NSU-Riders NSU-Riders
  • Startseite
  • Marke
  • Modelle
    • Erste Modelle (1901-1918)
    • Vorkriegs- und Kriegsmodelle (1918-1945)
      • Motosulm
      • Quick / Pony 100
      • 175/201/251 Z
      • 201 ZD PONY-BLOCK / ZDB
      • 201 OSL serie II
      • 201/251 OS/OSL und 351 OT
      • 351/501 OS/OSL, 351 OS WH
    • Nachkriegsmodelle (1945-1966)
      • Fox / Superfox
      • Quick
      • Lux / Superlux 201 ZB
      • 251 OSB Max
      • 351/501 OS-T Konsul
  • Ereignisse
    • Treffen und Rallyes historischer Motorräder
    • Messen, Ausstellungen, Austausch
    • Ereignisse GalerieEreignisse Galerie
  • Technik
    • Motor
    • Körper
    • Einstellungen, Anpassungen
    • Kraftstoffsystem
    • Elektroinstallationen
    • Technische GalerieTechnische Galerie
  • Werkstatt
    • Motorradpremieren
    • Fehlende Elemente herstellen
    • Selbstreparatur
    • Nützliche Werkstatttipps
    • Kopien und Nachbildungen von Teilen
    • Werkstatt GalerieWerkstatt Galerie
  • GalerieGalerie
  • Forum
  • Links
    • Kommerzielle Seiten
    • Hobbyseiten
  1. Aktuelle Seite:  
  2. Home
  3. Werkstatt
  4. Nützliche Werkstatttipps

Przydatne informacje warsztatowe

Niby znane ale .....
Details
Kategorie: Przydatne informacje warsztatowe
Admin Von Admin
Admin
25.Juli
Hauptkategorie: Warsztat
25. Juli 2009
Zuletzt aktualisiert: 21. Januar 2014
Zugriffe: 4083

Oksydowanie elementów stalowych dla wersji WH

Produkcja sprzętu na potrzeby wojska rządzi się nieco innymi prawami, niż produkcja cywilna i ma niewiele wspólnego z zasadami rachunku ekonomicznego. Wojsko zawsze stawiało wysokie wymogi jakościowe, związane z użytkowością i niezawodnością sprzętu, mniejszą uwagę zwracając na sposób jego wykończenia. Zasady te obowiązywały również w przypadku motocykli produkowanych na potrzeby armii niemieckiej podczas II wojny światowej.

Weiterlesen …

Details
Kategorie: Przydatne informacje warsztatowe
Radek Von Radek
Radek
25.Juli
Hauptkategorie: Warsztat
25. Juli 2009
Zuletzt aktualisiert: 21. Januar 2014
Zugriffe: 3713

Chłodzenie i smarowanie podczas obróbki skrawaniem

W obróbce mechanicznej metali i ich stopów technicznych stosowanych w konstrukcjach, stosowane są liczne technologie skrawania. Do obróbki tego typu zaliczamy: wiercenie, gwintowanie, rozwiercanie, toczenie, frezowanie, szlifowanie, struganie i przeciąganie, przecinanie za pomocą pił ręcznych i mechanicznych, piłowanie. Ogólnie można powiedzieć, że są to wszystkie obróbki polegające na zdejmowaniu warstwy materiału, w celu nadania właściwych wymiarów lub jakości powierzchni, za pomocą narzędzi skrawających.

W obróbce warsztatowej tego typu, oprócz samych urządzeń, narzędzi i podstawowych parametrów obróbki, istotne jest stosowanie środków smarujących i chłodzących. Przedstawiam tabelę zamieszczoną w "Poradniku Warsztatowca Mechanika" oraz kilka własnych uwag, co do zastosowania chłodziw i środków smarnych podczas wiercenia i gwintowania.

Wbrew pozorom, stosowanie tych środków wydatnie poprawia jakość uzyskanych powierzchni, ułatwia przebieg samego procesu skrawania, jak również przedłuża żywotność narzędzi skrawających. Myślę tym samym, że informacje niżej podane ułatwią niektóre operacje, wykonywane podczas remontu motocykla, przy własnoręcznym dorabianiu lub regenerowaniu części.

Rodzaj materiału Sposób obróbki
wiercenie i pogłębianie gwintowanie rozwiercanie toczenie frezowanie szlifowanie struganie przeciąganie
stal S, M, E E, O E, M, O E, S, M E, M, S, O S, E, O X, E, O E, M, O
żeliwo X, E, N X, N, O X, O X, S, E X, S, E X, S X, O X, O
brąz X, E S, O E, O X, E S, E, O E, O X X
stopy aluminium E, O+N O O E, O N, O+N O+N, N E, N O
Objaśnienia oznaczeń:
X - skrawanie na sucho, E - emulsja olejowa, M - roztwór wodny mydła, O - olej roślinny lub mineralny, S - roztwór wodny sody, N - nafta

Kilka uwag praktycznych:

  • do gwintowania używać oleju roślinnego;
  • jak nie masz pod ręką chłodziwa nie używaj wody, lepsza jest ślina;
  • posmarowanie chłodziwem brzeszczotu, przy ręcznym przecinaniu piłką przedłuża jego żywotność, szczególnie przy cieciu materiałów grubości powyżej 8 mm.

Przepis na emulsję uniwersalną - sprawdzoną w praktyce: Do metalowego garnuszka wlać ok. 50 ml wody i zestrugać mydła na gęsto. Na drugi dzień zagotować (łatwo może wykipieć!), po ostygnięciu dolać ok. 5 ml oleju roślinnego lub wazelinowego, ubić z tego kogel-mogel, następnie rozcieńczyć zimną wodą do konsystencji rzadkiego kisielu. Ilość oleju można zwiększyć, zwiększą się wówczas właściwości smarujące.

 

Niech się lekko wierci i łatwo gwintuje!

CeRaMik

Details
Kategorie: Przydatne informacje warsztatowe
Skrzydlaty Von Skrzydlaty
Skrzydlaty
25.Juli
Hauptkategorie: Warsztat
25. Juli 2009
Zuletzt aktualisiert: 21. Januar 2014
Zugriffe: 2886

Naprawa gwintów - średnice wierceń

Odbudowa motocykla wiąże się często, z naprawą otworów gwintowanych pod śruby. Kiedy np. dorabiamy brakujący element lub zaspawaliśmy urwany kawałek korpusu z otworem, pojawia się kwestia wykonania otworu gwintowanego.

Aby go wykonać, najpierw należy wykonać otwór walcowy wiertłem, a później gwintować za pomocą gwintowników ręcznych.

Sam miałem wiele razy problem z doborem wiertła, którym należy wywiercić otwór pod gwint. Przy złym doborze wiertła zdarza się czasami, że gwint jest za płytki (niepełny) lub ciężko go nagwintować, bo otwór jest za mały.

Sięgnąłem więc, do „mądrych” książek i tam znalazłem przydatną tabelkę, którą niniejszym pragnę się z wami podzielić.

Średnice wierceń pod gwinty w różnych materiałach

Średnica gwintu
M...

Średnica wiertła w mm

Aluminium

Żeliwo, Brąz,
Mosiądz

Stal, Żeliwo ciągliwe,
Stopy Zn,

3

2,3

2,4

2,5

3,5

2,7

2,8

2,9

4

3,1

3,2

3,3

4,5

3,5

3,6

3,7

5

4,0

4,1

4,2

5,5

4,3

4,4

4,5

6

4,7

4,8

5,0

7

5,7

5,8

6,0

8

6,4

6,5

6,7

10

8,1

8,2

8,4

12

9,8

9,9

10,0

14

11,4

11,5

11,75

16

13,3

13,55

13,75

18

14,8

15

15,25

20

16,8

17,0

17,25

24

20,3

20,25

20,5



Diese E-Mail-Adresse ist vor Spambots geschützt! Zur Anzeige muss JavaScript eingeschaltet sein.
Details
Kategorie: Przydatne informacje warsztatowe
TaTy Von TaTy
TaTy
20.Juli
Hauptkategorie: Warsztat
20. Juli 2009
Zuletzt aktualisiert: 21. Januar 2014
Zugriffe: 5042

Kolory wymalowań motocykli NSU

Kolory odpowiadające oryginalnemu malowaniu motocykla NSU

Weiterlesen …

  1. Aktuelle Seite:  
  2. Home
  3. Werkstatt
  4. Nützliche Werkstatttipps
Copyright © 2025 NSU-Riders. Alle Rechte vorbehalten.
Joomla! ist freie, unter der GNU/GPL-Lizenz veröffentlichte Software.