Reanimacja kół - szprychy z wżerami...
Reanimacja kół - szprychy z wżerami...
Tak sobie obejrzałem 'reanimację kół' i wżery na szprychach i przypomniałem sobie, że większość elementów w motocyklach i rowerach także, które miały na powierzchni 'niewielkie wżerki' i później w eksploatacji - pękały w poprzek - to właśnie takie detale, których nie wymieniłem na nowe - bo chciałem mieć 'bardzo oryginalne'...Pękały w ten sposób w poprzek : szprychy właśnie, kopniaki, kierownice, korby pedałów, ośki pedałów, ośki kół i nawet rury ram. Wszędzie tam gdzie były czasem 'na oko - niewielkie wżerki', okazywało się po pęknięciu elementu - że jego przekrój był do połowy pęknięty dużo wcześniej i 'pracował' w eksploatacji często bardzo długo - zanim pękł nagle do końca...
201, 251, 601 S, OS, OSL i inne...
Re: Reanimacja kół - szprychy z wżerami...
Trudno się z tym nie zgodzić. Problem robią jednak poszerzane na końcach szprychy. Niestety przy naszych dochodach wydanie 600-700 zł na szprychy na jedno koło powoduje właśnie takie zachowania jak opisałeś, czyli dramatyczne próby uratowanie tego co się da z oryginalnej materii. Myślę, że większość bardziej zasobnych nacji nawet nie zaprzątała by sobie tym głowy tylko kupiła by po prostu nowe szprychy.enesiak pisze:Tak sobie obejrzałem 'reanimację kół' i wżery na szprychach i [...]
NSU 351 OSL '38, ...
Re: Reanimacja kół - szprychy z wżerami...
No tak, tylko że w przypadku szprych do 501OSL, prawdopodobnie nie ma gdzie kupić przewężanych szprych.
Chyba pozostanie mi zastosować zwykłe.
Chyba pozostanie mi zastosować zwykłe.
Re: Reanimacja kół - szprychy z wżerami...
W Niemczech rzeczywiście nie mają, bo sprawdzałem (firma od szprych z "koniczynką"), ale jest firma w Wielkiej Brytanii, która dorabia szprychy pogrubiane w dowolnym rozmiarze. Ale wychodzi drogo.bluesmile pisze:No tak, tylko że w przypadku szprych do 501OSL, prawdopodobnie nie ma gdzie kupić przewężanych szprych.
Chyba pozostanie mi zastosować zwykłe.
NSU 351 OSL '38, ...
Re: Reanimacja kół - szprychy z wżerami...
Mam pytanie potrzebuję porady mam zachowanych trochę szprych oryginalnych przewężanych z koniczynką. Pozbyłem się rdzy oczywiście nie ma tez już na nich ocynku chcę użyć ich w wersji wojskowej więc będą malowane czy wg was wymagają ponownego cynkowania czy po prostu pomalować?.
I czy cynkowanie w galwanizerni wpłynie negatywnie na ich wytrzymałość tak jak to się dziej ze sprężynami?.
Co byście doradzili?.
I czy cynkowanie w galwanizerni wpłynie negatywnie na ich wytrzymałość tak jak to się dziej ze sprężynami?.
Co byście doradzili?.
Re: Reanimacja kół - szprychy z wżerami...
Cześć, nie ma co 'gdybać' - obojętnie czy cynkowanie, niklowanie, chromowanie, itp. starych - pordzewiałych detali, które pracowały na 'ściskanie-rozciąganie' i mają w strukturze mikropęknięcia i są ze stali sprężynowych, konstrukcyjnych, itp. - zawsze resztki kąpieli wnikną w te mikropęknięcia i będą powodowały wewnętrzną korozję tych elementów - aż do pęknięcia pod obciążeniem i to w najbardziej nieoczekiwanym momencie...
Zrob sobie koła 'na pokaz', z oryginalnymi szprychami, z wżerami, itp. i powieś na ścianie...
A do jazdy - zrób koła z nowymi szprychami, podejrzewam - że na pewno można jakieś współczesne szprychy dobrać i kupić koło od 'czegoś' - jako 'dawcę szprych', które będzie proste, niezmęczone i szprychy dadzą sie odkręcać bez problemu.
Zrob sobie koła 'na pokaz', z oryginalnymi szprychami, z wżerami, itp. i powieś na ścianie...
A do jazdy - zrób koła z nowymi szprychami, podejrzewam - że na pewno można jakieś współczesne szprychy dobrać i kupić koło od 'czegoś' - jako 'dawcę szprych', które będzie proste, niezmęczone i szprychy dadzą sie odkręcać bez problemu.
201, 251, 601 S, OS, OSL i inne...
Re: Reanimacja kół - szprychy z wżerami...
Cześć, wreszcie znalazłem moje szprychy od 'japońców' - przewężane, walcowane i bez wżerów. Te akurat mają 170mm i są od obręczy 18 cali, ale na pewno były też dłuższe - od kół 19, 21 cali, itp. I skoro ja trafiłem 3 takie koła w ciągu gdzieś 15 lat na targowiskach niedzielnych po 25-30 zł / szt. z oponami i dętkami - to na pewno można je kupić na bazarach zagranicznych w podobnych 'cenach', tylko trzeba mieć w kieszeni miarkę i spis szprych, które są potrzebne...
201, 251, 601 S, OS, OSL i inne...
Re: Reanimacja kół - szprychy z wżerami...
Cześć, prawdopodobnie te koła 18 cali na 40 szprych od ciężkich japońskich motocykli, mające przewężane-walcowane szprychy- pochodzą z motocykli Suzuki GS 750-1000 z lat 70/80-tych. Tyle zdołałem wydedukować, oglądając zdjęcia starych 'japońców' sprzed 40 lat - może to Was naprowadzi na trop dobrych szprych przewężanych-walcowanych. Dłuższych szprych o podobnym kształcie szukałbym przy kołach 19 - 21 cali w motocyklach crossowych-enduro.
201, 251, 601 S, OS, OSL i inne...
Re: Reanimacja kół - szprychy z wżerami...
Jest koleś w PL co dorabia szprychy z przewężeniem, do IŻa są takie same, w sumie z DKW mam dostać namiar:)
Re: Reanimacja kół - szprychy z wżerami...
Ta firma CWC z Anglii dorabia szprychy cieniowane www: central-wheel. co.uk
Co do cen, to za taki komplet jak na zdjęciach zapłaciłem 144Ł plus przesyłka 22Ł.
Długości szprych, kąt zagięcia, czy rodzaj gwintu zamawiałem według fabrycznej specyfikacji Triumpha.
Pzdr.
Co do cen, to za taki komplet jak na zdjęciach zapłaciłem 144Ł plus przesyłka 22Ł.
Długości szprych, kąt zagięcia, czy rodzaj gwintu zamawiałem według fabrycznej specyfikacji Triumpha.
Pzdr.
Pozdrawiam
Paweł
Paweł