Sama prądnica była prądnicą bocznikową prądu stałego o napięciu znamionowym 6 Volt. Powiązanie konstrukcyjne prądnicy oraz aparatu zapłonowego i przeznaczenie jej do stosowania w jednocylindrowym motocyklu z silnikiem 4-suwowym, wymusiło zastosowanie dodatkowej, wewnętrznej przekładni zębatej, spowalniającej obroty krzywki zapłonowej. Dzięki temu uzyskano potrzebny: jeden pełny obrót krzywki na dwa obroty wału korbowego (przełożenie 1:2). Sama prądnica była bowiem napędzana przekładnią łańcuchową z przełożeniem 1:1 (RD 1/2), twornik prądnicy miał zatem prędkość wału korbowego i zamontowanie krzywki bezpośrednio na wirniku prądnicy, byłoby nieodpowiednie dla silnika 4-suwowego. Napęd przekazywany był, z wału do prądnicy, za pomocą łańcucha 3/8"x5/32" o długości 48 ogniw. Rozrząd zapłonem realizowany był dodatkową przekładnią zębatą o zębach prostych, napęd przekazywany był z wirnika na koło zębate z osadzoną krzywką, co widać na rycinie, gdzie oznaczono poszczególne pary kół 204d i 114.
W "małych" OSL-kach stosowano przed wojną dwa typy prądnic: oznaczoną RD1/2 U30/6 o mocy 30 W przy 2000 obr/min i oznaczoną RD1/3 U45/6 o mocy 45 W przy 2200 obr/min. W obydwu prądnicach przełożenie sumaryczne pomiędzy wałem i krzywką 2:1, czyli na dwa obroty wału silnika, uzyskujemy jeden obrót krzywki aparatu zapłonowego (mówiąc prościej: na dwa obroty wału, mamy raz iskrę na świecy). Mimo różnicy wielkości prądnic i ich mocy oraz różnej prędkości obrotowej, efekt końcowy, czyli rozrząd zapłonem w obu przypadkach jest identyczny. Konstruktorzy chcąc uzyskać większą moc prądnicy, zrealizowali to poprzez zwiększenie obrotów wirnika i jego wydłużenie ("więcej miedzi").
Stosowana po 1947 r. prądnica RD1 U45/6 o mocy 45 W przy 2200 obr/min, napędzana była za pomocą identycznej przekładni łańcuchowej, jak prądnica RD 1/3. W obrębie jej konstrukcji nie występował rozrząd zapłonem. Aparat zapłonowy przeniesiono na pokrywę rozrządu, a krzywka stała się przedłużeniem wałka rozrządu.
W zależności od typu prądnicy jej napęd z silnika oraz rozrząd zapłonu wygląda w następujący sposób:
RD1/2 U30/6 | RD1/3 U45/6 | RD1 U45/6 | |
koło łańcuchowe na wale silnika | Z 18 | Z 21 | Z 21 |
koło łańcuchowe na wirniku prądnicy | Z 18 | Z 14 | Z 14 |
koło zębate na wirniku prądnicy | Z 15 | Z 11 | - |
koło na krzywce aparatu zapłonowego | Z 30 | Z 33 | - |
przełożenie wał silnika / wirnik prądnicy | 18:18 = 1:1 | 21:14 = 3:2 | 21:14 = 3:2 |
przełożenie wirnik prądnicy / krzywka | 15:30 = 1:2 | 11:33 = 1:3 | - |
przełożenie sumaryczne | 2:1 | 2:1 | - |
Podczas rekonstrukcji motocykla, należy zwrócić uwagę na to: jaką posiadamy prądnicę (jakie ma przełożenie wewnętrzne) i jakie są koła napędowe przekładni łańcuchowej. Dopiero na tej podstawie będziemy mieć pewność, że motocykl w ogóle ma szanse odpalić. Złe dobranie elementów którejkolwiek przekładni i ich wzajemne pomieszanie, skutkować będzie niemożliwym do ustawienia zapłonem.
Opracowali: Mietek,