Liczba oktanowa benzyny

Gaźniki, kraniki, łączniki zbiornika, filtry.
Awatar użytkownika
Adam M.
Posty: 324
Rejestracja: pn 23 lis, 2020 9:42 pm

Re: Liczba oktanowa benzyny

Post autor: Adam M. »

Na moje niwprane ucho kreci sie miedzy 5.5 i 6 tys obr to NSU z filmu. Myslalem ze A10 wykreci 7 tysi na biegu bezposrednim, ale to moze zalezec od przelozenia do danego wyscigu. Mysle ze nasze A65 dobrze zrobione do tych 7 tysi dociagna, z zalozeniem ze zrobione do szybkosci max, nie normalnej jazdy. Jezeli Junak Roberta to 350 to podobne wiadomosci slyszalem od Karola Najmowicza pracujacego nad swoim szykowanym do pobicia rekordu predkosci, 140 jest do uzyskania ale 150 to juz b.ciezkie zadanie i niezle sie napracowal przy tym, a jego Junak byl obudowany, a nie golas jak Roberta.
Oprocz calej roboty silnikowej rowniez przelozenia skrzyni biegow byly powaznie zmienione, wiec praktycznie motocykl dosc daleki od fabrycznego.
To rowniez rzuca swiatlo na rekord p. Stachewicza, gdzie ani skrzyni nie przerabiano, ani zaworow z Wloch ani sprezyn ze Stanow nie sprowadzano. Nie sadze rowniez by krzywki rozrzadu nie byly fabryczne i jedyne co podejrzewam ze pomiar mogl byc lekko podrasowany - to wszystko.
Awatar użytkownika
Adam M.
Posty: 324
Rejestracja: pn 23 lis, 2020 9:42 pm

Re: Liczba oktanowa benzyny

Post autor: Adam M. »

Czy naped od WSK mial takie same przelozenie jak fabryczny naped szybkosciomierza od Poloneza?
Napedy musza byc zgrane z licznikami, Smith uzywal b. podobnych szybkosciomierzy we wszystkich angielskich motocyklach, jednak kazdy z nich byl oznaczony innym numerem, do ktorego pasowal naped o innym przelozeniu. Jesli bym pomieszal naped Tidenta z napedem BSA to nagle Trident stalby sie 60 % szybszy. Nietety tylko licznikowo.
Awatar użytkownika
nickeledon
Posty: 145
Rejestracja: wt 10 lip, 2018 12:11 pm
Lokalizacja: Słupsk

Re: Liczba oktanowa benzyny

Post autor: nickeledon »

Sprawdzanie prędkości na fabrycznych liczydłach to naprawdę bardzo wiarygodna metoda. Przecież tam można odczytać to co człowiek sobie wymarzy :D Co prawda Smithsa w mojej A65 udało mi się ustawić tak, ze pokazuje bardzo zbliżone wartości do rzeczywistych (fuks normalnie), ale nigdy nie opierałbym się na nim aby podawać jakieś wiarygodne informacje. Licznik w moim nowym Gutku ('78) pokazuje 140 a GPS 125, moja Pani wrzeszczy na mnie że zaper... jak gupi :D
Awatar użytkownika
enesiak
Posty: 3208
Rejestracja: śr 12 mar, 2014 3:39 pm

Re: Liczba oktanowa benzyny

Post autor: enesiak »

No dlatego wlasnie - 'przychylam' sie do stwierdzenia 'ogolu', ze : 'wszystkie predkosciomierze analogowe 90 - 30 lat temu zawyzaly / oszukiwaly' i niezaleznie - jakiej byly marki / firmy, itp.
Bo z Waszych twierdzen wynika, ze 'nie mozna bylo wierzyc producentom - bo naciagali wskazania, zeby zdobyc klienta'...
I niewazne - czy to byl : VDO z lat 50-tych, czy od Pannonii - nowka z 'Bomisu', czy od WSK 'Mera - Blonie', czy nawet szybkosciomierz w 'Poldku'/takze nowy, a jeszcze w 'VW - Garbusie' VDO - 'generalnie wszystkie falszowaly / zawyzaly', no i 'szlus'...
Jak zloze silnik [ znajde klamoty ] i postawie na kolach, to sprawdze - ile naprawde dzis jedzie, no tylko wlasnie : 'zmniejsze Oktany - do poziomu 76 / 75/74' najlepiej, zeby bylo jak najbardziej zblizone to 'badanie / test' do warunkow przedwojennych...
Dawniej, 46 - 44 lata temu, jak jezdzilismy jeszcze bez kaskow - na 'koncu ulicy' i po 'szutrach' / lesie - to 'wydawalo' nam sie, ze jak 'oczy mocno lzawia - to motocykl jedzie ok. 55 / 60km/h'...
A pare lat temu - uzyskalem identyczny wynik na silniczku 'Rex 40', o mocy zaledwie 0,7 - 0,8 KM i to na ciezkim rowerze zamontowanym...
'Cos w tym jest' - faktycznie...
Tylko dlaczego, powyzej wskazan roznych predkosciomierzy od 110 / 112 km/h - w ponad '90%' zanikaly wszelkie drgania od podwozia motocykli [ sztywnych lub na swuwakach o malym skoku, np. AWO - T ] i wskazowki poruszaly sie bardzo plynnie, bez 'wierzgania' na ogol..?
Ciekawe tez, 'swoja droga' - na jakiej benzynie jezdzily w latach 50-tych 'AWO - Renn', majace wtedy 25/26 KM w wersjach 'enduro' lub egzemplarze typowo rajdowe / 30 - 32 KM, ktore wg danych fabrycznych - osiagaly na zawodach predkosci 210 - 215 km/h..? Co oni wtedy stosowali za paliwa do takich szybkich 'demoludow'..?
I to podobno czasy przejazdow - mierzone stoperami/zegarami elektrycznymi, to raczej chyba nie dali rady 'zafalszowac wskazowek predkosciomierzy - wyskalowac na wyrost'...?
Najsilniejszy wowczas 'AWO - Sport' mial podobno silnik 2-cyl.350cc, z rozrzadem DOHC i osiagal na nim cos 38 KM /12.000 obr./min....
201, 251, 601 S, OS, OSL i inne...
Awatar użytkownika
Spiker
Posty: 3029
Rejestracja: pn 13 lip, 2009 11:11 am
Lokalizacja: Rzeszów

Re: Liczba oktanowa benzyny

Post autor: Spiker »

enesiak pisze: wt 19 lip, 2022 9:51 am 'nie mozna bylo wierzyc producentom - bo naciagali wskazania, zeby zdobyc klienta'...
Z doświadczeń ze współczesnymi pojazdami (zaliczam do nich tez te 20-30 letnie) z precyzyjnymi prędkościomierzami elektronicznymi wynika, że wskazania są zawsze zawyżone o jakieś 5 km/h (w zakresie 80-120). Tłumaczy się to "na mieście" odpowiedzialnością producenta za ewentualne niedostosowanie kierowcy pojazdu do obowiązujących ograniczeń prędkości. Jaka jest prawda?
W latach przedwojennych i blisko powojennych, gdy moce pojazdów były raczej niewielkie te marketingowe "oszustwa" polegały raczej na tym, że mierzono co prawda rzetelnie ... ale w idealnych "laboratoryjnych" warunkach, nie do odtworzenia w praktyce.

Cieszy, że uznałeś iż subiektywne odczucia z młodości i ich dzisiejsze wspomnienia po wielu, wielu latach mogą być dalekie od rzeczywistości. Od kiedy są GPS-y z wiarygodnym odczytem prędkości zrozumiałem jakie są realne wartości. Dawniej, gdy się jechało na granicy możliwości silnika, zawieszenia i hamulców to się wydawało, ze "stówka spokojnie przekroczona o piątkę czy dychę nawet" ... a teraz wiadomo, ze to było 85-90 co najwyżej. Najwyższy czas powrócić na szlaki i przypomnieć sobie jak to jest z tymi osiągami 80-cio letnich pojazdów i co się czuje jadąc nimi.

Wracając do tematu wątku. Co do rozważanego wpływu liczby oktanowej benzyny na prędkość jej spalania to już chyba ustalone, że nie jest tak oczywisty, lub wręcz, że go nie ma. Mam nadzieję, że przytoczone przykłady oświadczeń firm produkujących wysokooktanowe paliwa świadczą o tym, iż nie ma prostego związku między LO a szybkością spalania ... a po prostu są paliwa z dużą i małą szybkością spalania. Tak więc możesz mieć Enesiak nawet trafne obserwacje, że na jednym paliwie silnik pracuje tak a na innym inaczej, ale ... nie mieszajmy już tego z LO. No, chyba, ze w ramach uproszczenia "ołowiowa 74-ka z lat 70-tych z CPN-u" i "współczesna 95-tka z Orlenu", aby wiedzieć o jakich paliwach rozmawiamy.
NSU 351 OSL '38, ...
Awatar użytkownika
enesiak
Posty: 3208
Rejestracja: śr 12 mar, 2014 3:39 pm

Re: Liczba oktanowa benzyny

Post autor: enesiak »

No tak - chociaz wtedy mialem jakas tam 'skale porownawcza' - po przejazdzkach na 'Suzuki 550', 3-cylindrowym dwusuwie, ktory 'targal 180 km/h' i prawie tyle samo jechala [ 175 km/h ] Yamaha XS 750 Znajomego [ tego, ktory reka zapalal GM-a zuzlowego / za tylne kolo : cwierc - pol obrotu kola ], to pozniej mialem wrazenie, ze moje NSU 251 'WH' - jest 'zepsute - bo jedzie tylko 122'...
No ale - niech tam bedzie, jak zloze - to 'odparuje 'Oktany' do 76-75 i sprawdze - 'epokowo' nawiazujac do lat 30-stych...
Poza tym - te oswiadczenia firm produkujacych paliwa wysokooktanowe o : 'szybkosci spalania ich benzyn' - moga byc prawdziwe, ale dotycza tylko dzisiejszych silnikow, czyli sprezonych od 9 - do 11 / 12 : 1 - nikomu z nich nie przychodzi w ogole do glowy 'istnienie silnikow o sprezaniu 4 - 7 : 1'...
Wystarczy najprostsze badanie tak starych sprzetow na '95-tce - hamownia...
Wtedy wszystkie watpliwosci zostana rozwiane, zreszta na forum 'Junak SFM' - ktos remontujacy Junaki podawal ich 'moce z hamowni : od 9 - do 12 / 13 KM'...I to w silnikach - po kosztownych remontach, ale bez zadnego 'rasowania' - po prostu silniki standardowe Junaka : 350 cc, sprezanie 7 : 1, na oryginalnym tloku lub wykonanym wg oryginalnego wzoru i oryginalnym gazniku 'Pegaz 26'...
Pierwsze, co sprawdze - to silnik 'Stock', o sprezaniu 3,5 : 1 - ile jest w stanie 'wykrecic obrotow na 95-tce', bo 100 lat temu / na benz. 50 - 55 Okt. - osiagal 3000 obr./min. na oryginalnym gazniku - a ten mam w stanie wrecz 'ideolo', iskrownik takze...
201, 251, 601 S, OS, OSL i inne...
Awatar użytkownika
enesiak
Posty: 3208
Rejestracja: śr 12 mar, 2014 3:39 pm

Re: Liczba oktanowa benzyny

Post autor: enesiak »

I jeszcze mi sie 'przypomnialo' : 'normalna jazda' - to dzisiaj czesto 60-65/70 km/h, z obrotami 'srednimi / uzytkowymi z instrukcji / 2100-2200 obr./min.' - dla 501/601 OS / OSL, natomiast ja w 'dawnych czasach - 35/25 lat temu', np. jadac do Lodzi na 'Moto - bazar', 'krecilem' silnik 601 w 'poblizu 4500 - 4700 obr./min.', tak podejrzewam - bo jak sprawdzalem przy rozpedzaniu, na 'trojce / ile pojedzie' - to wychodzilo przy 'srednio - szybkim' przelozeniu 'solowym', ze maksymalnie [ wg wskazan licznika ] osiagal ok. 107/108 km/h, wiecej nie dalo sie 'wycisnac z manetki', juz na maksymalnie przyspieszonym zaplonie - to moglo byc ok. 5300 / 5400 obr./min...? Po wrzuceniu 'czworki' - obroty byly 'akuratne do jazdy 110' / 'mniej - wiecej' i staralem sie tego trzymac w trasie - nie musialem nic 'krecic zaplonem', dlatego nie rozumiem pewnych 'dylematow obrotowych'..?
Znajomy juz wiele lat temu mi powtarzal, jak pytalem : 'czemu tak malo spala na trasie do Lodzi, jak calosc wazy ponad 550 kg, a blizej 600 nawet ?'
Kilkakrotnie mi odpowiedzial, bo tez jezdzil do Lodzi, przewaznie 'duzymi japoncami' : 'widocznie idealnie ci sie udalo zgrac przelozenie calkowite - z maksymalnym momentem obrotowym silnika..?"
Przy czym juz wtedy jezdzilem na tloku 'Jawa - ESO' i silnik mial bardzo male drgania 'wlasne' z tego powodu [ lzejszy o 50-60g tlok od oryginalnego 601 ]...
201, 251, 601 S, OS, OSL i inne...
Awatar użytkownika
enesiak
Posty: 3208
Rejestracja: śr 12 mar, 2014 3:39 pm

Re: Liczba oktanowa benzyny

Post autor: enesiak »

Czesc, taka ciekawostke znalazlem w sieci i teraz wiem - dlaczego wiekosc 'starych, przedwojennych gorniakow OHV' - jezdzila jeszcze w latach 80-tych bezproblemowo / z duza moca 'katalogowa' - na 'niebieskiej 78 Oktan'.
Dlatego wlasnie - Junaki M 07, byly fabrycznie skonstruowane na '72 Oktany' - bo mialy duza / 'bogato zebrowana glowice' - przez co osiagaly pelne 17 KM na '72 Okt.' i mogly nawet 'targac wozki' po bezdrozach / w terenie - bez obawy 'przegrzania i stukow'...
'Dolniaki SV 500 - 1200' mialy juz troche gorzej na '78', ale tez 'dawaly rade' / po niewielkich modyfikacjach..:
Załączniki
Dosc spory zakres mozliwosci sprezania silnika - przy zastosowaniu dostepnych obecnie paliw, nie spodziewalem sie - ze az tyle.. :
Dosc spory zakres mozliwosci sprezania silnika - przy zastosowaniu dostepnych obecnie paliw, nie spodziewalem sie - ze az tyle.. :
201, 251, 601 S, OS, OSL i inne...
Awatar użytkownika
Adam M.
Posty: 324
Rejestracja: pn 23 lis, 2020 9:42 pm

Re: Liczba oktanowa benzyny

Post autor: Adam M. »

Enesiak, nie wszystko co znajdziesz w sieci ma sens a ta tabela zuelnie nie ma jako ze w poznych latach 60 tych angliki jezdzily na benzynie 100 oktan a zaden z tych silnikow nie byl sprezony wyzej niz 10 : 1. Typowy stopien sprezania byl od 7.5 do 9.5 :!.
Awatar użytkownika
enesiak
Posty: 3208
Rejestracja: śr 12 mar, 2014 3:39 pm

Re: Liczba oktanowa benzyny

Post autor: enesiak »

Czesc, bo w tej 'tabelce' - chodzi bardziej o silniki chlodzone ciecza, stad tak duzy zakres sprezania...
Dla motocyklowych 'powietrzakow', zawsze bardziej 'przegrzanych' niz silniki samochodowe - te dane by byly o 'stopien / poltorej' nizsze, chociaz jak w latach 80-tych jezdzilem na '351 OT', sprezonym do '10,5 - 11,5 : 1', to na maksymalnie 'przyspieszonym' przelozeniu - moglem wrzucic 'czworke' ok. 45km/h i wtedy silnik mial 'wolne obroty' dopiero, a jak przyspieszalem w 2 osoby czasem w miescie - to zdarzalo sie '2 sek. klikanie - dzwonienie' w cylindrze i jak mial ze '350 - 400 obr./min.?' - to 'klikanie zanikalo'..?
A silnik - byl ekstremalnie w lecie przegrzany, bo nie dosc - ze 'zeliwniak', sprezony 10,5 - 11,5 : 1, to jeszcze glowica 'minimalistyczna - jak od 201 OS' przeciez, bo to ten sam odlew zeliwny i letnie upaly 32 - 36 stopni...
I cale 'doswiadczalne sprezanie / ujezdzanie', przeprowadzalem przez kilka lat wowczas - na jedynie dostepnej 'zoltej 94 Oktan', to i tak bylem 'zdziwiony - ze minimalnie klika' przy przyspieszaniu od 'wolnych obrotow' w 2 osoby..? Palil za to przyslowiowe 'grosze' - bo na trasach 120 - 150 / 200 km za miasto - wychodzilo zaledwie '1,8 - 1,85 L/ 100 km' i to przy 80 - 90 km/h swobodnie, bo tylko 'letko mruczal' ponad 'wolnymi obrotami', to moglem w 'systemie kartkowym' nawet jakos funkcjonowac...
I to przy fabrycznych ustawieniach zaplonu [ 3mm 'przed gora' - dla 94 Oktan i 11 : 1 sprezania / srednio ].
Ale Znajomi, jezdzac 'Kaloszami 501 TS' - mieli takie 'klikanie w cylindrach' dosc czesto i to przy ustawieniu zaplonu 'fabrycznym' / na benzynie '78 Okt. - niebieskiej', bo 'Kalosze 501' - sa 'megaprzegrzane', dopiero 'zolta 94' - zalatwiala sprawe i silniki nie 'klikaly - nie dzwonily' przy duzym 'odkreceniu gazu', szczegolnie w letnie upaly / ponad 30 stopni...
Nie wiem - jak one jezdzily po wojnie na tej '60 Oktanowce / od 'ciezarowych dolniakow' - chyba trzeba bylo opozniac w nich zaplon poza 'ZZ' z '5mm' przy odpalaniu..?
201, 251, 601 S, OS, OSL i inne...
Awatar użytkownika
enesiak
Posty: 3208
Rejestracja: śr 12 mar, 2014 3:39 pm

Re: Liczba oktanowa benzyny

Post autor: enesiak »

Hmmm., fakt - zapomnialem, ze poczatkowo jezdzilem z 'nacietym - dorabianym' tlokiem [ 1984 / 85 - bo bez przeciecia 'chwytal' po 400-500m jazdy 40 km/h ], a pozniej - zastosowalem cylinder Junaka, tlok 'Fiat 125p odprezony / plaski'...Ten cylinder Junaka - najprawdopodobniej odprowadzal duzo wiecej ciepla z silnika / glowicy, bo mial wieksze zeberka i wiecej chyba o jedno u dolu cylindra / cala tuleja ozebrowana ? download/file.php?id=6190&mode=view
To nie bylo jednak zbyt 'miarodajne', no ale moglo jakby 'letko zrownowazyc' duze sprezanie w silniku - moze 'kiedys' jeszcze sprawdze, jak bede mial gdzie 'schowac / zamykac' motorek - przed 'ciekawskimi / lepkorekimi'...
201, 251, 601 S, OS, OSL i inne...
Awatar użytkownika
enesiak
Posty: 3208
Rejestracja: śr 12 mar, 2014 3:39 pm

Re: Liczba oktanowa benzyny

Post autor: enesiak »

Tu jeszcze o 'LO' paliw powojennych i ich zastosowania do silnikow spalinowych, 'Poradnik Motocyklisty 1958r.' :
Załączniki
Tu jeszcze o stopniach sprezania silnikow [ 1958r. / Poradnik Motocyklisty'] i zastosowaniu do nich paliw / benzyn silnikowych - Liczba Oktanowa / a stopien sprezania silnikow  :
Tu jeszcze o stopniach sprezania silnikow [ 1958r. / Poradnik Motocyklisty'] i zastosowaniu do nich paliw / benzyn silnikowych - Liczba Oktanowa / a stopien sprezania silnikow :
201, 251, 601 S, OS, OSL i inne...
Awatar użytkownika
Spiker
Posty: 3029
Rejestracja: pn 13 lip, 2009 11:11 am
Lokalizacja: Rzeszów

Re: Liczba oktanowa benzyny

Post autor: Spiker »

enesiak pisze: pn 07 lis, 2022 2:26 pm Tu jeszcze o 'LO' paliw powojennych i ich zastosowania do silników spalinowych, 'Poradnik Motocyklisty 1958r.' :
Ale tego nikt nie kwestionuje. Informacja ta uzupełnia poprzednio prezentowaną bardziej współczesną tabelę zaczynająca się od stopnia sprężania 8,0. Dlatego dzięki za jej dołączenie.
Trzeba jednak pamiętać, że w tych książkowych zestawieniach chodzi o pewne minimalne LO do pewnych maksymalnych stopni sprężania (a nie odwrotnie). Bo mowa tu o odporności na spalanie stukowe a nie o szybkości spalania czy mocy.
NSU 351 OSL '38, ...
Awatar użytkownika
enesiak
Posty: 3208
Rejestracja: śr 12 mar, 2014 3:39 pm

Re: Liczba oktanowa benzyny

Post autor: enesiak »

Macie glownie taki 'klopot z Oktanami' - ze jestescie 'za mlodzi / nie zalapaliscie' sie na benzyny LO 78 w latach 70-tych / 80-tych i nie zdajecie sobie sprawy z tego, jak duza powodowaly roznice - w osiaganiu obrotow i mocy / przez 'zabytkowe silniki / sprezone 4,5 - 7 : 1'...
Znajomym i mnie - wystarczylo zatankowac do bakow : Junakow, NSU, AWO, M 72, itp. - 'zolta 94 Oktan' wowczas [ 40 lat temu ], zeby 'poczuc roznice - w osiagach : spadek obrotow o 1200 - 1500, mocy o 25 / 30 %' i spalaniu / ponad 1 - 2 L wiekszym lub tez - zatrzec silniki 'po remontach / na skutek ogromnej temperatury' spalania '94' przy zbyt niskim cisnieniu / stopniu sprezania / zbyt poznym zaplonie do 94 Oktan'...'I szlus'...
Stad wychodzilo, ze przy zaplonie 'letko zmodyfikowanym / przyspieszonym do 78' - a zastosowaniu benzyny 94 Okt., moc silnikow nie przekraczala nigdy 60 - 65 % wczesniej osiaganej [ na 78 Oktan ], a ich temperatura wzrastala nawet w okol. 100-120 stopni; silniki 'walily ogniem z glowicy - cylindra [ SV ], rury - na pol metra' / najlepiej widoczne wieczorami...
Przy probach 'bez kolanka / na 78 Oktan' - nigdy nie wylatywal z glowicy czy cylindra SV 'zywy ogien na pol metra', tylko 'czarno - szare spaliny na 15 - 20 cm'...
Widac wrecz bylo 'wzrokowo' - ze paliwo 78 Oktan / spala sie w glowicy silnikow o '40 - 50 cm szybciej - niz polmetrowy plomien z 94 Oktan'...
To byl taki 'najbardziejszy / organoleptyczny test' 'benzyn - Oktanow'...
201, 251, 601 S, OS, OSL i inne...
Awatar użytkownika
enesiak
Posty: 3208
Rejestracja: śr 12 mar, 2014 3:39 pm

Re: Liczba oktanowa benzyny

Post autor: enesiak »

Zabrakło oczywiście literki 'o' - przy wzrastaniu temperatury silników, bo chodziło o 'wzrost temp.glowicy o 100-120 stopni, po zastosowaniu żółtej 94 Oktan' / przy zaplonie' ustawionym do 78 Oktan', wczesniej', co powodowało czasem 'zatarcie tloka / urwanie korbowodu' - w silnikach po remontach...
Większość 'myslala' wówczas - że to przez 'zolta 94 / zwiększająca moc silnika', a to było fakt / przez 'zolta 94 Oktan' - ale ze względu na 'ekstremalne przegrzanie silnikow', nieprzystosowanych do niskokalorycznego / zbyt wolno spalającego się paliwa wysykooktanowego...
'Myslenie' było wtedy dość rozpowszechnione takie, że : ' Oktany' - dają wzrost mocy', a niestety - dawały tylko ekstremalny wzrost temperatury silnika ( bardzo późne, długie spalanie 94 ) do tego stopnia, że w kilku 'widlakach' - dochodziło do zatarcia tlokow, że aż urywały się korbowody i 'wychodzily bokiem / przez blok silnika'...
Jeden silnik WLA - nawet pękł 'na pol' : blok, tylny cylinder i głowica od niego bo do 'WL-ki' - było to o 30 Oktan za duzo' ...
201, 251, 601 S, OS, OSL i inne...
Awatar użytkownika
Adam M.
Posty: 324
Rejestracja: pn 23 lis, 2020 9:42 pm

Re: Liczba oktanowa benzyny

Post autor: Adam M. »

Zgadzam sie ze rozne cuda dzialy sie z Wuelkami w PRL i pozniej, ale zarowno w obecnej Polsce jak u mnie w Ontario jezdza bez najmniejszych problemow i to zupelnie ostro na naszych obecnych paliwach ktore na poziomie "regular" ma te 87 - 89 oktan. Wedlug europejskij skali to jest ponad 90 oktan. Moj bliski przyjaciel ma WLA, a jego syn nastepne 2 i wspolnie jezdzilismy wiele razy. Jako ze jestem na polskiej grupie Zapach Garazu Erwina Gorczycy na Facebook to widze jak jezdza jego dolniaki, zarowno stare HD VL, jak Indiany roznej masci. Sam Erwin twierdzil ze swojego VL rozpedzil kiedys do 140 km/godz. Dla nieobeznanych z modelami HD VL to "duzy" HD o pojemnosci 1200 ccm chyba tyle ze z otwartym obiegiem oleju, w odroznieniu od pozniejszego Wl z obiegiem oleju zamknietym. W kazdym razie to motocykle z polowy lat 30 tych.
Awatar użytkownika
enesiak
Posty: 3208
Rejestracja: śr 12 mar, 2014 3:39 pm

Re: Liczba oktanowa benzyny

Post autor: enesiak »

Moj 601 'chopper' i później w ramie 501 - rozpędzał się do '147 - 148', wg 3 liczników : VDO, Mera od Junaka i od 'Poldka' - no tylko miałem wtedy w cylindrze 575cc, przy wklęsłym tłoku - ale silnik ledwo 'kilka tysięcy km od nowości / fabr. nowy' i już na gaźniku 30 mm' od MZ/ETZ - to silnik 'dostawal wściekłych obrotow' na nim...
Jako że był mocno 'odprezony' tym wklęsłym tłokiem fabrycznie - to ustawiałem mu do 94 Oktan' zapłon tak, żeby 'nie wierzgał / ledwo kichal' / na całkiem opóźnionym, to mogło byc z '5-6 może z 7mm' / przed ZZ ?' i chodził - jak przysłowiowa 'wiertarka dentystyczna', mógł też osiągać z 5700/5800/min...?
I taki zapłon + gaźnik MZ 30mm, polerowane kolektory, denko tłoka i zawory - dawało spalanie na poziomie silniczka 201/251 w dwie osoby z bagażami, no tylko wąskie opony, to fakt - bo 3.50 'Degumy'...
201, 251, 601 S, OS, OSL i inne...
Awatar użytkownika
Spiker
Posty: 3029
Rejestracja: pn 13 lip, 2009 11:11 am
Lokalizacja: Rzeszów

Re: Liczba oktanowa benzyny

Post autor: Spiker »

Adam M. pisze: pn 07 lis, 2022 11:00 pm na naszych obecnych paliwach ktore na poziomie "regular" ma te 87 - 89 oktan. Wedlug europejskij skali to jest ponad 90 oktan.
Nie wiedziałem, ze jest jakaś odrębna metodologia określania LO w Ameryce i Europie. Czy mógłbyś to rozwinąć? Kanada też to stosuje co USA?
Znam stary temat różnicy w pomiarach mocy silnika według normy amerykańskiej i europejskiej. Czy to coś podobnego?
NSU 351 OSL '38, ...
Awatar użytkownika
Adam M.
Posty: 324
Rejestracja: pn 23 lis, 2020 9:42 pm

Re: Liczba oktanowa benzyny

Post autor: Adam M. »

Europejczycy i Amerykanie uzywaja innych testow do okreslenia LO paliwa i europejski RON jest zawsze wyzszy od amerykanskiego MON, w dodatku na stacjach mamy PON, bedacy jakas srednia miedzy MON i RON. W kazdym razie wasza 95 to nasza 91 oktan a nasza 87 / 89 bedzie powyzej 90 w Europie.
Awatar użytkownika
Spiker
Posty: 3029
Rejestracja: pn 13 lip, 2009 11:11 am
Lokalizacja: Rzeszów

Re: Liczba oktanowa benzyny

Post autor: Spiker »

Adam M. pisze: wt 08 lis, 2022 8:59 pm Europejczycy i Amerykanie uzywaja innych testow do okreslenia LO paliwa i europejski RON jest zawsze wyzszy od amerykanskiego MON, w dodatku na stacjach mamy PON, bedacy jakas srednia miedzy MON i RON. W kazdym razie wasza 95 to nasza 91 oktan a nasza 87 / 89 bedzie powyzej 90 w Europie.
OK, dzięki twoim wyjaśnieniom zrozumiałem lepiej fragment instrukcji obsługi mojego H-D (ze stopniem sprężania: 9,2:1):
Octane Ratings
....SPECIFICATION ................... RATING
Pump Octane (R+M)/2 ............ 91 (95 RON)


Powstaje pytanie jak się ma liczba oktanowa przedwojenna w Niemczech do dzisiejszej normy obowiązującej w EU? Czy to jest to samo? Wie ktoś?
NSU 351 OSL '38, ...
ODPOWIEDZ