NSU-Riders NSU-Riders
  • Startseite
  • Marke
  • Modelle
    • Erste Modelle (1901-1918)
    • Vorkriegs- und Kriegsmodelle (1918-1945)
      • Motosulm
      • Quick / Pony 100
      • 175/201/251 Z
      • 201 ZD PONY-BLOCK / ZDB
      • 201 OSL serie II
      • 201/251 OS/OSL und 351 OT
      • 351/501 OS/OSL, 351 OS WH
    • Nachkriegsmodelle (1945-1966)
      • Fox / Superfox
      • Quick
      • Lux / Superlux 201 ZB
      • 251 OSB Max
      • 351/501 OS-T Konsul
  • Ereignisse
    • Treffen und Rallyes historischer Motorräder
    • Messen, Ausstellungen, Austausch
    • Ereignisse GalerieEreignisse Galerie
  • Technik
    • Motor
    • Körper
    • Einstellungen, Anpassungen
    • Kraftstoffsystem
    • Elektroinstallationen
    • Technische GalerieTechnische Galerie
  • Werkstatt
    • Motorradpremieren
    • Fehlende Elemente herstellen
    • Selbstreparatur
    • Nützliche Werkstatttipps
    • Kopien und Nachbildungen von Teilen
    • Werkstatt GalerieWerkstatt Galerie
  • GalerieGalerie
  • Forum
  • Links
    • Kommerzielle Seiten
    • Hobbyseiten
  1. Aktuelle Seite:  
  2. Home
  3. Technik
  4. Elektroinstallationen
  5. Instalacje elektryczne motocykli NSU
Details
Kategorie: Instalacje elektryczne
TaTy Von TaTy
TaTy
19.Juli
Hauptkategorie: Technika
19. Juli 2009
Zuletzt aktualisiert: 21. Januar 2014
Zugriffe: 10589

Instalacje elektryczne motocykli NSU

Niemieckie systemy elektryczne motocykli - numeracja końcówek przewodów

Niemcy zawsze wiedli prym w normalizowaniu wszelkich zagadnień technicznych. Naturalnie dotyczyło to także instalacji elektrycznych pojazdów, często budowanych w oparciu o podzespołów różnych producentów, niejednokrotnie zamiennie w tym samym modelu. Nieuchronne stało się więc ujednolicenie oznaczeń charakterystycznych punktów schematów ideowych i fizycznych oznaczeń miejsc podłączania przewodów elektrycznych w poszczególnych podzespołach instalacji.

Główne oznaczenia, spotykane w niemieckich instalacjach motocyklowych, zawiera poniższa tabela:

1 od cewki zapłonowej do stacyjki
15 od włącznika zapłonu/stacyjki do cewki zapłonowej
15/54 od włącznika zapłonu/stacyjki do odbiorników prądu (poprzez włącznik stopu do światła stopu itd.)
30 od +(plusa) akumulatora do odbiorników (jak starter, włącznik zapłonu/stacyjka itp.)
30/51 od włącznika zapłonu/stacyjki do prądnicy/alternatora
31 od akumulatora -(minusa) do masy, odbiorników (jak przednie światło) do masy
56 od włącznika zapłonu/stacyjki do przełącznika świateł
56a od przełącznika świateł do przedniego światła (światło drogowe) & do kontrolki światła drogowego
56b od przełącznika świateł do przedniego światła (światło mijania)
57 od włącznika zapłonu/stacyjki do żarówek światła postojowego
61 od włącznika zapłonu/stacyjki do prądnicy/alternatora albo regulatora napięcia
61a od włącznika zapłonu/stacyjki przez żarówkę kontrolki ładowania do prądnicy/alternatora (61)
D+ od prądnicy/alternatora +(plusa) do oddzielnego regulatora napięcia
D- od oddzielnego regulatora napięcia do -(minusa) prądnicy/alternatora
DF od oddzielnego regulatora napięcia do prądnicy/alternatora (cewki wzbudzającej)

Rodzaje motocyklowych instalacji elektrycznych firmy Bosch

schem_iskrownik_m

 

 

 

 

 

schem_bateryjny_m

Schemat typowej iskrownikowej instalacji elektrycznej firmy Bosch (prądnica typu W) Schemat typowej bateryjnej instalacji elektrycznej firmy Bosch (prądnica typu WK)

Instalacje elektryczne w modelach 201/251 OSL, 351 OT

schem_maly_osl_m
Schemat bateryjnej instalacji elektrycznej firmy Bosch z prądnicą RD 1/2 - stosowanej m.in. w "małych" OSL (201 OSL, 251 OSL, 351 OT) późniejszych serii (lampa EAS 150x2/2).

Instalacje elektryczne w modelu 125 ZDB oraz 201 ZD Pony

schem_125zdb_m ZDB_m
Schemat instalacji elektrycznej stosowanej w modelu 125 ZDB Schemat instalacji elektrycznej stosowanej w modelu 201 ZD Pony

Instalacje elektryczne w modelu 351/501 OSL

Lampa przednia typu Bosch EAS 170x2T:
GL 1 - żarówka 6V 25/20W
GL 2 - żarówka 6V 3W
AU - przełącznik świateł
AS - stacyjka Bosch
GL3 - lampka kontrolna ładowania
SH45 - bezpiecznik topikowy
LB - prądnica 6V 30W typu Bosch B142LS w 351 OSL lub B145LS w 501 OSL
LE11 - lampka Bosch JN5S8 z żarówką 6V 3W
SH11 - przełącznik LSH 16/1Z
HO - sygnał 6V typu Bosch FD6 CS 17/3
ZS - cewka zapłonowa 6V typu Bosch TC6A8
BA - akumulator 6V 7Ah typu Bosch
AGD 312/1 M2 - łącznik masowy K - łącznik przewodu "+"
LE4 - opcjonalna lampka (wózka bocznego)
KE2 - końcówka świecy zapłonowej

schem_bateryjny_m

Schemat instalacji elektrycznej stosowanej w modelu 351/501 OSL

Długości i przekroje poszczególnych przewodów elektrycznych w modelu 351/501 OSL (według katalogu części z listopada 1938 roku) zawiera poniższa tabela. Dające się zauważyć różnice w długościach przewodów sygnału dźwiękowego wynikają z zamocowania go w starszych modelach (głowica żeliwna) do ramy. W przypadku zamocowania sygnału pod zbiornikiem paliwa należy przyjąć długości przewodów tak jak dla głowicy aluminiowej. Nie udało się odszukać długości przewodu masowego stacyjki.

Rodzaj przewodu
(numery końcówek według schematu instalacji)
przekrój
żyły
w mm2
Długość przewodu w mm
351
A,D
351
A,G
351
Z,D
351
Z,G
501
A,D
501
A,G
501
Z,D
501
Z,G
od cewki zapłonowej do stacyjki (15-15) 1,5 1210 1210 1210 1210 1210 1210 1350 1350
od prądnicy do cewki zapłonowej (1-1) 1,5 225 225 225 225 255 255 255 255
od prądnicy do stacyjki (61-61) 1,5 1470 1470 1470 1470 1470 1470 1420 1420
od prądnicy do stacyjki (51-51 1,5 1370 1370 1370 1370 1370 1370 1310 1310
od stacyjki do sygnału dźwiękowego (54-HO) 1,5 850 850 1600 1600 850 850 1600 1600
od sygnału dźwiękowego do włącznika sygnału (HO-SH11) 1,5 700 700 1350 1350 700 700 1350 1350
od "+" akumulatora do łącznika przewodu (30-K) 1,5 200 300 200 300 200 330 200 330
od łącznika przewodu do prądnicy (K-30) 1,5 360 360 360 360 360 360 440 440
od "-" akumulatora do łącznika masowego (31-M2) 1,5 300 300 300 300 300 330 300 330
od łącznika masowego do stacyjki (M2-31) 1,5 ??? ??? ??? ??? ??? ??? ??? ???
od stacyjki do lampki tylnej (58,31-LE11) 2x0,75 2080 2080 ??? ??? 2080 2080 2320 2320
od cewki zapłonowej do świecy zapłonowej (4-KE2) ??? 630 630 630 630 630 630 630 630
Legenda: A - głowica aluminiowa, Z - głowica żeliwna, D - dolny wydech, G - górny wydech
TaTy
TaTy
Vorheriger Beitrag: Typy świec Bosch Zurück
  1. Aktuelle Seite:  
  2. Home
  3. Technik
  4. Elektroinstallationen
  5. Instalacje elektryczne motocykli NSU
Copyright © 2025 NSU-Riders. Alle Rechte vorbehalten.
Joomla! ist freie, unter der GNU/GPL-Lizenz veröffentlichte Software.