Koła NSU 601 OSL
Koła NSU 601 OSL
Witam,mam pytanie odnośnie kół do NSU 601,mam przednie koło i zastanawiam się czy szprychy pasują do tylnego bo rozstaw otworów jest taki sam w piastach .Mogę się mylić ale wydaje mi się że w tylnym kole piasta nie jest na środku obręczy ,i jeszcze jedna sprawa może ktoś polecić jakie mogę i z czego zaadoptować obręcze kół i szprychy ,z góry dziękuję za odpowiedź pozdrawiam
Re: Koła NSU 601 OSL
Czesc, widac - ze to cywilna 601 z 1937/38r., a one mialy dosc cienkie szprychy na poczatku produkcji takie - jakie byly w 351/501 OSL, czyli chyba 3,5mm [ chociaz nie wiem tego na 100% - bo musialbym sprawdzic], ale od lat nie jezdzilem na oryginalnych szprychach - bo jezdzac z wozkami bocznymi, kola sie 'masakrycznie' ponaciagaly i zabraklo gwintu na szprychach do 'skasowania luzow'...
Dlatego zastosowalem po kilku latach - szprychy od M 72, a ze sa dluzsze [ 205 - 207mm bodajze ] - to da sie je skrzyzowac 'potrojnie' w obreczy 19-calowej, przez co kola sa duzo mocniejsze / maja wieksza nosnosc, niz oryginalne, ze szprychami krzyzujacymi sie tylko 2 razy. Obrecze 19 mozesz zastosowac od Junaka, ale lepiej od M 72 - bo sa szersze chyba o 6-7mm od junakowskich. i wtedy szprychy M 72 [ dlugie ] - tworza z obreczami bardzo mocny 'komplet'. Piasty sa lekko przesuniete w stosunku do obreczy - zaplec sobie lekko kola, tylko dokrecajac nyple palcami i zamontuj kolo bez opony do tylnego bebna - to sam dojdziesz do tego, ile przesunac felge na szprychach - zeby rura podzbiornikowa i podsiodlowa 'celowala w srodek obreczy'...
Ktory to typ ramy, bo nie widac plozy pod silnikiem, a cos mi ten zbiornik slabo do niej pasuje - za bardzo w 'glebi' ma uchwyty przednie, powinny raczej wystawac poza komory paliwowe no chyba - ze to najstarsza wersja, jeszcze z 1937r. albo w ogole 'prototypowa / 1936-37' ? Jak wygladaja tylne mocowania na ramie do zbiornika : krotkie / 15mm tulejki czy dlugie - takie na ok. 30mm ? Do krotkich tulejek - uchwyty tylne przy zbiorniku 'schodza' sie / zwezaja 'schodkowo', natomiast do dlugich tulejek sa calkiem proste, bez 'przegiecia schodkowego'.
Pozdrawiam.
Dlatego zastosowalem po kilku latach - szprychy od M 72, a ze sa dluzsze [ 205 - 207mm bodajze ] - to da sie je skrzyzowac 'potrojnie' w obreczy 19-calowej, przez co kola sa duzo mocniejsze / maja wieksza nosnosc, niz oryginalne, ze szprychami krzyzujacymi sie tylko 2 razy. Obrecze 19 mozesz zastosowac od Junaka, ale lepiej od M 72 - bo sa szersze chyba o 6-7mm od junakowskich. i wtedy szprychy M 72 [ dlugie ] - tworza z obreczami bardzo mocny 'komplet'. Piasty sa lekko przesuniete w stosunku do obreczy - zaplec sobie lekko kola, tylko dokrecajac nyple palcami i zamontuj kolo bez opony do tylnego bebna - to sam dojdziesz do tego, ile przesunac felge na szprychach - zeby rura podzbiornikowa i podsiodlowa 'celowala w srodek obreczy'...
Ktory to typ ramy, bo nie widac plozy pod silnikiem, a cos mi ten zbiornik slabo do niej pasuje - za bardzo w 'glebi' ma uchwyty przednie, powinny raczej wystawac poza komory paliwowe no chyba - ze to najstarsza wersja, jeszcze z 1937r. albo w ogole 'prototypowa / 1936-37' ? Jak wygladaja tylne mocowania na ramie do zbiornika : krotkie / 15mm tulejki czy dlugie - takie na ok. 30mm ? Do krotkich tulejek - uchwyty tylne przy zbiorniku 'schodza' sie / zwezaja 'schodkowo', natomiast do dlugich tulejek sa calkiem proste, bez 'przegiecia schodkowego'.
Pozdrawiam.
201, 251, 601 S, OS, OSL i inne...
- Radek04251
- Posty: 317
- Rejestracja: sob 18 lip, 2009 12:26 am
- Lokalizacja: Lublin
Re: Koła NSU 601 OSL
cześć
Pytasz o koła do 601 a na zdjęciu jest szpulka od 351/501 do szerokiej ramy. Prawdopodobnie dlatego nie wychodzi Ci środkowanie felgi.
Felgi faktycznie mogą pasować od M72, ale szprychy to chyba trzeba by zamówić według oryginalnego rozmiaru.
Pytasz o koła do 601 a na zdjęciu jest szpulka od 351/501 do szerokiej ramy. Prawdopodobnie dlatego nie wychodzi Ci środkowanie felgi.
Felgi faktycznie mogą pasować od M72, ale szprychy to chyba trzeba by zamówić według oryginalnego rozmiaru.
Radek04251 (251 OSL '38; 351 OS '34)
Re: Koła NSU 601 OSL
Nie wystarczy wyszukać jakąkolwiek obręcz 19" na 40 szprych! Na przykład wspomniana obręcz Junaka będzie za wąska do 600-tki, no i na wyglądzie będzie odbiegała od oryginału (brak charakterystycznych dla obręczy Kronprinz "wcięć"). Dodatkowo trzeba sprawdzić średnicę otworów na nyple.
Najlepszym odpowiednikiem obręczy do 601 OSL jest wspomniana M-72. Ta sama szerokość, ten sam profil, 40 szprych, "wcięcia" i w zasadzie brak tylko grawerki "Kronprinz-Sicherheitfelge" (co i tak ginie przy malowanej feldze). Wiadomo, skąd te "ruskie obręcze" są tak podobne do przedwojennych niemieckich. Nie daj się tylko nabrać na obręcze od późniejszych "ruskich bokserów", które są nieco inne i kiepską jakość w oryginalnym wykonaniu. Dobra opcją są te kopie: https://allegro.pl/oferta/felga-obrecz- ... 1633548415
Ta chyba chińska: https://gmoto.pl/obrecz-19-x-215-stalow ... gJL4PD_BwE
Ale uwaga, dla tak wartościowego sprzętu jak 601 OSL to zainwestowałbym juz w nowe repliki obręczy "Kronprinz-Sicherheitfelge", które są produkowane nawet w Polsce (takie jak do M-72 z powyższego linka, tylko z dodatkową grawerką.
Najlepszym odpowiednikiem obręczy do 601 OSL jest wspomniana M-72. Ta sama szerokość, ten sam profil, 40 szprych, "wcięcia" i w zasadzie brak tylko grawerki "Kronprinz-Sicherheitfelge" (co i tak ginie przy malowanej feldze). Wiadomo, skąd te "ruskie obręcze" są tak podobne do przedwojennych niemieckich. Nie daj się tylko nabrać na obręcze od późniejszych "ruskich bokserów", które są nieco inne i kiepską jakość w oryginalnym wykonaniu. Dobra opcją są te kopie: https://allegro.pl/oferta/felga-obrecz- ... 1633548415
Ta chyba chińska: https://gmoto.pl/obrecz-19-x-215-stalow ... gJL4PD_BwE
Ale uwaga, dla tak wartościowego sprzętu jak 601 OSL to zainwestowałbym juz w nowe repliki obręczy "Kronprinz-Sicherheitfelge", które są produkowane nawet w Polsce (takie jak do M-72 z powyższego linka, tylko z dodatkową grawerką.
NSU 351 OSL '38, NSU 351 OSL WH '37, ...
Re: Koła NSU 601 OSL
Dzięki bardzo za odpowiedzi, co do ramy to ma płozę a mocowania zbiornika były przerabiane więc nie pasują w otwory w ramie ,wracając jeszcze do felg to szukam zamienników ale nie mogę znaleźć więc kupię od M72 razem z szprychami i powinno być dobrze.Koło przednie też nie wygląda za ciekawie ale coś z tego zrobię
Ostatnio zmieniony śr 26 sty, 2022 9:51 am przez GRIGOR XR, łącznie zmieniany 1 raz.
Re: Koła NSU 601 OSL
Jeszcze parę fotek z mocowaniem zbiornika ,jak widać było coś robione i to nie pasuje
Re: Koła NSU 601 OSL
Przednie mocowanie też nie pasuje ,przerobić to nie problem tylko trzeba znać wymiary od główki tamy bo pewnie będzie kolidować z mocowaniem zawieszenia ![Obrazek]()
Re: Koła NSU 601 OSL
Oczywiście najlepszą opcją jest zdobycie / odnowienie oryginalnych obręczy. Czasami zdarzają się dobre koła. I wcale nie muszą być od NSU, bo obręcze tego typu stosowało wiele niemieckich marek (np. BMW). Te koła i obręcze które masz też nie wyglądają źle, przynajmniej na zdjęciach. Ja bym nawet ratował oryginalne szprychy (chociaż są różne poglądy w tym zakresie). Na pewno nie rób tak jak w amerykańskich programach, gdzie zawsze z lenistwa tną stare szprychy. Wierz mi, że każdy nypel da się odkręcić. Jak jest duży opór to podgrzewając palnikiem. Oryginalne szprychy i nyple są oznaczone charakterystyczną "koniczynką". Co do zakupu obręczy M-72 to jest to najtańsza i najprostsza metoda. Ale co do szprych to uważaj, bo te od M-72 mogą pasować tylko niektóre a nie cały zestaw. W BMW i M-72 piasty są zintegrowane z bębnami hamulcowymi, a więc szprychy są w 4-ch różnych rozmiarach (długość, kąt zagięcia główki). Szprychy potrzebujesz przewężane na środku (jak masz II serię lub WH) z gwintem M5. Podobne są te M-72 rzeczywiście (ale uwaga! tylko koło typu "półbęben" a nie późniejsza "falbana"!). Musisz wiedzieć, że jest wciąż niemiecki producent oferujący szprychy z "koniczynką" ale nie ma pełnego wyboru motocykli NSU, możesz jednak spróbować coś dobrać (https://www.speichen-spokes.de/de/). Musisz tez wiedzieć, że sposób wymiarowania szprych podany w katalogu części NSU OSL odbiega od dzisiejszego sposobu (inaczej mierzy się długość główki od zagięcia. Dlatego jak będziesz kupował lub dorabiał szprychy to upewnij się, że sprzedawca oferuje to co trzeba. Idealnie jest wysłać po jednej sztuce każdego rodzaju szprychy. Nie zrób tego samego błędu co ja kiedyś, gdy zostały wykonane ze złych wymiarów niepotrzebne szprychy. Jeśli masz jednak I serię 600-tki to jak pisał Enesiak musisz szukać cieńszych szprych pogrubionych tylko przy główce z gwintem M 3,5. Moja rada: zaplot szprych rób jak w oryginale, nie słuchaj podszeptów o potrójnym krzyżowaniu, no bo chyba chcesz mieć oryginał a nie tuning. Jak widzisz temat jest zarówno prosty jak i skomplikowanyGRIGOR XR pisze: śr 26 sty, 2022 9:07 am Dzięki bardzo za odpowiedzi, co do ramy to ma płozę a mocowania zbiornika były przerabiane więc nie pasują w otwory w ramie ,wracając jeszcze do felg to szukam zamienników ale nie mogę znaleźć więc kupię od M72 razem z szprychami i powinno być dobrze.Koło przednie też nie wygląda za ciekawie ale coś z tego zrobię

Poza kołami:
- Jak juz piszesz o łączniku dołu ramy (jak piszesz "płoza") to występowały dwa rodzaje różniące się kształtem, co pozwala odróżnić wczesną I serię od II serii i WH. O to właśnie pytał Enesiak.
- Na pewno nie rób nic pochopnie. Rozważ wszystkie opcje, przemyśl, skonsultuj, jeszcze raz przemyśl i dopiero wtedy działaj. Pewne nieprzemyślane działania mogą być już trudne do odwrócenia. Na przykład zweryfikuj jaki masz zbiornik, może jest od 351/501 stąd niepasujące mocowania. pokarz spód zbiornika (ale w juz w innym wątku)
- Załóż watek w dziale "nasze motocykle" do opisywania ogólnych postępów prac przy motocyklu, a o szczegółowe kwestie pytaj w odpowiednich działach tematycznych (zakładając nowy wątek lub kontynuując dotychczasowy).
NSU 351 OSL '38, NSU 351 OSL WH '37, ...
Re: Koła NSU 601 OSL
Czesc, wydawalo mi sie - ze nie 'zalezy Ci na 100/200% oryginale' i dlatego pytales o 'zastepcze obrecze kol' ? Pytanie - co chcesz z niego zrobic, motocykl 'cywilny' czy 'wojskowy / wojenny' ? Jaki masz przedni trapez, bo ten widoczny na ktoryms zdjeciu na polce - to chyba jest 'cywilny 501' lub nawet 351, czy tez inny - slabo widac ?
Dlatego pisalem o 'wzmocnionych' kolach - szprychami od M 72, bo sam jezdzilem z wozkami bocznymi i duzymi ciezarami [ 3 osoby + duzo bagazu lub 4 osoby z bagazami...], jak Ci oczywiscie 'nie zalezy na 100% oryginale'. I wtedy do 'wzmocnionych kol' - pasuja tylko szprychy 'posrednie / od 'falbany', a i tak trzeba je minimalnie skrocic, bo po wycentrowaniu kol - szprychy 'falbaniaste / dlugie', wystaja do wnetrza felgi ok. 2,5-3mm.
Natomiast szprychy od tzw.'plaskich bebnow M 72' - sa za dlugie do obreczy 19", az o ok. 9-10mm - wiec nie da sie ich skrocic / zeszlifowac po nacentrowaniu, a na 'poczworny splot' sa za krotkie [ jedynie do obreczy 18-calowej sie nadaja - na 4 'krzyze' ]...
To troche Spiker sie 'zagalopowal' z tymi 'szprychami od plaskich bebnow M 72' - nie pasuja, nie kupuj, bo sa za dlugie wlasnie do felgi 19, nie da sie na nich zaplesc kol 19' do NSU [ na oryginalnych szpulkach ]...
Po zdjeciach widac - ze rama jest jakby 'srodkowego typu', czyli chyba przelom 1938/39 - ale jednoczesnie, ze otwory do mocowania silnika sa zaspawane w 'plozie', to albo byla wstawiana [ po dawnym wycieciu przez kogos / zniszczeniu ramy, itp. ] albo otwory byly w niej tak wybite [ od 'skaczacego / luznego silnika' ], ze ktos je zaspawal - zeby wywiercic we wlasciwym punkcie, itp. ?
Po siodle na sciskanych sprezynach i zbiorniku z malym wlewem myslalem, ze moze to byc ktoras z bardzo 'starych ram 601', np. 'krotka / prototypowa' nawet z 1936/37r., ale juz widac na tyle [ chociaz zdjecia moglbys robic 'lepciejsze' i poziome ], ze rama jest wlasnie 'przejsciowka 1938/39' - pomiedzy wersja 'cywilna - a wojskowa'. Zbiornik ma tylne uchwyty prawidlowe [ chociaz tez slabe ujecie / zdjecie ], za to przednie uchwyty sa najprawdopodobniej 'przekombinowane / przerabiane' - zdejmij go z ramy i porob dokladne zdjecia przednich uchwytow zbiornika bez lampy blyskowej przy tak mocnym oswietleniu w garazu, ale tez 'bezcieniowo' - jak dasz rade...
Jak chcesz uzywac motocykla jako 'solowki' - to szprychy 'katalogowe' [ na dwa 'krzyze' ] beda wystarczajace, ale trzeba naprawic piasty kol [ te wybite otwory od srub stozkowych / zaspawac i nawiercic na nowo ], bo ktos jezdzil z luznymi srubami i zniszczyl piaste przednia, jak widac...
Wszystko zalezy od podejcia i 'ortodoksyjnosci' - czy to ma byc motocykl 'uzytkowy / praktyczny' czy 'pokazowy / prezentacyjny'.
Ja mam troche 'skrzywione' podejcie do sprawy, bo trakowalem swoja '600-tke' calkowicie uzytkowo / zamiast 'samochodu' / do codziennej jazdy i w dodatku 'ciezarowej ' [ ale tez byla zlozona z kilkunastu / kilkudziesieciu roznych typow NSU i innych marek ] - po miescie, na 'motobazary' i inne 'wyprawy w gory', itp. - to musialem miec bardzo mocne kola, zeby daly rade przez prawie 10 lat - ale Ty nie musisz mnie sluchac i zrobisz, jak zechcesz...
Co zas sie tyczy 'pasowania' tylnej piasty, to widze - ze masz stol do 'prostowania ram', ale nie popelnij bledu i nie 'prostuj tylu ramy na sile' - bo 99% ram od 601 jest fabrycznie 'krzywych z tylu', a poza tym - byly katowane na zuzlu, na crossie / trialu, itp. w latach 40-50tych i z roznymi tylnymi kolami, to byly takze 'sciskane maksymalnie' czasem przez wlascicieli / mechnikow, itp. Przewaznie 'sciskali' tyl ramy 601 - do szerokosci tylnych kol 351/501 S-OS i starych silnikow 'agrafkowych 351/501' - to ramy robily sie 'wezsze o 4 - 5cm' nawet, to teraz ta szersza szpulka tylna od OSL moze 'nie pasowac na srodek ramy', ale trzeba dokladnie zmierzyc rame od wewnatrz - czy nie jest 'zmodernizowana' w latach 40-stych do starych / waskich kol..?
Ponizej - masz zdjecie przednich uchwytow zrbiornika do ramy 601 [ pasuje do kazdej 601 od 1938r. ], natomiast na Twoich zdjeciach nie widac w ogole przednich uchwytow zbiornika.
'Oki', juz widze przednie uchwyty - to masz 'cywilny' zbiornik 351/501, do ramy dzielonej / skrecanej z dwoch czesci i bez 'plozy' pod silnikiem, ale tez mozna go zastosowac - np. na 'wysiegnikach' posrednich i gumowych pierscieniach / podkladkach - to bedzie bardziej odporny na drgania ramy, niz fabryczne - mocowane 'na sztywno' zbiorniki, ktore niestety - ale pekaly w najslabszym miejscu notorycznie [ jak ktos duzo jezdzil - pekaly od spodu, przy 'prawym' kraniku', na luku wewnetrznym wytloczki ].
Oryginalnie przednie uchwyty zbiornika byly lutowane mosiadzem na samym 'luku' komor paliwowych, widac to dokladnie na 'lewym' uchwycie :
Jak znajde rame 'cywilna 601' - to podam Ci dokladne wymiary [ szerokosc wewnetrzna ].
Szerokosc rozstawu tylnych odkuwek / koncowek ramy cywilnej 601 - to 215mm, w miejscu - gdzie wypuklosci 'U' tworza jakby 'dystanse' na oske i lozyska / tulejki tylnego kola. Czyli te 'wypuklosci U' - pomiedzy nimi ma byc 215mm, z dokladnoscia '+ / - 1mm'.
Jak masz duzo mniej - to rama dawno temu mogla byc mocno 'scisnieta' do starego typu kola modeli 'S - OS'...
Pozdrawiam.
Dlatego pisalem o 'wzmocnionych' kolach - szprychami od M 72, bo sam jezdzilem z wozkami bocznymi i duzymi ciezarami [ 3 osoby + duzo bagazu lub 4 osoby z bagazami...], jak Ci oczywiscie 'nie zalezy na 100% oryginale'. I wtedy do 'wzmocnionych kol' - pasuja tylko szprychy 'posrednie / od 'falbany', a i tak trzeba je minimalnie skrocic, bo po wycentrowaniu kol - szprychy 'falbaniaste / dlugie', wystaja do wnetrza felgi ok. 2,5-3mm.
Natomiast szprychy od tzw.'plaskich bebnow M 72' - sa za dlugie do obreczy 19", az o ok. 9-10mm - wiec nie da sie ich skrocic / zeszlifowac po nacentrowaniu, a na 'poczworny splot' sa za krotkie [ jedynie do obreczy 18-calowej sie nadaja - na 4 'krzyze' ]...
To troche Spiker sie 'zagalopowal' z tymi 'szprychami od plaskich bebnow M 72' - nie pasuja, nie kupuj, bo sa za dlugie wlasnie do felgi 19, nie da sie na nich zaplesc kol 19' do NSU [ na oryginalnych szpulkach ]...
Po zdjeciach widac - ze rama jest jakby 'srodkowego typu', czyli chyba przelom 1938/39 - ale jednoczesnie, ze otwory do mocowania silnika sa zaspawane w 'plozie', to albo byla wstawiana [ po dawnym wycieciu przez kogos / zniszczeniu ramy, itp. ] albo otwory byly w niej tak wybite [ od 'skaczacego / luznego silnika' ], ze ktos je zaspawal - zeby wywiercic we wlasciwym punkcie, itp. ?
Po siodle na sciskanych sprezynach i zbiorniku z malym wlewem myslalem, ze moze to byc ktoras z bardzo 'starych ram 601', np. 'krotka / prototypowa' nawet z 1936/37r., ale juz widac na tyle [ chociaz zdjecia moglbys robic 'lepciejsze' i poziome ], ze rama jest wlasnie 'przejsciowka 1938/39' - pomiedzy wersja 'cywilna - a wojskowa'. Zbiornik ma tylne uchwyty prawidlowe [ chociaz tez slabe ujecie / zdjecie ], za to przednie uchwyty sa najprawdopodobniej 'przekombinowane / przerabiane' - zdejmij go z ramy i porob dokladne zdjecia przednich uchwytow zbiornika bez lampy blyskowej przy tak mocnym oswietleniu w garazu, ale tez 'bezcieniowo' - jak dasz rade...
Jak chcesz uzywac motocykla jako 'solowki' - to szprychy 'katalogowe' [ na dwa 'krzyze' ] beda wystarczajace, ale trzeba naprawic piasty kol [ te wybite otwory od srub stozkowych / zaspawac i nawiercic na nowo ], bo ktos jezdzil z luznymi srubami i zniszczyl piaste przednia, jak widac...
Wszystko zalezy od podejcia i 'ortodoksyjnosci' - czy to ma byc motocykl 'uzytkowy / praktyczny' czy 'pokazowy / prezentacyjny'.
Ja mam troche 'skrzywione' podejcie do sprawy, bo trakowalem swoja '600-tke' calkowicie uzytkowo / zamiast 'samochodu' / do codziennej jazdy i w dodatku 'ciezarowej ' [ ale tez byla zlozona z kilkunastu / kilkudziesieciu roznych typow NSU i innych marek ] - po miescie, na 'motobazary' i inne 'wyprawy w gory', itp. - to musialem miec bardzo mocne kola, zeby daly rade przez prawie 10 lat - ale Ty nie musisz mnie sluchac i zrobisz, jak zechcesz...
Co zas sie tyczy 'pasowania' tylnej piasty, to widze - ze masz stol do 'prostowania ram', ale nie popelnij bledu i nie 'prostuj tylu ramy na sile' - bo 99% ram od 601 jest fabrycznie 'krzywych z tylu', a poza tym - byly katowane na zuzlu, na crossie / trialu, itp. w latach 40-50tych i z roznymi tylnymi kolami, to byly takze 'sciskane maksymalnie' czasem przez wlascicieli / mechnikow, itp. Przewaznie 'sciskali' tyl ramy 601 - do szerokosci tylnych kol 351/501 S-OS i starych silnikow 'agrafkowych 351/501' - to ramy robily sie 'wezsze o 4 - 5cm' nawet, to teraz ta szersza szpulka tylna od OSL moze 'nie pasowac na srodek ramy', ale trzeba dokladnie zmierzyc rame od wewnatrz - czy nie jest 'zmodernizowana' w latach 40-stych do starych / waskich kol..?
Ponizej - masz zdjecie przednich uchwytow zrbiornika do ramy 601 [ pasuje do kazdej 601 od 1938r. ], natomiast na Twoich zdjeciach nie widac w ogole przednich uchwytow zbiornika.
'Oki', juz widze przednie uchwyty - to masz 'cywilny' zbiornik 351/501, do ramy dzielonej / skrecanej z dwoch czesci i bez 'plozy' pod silnikiem, ale tez mozna go zastosowac - np. na 'wysiegnikach' posrednich i gumowych pierscieniach / podkladkach - to bedzie bardziej odporny na drgania ramy, niz fabryczne - mocowane 'na sztywno' zbiorniki, ktore niestety - ale pekaly w najslabszym miejscu notorycznie [ jak ktos duzo jezdzil - pekaly od spodu, przy 'prawym' kraniku', na luku wewnetrznym wytloczki ].
Oryginalnie przednie uchwyty zbiornika byly lutowane mosiadzem na samym 'luku' komor paliwowych, widac to dokladnie na 'lewym' uchwycie :
Jak znajde rame 'cywilna 601' - to podam Ci dokladne wymiary [ szerokosc wewnetrzna ].
Szerokosc rozstawu tylnych odkuwek / koncowek ramy cywilnej 601 - to 215mm, w miejscu - gdzie wypuklosci 'U' tworza jakby 'dystanse' na oske i lozyska / tulejki tylnego kola. Czyli te 'wypuklosci U' - pomiedzy nimi ma byc 215mm, z dokladnoscia '+ / - 1mm'.
Jak masz duzo mniej - to rama dawno temu mogla byc mocno 'scisnieta' do starego typu kola modeli 'S - OS'...
Pozdrawiam.
- Załączniki
201, 251, 601 S, OS, OSL i inne...
Re: Koła NSU 601 OSL
Dziękuję za odpowiedzi ,w sobotę zrobię fotki i zobaczymy ,wracają jeszcze do szprych zmierzyłem piasty przód i tył i rozstaw pomiędzy tarczami jest 83mm to jest przód i tył, i tak samo otwory szprych po przekątnej mają 132mm wiec szprych powinne być takie same o ile mamy oryginalne obręcze ???.
Re: Koła NSU 601 OSL
W 601 koła były wzajemnie wymienne, ale dopiero w modelach od 1938r.,to jest opisane w katalogu części i w instrukcji obsługi. Koła były jednakowe, ale tylko przy przednim widelcu tak szerokim, jak rama z tyłu. Stad w przednim kole był także przykręcany na 3 śruby bęben hamulcowy, a do wózków bocznych - było takie samo koło i miało też przykręcana 3 śrubami szczątkowa piastę staliwna z łożyskiem.
Dlatego pytałem - czy masz oryginalny przedni widelec i bęben hamulcowy z napędem prędkościomierza wewnątrz, bo to są całkiem inne części, niż w modelach 351/501 - ale właśnie od 1938r.dopiero...
Wcześniejsze 601, czyli sprzed 1938r.byly inne - miały przedni trapez i koło takie, jak w 501, a jeszcze starsze miały inna/krótsza ramę. Twoja wygląda jednak na rok 1938/39, po tej podgietej do góry płozie pod silnikiem, ale ta płoza nie ma otworów na śrubę poprzeczna - to może jest naprawiana albo dorabiana, np.do uszkodzonej/pociętej ramy ? Trzeba to zidentyfikować raczej...
Dlatego pytałem - czy masz oryginalny przedni widelec i bęben hamulcowy z napędem prędkościomierza wewnątrz, bo to są całkiem inne części, niż w modelach 351/501 - ale właśnie od 1938r.dopiero...
Wcześniejsze 601, czyli sprzed 1938r.byly inne - miały przedni trapez i koło takie, jak w 501, a jeszcze starsze miały inna/krótsza ramę. Twoja wygląda jednak na rok 1938/39, po tej podgietej do góry płozie pod silnikiem, ale ta płoza nie ma otworów na śrubę poprzeczna - to może jest naprawiana albo dorabiana, np.do uszkodzonej/pociętej ramy ? Trzeba to zidentyfikować raczej...
201, 251, 601 S, OS, OSL i inne...
Re: Koła NSU 601 OSL
Nie miałem jak sprawdzić pisząc posta, ale wątpiąc czy będzie pasować ("uważaj, bo te od M-72 mogą pasować tylko niektóre a nie cały zestaw") napisałem koledze kilka zdań w intencji aby sprawdził przed jakimkolwiek zakupem długości szprych w M-72 i w 601 OSL (np. w katalogach części), bo rwał się do zakupienia całego kompletu od "emki" i trzeba było szybko zareagowaćenesiak pisze: śr 26 sty, 2022 11:54 am To troche Spiker sie 'zagalopowal' z tymi 'szprychami od plaskich bebnow M 72' - nie pasuja, nie kupuj, bo sa za dlugie wlasnie do felgi 19, nie da sie

NSU 351 OSL '38, NSU 351 OSL WH '37, ...
Re: Koła NSU 601 OSL
Czesc, szprychy 'dlugie' od polbebnow M 72 - nie pasuja do piast NSU, bo w NSU jest duzo wieksza srednica 'tarcz' piasty .
Probowalem juz w polowie lat 90-tych, jak zaczeli wozic na 'motobazary' nowe szprychy 'ruskie od M-ki'. Ale i tak przywozili tylko 'aktualne szprychy', czyli wlasnie od kol 'falbaniastych M 72' - te dawaly sie zaplesc na piastach NSU i felgach 19' na '3 krzyze', ale trzeba bylo pozniej zeszlifowac wystajace od wewnatrz felgi na 2,5-3mm z nypli - koncowki gwintu.
No ale to jest jeszcze 'pikus' - w przypadku tego motocykla powyzej, bo caly 'widz / problem' polega tutaj chyba na mocnym 'pomieszaniu czesci' cywilnych modeli 351/501, z czesciami [ glownie rama ] od 601...
Cos mi sie wydaje, ze nowy Kolega ma taka 'krzyzowke modeli', jakie zdarzaly sie juz wczesniej i sa np. w 'Galerii' [ moze to jest zreszta ktorys z tych motocykli - tak mi cos 'podpada' ]..?
Probowalem juz w polowie lat 90-tych, jak zaczeli wozic na 'motobazary' nowe szprychy 'ruskie od M-ki'. Ale i tak przywozili tylko 'aktualne szprychy', czyli wlasnie od kol 'falbaniastych M 72' - te dawaly sie zaplesc na piastach NSU i felgach 19' na '3 krzyze', ale trzeba bylo pozniej zeszlifowac wystajace od wewnatrz felgi na 2,5-3mm z nypli - koncowki gwintu.
No ale to jest jeszcze 'pikus' - w przypadku tego motocykla powyzej, bo caly 'widz / problem' polega tutaj chyba na mocnym 'pomieszaniu czesci' cywilnych modeli 351/501, z czesciami [ glownie rama ] od 601...
Cos mi sie wydaje, ze nowy Kolega ma taka 'krzyzowke modeli', jakie zdarzaly sie juz wczesniej i sa np. w 'Galerii' [ moze to jest zreszta ktorys z tych motocykli - tak mi cos 'podpada' ]..?
201, 251, 601 S, OS, OSL i inne...
Re: Koła NSU 601 OSL
Ja mam szprychy w przednim kole więc jeżeli to są takie same to dam dorobić komplet ,obręcze z M 72 ,co do bębna to mam z napędem licznika
Re: Koła NSU 601 OSL
A wiadomo czy sa oryginalne ? Przeciez jak ktos jezdzil tym motocyklem przed wojna, w czasie wojny i po wojnie - to mogly byc z '10 razy' wymieniane wszystkie szprychy ? A jak sa uchwyty do wozka przy ramie motocykla - to juz pisalem, ze po paru [ ze 2-3 lata ] latach jazdy z wozkiem - mialem szprychy juz do konca dokrecone i ciagle sie 'luzowaly'...
Mialem w przednim kole takie zwykle 3,5mm od lekkiej/starszej 'solowki', to z wozkami bardzo szybko sie naciagnely do konca, najwyzej ze 45 - 50, no moze z 60 tys.km przejezdzilem na tym kole i bylo 'po oryginalnych szprychach' - musialem wszystkie wymienic na 'dlugie od falbany M 72'...
I pozniej zmienilem w tylnym kole takze, to przez 7-8 lat codziennej jazdy z wozkami i przebiegu kolo '90-100 tysiakow km z okladem' - urwala sie tylko 1 szprycha od M 72 w tylnym kole...Okazaly sie 'niezniszczalne' praktycznie, no tylko 'slabo wygladaja' wg niektorych...
Tylko ja jezdzilem z wozkami 'uzytkowo' przez cale lata 90-te, codziennie - a teraz, jak ludzie maja po '2-3 samochody' do uzytku codziennego, to nie musisz robic takich 'mocnych / wytrzymalych kol do NSU'...
Mialem w przednim kole takie zwykle 3,5mm od lekkiej/starszej 'solowki', to z wozkami bardzo szybko sie naciagnely do konca, najwyzej ze 45 - 50, no moze z 60 tys.km przejezdzilem na tym kole i bylo 'po oryginalnych szprychach' - musialem wszystkie wymienic na 'dlugie od falbany M 72'...
I pozniej zmienilem w tylnym kole takze, to przez 7-8 lat codziennej jazdy z wozkami i przebiegu kolo '90-100 tysiakow km z okladem' - urwala sie tylko 1 szprycha od M 72 w tylnym kole...Okazaly sie 'niezniszczalne' praktycznie, no tylko 'slabo wygladaja' wg niektorych...
Tylko ja jezdzilem z wozkami 'uzytkowo' przez cale lata 90-te, codziennie - a teraz, jak ludzie maja po '2-3 samochody' do uzytku codziennego, to nie musisz robic takich 'mocnych / wytrzymalych kol do NSU'...
201, 251, 601 S, OS, OSL i inne...
Re: Koła NSU 601 OSL
Wymiary szprych są podane w katalogu części (podany jest gwint, długość, długość zagięcia, kąt zagięcia). Trzeba tylko poprawnie zinterpretować te dane. Dodatkowo są na szprychach i nyplach sygnowania pozwalające zweryfikować oryginalność. Po zdemontowaniu koła zrób zdjęcie wzorcowych szprych (2 rodzaje). Podaj wymiary i koledzy z forum potwierdzą czy to na pewno oryginały i czy są właściwe do tych kół. Prosta sprawa.
NSU 351 OSL '38, NSU 351 OSL WH '37, ...
Re: Koła NSU 601 OSL
Dobra opcją są te kopie: https://allegro.pl/oferta/felga-obrecz- ... 1633548415 Witam oglądałem obręcze moim znaniem nie są złe tylko jest parę typów bo do piast aluminiowych ,falban i do pół bębnów ,co na to powiecie ?. Wracając jeszcze do przedniego koła i zawieszenia to ma szerokie czyli bęben przykręcane do piasty tylko zastanawiam się czy nie brakuje mi części łączącej bęben z piastą
- Załączniki
-
- 271910724_456773925956669_6795087690208657818_n.jpg (16.03 KiB) Przejrzano 1078 razy
Re: Koła NSU 601 OSL
Czesc, powinienes robic 'wieksze' zdjecia, zeby mozna je bylo 'powiekszac' - to bedzie cos na nich widac, ale ja i tak widze, ze masz zuzyta / starta / spilowana piaste kola - te 'stozkowe dystanse', w ktore wchodza stozkowe lby srub mocujacych beben do piasty...
Tu masz przyklad piasty, ktora nie jest zniszczona / starta / spilowana i te 'dystanse stozkowe' maja wysokosc ok. 4,5mm, jak widac na zdjeciu.
Dodatkowo, na drugim zdjeciu - masz pokazana 'tuleje' piasty, ktora wystaje z niej na 9,5 - 9,7 mm i 'centruje' dodatkowo [ oprocz stozkowych srub ] piaste - w bebnie hamulcowym.
U Ciebie ta 'tuleja' - jest rowniez spilowana / stoczona / obcieta, bo ktos uzywal tego kola / piasty przy innym bebnie najprawdopodobniej, niestety..:
Tu masz przyklad piasty, ktora nie jest zniszczona / starta / spilowana i te 'dystanse stozkowe' maja wysokosc ok. 4,5mm, jak widac na zdjeciu.
Dodatkowo, na drugim zdjeciu - masz pokazana 'tuleje' piasty, ktora wystaje z niej na 9,5 - 9,7 mm i 'centruje' dodatkowo [ oprocz stozkowych srub ] piaste - w bebnie hamulcowym.
U Ciebie ta 'tuleja' - jest rowniez spilowana / stoczona / obcieta, bo ktos uzywal tego kola / piasty przy innym bebnie najprawdopodobniej, niestety..:
- Załączniki
201, 251, 601 S, OS, OSL i inne...
Re: Koła NSU 601 OSL
Patrz na opis aukcji: "do półbębnów jak w starych emkach. Są też felgi z tzw. przetłoczeniami." - takie właśnie potrzebujesz (czyli do emki, z przetłoczeniami, ewentualnie upewnij się jeszcze jakiej średnicy masz nyple - np. w tych oryginalnych szprychach i ten parametr tez podaj sprzedawcy). Zapytaj się jeszcze sprzedawcy, czy aby ten polski producent nie oferuje też obręczy z niemiecka grawerką "Kronprinz-Sicherheitfelge".GRIGOR XR pisze: ndz 30 sty, 2022 4:14 pm oglądałem obręcze moim znaniem nie są złe tylko jest parę typów bo do piast aluminiowych, falban i do pół bębnów, co na to powiecie ?
NSU 351 OSL '38, NSU 351 OSL WH '37, ...
Re: Koła NSU 601 OSL
Rozmawiałem z sprzedawcą i ma tylko felgi do piast aluminiowych ,dalej pod górkę