Reanimacja kół - szprychy z wżerami...

Koła, ogumienie
Awatar użytkownika
enesiak
Posty: 3472
Rejestracja: śr 12 mar, 2014 3:39 pm

Reanimacja kół - szprychy z wżerami...

Post autor: enesiak »

Tak sobie obejrzałem 'reanimację kół' i wżery na szprychach i przypomniałem sobie, że większość elementów w motocyklach i rowerach także, które miały na powierzchni 'niewielkie wżerki' i później w eksploatacji - pękały w poprzek - to właśnie takie detale, których nie wymieniłem na nowe - bo chciałem mieć 'bardzo oryginalne'...Pękały w ten sposób w poprzek : szprychy właśnie, kopniaki, kierownice, korby pedałów, ośki pedałów, ośki kół i nawet rury ram. Wszędzie tam gdzie były czasem 'na oko - niewielkie wżerki', okazywało się po pęknięciu elementu - że jego przekrój był do połowy pęknięty dużo wcześniej i 'pracował' w eksploatacji często bardzo długo - zanim pękł nagle do końca...
201, 251, 601 S, OS, OSL i inne...
Awatar użytkownika
Spiker
Posty: 3565
Rejestracja: pn 13 lip, 2009 11:11 am
Lokalizacja: Rzeszów

Re: Reanimacja kół - szprychy z wżerami...

Post autor: Spiker »

enesiak pisze:Tak sobie obejrzałem 'reanimację kół' i wżery na szprychach i [...]
Trudno się z tym nie zgodzić. Problem robią jednak poszerzane na końcach szprychy. Niestety przy naszych dochodach wydanie 600-700 zł na szprychy na jedno koło powoduje właśnie takie zachowania jak opisałeś, czyli dramatyczne próby uratowanie tego co się da z oryginalnej materii. Myślę, że większość bardziej zasobnych nacji nawet nie zaprzątała by sobie tym głowy tylko kupiła by po prostu nowe szprychy.
NSU 351 OSL '38, NSU 351 OSL WH '37, ...
bluesmile
Posty: 185
Rejestracja: ndz 06 sty, 2013 12:16 am
Lokalizacja: Pomorze

Re: Reanimacja kół - szprychy z wżerami...

Post autor: bluesmile »

No tak, tylko że w przypadku szprych do 501OSL, prawdopodobnie nie ma gdzie kupić przewężanych szprych.
Chyba pozostanie mi zastosować zwykłe.
Awatar użytkownika
Spiker
Posty: 3565
Rejestracja: pn 13 lip, 2009 11:11 am
Lokalizacja: Rzeszów

Re: Reanimacja kół - szprychy z wżerami...

Post autor: Spiker »

bluesmile pisze:No tak, tylko że w przypadku szprych do 501OSL, prawdopodobnie nie ma gdzie kupić przewężanych szprych.
Chyba pozostanie mi zastosować zwykłe.
W Niemczech rzeczywiście nie mają, bo sprawdzałem (firma od szprych z "koniczynką"), ale jest firma w Wielkiej Brytanii, która dorabia szprychy pogrubiane w dowolnym rozmiarze. Ale wychodzi drogo.
NSU 351 OSL '38, NSU 351 OSL WH '37, ...
Awatar użytkownika
maniek10
Posty: 203
Rejestracja: śr 09 wrz, 2015 7:25 am

Re: Reanimacja kół - szprychy z wżerami...

Post autor: maniek10 »

Mam pytanie potrzebuję porady mam zachowanych trochę szprych oryginalnych przewężanych z koniczynką. Pozbyłem się rdzy oczywiście nie ma tez już na nich ocynku chcę użyć ich w wersji wojskowej więc będą malowane czy wg was wymagają ponownego cynkowania czy po prostu pomalować?.
I czy cynkowanie w galwanizerni wpłynie negatywnie na ich wytrzymałość tak jak to się dziej ze sprężynami?.
Co byście doradzili?.
Awatar użytkownika
enesiak
Posty: 3472
Rejestracja: śr 12 mar, 2014 3:39 pm

Re: Reanimacja kół - szprychy z wżerami...

Post autor: enesiak »

Cześć, nie ma co 'gdybać' - obojętnie czy cynkowanie, niklowanie, chromowanie, itp. starych - pordzewiałych detali, które pracowały na 'ściskanie-rozciąganie' i mają w strukturze mikropęknięcia i są ze stali sprężynowych, konstrukcyjnych, itp. - zawsze resztki kąpieli wnikną w te mikropęknięcia i będą powodowały wewnętrzną korozję tych elementów - aż do pęknięcia pod obciążeniem i to w najbardziej nieoczekiwanym momencie...
Zrob sobie koła 'na pokaz', z oryginalnymi szprychami, z wżerami, itp. i powieś na ścianie...
A do jazdy - zrób koła z nowymi szprychami, podejrzewam - że na pewno można jakieś współczesne szprychy dobrać i kupić koło od 'czegoś' - jako 'dawcę szprych', które będzie proste, niezmęczone i szprychy dadzą sie odkręcać bez problemu.
201, 251, 601 S, OS, OSL i inne...
Awatar użytkownika
enesiak
Posty: 3472
Rejestracja: śr 12 mar, 2014 3:39 pm

Re: Reanimacja kół - szprychy z wżerami...

Post autor: enesiak »

Cześć, wreszcie znalazłem moje szprychy od 'japońców' - przewężane, walcowane i bez wżerów. Te akurat mają 170mm i są od obręczy 18 cali, ale na pewno były też dłuższe - od kół 19, 21 cali, itp. I skoro ja trafiłem 3 takie koła w ciągu gdzieś 15 lat na targowiskach niedzielnych po 25-30 zł / szt. z oponami i dętkami - to na pewno można je kupić na bazarach zagranicznych w podobnych 'cenach', tylko trzeba mieć w kieszeni miarkę i spis szprych, które są potrzebne...
Załączniki
DSC00425.JPG
DSC00421.JPG
201, 251, 601 S, OS, OSL i inne...
Awatar użytkownika
enesiak
Posty: 3472
Rejestracja: śr 12 mar, 2014 3:39 pm

Re: Reanimacja kół - szprychy z wżerami...

Post autor: enesiak »

Cześć, prawdopodobnie te koła 18 cali na 40 szprych od ciężkich japońskich motocykli, mające przewężane-walcowane szprychy- pochodzą z motocykli Suzuki GS 750-1000 z lat 70/80-tych. Tyle zdołałem wydedukować, oglądając zdjęcia starych 'japońców' sprzed 40 lat - może to Was naprowadzi na trop dobrych szprych przewężanych-walcowanych. Dłuższych szprych o podobnym kształcie szukałbym przy kołach 19 - 21 cali w motocyklach crossowych-enduro.
201, 251, 601 S, OS, OSL i inne...
szmaja
Posty: 660
Rejestracja: pn 25 mar, 2019 7:56 am

Re: Reanimacja kół - szprychy z wżerami...

Post autor: szmaja »

Jest koleś w PL co dorabia szprychy z przewężeniem, do IŻa są takie same, w sumie z DKW mam dostać namiar:)
pawelcen
Posty: 1043
Rejestracja: pt 20 wrz, 2019 1:03 pm

Re: Reanimacja kół - szprychy z wżerami...

Post autor: pawelcen »

Ta firma CWC z Anglii dorabia szprychy cieniowane www: central-wheel. co.uk
Co do cen, to za taki komplet jak na zdjęciach zapłaciłem 144Ł plus przesyłka 22Ł.
Długości szprych, kąt zagięcia, czy rodzaj gwintu zamawiałem według fabrycznej specyfikacji Triumpha.
Pzdr.
Załączniki
CWC zestaw szprych.jpg
Pozdrawiam
Paweł
ODPOWIEDZ