Cięgna hamulców 351/501 OSL

real mSztywne cięgno hamulca tylnego w postaci regulowanego stalowego pręta to klasyczne rozwiązanie. Ze względu na swoja prostotę i niezawodność jest to do dzisiaj popularne rozwiązanie w tanich motocyklach z tylnym mechanicznym hamulcem bębnowym. Było ono stosowane też we wszystkich motocyklach NSU. Jednak zastosowanie sztywnego cięgna w przednim hamulcu było stosowane tylko w niektórych przedwojennych motocyklach z widelcem trapezowym (oczywiście w połączeniu z elastycznym cięgnem Bowdena). Także konstruktorzy NSU zastosowali takie rozwiązanie w "dużych OSL" czyli modelach 351/501/601 OSL.śruba-linki-przedniego-hamulca m

W sporej ilości zachowanych do dzisiaj egzemplarzy OSL-ek nie zachował się jednak ten dosyć skomplikowany, wieloelementowy układ, najcześciej zastępowany odpowiednio wydłużoną linką lub montowaniem dodatkowego podparcia pancerza linki bezpośrednio na tarczy kotwicznej. Chcąc mieć jednak w pełni oryginalny motocykl trzeba te lementy odtworzyć, czemu ma pomóc niniejszy artykuł. Są już co prawda na rynku dostępne kopie, jednak nie zawsze ładnie wykonane i w pełni zgodne z oryginałem. Mając dostęp do tokarki (lub znajomego tokarza) można bezproblemowo wykonać te elementy samemu.

Przedni hamulec

Jak już zostało wspomniane przedni hamulec jest sterowany kombinowanym układem linkowo-prętowym. Od dżwigni na kierownicy do wspornika na widelcu jest poprowadzone cięgno elastyczne Bowdena. Pancerz wspiera się na specjalnej tulei prowadzącej (58 899) wkręconej we wspornik widelca. Linka jest natomiast zaczepiona (na stałe!) w otworze łącznika (45 001) poruszającego się w tulei. W łącznik wkręcona jest śruba redukcyjna (45 002), w którą znowu wkręcony jest pręt (99 108). Poprzeczny sworzeń (54 972) nałożony na dolny koniec pręta porusza dźwignią hamulca. Regulację zapewnia moletowana nakrętka (54 973), której odkręceniu zapobiega sprężyna (44998) dociskająca sworzeń do nakrętki poprzez specjalną tulejkę (55 552). Złożenie poszczególnych elementów pokazują poniższe rysunki.

zlozenie mkomplet mNajtrudniejszym do dorobienia elmentem jest tuleja prowadząca 58 899. Według pomiarów kilku oryginalnych egzemplarzy występuje na niej nietypowy gwint o średnicy 12,65 mm i skoku 1 mm (być może jest to gwint calowy BSF 1/2"x26 chociaż trudno znaleźć ku temu uzasadnienie w niemieckim, teoretycznie "metrycznym" motocyklu z końca lat 30-tych). Aby uniknąć pomyłki najlepiej więc dokonać dokładnych pomiarów gwintu w swoim widelcu. Odpowiedni rysunek jest poniżej.

sruba mMniej problemów powinno być z wykonaniem pozostałych elementów, takich jak łącznik, śruba redukcyjna pręta i sam pręt. Odpowiednie rysunki znajdziecie poniżej:

tulejka msruba-preta m

pret mCałość układu dopełniają: sprężyna pręta 44 998 (rysunek poniżej), tulejka oporowa sprężyny 55 552, sworzeń dźwigni hamulca 54 972 i moletowana nakrętka regulacyjna 54 973.

Uwaga: Wobec braku wzorca, zastosowałem następujące wymiary wspomnianej  tulejki sprężyny: fi10xfi5x7. Aby dobrze leżała trzeba z jednej jej strony wykonać wybranie o promieniu fi 11 pasujące do sworznia. Sworzeń 54 972 ma średnicę fi11 i posiada umieszczony centralnie poprzeczny otwór przelotowy fi5, a jego długość dobrałem na 17 mm.

sprezyna mChociaż katalog cześci nie jest w tym zakresie w pełni jasny, wszystko wskazuje na to, że wewnątrz tulei 58 899 pracuje ściskana sprężyna powrotna (Aussere Rueckzugfeder zur Vorderbremse). Jej wymiary według pomiarów zachowanych egzemplarzy to około: 1x8x30.

Tylny hamulec

Sztywne cięgno tylnego hamulca zawiera wiele części identycznych jak w przednim hamulcu: sprężyna pręta 44 998, tulejka oporowa sprężyny 55 552, sworzeń dźwigni hamulca 54 972 i moletowana nakrętka regulacyjna 54 973. Pręt ma identyczne wymiary poza całkowitą długością, która wynosi 500 mm.

Inne sa tylko elementy znajdujące się od strony krótszego gwintu: sworzeń dźwigni hamulca 55 782 z gwintem M5 oraz nakrętka M5 (sześciokąt 10) o numerze katalogowym 55 781.