświadczenia 'paliwowo - oktanowe' sa dla 'wiekszosci oczywiste', że przecież niektórzy z Was są w podobnym wieku do mojego lub nawet 'letko starsi' i muszą pamiętać paliwa niskooktanowe / 74 - 78 czy chociażby benzynę '86 zielona'..?
Nie mogę za bardzo 'pojac oporu materii' w tej kwestii, bo przecież jeszcze 30/35 lat temu - nie było takiej 'totalnej komputeryzacji' w pojazdach i z takimi ustawieniami / regulacjami trzeba sobie było radzić 'wkretakiem i kombinerkami', a czasami wręcz 'na słuch / wyczucie' i co - i nikt nic nie pamieta..?
Czy to może 'pogon za nowoczesnością - komputerami we wszystkim' - spowodowała taka 'totalna amnezję oktanowa'..?
Każdy 'Ekspert - Inżynier / silnikowiec' zawsze to podkreślał w starych publikacjach - że : ' silnik benzynowy ma największą sprawnosc, wydajność - moc na paliwie o jak najniższej LO, przy której nie występuje w nim spalanie stukowe / detonacyjne' '...
Dlatego ten Inżynier / silnikowiec' z filmu 'Regulacje silnika' - podaje 'gotowa receptę / na regulacje' związane z inną LO benzyn sprzed 90 - 60 lat / a dzisiejsza 95-tka.
Może mówi o tym trochę 'rozwlekle - powoli', ale chyba chciał w ten sposób 'dotrzec - do najbardziej odpornych na wiedzę naukowa'..?
201, 251, 601 S, OS, OSL i inne...
Awatar użytkownika
enesiak
Posty: 3208
Rejestracja: śr 12 mar, 2014 3:39 pm

Re: Liczba oktanowa benzyny

Post autor: enesiak »

Czesc, co do 'szybkosci spalania paliw' - pisza w 'Poradniku Motocyklisty 1958' / z alkoholi - tylko o 'alkoholu metylowym', ze ma : 'znacznie nizsza predkosc spalania, niz benzyny lub benzyna + benzol' [ bo chodzilo o 'paliwa sportowe - wyczynowe' / do sprezonych ponad 8,5 ], dlatego : ' silnik zasilany metanolem, pomimo bardzo wysokiego stopnia sprezania 14 : 1 [ znacznie - 'ekspresowo' przyspieszajacego przeciez spalanie wszelkich paliw silnikowych ] - wymaga rowniez tak duzego przyspieszenia zaplonu '40 stopni wyprzedzenia' - jak silnik benzynowy przy stopniu sprezania 9 : 1'..? :shock:
To calkiem spore 'zaskoczenie' - ze silnik benzynowy 9 : 1, tez musi miec takie wyprzedzenie / 40 stopni - no ale na pewno chodzilo o maksymalne obroty, rzedu 6,5 - 7 tysiecy lub wiecej [ 1958 r. wydania ]..? :idea:
201, 251, 601 S, OS, OSL i inne...
Awatar użytkownika
enesiak
Posty: 3208
Rejestracja: śr 12 mar, 2014 3:39 pm

Re: Liczba oktanowa benzyny

Post autor: enesiak »

Chyba sie udalo 'zaladowac zdjecia', po ponad '40 wlaczeniach / wylaczeniach'- 'Poradnik Motocyklisty 1958 r' i jak widac - byla wowczas dostepna benzyna 67 Oktan, ale juz z paliwem 77 Oktan chyba byl problem ? [ a to przeciez czas produkcji Junaka M 07 ? ] - to podawali 'recepte / jak je spreparowac - czego dodac do tej dostepnej na 'CPN' LO 67, zeby 'podbic Oktany - do 77' ?
Faktem jest, ze na tej LO 67 - smigaly wszelkie 'pierdzipedy 50 / 98 / 125 cc' najbardziej wowczas popularne [ dlatego mialy podane wyprzedzenie zaplonu 3 mm przed GMP dla 67 Oktan - z powodu 'megaeksplozyjnosci' / szybkiego spalania sie takiego paliwa przy niskim sprezaniu 5,5 - 6 : 1 tych malych dwusuwow ], a Junak - byl 'ekstranowoscia - sprezona 7 : 1'..:
Załączniki
Tutaj - o 'predkosci spalania alkoholu metylowego' :
Tutaj - o 'predkosci spalania alkoholu metylowego' :
A tutaj - o 'preparowaniu benzyny 77 Oktan - z dostepnej na 'CPN benzyny 67 Oktan'..:
A tutaj - o 'preparowaniu benzyny 77 Oktan - z dostepnej na 'CPN benzyny 67 Oktan'..:
Wyglada, ze benzyna LO 77 byla wowczas czyms dosc 'unikalnym' - to trzeba bylo dodac do dostepnej ogolnie LO 67' roznych innych substancji, zeby 'podbic Oktany do 77'..:
Wyglada, ze benzyna LO 77 byla wowczas czyms dosc 'unikalnym' - to trzeba bylo dodac do dostepnej ogolnie LO 67' roznych innych substancji, zeby 'podbic Oktany do 77'..:
201, 251, 601 S, OS, OSL i inne...
Awatar użytkownika
Spiker
Posty: 3029
Rejestracja: pn 13 lip, 2009 11:11 am
Lokalizacja: Rzeszów

Re: Liczba oktanowa benzyny

Post autor: Spiker »

enesiak pisze: sob 03 cze, 2023 12:21 am podawali 'recepte / jak je spreparowac - czego dodac do tej dostepnej na 'CPN' LO 67, zeby 'podbic Oktany - do 77'
Szokuje jak niewiele w stosunku do innych substancji trzeba było dodać czteroetylku ołowiu. To tłumaczy dlaczego przez kilka dekad etylina zdominowała paliwa do silników z zapłonem iskrowym.

(P.S.: Twoje problemy z wrzucaniem załączników Enesiak to może być wina tylko zbyt dużych rozmiarów tych plików (zarówno pod względem rozmiaru w kB jak i wielkości w pikselach, nie wykluczone jest też, że masz tak słaby internet, że przystawia przy takich operacjach).
NSU 351 OSL '38, ...
ODPOWIEDZ