Koło przednie 351/501 OSL

Koła, ogumienie
Awatar użytkownika
Spiker
Posty: 3025
Rejestracja: pn 13 lip, 2009 11:11 am
Lokalizacja: Rzeszów

Koło przednie 351/501 OSL

Post autor: Spiker »

Potrzebuję pilnie informacji o ewentualnym przesunieciu obręczy wzgledem piasty. Czy taki offset w tym kole wystepuje? Cos mi moje koło nie gra z widelcem i błotnikiem, więc wolę sprawdzić.
Jeśli ktoś z Was ma oryginalnie zaplecione koło to proszę o zmierzenie odległości od liniału położonego na krawędzi bębna hamulcowego do obręczy. Dodatkowo proszę o podanie szerokości obręczy (jak wiadomo były inne w 351 i 501 OSL).
Z góry dziękuję.
NSU 351 OSL '38, ...
Awatar użytkownika
enesiak
Posty: 3205
Rejestracja: śr 12 mar, 2014 3:39 pm

Re: Koło przednie 351/501 OSL

Post autor: enesiak »

Cześć, trochę 'grzebię' w kołach i na ogół jest tak, że konstrukcja piasty - niejako 'wymusza' zaplecenie koła w miarę prawidłowo. Przeważnie ranty piasty, w których są osadzone główki szprych, po zapleceniu koła - powinny być widoczne z obu stron koła, patrząc na postawione pionowo koło - od góry. Występują czasem nieznaczne przesunięcia piasty - względem obręczy, rzędu 1-2mm, które są spowodowane stosowaniem napędu prędkościomierza, ale zawsze producenci starali się tak wykonać piastę koła i dobrać długość szprych - żeby niejako 'automatycznie' dawało się je złożyć prawidłowo. Obejrzę moje przednie koła, co do których mam podejrzenie - że mogą być nigdy nie 'przeplatane', ale pamiętam - że właśnie niektóre miały niewielkie różnice konstrukcyjne [ 'słynne' nadlewy na obwodzie bębna-piasty', różne grubości szprych, itp.]. Sama długość szprych jest już dobrą wskazówką - bo składając koło, dokręca się wstępnie-palcami nyple szprych na taką długość, żeby szprychy z obu stron koła [ długie i krótkie ] - wchodziły w nyple na taką samą głębokość. Jak z jednej strony np. 'długie' wystają od wewnątrz [ od strony piasty ] z nypli na 3mm [ widać gwint ], a z drugiej 'krótkie' - chowają się już w nyplach całkowicie [ nie widać gwintu na szprychach ] - to luzuje się 'krótkie' i podciąga 'długie' - żeby było SYMETRYCZNIE, czyli żeby ewentualne 'wystawanie gwintu z nypla' - było jednakowe po obu stronach koła. Zawsze dokręcam w ten sposób palcami lub bardzo lekko kluczykiem szprychy i 'kasuję luzy' bez naprężania - ustala to wstępnie piastę w 'osi koła' w prawie fabrycznym miejscu. Kilkakrotnie udało mi się tak, tylko za pomocą równego dokręcenia palcami nypli szprych - ustalić piastę w idealnym miejscu i centrowanie koła polegało już tylko na równomiernym naprężeniu wszystkich szprych, ale miałem akurat idealne - proste obręcze i idealne szprychy...
Sprawdź też swój widelec - czy nie jest 'ściśnięty' lub 'rozgięty' u dołu, bo często taki stan występował w przypadku stosowania różnych innych kół, doraźnie - do jazdy, przez poprzednich właścicieli. Mierząc prosty widelec u dołu, w miejscu mocowania przedniej osi powinien mieć szerokość od wewnątrz 140mm, przynajmniej tyle mam w swoim - podejrzewanym o 'idealność'...
201, 251, 601 S, OS, OSL i inne...
Awatar użytkownika
enesiak
Posty: 3205
Rejestracja: śr 12 mar, 2014 3:39 pm

Re: Koło przednie 351/501 OSL

Post autor: enesiak »

No więc tak - znalazłem jedno koło podejrzewane o 'oryginalność-niedłubanie' i nie jestem zadowolony z niego, ponieważ piasta jest w nim przesunięta na 'zewnątrz felgi' od strony bębna hamulcowego ? Rant na bębnie, za który łapią główkami szprychy - jest 'poza zarysem obręczy' jakieś 5mm-wystaje. Natomiast 'mały rant' z drugiej strony piasty - jest jakby 'zapadnięty' w głąb obręczy o podobną wielkość - też ok. 5mm, skutkiem czego długie szprychy są mniej 'pochylone' niż szprychy krótkie ? Nigdy nie zwracałem uwagi w tych kołach akurat na takie 'niuanse', bo mało na nich jeździłem - tylko w 1 motocyklu może z rok ? I wydawało mi się, że wszystko z przodu pasowało ? W tym kole, które dziś mierzyłem nie ma zębatki napędu prędkościomierza, szprychy są oryginalne - walcowane i pogrubiane na końcach, chociaż słabo to widać - bo sporo rdzy. Bęben ma 6 otworów - chyba 'wentylacyjnych', wywierconych przez kogoś - więc nieistotnych. Szprychy grube - 4mm na środku, to raczej koło od 501 lub od 'WH'. Szerokość felgi 68,5mm, a że 'nadgryziona' - to nowa mogła mieć 69mm. Czy Twoje koło też ma 'wysunięty' rant od strony bębna hamulcowego ok. 5mm na 'zewnątrz' felgi ? Jeśli tak - to by mogło sugerować, że tak ma być ? Będę szukał jeszcze drugiego koła - które powinienem mieć oryginalne na prawie 100%, bo już sam trochę jestem 'zbity z tropu'...
Załączniki
DSC02497.JPG
DSC02499.JPG
201, 251, 601 S, OS, OSL i inne...
Awatar użytkownika
Spiker
Posty: 3025
Rejestracja: pn 13 lip, 2009 11:11 am
Lokalizacja: Rzeszów

Re: Koło przednie 351/501 OSL

Post autor: Spiker »

'Enesiak' wielkie dzięki za te informacje! To potwierdza moją teorię, że ze względu na napęd prędkościomierza z lewej strony, bęben hamulcowy z prawej strony powinien być odpowiednio wysunięty na zewnątrz. U mnie ktoś niestety zaplótł symetrycznie i dlatego obręcz nie jest równo oddalona od prawej i lewej nogi widelca, nie jest też idealnie w osi błotnika. Moje koło wyglądało "niby" idealnie bo posiadało komplet szprych przewężanych (cienkich) i właściwą szerokość ... jednak coś mi nie dawało od dawna spokoju, bo obręcz nie posiada 5-ciu wcięć i grawerki "Kronprinz". Niewłaściwe przesunięcie (offset) definitywnie wyjaśni wszelkie wątpliwości.
Aha, bęben hamulcowy ma "kostki" czyli nadlewy pozostałę po zastosowaniu w pierwszym roczniku z tyłu (konusy i koło łańcuchowe przykręcazne do bębna). Czy to nie dziwne w motocyklu z lutego 1938-go? Istnieją przecież koła bez tych kostek i wydawało by się, że w 1938-mym nie powinno być już aż tak starych zapasów ... Co sądzicie?

Teraz proszę tylko o dokładny pomiar. Obręcz masz na 69 mm, czyli od 351 OSL. Połóż na bębnie hamulcowym prosty liniał i zmierz w miarę dokładnie jaka jest odległośc obręczy od tego liniału. Będę niezmiernie wdzięczny, bo temat jest teraz dla mnie gorący. Gdybyć mógł zweryfikować te pomiary z jeszcze innym kołem to było bu już idealnie. Innych listowiczów dysponujących oryginalnym kołem luzem też prosze o ten prosty pomiar. Czekam z niecierpliwością ...

To, że masz grube szprychy (gwint M5) to świadczy o tym, że to koło wyprodukowane już po 1938 roku (1939 - ...).

Jeszcze jeden temat - powłoki na kole. O ile w starszych modelach z żeliwną głowicą chromowano obręcze (i malowano ich środek) i szprychy, to w 1938-mym i później wygląda na to, że stosowano już tylko koła malowane w całości (łącznie ze szprychami). Czy potwierdzacie? A może jednak szprychy w cywilnych egzemplarzach miały zawsze chrom na szprychach?
NSU 351 OSL '38, ...
bluesmile
Posty: 185
Rejestracja: ndz 06 sty, 2013 12:16 am
Lokalizacja: Pomorze

Re: Koło przednie 351/501 OSL

Post autor: bluesmile »

A mam jeszcze pytanka w temacie kół NSU. Jaką szerokość powinny mieć obręcze do 501OSl 1938/39? Czy napisy na obręczy występowaly zawsze? Mam obręcze z wytłoczeniami, ale nie ma na nich napisów. Być może się zatarly. Jak odróżnić piasty i ocenić czy są od rocznika oraz pojemności mojego motocykla?
Awatar użytkownika
Spiker
Posty: 3025
Rejestracja: pn 13 lip, 2009 11:11 am
Lokalizacja: Rzeszów

Re: Koło przednie 351/501 OSL

Post autor: Spiker »

bluesmile pisze:Jaką szerokość powinny mieć obręcze do 501OSl 1938/39? Czy napisy na obręczy występowaly zawsze? Mam obręcze z wytłoczeniami, ale nie ma na nich napisów. Być może się zatarly. Jak odróżnić piasty i ocenić czy są od rocznika oraz pojemności mojego motocykla?
- Obręcz do 351 OSL ma szerokość 69 mm czyli taką jak np. Junak, Iż i wiele innych motocykli tej klasy pojemnościowej. Kupowałem już koła od innych przedwojennych motocykli z obręczami 40-to szprychowymi (niestety nie znam marki i modelu), aby odzyskać z nich obręcz "Kronprinz" w tym rozmiarze.
- Obręcz do 501 jest szersza bo ma ok. 77-78 mm i odpowiada np. obręczy M-72 (co ciekawe ta też ma "wcięcia", więc może to jest "dawca"?) Z tym, że porównując bezpośrenio obręcz Kronprinz i M-72 da się zauważyć pewne niuanse w przetłoczeniach (ostrość przetłoczeń). Mogę zrobić fotki dla porównania.

A teraz o innym ważnym aspekcie. O ile otwory na szprychy do 1939-go roku miały średnicę ok. 6,5 mm to od 1939-go (lub już w 1940-tym bo wtedy wspomina o tym katalog części) wprowadzono grubsze szprychy z gwintem M5 co wymagało powiększenia otworów w obręczy do 8 mm. Obręcze M-72 które posiadam mają te otwory o średnicy 8-8,5 mm, ale w może to być wynik ich wyrobienia.

Jeśli obręcze nie mają grawerki "Kronprinz" przy braku znaczących wżerów i przetarć to można przypuszczać, że nie są oryginalne (nie pochodzą z motocykla NSU). Ale z drugiej strony ta grawerka jest często tak płytka i mało widoczna, że samo istnienie 5-ciu "przetłoczeń" już praktycznie uniemożliwia odróżnienie oryginału od obręczy zastępczej bez detektywistycznych badań ;).
NSU 351 OSL '38, ...
bluesmile
Posty: 185
Rejestracja: ndz 06 sty, 2013 12:16 am
Lokalizacja: Pomorze

Re: Koło przednie 351/501 OSL

Post autor: bluesmile »

Sprawdziłem "stan osobowy" ;) swoich obręczy. Niestety okazało się że mam 3 sztuki obręczy o szerokości ok. 71mm, z przetłoczeniami. Średnice otworów szprych to w każdym przypadku 6,5mm. Być może napisy są pod warstwami farby, lub zniszczyły je wżery korozyjne w przypadku jednej z obręczy... Więc wg. tego, co napisał Spiker mam same koła od 351 OSL?
No cóż, mówi się trudno, "z braku laku" do mojej 501 założę chyba takie koła. I tak nie można teraz dostać pogrubianych szprych, więc moje koła będą skundlone :(. Czy piasty kół również różnily się między 501 i 351?
Awatar użytkownika
enesiak
Posty: 3205
Rejestracja: śr 12 mar, 2014 3:39 pm

Re: Koło przednie 351/501 OSL

Post autor: enesiak »

Cześć, po kolei - zmierzyłem najdalej wysuniętą część bębna od obręczy, czyli zewnętrzny rant. 3 pomiary wskazały 23,5 - 23,8 - 24,0 mm, a że rant jest trochę 'zjedzony' i nierówny - można przyjąć, że wymiar pomiędzy 24,0 - a 24,5mm będzie raczej prawidłowy ? W każdym razie - chyba nie więcej niż 25mm, bo nie mogę znaleźć drugiego koła. Po drugie - już kiedyś pisałem, że 'nadlewy' na bębnach, takie 'klocki' kwadratowe - to też dla mnie zagadka, bo są w nowszych kołach NSU, a nie w starszych i są tylko 4 'nadlewy-klocki', podczas gdy do mocowania tylnej zębatki - potrzebnych jest 5 'nadlewów'. Po któreś tam - tylna piasta najstarszego typu, ze zintegrowanym bębnem hamulcowym - jest dużo szersza od piasty przedniej, zaryzykuję, że 5-6cm w 'ciemno' - jak ją wygrzebię, to zrobię zdjęcia porównawcze. Po kolejne - te 4 'nadlewy' posiadają także bębny najnowszego typu - czyli od 601 OSL - WH i w moim odczuciu chodzi tu chyba o jakieś 'usztywnienie bębna' hamulcowego - całej jego konstrukcji ? Być może doszli do wniosku w 1937-38r., że przegrzewający się bęben w trakcie np. długich zjazdów w górach - ulega 'zwichrowaniu' lub jakiejś innej deformacji ? I po następne - piasty 351-501 raczej niczym się nie różnią, oprócz tych nieszczęsnych '4 klocków-nadlewów' z początku produkcji bez, a późniejsze - mają je od tyłu rantu, w który wchodzą szprychy. Podobno 351-501 'S' miał jakieś 'inne przednie koło' - ale nie pamiętam chociaż widziałem takie motocykle, bo były we Wrocławiu ok. 30-25 lat temu, ale oba były 'lekko skundlone' - to mogły mieć te koła różne akurat. Chyba wszystko już o kołach, bo padam...
201, 251, 601 S, OS, OSL i inne...
Awatar użytkownika
Spiker
Posty: 3025
Rejestracja: pn 13 lip, 2009 11:11 am
Lokalizacja: Rzeszów

Re: Koło przednie 351/501 OSL

Post autor: Spiker »

bluesmile pisze:Sprawdziłem "stan osobowy" ;) swoich obręczy. Niestety okazało się że mam 3 sztuki obręczy o szerokości ok. 71mm, z przetłoczeniami. Średnice otworów szprych to w każdym przypadku 6,5mm. Być może napisy są pod warstwami farby, lub zniszczyły je wżery korozyjne w przypadku jednej z obręczy... Więc wg. tego, co napisał Spiker mam same koła od 351 OSL?
No cóż, mówi się trudno, "z braku laku" do mojej 501 założę chyba takie koła. I tak nie można teraz dostać pogrubianych szprych, więc moje koła będą skundlone :(. Czy piasty kół również różnily się między 501 i 351?
Farba i nierówności spowodowane eksploatacją mogły zrobić z 69 mm wspomniane 71 mm. Zresztą tak naprawdę ważna jest szerokość wewnątrz a nie na zewnątrz. Jak chcesz koniecznie szersze to zawsz zostaje M-72, ale niestety na grubsze szprychy. Generalnie ja bym nie panikował, bo takie obręcze są do zdobycia, wystarczy odrobina cierpliwości.
Jak już pisał "enesiak" nie ma różnicy pomiędzy piastami 351 i 501 OSL.
Co do szprych to i owszem są dostępne obecnie takie przewężane szprychy (np. niemiecki Ebay), nawet sygnowane koniczynką jak w oryginale (stalowe chromowane lub nierdzewne), bo do dzisiaj istnieje producent ... ale trzeba dać ok 400 zł na jedno koło!

"Enesiak" ma bardzo trafne spostrzeżenia dotyczące tych tajemniczych "klocków" w przednim kole. Ciekawa sprawa do rozwikłania ... Przy enesach nie można się nudzić!
NSU 351 OSL '38, ...
bluesmile
Posty: 185
Rejestracja: ndz 06 sty, 2013 12:16 am
Lokalizacja: Pomorze

Re: Koło przednie 351/501 OSL

Post autor: bluesmile »

Na "stan osobowy" moich kół do 501OSL/ 351OSL trafiło koło właśnie z nadlewami na piaście. Było w komplecie z przednim hamulcem, oryginalną osią itp. Niestety obręcz była mocno skorodowana (na wylot). Natomiast nie wygląda na rozszprychowaną a i felga jest "bezpieczna" mimo że bez napisu. Dodatkowo ostatnio poddałem piaskowaniu moje wszystkie koła i na każdym oprócz właśnie tego z nadlewami były napisy Kronprinz, mimo mniejszej szerokości obręczy niż miały by być w 501OSL. Dotyczy to zarówno przednich jak i tylnych kół. Nie wszystkie moje koła mają komplet oryginalnych szprych, natomiast są tylne koła z kompletem oryginalnych szprych, wąską obręczą i nie noszą śladów przeszprychowania.
MarkoPolo
Posty: 72
Rejestracja: śr 09 wrz, 2020 3:06 pm

Re: Koło przednie 351/501 OSL

Post autor: MarkoPolo »

Cześć!
Nie mogę nigdzie znaleźć średnicy bębna hamulcowego od 351OSL. Może ktoś użyczyć tego wymiaru?
Awatar użytkownika
enesiak
Posty: 3205
Rejestracja: śr 12 mar, 2014 3:39 pm

Re: Koło przednie 351/501 OSL

Post autor: enesiak »

Czesc, srednice wewnetrzna bebnow 351/501 OS-OSL - przyjmuje sie na ogol jako '160 mm'.
Jakby byly ewentualne roznice [ troche wiecej ], to beben mogl byc przetoczony 'na rowno', czyli 'zabielony' / wyrownany.
201, 251, 601 S, OS, OSL i inne...
MarkoPolo
Posty: 72
Rejestracja: śr 09 wrz, 2020 3:06 pm

Re: Koło przednie 351/501 OSL

Post autor: MarkoPolo »

No to już wszystko jasne... A wie ktoś może jaki motocykl ma średnicę 150mm? Zakupiłem taką piastę, ale cholera wie od czego ona jest...
Awatar użytkownika
enesiak
Posty: 3205
Rejestracja: śr 12 mar, 2014 3:39 pm

Re: Koło przednie 351/501 OSL

Post autor: enesiak »

To przeważnie średnica bębnów klasy 250-350, czyli najczęściej produkowanych przez wiele firm, to w samej Europie - mogło być nawet ok. tysiąca takich motocykli lub więcej przed i po wojnie...Bez zdjęcia - można w zasadzie 'wrozyc z fusow'.
'Przypuszczalnie'- mogłeś zakupić jakąś piastę : BMW, CZ, DKW, Jawa, Standard, Triumph, Victoria, Zundapp, itp. - bo w klasach 200/250/350 miały właśnie bębny 140 - 150mm, ale to będzie można 'wywrozyc' ze zdjęcia jedynie...
201, 251, 601 S, OS, OSL i inne...
Awatar użytkownika
enesiak
Posty: 3205
Rejestracja: śr 12 mar, 2014 3:39 pm

Re: Koło przednie 351/501 OSL

Post autor: enesiak »

Cześć, trafiło mi się koło przednie właśnie, 351/501 - całe chromowane, szprychy oryginalne /'pogrubiane', a na obręczy - matowy chrom na środku, jakby 'pod lakier'..? Oczywiście - chrom słabo zachowany, łuszczy się w wielu miejscach, ale koło proste i wygląda na 'nigdy nierozbierane''- nyple bez śladów kluczyków i 'srubokretow' od wewnętrznej strony felgi, no tylko ta chromowana piasta..?
No chyba - że to była jakaś wersja 'megaluksusowa'..?
201, 251, 601 S, OS, OSL i inne...
Awatar użytkownika
Spiker
Posty: 3025
Rejestracja: pn 13 lip, 2009 11:11 am
Lokalizacja: Rzeszów

Re: Koło przednie 351/501 OSL

Post autor: Spiker »

enesiak pisze: sob 24 wrz, 2022 8:22 pm Cześć, trafiło mi się koło przednie właśnie [...]
Bez zdjęć się nie liczy ;). Matowy środek felgi występował też często po chromowaniu "na fuchę" w PRL-owskim zakładzie, gdzie mieli dostęp tylko do prostych ściernic polerskich do nieskomplikowanych kształtów. A klient i tak cieszył się, że się "świeci" przynajmniej na bokach. Ale wersji oryginalności tego chromu tez nie można wykluczyć oczywiście.
NSU 351 OSL '38, ...
ODPOWIEDZ