Liczba oktanowa benzyny

Gaźniki, kraniki, łączniki zbiornika, filtry.
Awatar użytkownika
enesiak
Posty: 3208
Rejestracja: śr 12 mar, 2014 3:39 pm

Re: Liczba oktanowa benzyny

Post autor: enesiak »

Czesc, to nie to - tylko to 'komp. nie widzi' aparatu lub telefonu / srednio co pol roku - rok i trzeba go 'przekonac 30 - 50 krotnym podlaczaniem', zeby 'laskawie zauwazyl' zrodlo zdjec i zdjecia pozniej takze...
Co zas sie tyczy LO paliw i szybkosci spalania, to widac - na jakim etapie byly badania na ten temat [ przynajmniej u nas ] juz w latach 50-tych, skoro w popularnym 'Poradniku Motocyklsty / 1958' o tym pisza...
I jak kilkakrotnie zamieszczalem wczesniejsze tabelki, wykresy, itp. - gdzie paliwa ponad 80 Oktan byly juz nazywane 'wyczynowymi - wyscigowymi' i ze do 'takich / powolnie spalajacych sie mieszanek - trzeba stosowac znaczne wyprzedzenie zaplonu'...
Wszystko to bylo juz niestety - zwiazane z dodatkami alkoholu do paliw [ bo benzyna i benzol - spalaja sie porownywalnie, ale duzo szybciej od alkoholi ], stad do mieszanek ponad 80 Oktan - byly wymagane duzo wyzsze stopnie sprezania i do tego jeszcze : 'znaczne wyprzedzenie zaplonu'...
'Najlepszy / najgorszy' [ niepoptrzebne skreslic ] jest wlasnie ten film z 'Y - T', na ktorym ewidentnie widac nawet '10 krotnie dluzszy cykl spalania 95-tki w Junaku', niz benzyny z epoki - nawet tych 77/78 Oktan, na ktorych ja jezdzilem jeszcze 35/34 lata temu i chyba jeszcze ze 31/32 nawet ?
Wowczas [ 1989/91 ] - 'trafieniem na loterii' mozna bylo nazwac 'upolowanie' benzyny 78 na 'CPN', bo juz wyprzedawali jakies jej 'ostatnie resztki' / glownie byla dostepna czasem w malych miasteczkach, na wsiach / w 'POM - ach', itp., ale od roku 1978/79 - stosowalem w Junakach, NSU, DKW, BMW, AWO, itp. motocyklach na tej benzynie / lekkie wyprzedzenie zaplonu o ok. 1,5 - 2mm ponad fabryczny zakres.
Silniki pracowaly na niej z pelna wydajnoscia i nie bylo zadnego 'przegrzewania / gotowania sie benzyny w gaznikach' ani 'ogni piekielnych z wydechow' przy uzyciu takiego paliwa - spalalo sie bowiem na tyle krotko / szybko / gwaltownie, ze mozna bylo 'wyczuc na sluch / granice stukania' i bardzo precyzyjnie wyregulowac moment zaplonu 72 - 78 Oktan, zeby silniki mialy pelna wydajnosc - jak w epoce / jak w instrukcjach'...
Niektorzy 'samochodziarze' mowili nawet o tej 78 Okt., ze : 'jest tlusta - dlatego lepiej smaruje cylindry i tloki, stad caly silnik mniej sie grzeje', a nie byli w stanie 'wymyslic / zrozumiec' - ze przeciez wlasnie ta 78 spalala sie po prostu w silnikach bardzo krotko, energicznie / energetycznie zarazem tak - jak benzyny przedwojenne, niskooktanowe : przeznaczone wlasnie do sinikow o niskim sprezaniu 5,5 - 7 : 1 i wystarczyla do niej [ 78 Okt. ] niewielka korekta ustawien plytki zaplonu w aparacie / zaledwie te 1 - 1,5 / 2 mm w 'prawo - w lewo'...
Niestety - dzisiaj jestescie pozbawieni takiej mozliwosci, bo jest tylko 'paliwo wyczynowe 95 Oktan' / wg nazewnictwa z lat 30 / 60-tych.
Mozna tylko probowac 'odparowywac alkohole - dodatki przeciwstukowe z 95-tki', zeby przyspieszyc jej spalanie do poziomu z instrukcji, zeby 'wrocila moc i spadla temperatura silnikow / do poziomu bezpiecznego dla tlokow, zaworow, swiec, glowic', itp.
No ale to 'temat - rzeka'...
Duzo ludzi patrzy na ten film o 'Junaku 350 - ogien na tloku / zieje ogniem z wydechu' i nic 'nie widzi' - bo uwazaja, ze 'tak musi byc'..? [ az 'zgroza i niedowierzanie' ??? ]... :shock: ..
Widac ja nie mam 'daru przekonywania' - pomimo ponad 270-280 tys km na 'starych sztywniakach, chopperach' i przebiegu poszczegolnych silnikow / nawet po 85 - 90 i wiecej tys km, na oryginalnych lozyskach, tlokach, zaworach, itp... :( :shock:
201, 251, 601 S, OS, OSL i inne...
Awatar użytkownika
enesiak
Posty: 3208
Rejestracja: śr 12 mar, 2014 3:39 pm

Re: Liczba oktanowa benzyny

Post autor: enesiak »

Czesc, 'najlepszym / najprostszym' symptomem przegrzanych silnikow - glowic 45 / 35 lat temu, byly glowice 'ameliniowe - 'suche jak wior' na powierzchni, szare - wypalone' i z wygladu o 'mocno porowatej strukturze', z ktorych powierzchni / zeberek unosil sie 'leciutki dymek / opary' ledwo dostrzegalne...
Wtedy tez na ogol - slychac bylo 'letkie bulgotanie / szum w zbiorniku' i po przytkaniu palcem korka - otworka odpowietrzenia, dalo sie wyczuc spore cisnienie pod palcem - oparow gotujacej sie benzyny w zbiorniku...
Wtedy od razu trzeba bylo przyspieszyc spalanie / wyregulowac moment zaplonu, bo wiadomo bylo - ze paliwo o danej LO / ma zbyt dlugie spalanie, czyli jest 'bardzo pozny zaplon / do tej LO' i silnik 'az sie gotuje - przegrzewa masakrycznie / glowice osiagaja grubo ponad 200 - do 300 stopni C' nawet...
Natomiast glowice 'letko wilgotne' od wyciekow oleju spod niektorych uszczelek [ dekielkow zaworowych, itp. ] - dawaly wskazanie, ze nie sa przegrzane, klawiatury w nich 'nie lomotaly', silniki pracowaly z pelna wydajnoscia i praktycznie - nie dawaly sie przegrzac, nawet przy bardzo szybkiej jezdzie sportowej, na granicy osiagow lub powyzej danych fabrycznych...
'Starzy Jezdzcy' mieli nawet powiedzonko na te 'okolicznosc' : ' jak glowica jest lekko wilgotna od oleju, to znaczy - ze silnik pracuje prawidlowo, caly czas ma olej i nie jest przegrzany - wypalony na wior'...
Dlatego dosc czesto 'ostro krecilem silniki' - bo wiedzialem, ze parametry paliw mam 'opanowane na 99%' i moge sobie na to pozwolic - silnik 251 nigdy nie 'przylapal' tlokiem, pomimo eksperymentow na 78 i 94 Oktan [ nigdy nie lecial 'siwy dym' z zeberek glowicy ], jedynie 351 OT - dwa razy 'letko chwycil' / na dorabianym tloku i bez filtra powietrza - mieszanka byla zbyt uboga i tlok byl 'pasztetowa - puchnaca dorobka'...
No i 501 OS - tlok 82 mm chwycil kilka razy [ od Moskwicza lub Wolgi ] i popekal, ale 'daruje mu' - bo byl tez sprezony ponad 10 : 1...
201, 251, 601 S, OS, OSL i inne...
Awatar użytkownika
enesiak
Posty: 3208
Rejestracja: śr 12 mar, 2014 3:39 pm

Re: Liczba oktanowa benzyny

Post autor: enesiak »

Czesc, zreszta - caly 'galimatias z Oktanami' wzial sie z 'automatyzacji spalania' i pozniej - 'komputeryzacji spalania', bo juz przy roznych 'mieszkach - membranach przyspieszajacych / podcisnieniowych' przy aparatach zaplonowych, wiekszosc uzytkownikow sie 'gubila'...
'Pol biedy' jak 'ktos wiedzial / znal roznice szybkosci spalania benzyn / zaleznie od LO benzyny' i np. kupowal sobie w 'Polmozbycie'/ tzw. 'plaskie tloki - do Fiata 125p', umozliwiajace eksploatacje samochodu na benzynie 78 Oktan, szybko - gwaltownie / energetycznie spalajacej sie przy niskim sprezaniu [ lata 70/80-te ], tez taki tlok sobie kupilem, ale juz w ramach 'wyprzedazy magazynowych / polowa lat 80-tych'...
Co poniektorzy [ czesto po 'ZSZ Samochodowej / Technikum Mechanicznym - Samochodowym', itp. ] tez wiedzieli - dlatego potrafili 'krecic / regulowac wszystko przy korektorze oktanowym' / moletowanym pokretle przy podstawie aparatu zaplonowego - wystepowalo ono na ogol przy starszych modelach Opla : 'Olimpia / Kadett', itp.'pochodnych - Moskwiczach / Wolga - Gaz', itp.
Jednak na przelomie lat 80/90-tych - rozpoczal sie calkowity 'regres oktanowy', bo zaczela sie niestety - 'komputeryzacja' w samochodach, a na 'stare motocykle' - nikt nie zwracal specjalnej uwagi...
Dlatego ludzie calkowicie 'zapomnieli o Oktanach i stopniach sprezania / regulacjach zaplonu do nich', itp.
Przestali sobie w ogole zdawac sprawe z szybkosci spalania poszczegolnych rodzajow benzyn - ze np.: najszybciej spalaja sie benzyny czyste / ekstrakcyjne, bez zadnych 'dodatkow przeciwstukowych', bo juz maja 'same w sobie / ponad 40 - 50 Oktan' i dlatego byly stosowane nawet przed wojna do silnikow o niskim sprezaniu 4 - 5 : 1 / przy niewielkim 'wyprzedzenie zaplonu - regulacji'...
W miare jednak wzrostu LO benzyn, przy stosowaniu 'dodatkow przeciwstukowych / benzolu, alkoholu, eteru, itp.' - szybkosc spalania mieszanek malala i to znacznie, umozliwiajac zastosowanie takich paliw w silnikach o coraz wyzszych stopniach sprezania / w 'pogoni za moca silnikow'.
I np. ponad '90%' uczniow 'ZSZ Samochodowek / Technikum Samochodowego' tez o tym wiedziala [ jesli byli pasjonatami motoryzacji ]...
Bo 'kazdy z nich / lub prawie kazdy wiedzial', ze : wysoki stopien sprezania silnika / przyspiesza znacznie szybkosc spalania zassanego ladunku do 'cylindra / komory spalania' [ az do wystapenia 'detonacji' ] i dlatego - trzeba 'jak najmocniej spowolnic' to spalanie roznymi 'dodatkami - opozniaczami procesu spalania', zeby benzyna nadawala sie do silnikow sprezonych ponad 8,5 - 9 - 9,5 : 1 [ wczesniej - bedacych tylko 'sportowymi / wyczynowymi' ]...
No ale - ludzie 'innych zawodow niz samochodowe' - nie mieli czesto o tym tzw. ' bladego pojecia ', a to 'tylko tyle / LO' i az tyle - 'wiedza tajemna o Oktanach i zaplonie do nich'... :
Załączniki
Wymienione najczesciej stosowane w przeszlosci dodatki przeciwstukowe / przeciwdetonacyjne' i ich rola w skladzie mieszanek benzynowych, raczej 'nic dodac / nic ujac', chociaz dla wielu - to 'zaginiona przed 30 laty wiedza tajemna o Oktanach i zaplonie do nich'... :
Wymienione najczesciej stosowane w przeszlosci dodatki przeciwstukowe / przeciwdetonacyjne' i ich rola w skladzie mieszanek benzynowych, raczej 'nic dodac / nic ujac', chociaz dla wielu - to 'zaginiona przed 30 laty wiedza tajemna o Oktanach i zaplonie do nich'... :
Specjalnie wspomniana rola 'korektora oktanowego' przy starych aparatach zaplonowych - umozliwiajacego dostosowanie / regulacje momentu zaplonu w zaleznosci od LO paliwa i tym samym - ochrone silnika benzynowego przed przegrzaniem  i zniszczeniem : glowicy, tloka, zaworow, ukladu wydechowego, itp. :
Specjalnie wspomniana rola 'korektora oktanowego' przy starych aparatach zaplonowych - umozliwiajacego dostosowanie / regulacje momentu zaplonu w zaleznosci od LO paliwa i tym samym - ochrone silnika benzynowego przed przegrzaniem i zniszczeniem : glowicy, tloka, zaworow, ukladu wydechowego, itp. :
201, 251, 601 S, OS, OSL i inne...
Awatar użytkownika
enesiak
Posty: 3208
Rejestracja: śr 12 mar, 2014 3:39 pm

Re: Liczba oktanowa benzyny

Post autor: enesiak »

Cześć, jak wiadomo 'ogolnie' - to od przełomu lat 60/70-tych, wystąpił swego rodzaju 'kult wysokooktanowej benzyny / Oktanow 94 / 100 i wiecej', jako swoistego 'zlotego środka' - dającego 'ogromną moc wszystkim silnikom', nawet 'starym - zabytkowym', zużytym, itp... :lol: :shock:
Ów 'kult - narodził sie' krótko po rozpoczęciu produkcji 'Fiatow 125p' i później 'Fiatow 131/132' - jako jednych z nielicznych pojazdów, produkowanych wyłącznie na wysokooktanowa benzynę 'zolta 94 Oktan'.
Wtedy też 'nagle' - znalazło się mnóstwo najróżniejszych 'znawcow Oktanow', którzy praktycznie zawsze, jak tylko 'gdzies zaparkowałem 251 OSL' , a później 351 i 601 z wózkiem - pojawiali się 'znikad' i wygłaszali 'slynne teorie', typu : 'jakbyś zatankował / zalał do baku benzynę 100 Oktan' lub 'lotnicza 115 - 120 Oktan', to byś latał tym motocyklem 200 km/h nawet. :!: :x .'
Owi 'znawcy Oktanow' nigdy nie dali sobie wytłumaczyć, że to 'nie Oktany dają moc silnikowi - tylko konstrukcja silnika / głowicy - stopień sprężania - wypukłe denko tłoka, polerowane doloty / wyloty z glowicy, itp., itd.' :idea:
Zaś na moje tłumaczenia 'powoli / duzymi literami', ze do tych wymienianych przez nich 'magicznych - mocogenerujacych 100 / 115 - 120 Oktan' - silnik musiałby mieć sprezanie co najmniej 11,5 - 12 : 1 i więcej, bo inaczej, np. przy sprężaniu 5,5 / 6 - 7 : 1 będzie się tylko niebezpiecznie przegrzewał kilkakrotnie dluzszym spalaniem takich benzyn, czasem aż do zatarcia / stopienia, zniszczenia tłoka, zaworów, głowicy, itp. - to najczesciej się 'zaperzali - obrazali' nawet... :(
Oni - 'wiedzieli swoje', bo : 'przeciez znajomy zalał do baku 110 / 120 oktanowa - lotnicza i samochód jeździł mu po tym 200 km/h'.. :mrgreen: :!: :o
I tacy 'znawcy Oktanow' - 'dzialaja' nawet do tej pory, bo wychowali się właśnie od dziecka, od 'kolyski' wrecz - w swoistym 'kulcie wysokooktanowej benzyny 94 - 120 Oktan', dającej 'megamoc wszelkim silnikom', a potrzebny do takiego paliwa stopień sprężania silników co najmniej 9,5 / 10 : 1 czy jeszcze wiekszy 12 - 13 : 1 - uważają za calkowicie 'niewarty wspominania w legendzie / nieistotny szczegół konstrukcyjny'... :shock: :(
Bo 'najwazniejsze dla znawcow - są przecież Oktany / im ich więcej - tym lepiej'...
Niestety - taki mamy od ponad 50 lat ten 'klimat opowieści - legend ludowych / oktanowych - zaplonowych', chyba nawet jest to nie do 'wykorzenienia przez kolejne 2 - 3 pokolenia'... :?: :?
201, 251, 601 S, OS, OSL i inne...
Awatar użytkownika
janusz_p
Posty: 449
Rejestracja: pt 18 lut, 2011 8:21 pm
Lokalizacja: Mszana Dolna

Re: Liczba oktanowa benzyny

Post autor: janusz_p »

enesiak pisze: wt 20 cze, 2023 2:05 pm Cześć, jak wiadomo 'ogolnie'
a czy nie wystarczają już istniejące wątki o oktanach i opóźnianiu zapłonu tylko trzeba kolejną rzeźbę tworzyć w tym dziale :evil: ja tam bym wolał kawał przeczytać niż kolejne wypociny powielane już chyba w każdym wątku... ale co ja tam wiem przeczytam i tutaj a może coś nowego się pojawiło... :shock:
501ts 30r--601ts 37r---601Ts mit stoye seitenwagen 38r
Awatar użytkownika
enesiak
Posty: 3208
Rejestracja: śr 12 mar, 2014 3:39 pm

Re: Liczba oktanowa benzyny

Post autor: enesiak »

'Najlepszy dowcip' - tez dotyczy 'Oktanow / czyli glownie alkoholi w paliwach' : od bodajze 1496r. obowiazywala przez rowno 400 lat, do 1896r. - tzw. 'Ustawa Propinacyjna 1496', dajaca szlachcie / wlascicielom ziemskim wylaczne prawo do importowania z miast i produkcji 'trunkow' we wlasnych dobrach i sprzedazy na wlasnych ziemiach / glownie tzw. 'chlopom panszczyznianym' [ w karczmach takze ] - jako 'zaplate / za odrabianie panszczyzny w majatku ziemskim'...'Przydzial gorzalki dworskiej wynosil 0,5 L / na chlopska glowe codziennie, takze na 'niemowlaki w kolyskach'... :shock:
Przy '12 osobowej rodzinie chlopskiej' - ilosc tej 'dworskiej gorzalki' / mogla wynosic nawet ok. 180 L miesiecznie, dosc proste do 'wyliczenia / 6 L na dobe'... :shock:
Podobno, jak chlopi sie 'buntowali / np. nie zawierali slubow' - zeby nie dostawac kolejnych 'dodatkowych przydzialow dworskiej gorzaly na wesele', itp. - to i tak im 'ze dworu - przywozili beczki gorzaly i wylewali na podloge w chalupie' i musieli za to zaplacic i tak - 'robota na panskim polu' czy 'we dworze', nawet w gorzelni - przy produkcji gorzaly...Czyli takie 'bledne kolo : gorzala - Oktany do kwadratu / przez 400 lat - ile to pokolen chlopow panszczyznianych', bo podobno 'dlugosc zycia w ciaglym amoku alkoholowym - wynosila 21/22 - max 24 lata'... :?: :(
A moze 'cos pokrecilem' i geneza alkoholizmu u nas ma 'inne podloze'... :?: :(
201, 251, 601 S, OS, OSL i inne...
Awatar użytkownika
Spiker
Posty: 3029
Rejestracja: pn 13 lip, 2009 11:11 am
Lokalizacja: Rzeszów

Re: Liczba oktanowa benzyny

Post autor: Spiker »

Spostrzeżenia trafne i bezdyskusyjne Enesiak. Tak właśnie publika interpretuje oktany i wymyśla hipotetyczne osiągi.

(Janusz ma rację, przerzucam te nowe wpisy do istniejącego już wątku.)
NSU 351 OSL '38, ...
pawelcen
Posty: 898
Rejestracja: pt 20 wrz, 2019 1:03 pm

Re: Liczba oktanowa benzyny

Post autor: pawelcen »

A moze 'cos pokrecilem' i geneza alkoholizmu u nas ma 'inne podloze'... :?: :(
Chyba wziąłeś to z filmu "Brunet wieczorową porą" lub z kazań wygłaszanych na kolejnych zjazdach... ;)
Pozdrawiam
Paweł
Awatar użytkownika
enesiak
Posty: 3208
Rejestracja: śr 12 mar, 2014 3:39 pm

Re: Liczba oktanowa benzyny

Post autor: enesiak »

'Brunet wieczorowa pora' - jak 'znalazl', ale dowiedzialem sie o tym - wprost od 'degustatorow Oktanow' [ tak nazywali 'dawanie w palnik' wlasnie / 'ile dany napoj ma Oktan ?'' ].. :?: :!:
Bylo to tak 'frapujace' - ze dociekalem 'genezy', ale najlepiej przedstawia to publikacja : 'Panszczyzna - prawdziwa historia polskiego niewolnictwa' :idea: :shock:
W 'Chlopach' z lat 70-tych - tez pokazano 'czerpanie Oktanow / wprost z beczki chochla / chyba Antek lub Boryna' tak zaczerpnal' - z beczki w sieni... :shock:
Gdyby silniki spalinowe wynaleziono odpowiednio wczesniej / w XVII / XVIII w. , to moglyby byc zasilane wlasnie 'roslinnymi Oktanami / z fermentacji, a nawet - z fermentacyj'.. :?: :idea:
201, 251, 601 S, OS, OSL i inne...
Awatar użytkownika
enesiak
Posty: 3208
Rejestracja: śr 12 mar, 2014 3:39 pm

Re: Liczba oktanowa benzyny

Post autor: enesiak »

No to 'zdaje sprawozdanie' : 'Zak - Komar' odpalony przed chwilą na benzynie sprzed 2 - 2,5 roku nawet / po przeplukaniu zbiornika, kranika / gaźnika i opóźnieniu zapłonu / 'na zero', czyli w połowie 'fasolki zaplonu' - śmiga po rozgrzaniu aż miło...
Najprawdopodobniej więc - benzyna ma nadal ok. '50 - 60 Oktan', bo musiałem nawet opuścić przepustnice / w stosunku do pozycji sprzed ponad 2 lat / o 1,5 obrotu śrubki regulacji - miał dość wysokie obroty 'wolne', ale - rozpędza się w miarę normalnie.
Chciałem sprawdzić po prostu te słynne 'odparowane Oktany z 95-tki' i jak przetestowalem - to jeździ 'prawie' tak, jak wczesniej na 'swiezej 95' i z zapłonem przyspieszonym maksymalnie...
Czyli, cytując 'slawnego rzecznika : nieprawda jest - jakoby 2 / 2,5 letnia benzyna nie nadawała się do użytku, bo się nadaje - no tylko że w starych silnikach, o sprężaniu 6 - 6,5 : 1 albo i w jeszcze starszych / niżej sprężonych...
Toż to normalnie :D :idea: :shock:...
201, 251, 601 S, OS, OSL i inne...
Awatar użytkownika
enesiak
Posty: 3208
Rejestracja: śr 12 mar, 2014 3:39 pm

Re: Liczba oktanowa benzyny

Post autor: enesiak »

No i znowu -'errata', bo benzyna okazała się z połowy lipca 2020 roku... :shock:
Czyli jakby nie liczyć - ma prawie 3 lata, bez 1 miesiąca... :?:
Była przez cały ten czas w plastikowym kanistrze, fabrycznym do benzyny, ale co jakiś czas - 'nadymal się, pecznial' i trzeba było poluzować korek, tak co 2 - 3 miesiące, góra po pół roku. :idea:
Jak poluzowywalem korek - to 'opuchlizna' z niego schodzila z 'sykiem Oktanow' - odparowywaly z benzyny 'alkohole / spowalniacze spalania'.. :!:
Aż ciekawe - czy poziom Oktanow' mogl spaść poniżej 60 / po tych 3 latach 'odprezania kanistra'..?
Czy np. dolna granica benzyny jest '50/52' - podobnie jak miała 'ekstrakcyjna' w latach 80-tych :?: :!:
W każdym razie, po odpaleniu kilka godzin temu - rozgrzewał się ok. 2 minuty, z racji upału 30 stopni i po ruszeniu - aż mnie zaskoczyło, że przy zapłonie 'na zero' - całkiem dobrze się wkręcał, trochę dymił, ale po 150 / 200m już dużo mniej i stał się całkiem 'rzeski', osiągał ok. 35 km/h, ale na szutrze i raz mi przednie koło 'poszlo skosem', bo hamulec ręczny jest dość skuteczny... :) :!:
Prawie 3 - letnia 'benzyna / albo - co tam z niej zostalo' - dała silniczkowi 'Komara' całkiem sporo 'wigoru'.. :lol: :shock:
201, 251, 601 S, OS, OSL i inne...
Awatar użytkownika
Spiker
Posty: 3029
Rejestracja: pn 13 lip, 2009 11:11 am
Lokalizacja: Rzeszów

Re: Liczba oktanowa benzyny

Post autor: Spiker »

enesiak pisze: czw 22 cze, 2023 12:11 am odparowywaly z benzyny 'alkohole / spowalniacze spalania'..
Jak już mówimy o krążących w narodzie legendach - to jedną z nich jest moim zdaniem ta, że z czasem z benzyny "wyparowują oktany". Coś tam odparowuje, ale niekoniecznie to o czym piszesz. Gdyby tak było to w działach ogłoszeń powinny się natychmiast pojawić ogłoszenia w stylu 'kupię starą benzynę, najlepiej ponad 3-tetnią", albo "benzynę leżakowaną w otwartych kadziach sprzedam". ;)
Cała ta dyskusja dotycząca możliwości zastosowania współczesnych paliw do starych, mało sprężonych silników opiera się na założeniu, że "dawne benzyny spalały się szybko a dzisiejsze o wiele wolniej" (*). Ok, niektóre wiarygodne źródła to nawet potwierdzają. Ale ... czy z upływem czasu stara benzyna sprzed 2-3 lat zacznie się nagle spalać szybciej? Wątpię ...

Ale popieram eksperymentowanie, tak wiec czekamy na dalsze wieści z prób.
Ja na starej benzynie w mało sprężonym Iżu miałem kłopoty z odpalaniem, przegrzewanie i finalnie samozapłon (pomimo, że po zdjęciu głowicy nie było żadnego nagaru ani śladów na denku tłoka czy wnęce komory spalania). Silnik musiałem zdusić mechanicznie.

(* - Piszę w uproszczeniu o "spalaniu benzyny", ale wiadomo, że chodzi o spalanie mieszanki paliwowo powietrznej).
NSU 351 OSL '38, ...
Awatar użytkownika
enesiak
Posty: 3208
Rejestracja: śr 12 mar, 2014 3:39 pm

Re: Liczba oktanowa benzyny

Post autor: enesiak »

No właśnie, a ja to wiem / sprzed 40 lat 'z okladem' ( o odparowujacych Oktanach i znacznym przyspieszeniu spalania z tym związanym ) - dlatego opóźnilem zapłon wczoraj / do 'nieznanych Oktanow' - 'na zero', żeby silnika 'nie przegrzac / żeby nie stukal'... :idea: :)
Zawsze po znalezieniu Junaka czy IZ-a 49 z 'pelnym bakiem' 45 - 35 lat temu, trzeba bylo opoznic w nich zaplon 'do konca / zeby nie przegrzac silnika' { bo benzyna wlasnie mogla miec 'pol roku / rok - do kilku lat' / nawet '10 - 15/20' :?: } :shock:
Jeździłem wprawdzie wczoraj 'Zako - Komarem' tylko ok.15 minut - ale silnik zachowywał się normalnie, trochę tylko na początku 'nie mógł się zebrac'- przy odkręcaniu 'gazu / nie miał mocy' ( akurat to normalny objaw przy 'zerowym / zbyt późnym zaplonie' ), ale po rozgrzaniu - zaczął się 'prawie normalnie wkrecac'...
Stąd domyślam się - że 'stara benzyna' może mieć teraz tylko ok.'50 - 60 Oktan' / troche 'za malo - do sprezania 6 / 6,5', to byc moze jeszcze z '1,5 / do 2 mm opoznie mu zaplon' :?: :idea:...
Niestety - mam jej tylko 0,5 L - to 'testow oktanowych' nie będzie zbyt wiele... :( :?:
201, 251, 601 S, OS, OSL i inne...
Awatar użytkownika
enesiak
Posty: 3208
Rejestracja: śr 12 mar, 2014 3:39 pm

Re: Liczba oktanowa benzyny

Post autor: enesiak »

Ano wlasnie - hmmm., oto dzisiejsze znalezisko / sprzed 5 godzin, jak 'na zamowienie' nieomalze :shock: :D - czyzby to byl w/wym. 'korektor oktanowy' z plytka przerywacza ..:?: :idea:'
'Wspialem' sie na 2,5m sterte 'odpadow metalowych / zlomu' i 'toto znalazlem / na samej gorze'.. :?: :lol:
Podzielenie 30 mm skali / co 1 mm - wskazuje na mozliwosc dosc precyzyjnego 'dostrajania momentu zaplonu / do Oktanow zalanej akurat do baku benzyny 60 - 90 Oktan' :?: :idea: :!:
Wyglada troche na wykonanie 'demoludowe - lata 50 / 60 / 70 / 80 - te', dlugosc skali 30 mm / podzielona na 30 'sektorow', czyli chyba ok. '30 Oktan do regulacji' / np.: od 60 - do 90 lub 65 - do 95 'zirka / okolo', tak 'se gdybam ino' :?: :shock:
Czesci znalezione razem / 'jedna - na drugiej', stad podejrzewam - ze od tego samego pojazdu :?: :idea:
No chyba - ze sie myle, to moze ktos 'sprostuje', od czego / do czego 'toto jest - lub moze byc' :?: :( ..:
Załączniki
Skala 30-sektorowa o dlugosci 30 mm, znajduje sie po obu stronach tej 'podstawy aparatu zaplonowego' :
Skala 30-sektorowa o dlugosci 30 mm, znajduje sie po obu stronach tej 'podstawy aparatu zaplonowego' :
IMG20230622181442.jpg
Skala o dlugosci 30 mm / podzielona na 30 'sektorow - czyzby Oktanow, np.: od 60 - do 90 lub od 65 - do 95 ?' :
Skala o dlugosci 30 mm / podzielona na 30 'sektorow - czyzby Oktanow, np.: od 60 - do 90 lub od 65 - do 95 ?' :
201, 251, 601 S, OS, OSL i inne...
Awatar użytkownika
Spiker
Posty: 3029
Rejestracja: pn 13 lip, 2009 11:11 am
Lokalizacja: Rzeszów

Re: Liczba oktanowa benzyny

Post autor: Spiker »

Tutaj masz lepsze urządzenie (ale czy fabryczne OEM?):
octane cotrrector.jpg
A tutaj nawet prosta w konstrukcji wersja elektroniczna wymyślona też na wschodzie: https://deviceschematic.com/en/auto-ele ... ector.html
Czy pojęcie "korektor oktanowy" jest zawarte w jakiejkolwiek fabrycznej instrukcji obsługi pojazdu z silnikiem benzynowym??? Pytam z czystej ciekawości. Bo mam wrażenie, ze to także pojęcie "ludowe". Chociaż ... http://mb201-124.eu/topic/6180-ke-jetro ... ge__st__20, https://forum.vectraklub.pl/topic/16680 ... -oktanowy/
Bo to, ze są silniki "wielopaliwowe" to rzecz powszechnie znana. Dostrajanie do własności paliwa (nie do oktanów) tez nie budzi moich większych emocji. W dawnych czasach ludzie nie mieli takiego komfortu jak dzisiaj, że mogli lać tylko jedno zestandaryzowane paliwo do zbiornika ... i zawsze świeże ;).
----
Bo w większości wyszukiwań internetowych pod hasłem "octane corrector" wyskakuja chemiczne dodatki do paliwa
- Przykład 'pseudo-amerykański": https://www.domino.com.ge/en/products-e ... ro-ob-506/), które według producentów/sprzedawców: "[...] produkt amerykańskiej jakości, który podnosi liczbę oktanową, zwiększa moc silnika, [...] ;)
- Albo takie, tym razem "wymyślony na wschodzie" (https://avtotabletka.by/oktan-korrektor ... tor-310ml/):
("Zaleca się jego ciągłe stosowanie w celu poprawy jakości zasilanej benzyny oraz ustabilizowania jej przy dużych obciążeniach silnika. NAJLEPSZY ZESTAW MEDYCZNY, JEŚLI JESTEŚ ZMUSZONY DO UZUPEŁNIANIA PALIWA ZŁEJ JAKOŚCI. Zwiększa liczbę oktanową benzyny o 5-6 jednostek. Eliminuje detonację i przedwczesny zapłon. Zwiększa moc silnika. Usprawnia procesy spalania i zapobiega tworzeniu się nagaru. Znacząco zmniejsza zużycie paliwa. Zwiększa zasoby silnika. Nie zawiera związków metaloorganicznych i nadaje się do stałego użytku.
Stosowanie: Wlać do baku bezpośrednio przed tankowaniem:
korekta właściwości - opakowanie na 40-60 litrów benzyny; stabilizacja - opakowanie na 80-120 litrów benzyny.")
chemiczny korektor oktanów.jpg
chemiczny korektor oktanów.jpg (27.84 KiB) Przejrzano 1278 razy
Jednym słowem cudowny środek zwiększający moc i zmniejszający znacząco zużycie paliwa ;)
----
A do twoich testów Enesiak przydało by się takie (kolejne cudowne) urządzenie "Oktis - 2 przenośny analizator paliwa miernik testowy liczba oktanowa kontrola benzyny" (https://www.amazon.com/Oktis-Portable-A ... B09MLMT1T7), "zdiełano w rasiji":
octane analyzer.jpg
ten nawet daje wydruki: https://zeltex.com/index.php/zx-101-sq- ... gI-n_D_BwE
A ten ma oprogramowanie i łącze z komputerem https://shatox.com/catalog/i-4-octanetester.html (wymyślone przez "Siberian Branch of Russian Academy of Sciences, Institute of Petroleum Chemistry "):
A ja myślałem, że określenie liczby oktanowej to skomplikowane badanie laboratoryjne na wzorcowym silniku testowym :lol:
----
Jedno co łączy te wszystkie wynalazki to ... miejsce pochodzenia ;). Tak więc w tych stronach, w kraju który ma pełno ropy naftowej jest ewidentnie problem z jakością paliw stąd pewnie zapotrzebowanie rynku na takie "lekarstwa".
NSU 351 OSL '38, ...
Awatar użytkownika
enesiak
Posty: 3208
Rejestracja: śr 12 mar, 2014 3:39 pm

Re: Liczba oktanowa benzyny

Post autor: enesiak »

'To wszystko nie tak'( 'Shrek'), bo tzw. 'zle / słabe paliwo' - to zwykły 'chwyt marketingowy', czyli określenie - na benzyny niskooktanowe 68 - 78 Okt., które powodują w nowszych silnikach OHV / OHC o sprężaniu 9/10,5/11 : 1, itp. spalanie 'detonacyjne'/ bo spalają się bardzo szybko przy dużym stopniu sprężania ( wysoki stopień sprężania silnika - bardzo przyspiesza spalanie mieszanki w komorze spalania ).
'Chwyt marketingowy' / zle - słabe paliwo' 78 Okt.' / ma zniechęcić użytkowników - 'obrzydzic' im stare pojazdy, typu : ' Gaz, Buchanka, Wołga, Moskwicz, Zaporożec, itp., których jeszcze pełno jest u nich 'na prowincji' w użytku...
Żeby 'biznes paliwowy się krecil' - stosują właśnie 'proste metody socjotechniczne / obrzydzania starych pojazdow' tak samo - jak u nas jeszcze 40 / 30 lat temu, kiedy jeździło u nas sporo Warszaw, Syren, Trabantów, Wartburgow, Żuków, Nys, Starów, Zaporozcow, itp. - wszystkie na niskooktanowe benzyny 78, bo silniki mialy nisko sprężone...
A chodziło głównie o 'wyrobienie jak największego popytu na Fiaty / wszelkich odmian' - żeby ludzie ich maksymalnie 'pozadali - pragnęli posiadac', ale te z kolei - były w 90% na 'zolta 94 Oktan'...
U nas - słyszałem całymi latami o benzynie 78 Oktan - pogardliwe określenia : 'bajura / berbelucha 78', mające na celu takie jej 'obrzydzenie - w narodzie, żeby jak najszybciej 'kazdy posiadacz starego samochodu / chciał go w trymiga zezłomować i kupić nowy / nowoczesny - na sportowe paliwo 94 Oktan'...
To bardzo 'proste chwyty marketingowe - socjotechnika / panowanie nad uzytkownikami / klientami - kupującymi wszystko, co niezbędne im do zycia / bez przerwy, w ogromnych ilosciach'... :mrgreen: :shock: ...
201, 251, 601 S, OS, OSL i inne...
Awatar użytkownika
enesiak
Posty: 3208
Rejestracja: śr 12 mar, 2014 3:39 pm

Re: Liczba oktanowa benzyny

Post autor: enesiak »

Cześć, otóż na bazarze w Łodzi - specjalnie przyglądałem się częściom samochodowym / aparatom zapłonowym i 'konkluzja' : korektory oktanowe identyczne z moim 'znaleziskiem' - wystepowaly przy 6 - 7 ( na ok.10-11, które widziałem ) aparatach od : 'Fiata 125p', 'Warszawy / Żuk - Nysa', jak też przy aparacie z '6 krzywkami - chyba Lublin' ?
Oprócz Fiatow - w pozostałych samochodach, występowały zarówno silniki SV / jak i OHV, stąd możliwość 'dostrajania pozycji aparatow' - do bardzo szybko, gwałtownie spalających się benzyn 60 / 68 - 70 Oktan' - jak też i do paliw powyżej 80 Oktan', których szybkość spalania była już dużo nizsza ( z racji dużo większej ilości dodatków przeciwstukowych / słynnych Oktanow - opóźniaczy czoła płomienia w komorach spalania silnikow' ) :idea: :D
Czyli raczej - powinny być w instrukcjach od tych pojazdów, wiadomości o sposobach korzystania z tych regulacji 'oktano - korektorow', bo generalnie tzw. 'właściwości fizykochemiczne benzyn silnikowych' / polegają w głównej mierze właśnie na ciągłym zmniejszaniu się szybkości spalania - w miarę zwiększania LO benzyny. :?: :shock:
Takie było zreszta zawsze główne założenie konstruktorów silników benzynowych : stałe zmniejszanie szybkości spalania benzyn / czoła płomienia w komorze spalania dodatkami przeciwstukowymi / 'Oktanami', żeby była możliwość ciągłego zwiększania stopnia sprężania silników - co jak 'ogolnie wiadomo / nie wiadomo ?', powoduje właśnie stałe przyspieszanie spalania mieszanki - aż do występowania 'detonacji / niekontrolowanego spalania', czyli - zjawiska 'spalania stukowego'... :idea: :shock:
201, 251, 601 S, OS, OSL i inne...
Awatar użytkownika
Spiker
Posty: 3029
Rejestracja: pn 13 lip, 2009 11:11 am
Lokalizacja: Rzeszów

Re: Liczba oktanowa benzyny

Post autor: Spiker »

Z uporem maniaka powtórzę - nie można łączyć LO z szybkością spalania, bo nie ma takiego bezpośredniego przełożenia! Swego czasu przytaczałem oświadczenie amerykańskiej firmy Rockett Brand - Racing Fuel sprzedającej wysokooktanowe paliwa sportowe o kilku gradacjach do LO 118 włącznie (link: https://rockettbrand.com/downloads/tech ... 0Power.pdf, a 6 lipca 2022 wrzuciłem do tego wątku także tłumaczenie na polski), która jasno twierdzi, że nie ma związku pomiędzy liczbą oktanową a szybkością spalania paliwa lub jeśli jest jakiś związek dla niektórych benzyn to jest on zbyt przeceniany. Proszę sobie jeszcze raz przeczytać.

Nawiązując do pomysłu "zbijania oktanów leżakowaniem paliwa". Przypominam też wpis w tym wątku kol. Skrzydlatego, który na podstawie własnych doświadczeń informował o szkodliwości stosowania starego paliwa zwłaszcza dla dwusuwów.
NSU 351 OSL '38, ...
Awatar użytkownika
enesiak
Posty: 3208
Rejestracja: śr 12 mar, 2014 3:39 pm

Re: Liczba oktanowa benzyny

Post autor: enesiak »

No ale wlasnie - co maja dzisiejsze paliwa 'sportowe / wyczynowe z USA' / do 'zwyklych - uzytkowych' benzyn 95 - 98 Oktan, dostepnych na stacjach benzynowych, czy sa normalnie / nalewane z dystrybutorow..? :?: :idea:
Ja tylko czasem wspominam o benzynach 'sportowych - wyczynowych' / w kontekscie dzisiejszej LO benzyn ze stacji / dystrybutorow : 95 - 98, ze dawniej - 90 / 50 lat temu, takie benzyny byly stosowane wylacznie w sporcie / do samochodow i motocykli 'wyscigowych - sportowych', ktore byly sprezone 8,5 - 9,5 : 1 i wiecej.
W moim 'Poradniku Motocyklisty 1958' pisza z 'grubsza / z pamieci' : ' do motocykli sportowych - wyczynowych, osiagajacych ponad 4500 obr./min. i majacych stopien sprezania 7,5 - 8,5 : 1, stosuje sie mieszanki paliwowe zwykle ponad 80 Oktan, ktorych spalanie jest dosc powolne - dlatego wymagaja znacznego przyspieszenia / wyprzedzenia zaplonu'... :shock:
Skoro zatem - 'nie ma co laczyc LO z szybkoscia spalania mieszanki w komorze spalania glowicy', to po co stosowano w ogole 'korektory oktanowe' i jak sprawdzilem - to nawet jeszcze w latach 90-tych / w aparatach zaplonowych popularnych samochodow 'ludowych : VW Golf, Seat, itp.'..?
Roznia sie w zasadzie od tych 'demoludowych / stalowych - blaszanych' z lat 60/70-tych ze skala 'Oktanow' tylko tym - ze sa odlane w calosci z obudowa aparatu zaplonowego z aluminium.
I do dostepnych na 'Zachodzie' wowczas benzyn : 91- 98/100 Oktan - maja czesto takie same szerokosci, ok. 20-25-30 mm nawet, jak te 'demoludowe - blaszane sprzed 70 / 50 lat'.. :?: Po co.. :?: :idea:
Czy nie wystarczylyby 'po prostu' - okragle otworki / na srubki M 6', do zamocowania aparatu 'na stale' - bez mozliwosci 'krecenia nim 25 - 30 mm na boki'.. :?:
Przeciez wewnatrz takich aparatow zaplonowych 'Golf / Seat, itp.' - byly jeszcze i tak 'przyspieszacze odsrodkowe, mieszki opozniajace / przyspieszajace - podcisnieniowe' do regulacji wyprzedzenia zaplonu - w miare wzrostu obrotow silnika, itp. :?: :idea:
Po 'kiego' jeszcze na obwodzie odlewow aparatow - 'fasolki regulacyjne / 20 - 30mm szerokosci'..? :?: :idea:
Skoro podobno - pomiedzy benzynami 91 a 100 Oktan dostepnymi wowczas [ 30 - 25 lat temu ], owe '8 - 10 Oktan ' / 'nie stanowi zadnej roznicy w szybkosci spalania mieszanki w komorze spalania glowicy'.. :?: :idea: :?
Jaka :idea: 'przyswiecala temu' - ze producent dawal jednak mozliwosc 'krecenia na boki / w prawo - w lewo 20 / 30mm' calym aparatem zaplonowym w bloku silnika - skoro zaplon byl przyspieszany odsrodkowo wewnatrz aparatu i wchodzily wczesne 'komputry pokladowe - zaplonowe' do produkcji i uzytku.. :?:
'Cos' tu sie jednak dosc 'znacznie nie zgadza' z 'teoriami' :? i 'praktyka producentow popularnych samochodow / calkiem niedawno jeszcze '.. :shock: :?:
Załączniki
Czyli co - ten 'Ekspert / Inzynier silnikowiec - cos tu 'sciemnia / wywoluje niezdrowe sensacje' nt. Oktanow - i szybkosci spalania roznych benzyn w tlumie uzytkownikow / 'wiedzacych swoje lepiej - z legend ludowych o Oktanach'..?
Czyli co - ten 'Ekspert / Inzynier silnikowiec - cos tu 'sciemnia / wywoluje niezdrowe sensacje' nt. Oktanow - i szybkosci spalania roznych benzyn w tlumie uzytkownikow / 'wiedzacych swoje lepiej - z legend ludowych o Oktanach'..?
No i przeciez, odkad H. Ricardo opublikowal wyniki swoich badan nad paliwami / benzynami, zawsze chodzilo o to samo : 'spowolnienie czola plomienia - rozprzestrzeniajacego sie w komorze spalania silnikow' po to, zeby benzyny silnikowe - nadawaly sie do coraz wyzszych stopni sprezania / zeby nie wystepowalo 'spalanie stukowe - detonacyjne'...<br />Bo za kazdym razem gdy podwyzszal stopien sprezania silnika - mieszanka paliwowo / powietrzna spalala sie coraz szybciej / az do wystapienia detonacji...<br />Zeby temu przeciwdzialac - opracowywano 'spowalniacze procesu spalania / Oktany', im wiecej ich miala benzyna - tym lepiej nadawala sie do silnikow o coraz wyzszym sprezaniu, bo wlasnie spalala sie duzo wolniej / niz benzyny niskooktanowe..:
No i przeciez, odkad H. Ricardo opublikowal wyniki swoich badan nad paliwami / benzynami, zawsze chodzilo o to samo : 'spowolnienie czola plomienia - rozprzestrzeniajacego sie w komorze spalania silnikow' po to, zeby benzyny silnikowe - nadawaly sie do coraz wyzszych stopni sprezania / zeby nie wystepowalo 'spalanie stukowe - detonacyjne'...
Bo za kazdym razem gdy podwyzszal stopien sprezania silnika - mieszanka paliwowo / powietrzna spalala sie coraz szybciej / az do wystapienia detonacji...
Zeby temu przeciwdzialac - opracowywano 'spowalniacze procesu spalania / Oktany', im wiecej ich miala benzyna - tym lepiej nadawala sie do silnikow o coraz wyzszym sprezaniu, bo wlasnie spalala sie duzo wolniej / niz benzyny niskooktanowe..:
przegrzanie silnika  glowicy.jpg
201, 251, 601 S, OS, OSL i inne...
Awatar użytkownika
enesiak
Posty: 3208
Rejestracja: śr 12 mar, 2014 3:39 pm

Re: Liczba oktanowa benzyny

Post autor: enesiak »

Owe 'niektore przypadki' z powyzszego 'niebieskiego tla' [ przedostatnia linijka tekstu ], to nic innego - tylko dosc 'lakoniczna' wzmianka o silnikach chlodzonych powietrzem, dla ktorych przegrzanie zbyt wysokooktanowa / bardzo wolno spalajaca sie benzyna - jest najgrozniejsze, bo powoduje 'wyzarzanie i zmiekczenie odlewow aluminiowych', tudziez ich duze deformacje / przez ciagle 'wyzarzanie 200 / 300 stopniami C - z powodu spalania takich benzyn podczas calego suwu pracy, a skrajnie nawet w czasie suwu 'wydechu' [ jak na filmie z 'Y - T, pt. : 'Junak 350, ogien na tloku' ]... :shock: :?: https://www.youtube.com/watch?v=rM8GN8ul9Rs ...
Z moich osobistych obserwacji sprzed 40 - 30 lat wynikalo, ze np. stosowanie 'zoltej 94 Oktan' do Junakow M 07 / M 10 [ ktore fabrycznie byly zbudowane na 72/74 - max 75/76 Oktan / przy stopniu sprezania 7 : 1 ], powodowalo 'szum w zbiornikach' paliwa Junakow, po zatrzymaniu 'na trasie' / po przejechaniu ok. 70-80 / 100 km...
Jak przykladalo sie wtedy palec do korka paliwa / otworka odpowietrzenia - to opuszka palca czulo sie duze cisnienie w zbiorniku / 'oparow gotujacej sie benzyny'... :( :!: :idea: :shock:
W miare przedluzania postoju - 'szum w zbiornikach / uciszal sie', bo temperatura aluminiowych glowic spadala i benzyna przestawala sie 'gotowac w zbiornikach'... :idea: :shock:
201, 251, 601 S, OS, OSL i inne...
ODPOWIEDZ