Niestety, o oryginalne tabliczki nie jest łatwo. Najwięcej mogę napisać o tych, które miałem w ręku, z lat 1935-36. Miały one grubość 0,6 mm i rozstawem otworów pasowały do wszystkich ram jakie posiadam (z lat 29-39). Cyfry nabite były numeratorem 2,5 mm. Pozostałe tabliczki o których piszę znam tylko ze zdjęć. Można z nich wnioskować jak wyglądały i były wykonane jednak bez całkowitej pewności jaka dają oględziny.

 

1925

1925 251R mNajstarsza z tabliczek, jaką odnalazłem pochodzi z 1925 roku. Z opisu zdjęcia wynikało, że pochodzi z motocykla NSU 251 R (w mojej ocenie nie jest to pewne). Jak widać na zdjęciu, dane jakie na niej zapisano są znacznie uboższe niż w przypadku późniejszych pojazdów. Zamiast numeru ramy i silnika mamy numer motocykla - zakładam, że jest to jednak numer ramy. Pojemność (prawdopodobnie jest to wartość "250") wybito bez przeznaczonego na to pola, a podana moc jest zadziwiająco niska. Trudno to oceniać opierając się na zdjęciu ale wydaje mi się, że napisy na tabliczce wytrawiono inną techniką niż na późniejszych egzemplarzach.

 

1928

1928 251R m Nie udało mi się odnaleźć tabliczek z lat 26-27. Zdjęcia dwóch tabliczek z roku 1928 nie są zbyt czytelne ale widać spore zmiany jakie wprowadzono: oznaczenia producenta wyglądają podobnie jak w latach 30-tych, przybyło też danych.1928 251R  II typenschild m

 

 

 

1929

1929 301T mPo roku, w (NSU 301T, rocznik 1929) tabliczka wyglądała bardzo podobnie, jednak tylko na pierwszy rzut oka. Po bliższych oględzinach widać, że zmieniły się niektóre dane. W dolnym rzędzie nie ma rocznika (zastąpionego przez wagę pojazdu), a miejsce wagi zajęła moc silnika.

 

 

 

1935

1935 201OS mTabliczek z kolejnych 5 lat nie udało mi się odnaleźć. Kolejna którą mogę zaprezentować pochodzi dopiero z 1935 roku. Jest ona oryginalnie zanitowana na ramie jednego z motocykli, które składam. Gwoli ścisłości - jest to NSU 201 OS tzw. II serii zwykle datowanej na 1934 rok (wąsy przedniego mocowania silnika nitowane z główką ramy), jednak z numeru ramy wynika, że pojazd zjechał z fabrycznej taśmy na początku kolejnego roku.
Porównując tę tabliczkę z tabliczką o 5 lat wcześniejszą widać, że dane motocykla są te same ale umieszczono je w zupełnie innych miejscach. Na tabliczce z 1935 roku przybyło też jedno pole, pozbawione jednak opisu. Obecnie niektórzy nabijają tam rocznik, jednak dotychczas nie znalazłem na to potwierdzenia na innych oryginalnych tabliczkach.

1935 201TS mKolejna tabliczka także pochodzi z 1935 roku wnioskując z numeru ramy. Z widocznego na zdjęciu fragmentu motocykla można wnioskować, że dotyczy NSU 251 OSL. Zwraca uwagę nietypowe oznaczenie pojemności pojazdu. Właściwą rubrykę skreślono, a cyfry nabito w pustym polu. Na pytanie - czy to oryginał z fabryki czy indywidualny pomysł właściciela motocykla nie jestem w stanie odpowiedzieć.

 

1936

1936 351OSL mTabliczka z 1936 roku, z NSU 351 OSL pochodzi z mojej kolekcji. Jak widać, nie różni się ona od tabliczeko rok wcześniejszych.

 

 

 

1937

201 ZD Block Luxus 1937 mKolejna tabliczka w tej samej szacie graficznej pochodzi z 1937 roku. Można to ocenić po numerze ramy. Pojemność i ciężar motocykla wskazuje, że pochodzi z motocykla typu 201 ZDB. 

 

 

 

1938

1938 mDopiero w 1938 roku wygląd tabliczek znamionowych zmienił się bardzo poważnie. Unowocześniono czcionkę, nowa rubryka (ciężar całkowity) zastąpiła moc silnika. Wprowadzono też rubrykę z rocznikiem produkcji, który nie był nabijany numeratorem, a wytrawiany podczas produkcji surowej tabliczki.

 

 

1939

1939 251OSL mTabliczka z 1939 roku wygladała podobnie jak w 1938 poza, rzecz jasna, zaktualizowaną datą produkcji.

 

 

 

 

1940

1940 mJak widać na tabliczkach z 1940 roku datę produkcji ponownie nabito numeratorem.

 

 

 

 

1941

1941 mZaś tabliczka z roku 1941 ma datę trawioną...

 

 

 

 

1942

1942 OSL m... a tabliczka z 1942 nabijaną.

W tej sytuacji nasuwa się pytanie, czy tabliczki z trawioną datą produkcji nie były stosowane wymiennie z tabliczkami z datą nabijaną numeratorem. Być może stosowano je, gdy liczba wyprodukowanych motocykli przekroczyła liczbę tabliczek na składzie.

 

Niestety zdjęć tabliczek z innych roczników nie udało mi się znaleźć.

 

Nabijane dane

Osobną kwestią jest - co na tabliczkach nabijać. Poza informacjami oczywistymi - jak numer ramy , silnika czy rok produkcji, są jeszcze informacje techniczne. Oczywiste jest, że każdy typ motocykla miał swoją indywidualną charakterystykę. Na jego tabliczce powinny się znaleźć jego specyficzne dane. Te zaś trudno uzyskać inaczej niż korzystając z oryginalnych tabliczek innego motocykla tego samego typu i rocznika. Rocznik jest dość istotny, bowiem rozwój konstrukcji oznaczał, że z czasem zmieniała się też waga i moc pojazdu. Niestety, informacje zawarte w oryginalnych książeczkach obsługi nie będą pomocne. Porównując dane z instrukcji i dostępnych tabliczek odkryłem, że waga motocykla jest inaczej obliczana. Różnica wynosi kilka kilogramów, co być może wynika z uwzględnienia wagi płynów eksploatacyjnych.


Na koniec apeluję by to, co podałem potraktować krytycznie. Jak pisałem, mam dwie tabliczki, za których rocznik i oryginalność mogę ręczyć. Pozostałe znam ze zdjęć. Wszystkie wyglądają na oryginalne, ale nie gwarantuję, że któraś nie została profesjonalnie postarzona. Pozostaje pytanie, jaką tabliczkę zastosować w rocznikach, z których tabliczki nie udało się odnaleźć. Ja potrzebowałem kilku takich egzemplarzy. Dla 1930 roku wybrałem wzór 1929, dla 1933 i 1934 wzór z 1935. Być może kiedyś będziemy w stanie ocenić, czy były to dobre decyzje.