NSU-Riders NSU-Riders
  • Startseite
  • Marke
  • Modelle
    • Erste Modelle (1901-1918)
    • Vorkriegs- und Kriegsmodelle (1918-1945)
      • Motosulm
      • Quick / Pony 100
      • 175/201/251 Z
      • 201 ZD PONY-BLOCK / ZDB
      • 201 OSL serie II
      • 201/251 OS/OSL und 351 OT
      • 351/501 OS/OSL, 351 OS WH
    • Nachkriegsmodelle (1945-1966)
      • Fox / Superfox
      • Quick
      • Lux / Superlux 201 ZB
      • 251 OSB Max
      • 351/501 OS-T Konsul
  • Ereignisse
    • Treffen und Rallyes historischer Motorräder
    • Messen, Ausstellungen, Austausch
    • Ereignisse GalerieEreignisse Galerie
  • Technik
    • Motor
    • Körper
    • Einstellungen, Anpassungen
    • Kraftstoffsystem
    • Elektroinstallationen
    • Technische GalerieTechnische Galerie
  • Werkstatt
    • Motorradpremieren
    • Fehlende Elemente herstellen
    • Selbstreparatur
    • Nützliche Werkstatttipps
    • Kopien und Nachbildungen von Teilen
    • Werkstatt GalerieWerkstatt Galerie
  • GalerieGalerie
  • Forum
  • Links
    • Kommerzielle Seiten
    • Hobbyseiten
  1. Aktuelle Seite:  
  2. Home
  3. Modelle
  4. Vorkriegs- und Kriegsmodelle (1918-1945)
  5. Motosulm
Details
Kategorie: Modele przedwojenne i wojenne (1918-1945)
Pepe Von Pepe
Pepe
19.Juli
Hauptkategorie: Modele NSU
19. Juli 2009
Zuletzt aktualisiert: 21. Januar 2014
Zugriffe: 10718

Motosulm

Motosulm  (1931-1935)

W roku 1931 firma NSU wprowadziła na rynek rower z silnikiem pomocniczym. Był to pierwszy motorower produkowany seryjnie. Nazwa dla modelu - Motosulm - została wybrana w ogłoszonym specjalnie konkursie.

Dwutaktowy silnik o pojemności 63 cm3 zamocowano z przodu pojazdu na główce widelca, który w tym celu został szczególnie wzmocniony. Firma tak oto uzasadnia wybór umiejscowienia silnika: "Nawet dla laika jest zrozumiałe, że napęd na przednie koło jest korzystniejszy od napędu na tylne koło, jeśli się weźmie pod uwagę, że ciągnięty pojazd pewniej się porusza aniżeli pchany". Do tego zapewne doszedł jeszcze fakt, że głowica i cylinder silnika położone były idealnie w kierunku jazdy, co wpływało korzystnie na chłodzenie.


Silnik w przekroju


Blaszane osłony układu
wydechowego


Przeniesienie napędu
na koło

Rura wydechowa została wbudowana w przednią osłonę blaszaną co sprawiało, że była niewidoczna. Silnik napędzał, poprzez koła zębate i łańcuch, przednie koło. Firma NSU twierdziła tu z zachwytem, że "poprzez brak przekładni zostało usunięte źródło zakłóceń". Przeniesienie napędu realizowano poprzez sprzęgło cierne wielopłytkowe. Gazu można było dodać za pomocą dźwigni umieszczonej na kierownicy. Rama składała się z rur stalowych, które były lutowane lutem twardym. W celu polepszenia komfortu jazdy zastosowano w przednim kole opony balonowe. Obrotowa prądnica-iskrownik została umieszczona na wale korbowym. Silnik należało wspomagać odpychaniem nogami szczególnie przy ruszaniu z miejsca i na wzniesieniach.

W ramach czynności konserwacyjnych producent zalecał:

  • Co 100 km smarowanie piast kół, w szczególności koła przedniego kilkoma kroplami tłuszczu kostnego.
  • Łańcuch napędowy należało czyścić i oliwić.
  • śrubę spustową oleju tłumika wydechowego należało wykręcić i i spuścić nagromadzoną wodę kondensacyjną.
  • Przeguby hamulcowe i siodłowe wraz z dźwignią drążka kierowniczego podłużnego oraz cięgna elastyczne opancerzone Bowdena musiały być naoliwione.
  • Co 2000 km należało czyścić gruntownie obydwa łańcuchy i na nowo je oliwić.
  • Miejsca osadzania łożysk układu kierowniczego należało po wyjęciu przedniego widelca oczyścić i zalać wysokociśnieniowym smarem SHELL Rot.

W roku 1932 Motosulm został w wielu punktach ulepszony. Wbudowana została osłona łańcucha wokół wieńca zębatego na przednim kole. Zapobiegało to w przypadku spadnięcia łańcucha blokowaniu się przedniego koła i co za tym idzie, wypadaniu kierującego przez kierownicę do przodu. Ponadto dodano od roku 1932 w produkcji seryjnej amortyzator, który miał za zadanie spowodowanie elastycznego napędu, skutkiem czego było znacznie mniejsze zużycie łańcucha i koła łańcuchowego, jak również spokojniejsza praca silnika. W gaźniku zastosowano przepustnicę powietrza (ssanie) w celu uzyskania łatwiejszego rozruchu. Również silnik został ulepszony w drugim roku produkcji. Podparcie wału korbowego zostało zmienione a dzięki nowemu systemowi smarowania osiągnięto większą wytrzymałość w częściach nośnych podlegających tarciu. Aby podczas jazdy nie brudziło się ubranie kierującego, na przednim widelcu zamontowano osłonę na nogi. W taki mniej więcej sposób Motosulm był produkowany bez zmian do roku 1935.


Wersja męska


Wersja damska

Rower "męski" kosztował z kompletnym wyposażeniem włącznie z elektrycznym oświetleniem jedynie 245 marek niemieckich. Rower "żeński" był podobno trochę droższy.

Podstawowe dane techniczne motoroweru Motosulm:

Silnik jednocylindrowy, dwusuwowy, 3-kanałowy rozrząd tłokowy
Średnica cylindra 45 mm
Skok tłoka 40 mm
Pojemność skokowa 63 cm3
Stopień sprężania 1:5,5
Moc maksymalna 1,25 KM przy 4000 obr/min
Smarowanie mieszankowe 1:25
Instalacja elektryczna prądnica-iskrownik umieszczona na kole zamachowym
Gaźnik Amal lub Grätzin
Sprzęgło cierne wielopłytkowe
Skrzynia biegów bezpośrednie przełożenie mocy poprzez system zębatek (stałe)
Maks. prędkość 35 km/h
Zużycie paliwa ok. 1,7 l / 100 km
Pojemność zbiornika paliwa 1,8 l
Obręcze o profilu wgłębionym SS
Opony balonowe 26 x 2.00"
Ciężar własny pojazdu 42 kg

Numery ram w poszczególnych latach produkcji:

1931 900001 - 909212
1932 909213 - 909608
1933 909609 - 910964
1934 910965 - 912528
1935 912529 - 1008975

Motorower Motosulm produkowano do roku 1935. Jego następcą został NSU Quick.

Opracował: Piotr "Pepe"

Pepe
Pepe
Vorheriger Beitrag: 201 OSL seria II Zurück Nächster Beitrag: 125 ZDB Weiter
  1. Aktuelle Seite:  
  2. Home
  3. Modelle
  4. Vorkriegs- und Kriegsmodelle (1918-1945)
  5. Motosulm
Copyright © 2025 NSU-Riders. Alle Rechte vorbehalten.
Joomla! ist freie, unter der GNU/GPL-Lizenz veröffentlichte Software.