Zagadka - SS z silnikiem OSL?
Re: Zagadka - SS z silnikiem OSL?
Czesc, po obejrzeniu 'filmu / Projekt NSU 350 SS', widze i 'wnioskuje' : rama tego motocykla wyglada jeszcze inaczej, bardziej jak 'krzyzowka ram 601 OS/OSL', czyli 'cos posredniego / pomiedzy OS a OSL', bo ma : uchwyt skrzyni pod zbiornikiem oleju 'asymetryczny' - przesuniety w 'lewo', jak typowe ramy 'OSL' [ do szerokiego tylnego kola ], ale - dolna 'poprzeczke' [ sporna ] podwieszana na 'odkuwanych pierscieniach pod dolnymi odciagami ramy, czyli jak typowo / fabrycznie - dla wszystkich 'duzych' modeli, no i tylne kolo w tym motocyklu - to typowe kolo 'OS - OSL'.
Widac te szczegoly konstrukcyjne bardzo dokladnie od '6.45' minuty filmu - czyli dzwignia hamulca w tym motocyklu 'filmowym' - byla mocowana 'normalnie / fabrycznie' na trzpieniu - osce /w 'poprzeczce' pod rama...
Natomiast 'osadzenie' dzwigni hamulca noznego w '601 OS / tytulowym' [ przy 'oszczednej poprzeczce dolnej' ] - wykorzystuje 'oczko' mocowania podnozkow kierowcy z wersji sportowych 'SS' [ czyli od takich wersji - ktore nie mialy otworu w kapie sprzeglowej / do sruby podnozkow kierowcy akurat ], ewentualnie - to jest takie samo 'oczko', jak w wersjach 351 'OS - Reichswehr / WH' - od hamulca noznego / 'pietowego', przy tzw. 'podnozkach podlogowych'...
W 6.44 - 6.48 minucie / na 'stop-klatkach' - widac idealnie : dolna 'poprzeczke' podwieszona na 'pierscieniowych odkuwkach' - czyli fabryczne miejsce do
zamontowania osi dzwigni hamulca, jak tez widac przesuniety w 'lewo' uchwyt skrzyni biegow / odkuwke pod zbiornikiem oleju oraz piaste tylnego kola - fabryczne kolo od OS / OSL 351-501, widac tez odkuwke od dzwigni 'pietowej WH', w ktorej zamontowany jest podnozek kierowcy...
Jak z tego widac - nie ma co sie kierowac 'barwnymi opisami tworcow motocykli - jak i takich filmow pogladowych i ich tytulow', bo po prostu - w Niemczech zachowalo sie wiecej silnikow NSU SS i stad sie biora pozniej takie 'projekty' wlasnie...
Widac te szczegoly konstrukcyjne bardzo dokladnie od '6.45' minuty filmu - czyli dzwignia hamulca w tym motocyklu 'filmowym' - byla mocowana 'normalnie / fabrycznie' na trzpieniu - osce /w 'poprzeczce' pod rama...
Natomiast 'osadzenie' dzwigni hamulca noznego w '601 OS / tytulowym' [ przy 'oszczednej poprzeczce dolnej' ] - wykorzystuje 'oczko' mocowania podnozkow kierowcy z wersji sportowych 'SS' [ czyli od takich wersji - ktore nie mialy otworu w kapie sprzeglowej / do sruby podnozkow kierowcy akurat ], ewentualnie - to jest takie samo 'oczko', jak w wersjach 351 'OS - Reichswehr / WH' - od hamulca noznego / 'pietowego', przy tzw. 'podnozkach podlogowych'...
W 6.44 - 6.48 minucie / na 'stop-klatkach' - widac idealnie : dolna 'poprzeczke' podwieszona na 'pierscieniowych odkuwkach' - czyli fabryczne miejsce do
zamontowania osi dzwigni hamulca, jak tez widac przesuniety w 'lewo' uchwyt skrzyni biegow / odkuwke pod zbiornikiem oleju oraz piaste tylnego kola - fabryczne kolo od OS / OSL 351-501, widac tez odkuwke od dzwigni 'pietowej WH', w ktorej zamontowany jest podnozek kierowcy...
Jak z tego widac - nie ma co sie kierowac 'barwnymi opisami tworcow motocykli - jak i takich filmow pogladowych i ich tytulow', bo po prostu - w Niemczech zachowalo sie wiecej silnikow NSU SS i stad sie biora pozniej takie 'projekty' wlasnie...
Ostatnio zmieniony śr 03 sie, 2022 1:51 pm przez enesiak, łącznie zmieniany 1 raz.
201, 251, 601 S, OS, OSL i inne...
Re: Zagadka - SS z silnikiem OSL?
Fajny film Radek. Sportowa sztuka - odchudzane nawet łby śrub i guma siodła! Nie znam niemieckiego, ale z wyłapanych urywków czuję, że sporo ciekawych informacji dodaje też opowieść właściciela. Gość na przykład pokazuje to dodatkowe oczko ramy skręcone śruba i nie zrozumiałem jak to komentuje w kwestii funkcji, oprócz tego, że potwierdza iż jest to ewidentny wyróżnik ramy SS ... Może ktoś z was wychwycił więcej. Ciekawa informacja jest taka, że według opowiadającego górna belka ramy do silnika 350 i silnika 500 jest inaczej ukształtowana (gdy w OSL-kach nie było różnicy). Jeszcze podano informację, że wersji z silnikiem 350 nie sprzedawano w wersji użytkowej - szosowej (w odróżnieniu od 500-tki) a silnik jest przystosowany do pracy (tylko?) na paliwie alkoholowym. Blachy mocowania silnika zarówno przednie jak i tylne (z podstawą iskrownika) są inne niż w OSL.
Tak na marginesie - jest logo na błotniku tylnym (inna sprawa czy powinno być).
Tak na marginesie - jest logo na błotniku tylnym (inna sprawa czy powinno być).
NSU 351 OSL '38, ...
Re: Zagadka - SS z silnikiem OSL?
No tak, to chyba jednak przez tegoroczne 'ekstremalne upaly' - te 'gorace glowy / brak spostrzegawczosci'..?
Tylko tym upalem - mozna to jakos tlumaczyc, 'nie przymierzajac - jak zbiorowa amnezja' nieomalze...
'Prosto - szok'..
Ponizej - zdjecia 'stop - klatek' z filmu 'Projekt NSU 350 SS' , słaba jakość/ostrość - bo zdjęcia z 'telflonu [ super - neologizm ]', jak odnajdę aparat - to zrobię 'lepciejsze'..:
Tylko tym upalem - mozna to jakos tlumaczyc, 'nie przymierzajac - jak zbiorowa amnezja' nieomalze...

'Prosto - szok'..

Ponizej - zdjecia 'stop - klatek' z filmu 'Projekt NSU 350 SS' , słaba jakość/ostrość - bo zdjęcia z 'telflonu [ super - neologizm ]', jak odnajdę aparat - to zrobię 'lepciejsze'..:
- Załączniki
-
- Uchwyt skrzyni z filmu 'NSU 350 SS' - przesuniety w lewo od rury podsiodlowej - z modelu 601 OSL 1937/38.
Dodatkowo - pociety / pospawany - 'poglucony' / nieoszlifowany uchwyt dolny zbiornika oleju [ adaptacja od 601 OSL / 1937-38 ], poniewaz 'nie pasowal do zbiornika' z otworami mocujacymi 'w osi rury podsiodlowej' - zostal pociety, przesuniety i pospawany niedbale'..:
201, 251, 601 S, OS, OSL i inne...
Re: Zagadka - SS z silnikiem OSL?
Czesc, tutaj tez - 'pikna / sportowa sztuka SS 500' wydawaloby sie, no nie..? I to bioraca udzial w zawodach / wyscigach, rajdach, itp. - dlatego usunalem numery identyfikacyjne, zeby wlasciciel nie mial 'pretensji' - no ale chyba 'wszyscy widza', z czego ten 'projekt NSU SS 500' jest wykonany, czy dalej 'nie widza'..? Zaznaczylem strzalkami, zeby 'rzucalo sie w oczy'..:
- Załączniki
201, 251, 601 S, OS, OSL i inne...
Re: Zagadka - SS z silnikiem OSL?
Czesc, jedyna 'ewolucja koncowek ram SS-ow' - byl brak 'oczek' do mocowania wozkow bocznych przy ramach 'SSR 350' przez caly okres ich produkcji, 1934 - 36/37, bo byly to motocykle sportowe - wyscigowe, produkowane wylacznie jako 'solowki', bez mozliwosci podczepiania wozkow bocznych :
- Załączniki
-
- Oryginalne koncowki ramy 'SSR 350' - byly od poczatku produkcji 1934 - do 36/37 takie same, takze do bebna hamulcowego / lewostronnego, bo musialy byc jak najlzejsze - nie mialy fabrycznie 'oczek' mocowania wozkow bocznych nawet, zeby nie zwiekszac ciezaru ramy niepotrzebnie...
Piasta kola 350 SSR byla bardzo delikatna / 'letka', dekiel hamulcowy byl 'ameliniowy' i cala jej konstrukcja - nie miala nic wspolnego z modelami 'cywilnymi 351 S/OS/OSL' wowczas produkowanymi na rynek..:
201, 251, 601 S, OS, OSL i inne...
Re: Zagadka - SS z silnikiem OSL?
I troche 'ostrzejsze' zdjecie ramy 350 SSR z 1937r. - jak widac, koncowki ramy takie same, jak w roku 1930/31 [ poczatkowo tylko w SS 500 / 600 ], a od konca 1933 / poczatku 1934 - w SSR 350...
Koncowki - odkuwki / 'wezly' wyczynowych ram byly takie same od poczatku - do konca produkcji 1-cylindrowek NSU SS i to, co ciekawe - w pierwszych egzemplarzach SS 500 tez nie mialy uchwytow / 'oczek' mocowania wozka bocznego - w 'solowkach', wlasnie w celu zmniejszenia do minimum ciezaru ram wyczynowych.
A ze takimi sportowymi / wyczynowymi NSU, zaczalem sie 'fascynowac' ok. 1980r, kiedy pierwszy raz zobaczylem w zachodnich czasopismach silniki 1-cyl. OHC w sztywnych ramach z trapezami, [ pomimo zauwazenia na ulicy 'krzyzowki' takiego motocykla rok wczesniej, w 1979 /NSU OHC 500 polaczony z rama Junaka w latach 50 /60-tych chyba ? ], to troche tych zdjec i czesci motocykli widzialem przez te 40 lat - dlatego mam 'oko' w rozpoznawaniu oryginalnych motocykli, jak tez tzw.: 'projektow - skladakow z najrozniejszych czesci / z calego okresu produkcji 1930 - 39', modeli SS/ S / OS / OSL..:
Koncowki - odkuwki / 'wezly' wyczynowych ram byly takie same od poczatku - do konca produkcji 1-cylindrowek NSU SS i to, co ciekawe - w pierwszych egzemplarzach SS 500 tez nie mialy uchwytow / 'oczek' mocowania wozka bocznego - w 'solowkach', wlasnie w celu zmniejszenia do minimum ciezaru ram wyczynowych.
A ze takimi sportowymi / wyczynowymi NSU, zaczalem sie 'fascynowac' ok. 1980r, kiedy pierwszy raz zobaczylem w zachodnich czasopismach silniki 1-cyl. OHC w sztywnych ramach z trapezami, [ pomimo zauwazenia na ulicy 'krzyzowki' takiego motocykla rok wczesniej, w 1979 /NSU OHC 500 polaczony z rama Junaka w latach 50 /60-tych chyba ? ], to troche tych zdjec i czesci motocykli widzialem przez te 40 lat - dlatego mam 'oko' w rozpoznawaniu oryginalnych motocykli, jak tez tzw.: 'projektow - skladakow z najrozniejszych czesci / z calego okresu produkcji 1930 - 39', modeli SS/ S / OS / OSL..:
- Załączniki
-
- Troche lepsze zdjecie z prawej strony - ramy wyczynowej SSR 350 z 1937r., ostatniego roku produkcji - jak widac, odkuwki / wezly ramy sa takie same, jak w pierwszych egzemplarzach ram SS 500/600 - 1930/31, nie ulegaly niestety zadnej 'ewolucji' w trakcie produkcji motocykli sportowych NSU 1930 - 37/38, glownie ze wzgledu na ciezar ram motocykli wyczynowych..:
201, 251, 601 S, OS, OSL i inne...
Re: Zagadka - SS z silnikiem OSL?
Cześć, ten gość od 'SS-a 350', to już na początku tego 'filmu/projektu 350 SS' - na przykładzie ramy 601 OSL 'cywilnej'/1937-38, z zamontowanym silnikiem SS 500 - pokazuje, jak ta rama 'szescsetkowa' jest 'wygarbiona inaczej' - bo przecież do zupełnie innego, najnowszego silnika 601 OSL, z pełną / kryta głowica 'ameliniowa' - czas : 2.22 do 2.26 i 5.29 - do 5.41, wrecz idealnie widac wtedy rame 601 OSL i uchwyt skrzyni / przesuniety w 'lewo' na rurze podsiodlowej [ widok z boku - z prawej / od gory - brak 'oczka SS-owego' przy uchwycie skrzyni ]...
Tak w ogóle, to wydaje mi się wlasnie, że on się głównie zajmuje 'obnizaniem /cieciem - przerabianiem ram 601 i przystosowywaniem ich - do silników SS', bo wszędzie wokół motocykla - 'walaja sie' oryginalne blachy łączące silnik 601 OSL z ramą 601 - czas : 1.41 - 1.48 i w innych momentach też je widać...
Tylko ciekawe - ile waży taki 'SS 350' po 'adaptacji ramy 601', bo oryginalny SS 350 - miał w 1937r. ciężar zaledwie 130 kg, a 601 OSL - był w tym samym czasie cięższy od niego - aż o 50kg, bo 180kg 'na pusto/ bez płynów'...
Tak w ogóle, to wydaje mi się wlasnie, że on się głównie zajmuje 'obnizaniem /cieciem - przerabianiem ram 601 i przystosowywaniem ich - do silników SS', bo wszędzie wokół motocykla - 'walaja sie' oryginalne blachy łączące silnik 601 OSL z ramą 601 - czas : 1.41 - 1.48 i w innych momentach też je widać...
Tylko ciekawe - ile waży taki 'SS 350' po 'adaptacji ramy 601', bo oryginalny SS 350 - miał w 1937r. ciężar zaledwie 130 kg, a 601 OSL - był w tym samym czasie cięższy od niego - aż o 50kg, bo 180kg 'na pusto/ bez płynów'...
201, 251, 601 S, OS, OSL i inne...
Re: Zagadka - SS z silnikiem OSL?
Wiesz Enesiak. Co do sugerowanych zgubnych skutków upałów na forumowiczów
- sprawa ma się tak, że Radek podlinkował film, z którego ja "na gorąco" próbowałem wyłapać esencję wypowiedzi po czym stwierdziłem, że to ciekawy i nieznany nam maluczkim temat. Ty jak zwykle wyłuskałeś swoim selektywnym okiem więcej. Temat SS-ów jest oczywiście niezmiernie ciekawy, do kontynuowania w odpowiednich wątkach.
Ale najbardziej w tym wątku interesuje mnie omawiany tytułowy motocykl "zagadka". Ciekawi mnie dalsza historia, czyli przekazanie właścicielowi, jego pierwsze jazdy i wrażenia. Super było by zobaczyć ten egzemplarz na własne oczy. Może na kolejnym zlocie markowym?

Ale najbardziej w tym wątku interesuje mnie omawiany tytułowy motocykl "zagadka". Ciekawi mnie dalsza historia, czyli przekazanie właścicielowi, jego pierwsze jazdy i wrażenia. Super było by zobaczyć ten egzemplarz na własne oczy. Może na kolejnym zlocie markowym?
NSU 351 OSL '38, ...
Re: Zagadka - SS z silnikiem OSL?
Slabo sie dogadujemy, bo ja widzialem przez ponad 40 lat bardzo duzo wersji NSU [ w tym 4 - 5 SS-ow ], w calosci / w czesciach, itp. Po drugie - malo zwracam uwage na 'szczegoly malowania / kalkomanie', a bardziej na szczegoly techniczne - bo 'pomalowac / pochromowac mozna wszystko' [ przykladowy 'SS 350' ], zeby 'blikowalo / bilo po oczach' i 'zaciemnialo techniczne detale / szczegoly', niestety...
A ze od polowy lat 80-tych mialem juz wlasny silnik 601, ten fabr.nowy - a widzialem go juz w 1978r., 'cztery kamienice dalej' - to mam bardzo wyczulony / 'wyostrzony wzrok' na oryginalne czesci. Takze wtedy [ 1986/87 ] slyszalem pierwszy raz o '601 OS agrafkowych / w zamknietych ramach' - wiec musialy 'wystepowac' nawet u nas, byc moze nawet kilka sztuk - bo widzialem w 1991/92 roku identyczna rame i podejrzewalem ja wtedy o 'samorobke Dobromira'...
Widzialem takze wtedy [ 1979 ] oryginalnego '501 S 1932' i dokladnie zapamietalem wszystkie szczegoly konstrukcyjne.
W tym temacie [ 'zagadki SS' ] zamieszczalem tez 2-krotnie zdjecia 'prawie blizniaczego' motocykla i nie chodzilo mi o 'blotniki, zbiornik albo puszki, itp.' - bo to mogl 'ktosiu' zmienic przyslowiowe '10 razy / przez 80 lat', tylko chodzilo mi o rame motocykla - bo ta jest najwazniejsza, macie przed oczami duze zdjecia motocykla z identyczna rama, ktory jest w dodatku na chodzie [ na 'YouTube' od 10-11 lat ] i 'nie potraficie jej rozpoznac - porownac', bo zwracacie uwage na 'nieistotne / wymienne detale - bzdety', ktore mozna 'w 10 minut odkrecic 1 kluczem i wymienic', niestety...
Nie chce mi sie juz 'wywnetrzac - denerwowac' nawet, zeby 'kogokolwiek przekonac' - bo to 'groch o sciane'...
A ze od polowy lat 80-tych mialem juz wlasny silnik 601, ten fabr.nowy - a widzialem go juz w 1978r., 'cztery kamienice dalej' - to mam bardzo wyczulony / 'wyostrzony wzrok' na oryginalne czesci. Takze wtedy [ 1986/87 ] slyszalem pierwszy raz o '601 OS agrafkowych / w zamknietych ramach' - wiec musialy 'wystepowac' nawet u nas, byc moze nawet kilka sztuk - bo widzialem w 1991/92 roku identyczna rame i podejrzewalem ja wtedy o 'samorobke Dobromira'...
Widzialem takze wtedy [ 1979 ] oryginalnego '501 S 1932' i dokladnie zapamietalem wszystkie szczegoly konstrukcyjne.
W tym temacie [ 'zagadki SS' ] zamieszczalem tez 2-krotnie zdjecia 'prawie blizniaczego' motocykla i nie chodzilo mi o 'blotniki, zbiornik albo puszki, itp.' - bo to mogl 'ktosiu' zmienic przyslowiowe '10 razy / przez 80 lat', tylko chodzilo mi o rame motocykla - bo ta jest najwazniejsza, macie przed oczami duze zdjecia motocykla z identyczna rama, ktory jest w dodatku na chodzie [ na 'YouTube' od 10-11 lat ] i 'nie potraficie jej rozpoznac - porownac', bo zwracacie uwage na 'nieistotne / wymienne detale - bzdety', ktore mozna 'w 10 minut odkrecic 1 kluczem i wymienic', niestety...
Nie chce mi sie juz 'wywnetrzac - denerwowac' nawet, zeby 'kogokolwiek przekonac' - bo to 'groch o sciane'...
201, 251, 601 S, OS, OSL i inne...
Re: Zagadka - SS z silnikiem OSL?
W sumie to nie wiem czy istnieje jakikolwiek spór w tym wątku poza innym podejściem do wysnuwania ostatecznych wniosków.
(Dla wyjaśnienia: Jeśli ja cytuję Niemca który opowiada o swoim motocyklu to nie znaczy, że się z nim w 100%-ach zgadzam i w pełni dowierzam. Jeśli opowiadam o tym co widzę na filmie (wspomniana naklejka na błotniku) to nie znaczy, że uważam iż ona tam ma być.)
NSU 351 OSL '38, ...
Re: Zagadka - SS z silnikiem OSL?
Jak dla mnie - to w tym motocyklu, zatytulowanym na 'Y-T : NSU 501 OSL 1934', jest taka sama rama - jak w 'slynnym / zagadkowym 601 OS', czyli
: rama zamknieta / z 'ploza' pod silnikiem, silnik 'zeliwniak 500 - 600', a koncowki ramy - to wersja OS 1933 - 35...
I 'chrzanic' jego : blotniki, puszki, zbiornik, wahacze widelca, tlumiki, itp. - bo to sa elementy 'odkrecalne / wymienne w 10 min.' i 'jacys - ktosie' mogli je wymieniac w czasach powojennych nawet i '10 /20 razy', bo bylo 70 lat czasu na to...
Najwazniejsza jest ta rama, bo jesli jeszcze ma te 'oszczedna poprzeczke' dolna, bez odkuwkowych 'pierscieni', a dzwignie hamulca zamocowana na 'oczku gornym Reichswehr / pietowym' - to jest to identyczna rama, jak w tytulowym / 'zagadkowym 601 OS'..:
: rama zamknieta / z 'ploza' pod silnikiem, silnik 'zeliwniak 500 - 600', a koncowki ramy - to wersja OS 1933 - 35...
I 'chrzanic' jego : blotniki, puszki, zbiornik, wahacze widelca, tlumiki, itp. - bo to sa elementy 'odkrecalne / wymienne w 10 min.' i 'jacys - ktosie' mogli je wymieniac w czasach powojennych nawet i '10 /20 razy', bo bylo 70 lat czasu na to...
Najwazniejsza jest ta rama, bo jesli jeszcze ma te 'oszczedna poprzeczke' dolna, bez odkuwkowych 'pierscieni', a dzwignie hamulca zamocowana na 'oczku gornym Reichswehr / pietowym' - to jest to identyczna rama, jak w tytulowym / 'zagadkowym 601 OS'..:
- Załączniki
201, 251, 601 S, OS, OSL i inne...
Re: Zagadka - SS z silnikiem OSL?
Czesc, wyglada - ze Spiker odnalazl zdjecia takich i podobnych 'zagadek 600 OHV' z wozkami bocznymi, w trakcie zawodow / testow terenowo - drogowych, bo maja logo na zbiornikach i wozkach : 'NSU - D', czyli jeszcze 'starego typu' / 1934 - 36' i trzeba by pojsc tym 'tropem' - wertowac czasopisma motoryzacyjne, niemieckie [ np. ' Das Motorrad ' ] z 1934/36r. - reklamujace opracowywanie, testy 'drogowo / terenowe', dane techniczne, itp. nowych prototypow motocykli NSU, szczegolnie tych 'ciezkich 500/600', do 'ciagniecia wozkow bocznych' i podejrzewam, ze znajdzie sie rowiazanie tej 'zagadki wozkowej - sportowej 600 OHV'...
Przynajmniej ze 2 lata przed podjeciem seryjnej produkcji w 1937 - musieli reklamowac 'nowy motocykl 500-600' w prasie 'branzowej', zeby 'nakrecac klientow' na jego zakup, to wlasnie zdjecia z 'Das Motorrad' z 1935/36r., powinny byc idealne do 'badan porownawczych'...
download/file.php?id=6990&mode=view, download/file.php?id=6989&mode=view, download/file.php?id=6988&mode=view, download/file.php?id=6986&mode=view - trzeba szukac wsrod relacji z podobnych imprez / rajdow z wozkami bocznymi, ale pol roku / rok wczesniejszych, chociaz i w tych motocyklach - jest 'stare logo' na zbiornikach : ' NSU - D' / 1935-36, ale juz nowoczesniejsze przednie kola i widelce trapezowe...
Mam tez takie 'mgliste - niejasne przeczucie' poza tym, ze te 'tablice rejestracyjne' na blotnikach przednich - to numery jakby 'probne - fabryczne', do testowania motocykli i 'dojazdow na zawody / tor - testy terenowe',itp. tak mi to wlasnie wyglada...
Bardzo podobnie wygladaja, jak na 'najsampierwszym SS 500 z 1930r., skonstruowanym przez W. Moora - tam jest tablica z nr : 'III E - 091': download/file.php?id=6946&mode=view - raczej chyba to wlasnie 'tablice probne - testowe', bedace na wyposazeniu prototypowni / lub zawodnikow 'testowych 'firmy NSU...
Przynajmniej ze 2 lata przed podjeciem seryjnej produkcji w 1937 - musieli reklamowac 'nowy motocykl 500-600' w prasie 'branzowej', zeby 'nakrecac klientow' na jego zakup, to wlasnie zdjecia z 'Das Motorrad' z 1935/36r., powinny byc idealne do 'badan porownawczych'...
download/file.php?id=6990&mode=view, download/file.php?id=6989&mode=view, download/file.php?id=6988&mode=view, download/file.php?id=6986&mode=view - trzeba szukac wsrod relacji z podobnych imprez / rajdow z wozkami bocznymi, ale pol roku / rok wczesniejszych, chociaz i w tych motocyklach - jest 'stare logo' na zbiornikach : ' NSU - D' / 1935-36, ale juz nowoczesniejsze przednie kola i widelce trapezowe...
Mam tez takie 'mgliste - niejasne przeczucie' poza tym, ze te 'tablice rejestracyjne' na blotnikach przednich - to numery jakby 'probne - fabryczne', do testowania motocykli i 'dojazdow na zawody / tor - testy terenowe',itp. tak mi to wlasnie wyglada...
Bardzo podobnie wygladaja, jak na 'najsampierwszym SS 500 z 1930r., skonstruowanym przez W. Moora - tam jest tablica z nr : 'III E - 091': download/file.php?id=6946&mode=view - raczej chyba to wlasnie 'tablice probne - testowe', bedace na wyposazeniu prototypowni / lub zawodnikow 'testowych 'firmy NSU...
201, 251, 601 S, OS, OSL i inne...
Re: Zagadka - SS z silnikiem OSL?
Co do wspomnianych tablic rejestracyjnych z przedrostkiem IIIE to jest coś na rzeczy, bo według wiarygodnych internetowych opracowań (https://dr-herzfeld.de/kennzeichengesch ... sreich.htm) pochodzą one z okręgu "Neckarkreis (Neckarsulm, Stuttgart, Vaihingen, Waiblingen, Weinsberg) bis 1938". Tak więc z okręgu, gdzie znajdowała się główna siedziba firmy NSU! Przypadek?
(Jeśli chodzi o wydawnictwa z których zaczerpnąłem wspomniane fotki to odezwę się na PW i udostępnię kol. Enesiakowi jako jednemu z głównych i mocno zaangażowanych "badaczy pisma"
. Po wgłębieniu się w opisy i ilustracje być może wyjdą ciekawe informacje.)
Co do zakładanego szerokiego reklamowania "601 OS" to mam wątpliwości, skoro dzisiaj w żadnym niemieckim opracowaniu / zestawieniu modeli marki NSU nie ma jakiejkolwiek wzmianki o takim modelu.
(Jeśli chodzi o wydawnictwa z których zaczerpnąłem wspomniane fotki to odezwę się na PW i udostępnię kol. Enesiakowi jako jednemu z głównych i mocno zaangażowanych "badaczy pisma"

Co do zakładanego szerokiego reklamowania "601 OS" to mam wątpliwości, skoro dzisiaj w żadnym niemieckim opracowaniu / zestawieniu modeli marki NSU nie ma jakiejkolwiek wzmianki o takim modelu.
NSU 351 OSL '38, ...
Re: Zagadka - SS z silnikiem OSL?
Fakt - jedynie 3 'poszlaki istnienia 601 OS w zamknietej ramie / z 1934 - 36r.' sie 'uchowaly', o ktorych slyszalem / widzialem : 'opowiesci Starych Jezdzcow' w latach 80/90-tych jeszcze, brzmiace mniej - wiecej tak : ' a o 600-tce z zeliwna glowica, starym blokiem silnika i w pelnej / zamknietej ramie - to slyszales..?'
- druga 'poszlaka' - to odnaleziony przez Radka w katalogu 501 OS - tlok do 601 OS, nie da sie temu 'zaprzeczyc';
- trzecia 'poszlaka', to zdjecie '600-tki', ktore kiedys zamieszczalem juz : motocykl z zamknieta rama, widelcem 'zwyklym / malym - od 351/501' i kolem przednim z hamulcem po prawej stronie.
Wprawdzie sa w nim 'glebokie blotniki', pelna oslona lancucha i 'ameliniowa' glowica - ale mam 'niejasne przeczucie', ze to zdjecie jest 'podretuszowane w celach 'reklamowych' - glowica wyglada na 'dosztukowana / dorysowana' na negatywie, pelna oslona lancucha takze [ jest przy niej 'nieistniejacy w katalogu detal' ], natomiast caly motocykl wyglada - jak 'mlodszy o 1 model / po 601 OS' [ najprawdopodobniej - mogly byc testowane w tym samym czasie ], ktory jest 'zagadka tematyczna', bo ma co najmniej 1 jego ceche charakterystyczna [ bardzo 'drobny' - umykajacy wszystkim szczegol konstrukcyjny - na razie pozostawie go sobie ' w zanadrzu'..]. Pomimo 'pelnej oslony lancucha' - rama wyglada dla mnie na 'stara / waska', jak w '601 OS / zagadkowym'...
download/file.php?id=1432&mode=view - w tej wersji np. zamontowano widelec z przednim kolem i reflektorem takimi samymi, jak w '601 OS / zagadkowym', pomimo zwyklych / seryjnych wahaczy z 351/501 i glebokiego blotnika...
Szkoda, ze nie mam zdjec tego motocykla z obu stron - bo moze daloby sie dostrzec wowczas 'prawa - tylna odkuwke'..?
Wszystkie jednak jego cechy - wskazuja na przelom 1935/36 roku, taki 'bardzo wczesny prototyp 601 alu'...
- druga 'poszlaka' - to odnaleziony przez Radka w katalogu 501 OS - tlok do 601 OS, nie da sie temu 'zaprzeczyc';
- trzecia 'poszlaka', to zdjecie '600-tki', ktore kiedys zamieszczalem juz : motocykl z zamknieta rama, widelcem 'zwyklym / malym - od 351/501' i kolem przednim z hamulcem po prawej stronie.
Wprawdzie sa w nim 'glebokie blotniki', pelna oslona lancucha i 'ameliniowa' glowica - ale mam 'niejasne przeczucie', ze to zdjecie jest 'podretuszowane w celach 'reklamowych' - glowica wyglada na 'dosztukowana / dorysowana' na negatywie, pelna oslona lancucha takze [ jest przy niej 'nieistniejacy w katalogu detal' ], natomiast caly motocykl wyglada - jak 'mlodszy o 1 model / po 601 OS' [ najprawdopodobniej - mogly byc testowane w tym samym czasie ], ktory jest 'zagadka tematyczna', bo ma co najmniej 1 jego ceche charakterystyczna [ bardzo 'drobny' - umykajacy wszystkim szczegol konstrukcyjny - na razie pozostawie go sobie ' w zanadrzu'..]. Pomimo 'pelnej oslony lancucha' - rama wyglada dla mnie na 'stara / waska', jak w '601 OS / zagadkowym'...
download/file.php?id=1432&mode=view - w tej wersji np. zamontowano widelec z przednim kolem i reflektorem takimi samymi, jak w '601 OS / zagadkowym', pomimo zwyklych / seryjnych wahaczy z 351/501 i glebokiego blotnika...
Szkoda, ze nie mam zdjec tego motocykla z obu stron - bo moze daloby sie dostrzec wowczas 'prawa - tylna odkuwke'..?
Wszystkie jednak jego cechy - wskazuja na przelom 1935/36 roku, taki 'bardzo wczesny prototyp 601 alu'...
201, 251, 601 S, OS, OSL i inne...
Re: Zagadka - SS z silnikiem OSL?
Czesc, 'podczepie' sie tutaj, bo uwazam - ze moze to byc '600-tka' testowana rownolegle z 'zagadkowa 600-tka', byc moze nawet - ze majaca takze ten sam silnik [ o skoku 105mm ] i rame 'waska / starego typu', do silnika 'plaskiego z lewej' strony bloku..? Motocykl w tej konfiguracji takze nie wszedl do seryjnej produkcji, ale niewykluczone - ze byly wykonane ze '2-3 prototypy' i moze nawet istnieja do tej pory [ jak 'mniemam / mam nadzieje' ] ? :
- Załączniki
-
- '600-tka', niby 'OSL' - ale ma bardzo dziwne elementy : logo 'NSU - D', puszki z pionowymi paskami, waski / lekki trapez 351/501 lacznie z przednim kolem, no i pelna oslone lancucha - ale zupelnie rozna od typowych, z pozniejszych / seryjnych 351/501/601;
poza tym - chromowane boczne panele zbiornika / 'zachodzace na przod' i chromowane po bokach , ozdobne obrecze kol, z lakierowanym 'pasem' na srodku :
-
- zdjecie troche slabe, ale widac oslone lancucha - jest waska, bez przetloczen usztywniajacych blache stalowa i ma duzej srednicy 'dekiel blaszany' / dopasowujacy do ramy motocykla, jakby 'centrujacy' oslone na odkuwce - nie jest to jednak pokrywa / tarcza kotwiczna - tylko wlasnie 'dekiel blaszany / redukcyjny' - zbyt duzej srednicy, jak na 'tarcze kotwiczna' / taki 'dekiel centrujacy' - ktory nie istnieje w katalogu..:
-
- Dla porownania - wyglad pelnej oslony lancucha z wersji 601 OSL 1937/38, produkowanej seryjnie : tarcza kotwiczna malej srednicy - jak w 351/501, natomiast pelna oslona lancucha - z widocznymi przetloczeniami usztywniajacymi, poza tym - duzo masywniejsza , szersza od oslony z poprzedniego zdjecia, staralem sie zachowac podobna skale 'zdjec - rycin' w celach porownawczych :
201, 251, 601 S, OS, OSL i inne...
Re: Zagadka - SS z silnikiem OSL?
Czy popełniłem duże "faux pas" nie wytrzymując ciśnienia i tworząc naprędce tę zajawkę artykułu?:
https://www.nsu-riders.pl/index.php/mod ... ace-ogniwo
Chętnie wysłucham waszych uwag i sugestii. Co skorygować, dodać, usunąć?
Jedno jest pewne - temat właśnie "odkrytego" 601 OS nie może być pominięty na naszej stronie www.
https://www.nsu-riders.pl/index.php/mod ... ace-ogniwo
Chętnie wysłucham waszych uwag i sugestii. Co skorygować, dodać, usunąć?
Jedno jest pewne - temat właśnie "odkrytego" 601 OS nie może być pominięty na naszej stronie www.
NSU 351 OSL '38, ...
Re: Zagadka - SS z silnikiem OSL?
Czesc, jak najbardziej - 'zajawka' jest na czasie, po ukonczeniu remontu i uruchomieniu.
Co zas do 'uzupelnien', to moznaby jedynie wspomniec - ze u nas zachowaly sie glownie 'opowiesci Starych Jezdzcow' na ten i podobne tematy jedynie, czasem czesci 'luzem - silniki, kola', bo zachowac caly motocykl bylo bardzo trudno - po wojnie mogly uzytkowac 'poniemieckie motocykle / samochody' jedynie wszelakie 'sluzby' i zawodnicy sportowi [ milicjanci - wojskowi ], przez co motocykle zostaly 'zajechane' na wyscigach ulicznych i torowych [ zuzel ], a 'zwyklemu / szaremu Kowalskiemu' - byly one 'rekwirowane - jako mienie poniemieckie' [ Ziemie Zachodnie w szczegolnosci ], przez co znalazcy czasem nawet 'zakopywali / zamurowywali motocykle / na pozniej', jak je przypadkowo znalezli w 'sianie / stodolach / komorkach / piwnicach, itp.'...
Czasem, po kilku / kilkunastu - kilkudziesieciu latach od takiego 'ukrycia', motocykl nie nadawal sie juz do niczego - po wykopaniu / odgruzowaniu, jedynie nieliczne czesci w nim ocalaly /wewnatrz...
Co innego - moj silnik '601 OSL nowka sztuka', bo byl podobno ukryty od lat 40-stych [ 1945/46 ] do polowy 70-tych [ ok. 30 lat ], jako 'utopiony w 0,5m warstwie oleju' / na dnie kanalu w warsztacie samochodowym, to ocalal...
Co zas do 'uzupelnien', to moznaby jedynie wspomniec - ze u nas zachowaly sie glownie 'opowiesci Starych Jezdzcow' na ten i podobne tematy jedynie, czasem czesci 'luzem - silniki, kola', bo zachowac caly motocykl bylo bardzo trudno - po wojnie mogly uzytkowac 'poniemieckie motocykle / samochody' jedynie wszelakie 'sluzby' i zawodnicy sportowi [ milicjanci - wojskowi ], przez co motocykle zostaly 'zajechane' na wyscigach ulicznych i torowych [ zuzel ], a 'zwyklemu / szaremu Kowalskiemu' - byly one 'rekwirowane - jako mienie poniemieckie' [ Ziemie Zachodnie w szczegolnosci ], przez co znalazcy czasem nawet 'zakopywali / zamurowywali motocykle / na pozniej', jak je przypadkowo znalezli w 'sianie / stodolach / komorkach / piwnicach, itp.'...
Czasem, po kilku / kilkunastu - kilkudziesieciu latach od takiego 'ukrycia', motocykl nie nadawal sie juz do niczego - po wykopaniu / odgruzowaniu, jedynie nieliczne czesci w nim ocalaly /wewnatrz...
Co innego - moj silnik '601 OSL nowka sztuka', bo byl podobno ukryty od lat 40-stych [ 1945/46 ] do polowy 70-tych [ ok. 30 lat ], jako 'utopiony w 0,5m warstwie oleju' / na dnie kanalu w warsztacie samochodowym, to ocalal...
201, 251, 601 S, OS, OSL i inne...