- Details
- Kategorie: Modele przedwojenne i wojenne (1918-1945)
- Pepe Von
- Hauptkategorie: Modele NSU
- Zugriffe: 16253
201 ZD PONY-BLOCK / ZDB
201 ZD PONY-BLOCK / ZDB (1935-1940)
Motocykle z silnikami dwusuwowymi, były obowiązkowym uzupełnieniem oferty rynkowej każdej liczącej się firmy motocyklowej lat 30-tych XX wieku. Podobnie, jak pojazdy z jednostkami 4-suwowymi i one ewoluowały, stając się konstrukcjami dojrzałymi technicznie i coraz sprawniejszymi.
Na bazie mody i słusznej koncepcji konstruowania motocykli o bardziej zwartej budowie silników, w 1935 roku powstał model NSU 201 ZDB. Motocykl ten, był rozwojowym następcą dotychczas produkowanego modelu ZD. W 1935 roku firma NSU-D-RAD, wyposażyła swój nowy model w zmodyfikowaną jednostkę napędową. Silnik został zblokowany z 4-stopniową skrzynią biegów, w zwartym konstrukcyjnie aluminiowym bloku.
Sam silnik, tj. układ korbowo-tłokowy, konstrukcyjnie pochodził z modelu ZD. Był to jeden cylinder z bocznym kanałem zasilającym, dwoma kanałami wydechowymi. Cylinder wyposażony był w aluminiową, odejmowaną głowicę oraz aluminiowy kolektor dolotowy. Przeniesienie napędu z silnika na skrzynie biegów, poprzez przekładnię łańcuchową, zamknięto w szczelnej komorze, lewej strony silnika. Dzięki temu, przekładnia zyskała na żywotności, gdyż skrócono łańcuch i na stałe, zanurzono go w kąpieli olejowej, co przy poprzednim rozwiązaniu (w ZD) było kłopotliwe w uszczelnieniu i obsłudze.
Skrzynia biegów wyposażona była w 4 przełożenia, co jak na połowę lat 30 i pojemność silnika - pozostawiało konkurencję w tej klasie daleko z tyłu. Biegi były zmieniane ręcznie. Napęd tylnego koła zrealizowano przekładnią łańcuchową, umieszczoną, w tym modelu, po prawej stronie pojazdu.
Również bęben hamulcowy tylnego koła i uruchamiająca go dźwignia nożna, zostały przeniesione na prawą stronę - charakterystyczną da "kontynentalnych" konstrukcji tamtych lat (w odróżnieniu do "wyspiarskiej", powszechnie stosowanej w konstrukcjach angielskich z hamulcem po lewej).
NSU 201 ZDB był seryjnie, wyposażony w prędkościomierz i amortyzator układu kierowniczego, zapłon bateryjny, elektryczne oświetlenie i sygnał dźwiękowy.
Jako tańszy wariant modelu, ZDB oferowano równolegle model ZD Pony-Block. Charakteryzował się on, trochę tańszym wyposażeniem, względem modelu ZDB. Wersja Pony-Block, nie miała prędkościomierza, ani amortyzatora układu kierowniczego. Instalacja elektryczna Pony-Block była dostarczana przez Norisa, a instalacja elektryczna w ZDB przez Boscha. NSU 201 ZD Pony-Block był produkowany w latach 1936-1937, a NSU 201 ZDB jeszcze do roku 1940.
Zestawienie podstawowych danych technicznych modeli ZD-Block / ZDB:
Typ | Poj. skokowa [cm3] | Moc [KM / obr./min.] | Stopień sprężania |
Zużycie paliwa [l/100km] | Prędkość max. [km/h] |
201 ZD Pony-Block | 198 (63x64) | 6,5 | 1:5,5 | 3,5 | 75 |
201 ZDB | 199 (63x64) | 7 | 1:5,8÷6 | 3,0 | ponad 80 (85) |
Na przestrzeni lat produkcji, modele ZD-Block / ZDB ulegały modyfikacjom konstrukcyjnym i usprawnieniom.
I tak w 1936 roku zastosowano:
- dwukrotnie zmieniono reflektor (pierwsza zmiana - brak informacji, natomiast druga zmiana to wprowadzenie lampy Bosch EAS 150 x 2/2 dla 201 ZDB);
- zbiornik paliwa z tłoczonymi ścianami bocznymi i o większej pojemności (dla 201 ZDB wykonanie 1/1936);
- zastosowano dwie skrzynki narzędziowe , mocowane do bagażnika (dla 201 ZDB);
- ulepszona skrzynia biegów i zmienione sprzęgło;
- nowy układ wydechowy;
- zbiornik paliwa o pojemności 11,5 l - dla 201 ZDB (wykonanie 2/1936) i 201 ZD Pony-Block;
- instalacja elektryczna Noris, zapłon akumulatorowy obiegowy (obrotowy) SDZ 6/30/10 50 Watt (dla ZD Pony-Block).
W 1937 roku zastosowano:
- nowy zbiornik paliwa (z gwintem metrycznym);
- nowa kierownica i nowe armatury;
- przełożenie przekładni 2,4; 1,43; 1,125; 0,853 (dla 201 ZDB).
|
W 1938 roku zastosowano:
- nowa pokrywa koła łańcuchowego;
- dokonano zmiany tłoka (tłok z deflektorem zastąpiono tłokiem z płaskim denkiem) a tym samym systemu płukania cylindra (wprowadzono przepłukiwanie zwrotne);
- zmieniony mechanizm korbowy;
- ulepszona skrzynia biegów;
- nowy gaźnik (Grätzin KE20/41S);
- nowa instalacja elektryczna (Noris MLZS 6/30/50/10a);
- nowy reflektor Bosch EAS 150 x 2/31 z obsadą Noris SB 160/3;
- nowa rama i przednie zawieszenie;
- nowy zbiornik z nowym korkiem paliwa;
- "głębokie" błotniki;
- zastosowano nowej konstrukcji tłumiki z wyjmowanym dyfuzorem;
- zmieniono sposób zamykania puszek narzędziowych.
Tak, jak większość motocykli po 1939 roku, tak i NSU 201 ZDB zostały wcielone do wojska w czasie II Wojny Światowej. Służyły tam jako niezawodne i proste w obsłudze motocykle łącznikowe.
Szczegółowe dane techniczne modelu 201 ZDB z 1935 r.:
SILNIK, SPRZĘGŁO, SKRZYNIA BIEGÓW | |
Silnik | NSU – jednocylindrowy, dwusuwowy |
Rozrząd | tłokowy |
Średnica cylindra | 63 mm |
Skok tłoka | 64 mm |
Pojemność skokowa | 198 cm3 |
Stopień sprężania | 1:5.5 |
Moc maksymalna | 7 KM |
Smarowanie | mieszankowe 1:25 |
Głowica cylindrów | z metalu lekkiego, zdejmowalna |
Instalacja elektryczna | firmy Bosch – zapłon bateryjny, prądnica F1 LT 45/6 - 1500 umieszczona na kole zamachowym |
Wyprzedzenie zapłonu | 6 mm |
Przestawianie zapłonu | brak |
Gaźnik | Amal 74/406 lub Grätzin KE 20 S |
Sprzęgło | cierne, wielotarczowe |
Skrzynia biegów | NSU - czterobiegowa, sterowana ręcznie, o przełożeniach 2,4; 1,43; 1,0; 0,89 |
Napęd pierwotny | pojedynczy łańcuch drabinkowy tulejkowy, przełożenie 2,67 (15 x 40) |
Napęd wtórny | pojedynczy łańcuch drabinkowy tulejkowy, przełożenie 2,8 (15 x 42) |
Maks. prędkość | ok. 75 km/h |
Zużycie paliwa | ok. 3,5 – 4 l / 100 km |
PODWOZIE | |
Rama | otwarta rama rurowa |
Połączenia ramy | lutowane, spawane, nitowane |
Przednie zawieszenie | widelec trapezowy tłoczony z blachy |
Resor | sprężyna śrubowa ściskana |
Amortyzator | tłumik cierny |
Amortyzator układu kierowniczego | tarcza cierna, przestawiana ręcznie |
Kierownica | regulowana kierownica obrotowa |
Pojemność zbiornika paliwa | 9,5 l |
Wysokość siodła nad ziemią | 680 mm |
Rozstaw osi kół | 1285 mm |
Całkowita szerokość | 780 mm |
Całkowita wysokość | 1000 mm |
Całkowita długość | 2000 mm |
Obręcze | o profilu wgłębionym |
Opony | 3,00 - 19" |
Hamulec przedniego koła | szczękowy wewnętrzny, uruchamiany ręcznie |
Hamulec tylnego koła | szczękowy wewnętrzny, uruchamiany pedałem |
Ciężar własny | ok. 115 kg |
Dopuszczalna masa całkowita | 265 kg |
Konstrukcyjnym następcą modelu 201 ZDB, po roku 1945, stał się mniejszy pojemnościowo "brat" NSU 125 ZDB.
Merytorycznie opracował: Piotr "Pepe"
wody dolał: