Przeniesienie napędu z koła zębatego do tylnego koła następowało poprzez łańcuch rolkowy.
Silnik 125 ZDB (prawa strona) |
Silnik 125 ZDB (lewa strona) |
Ręczna zmiana biegów w prototypowych 125 ZDB |
Taki model NSU 125 ZDB został zaprezentowany w prospekcie reklamowym z 1939 roku. Jednakże w tej wersji nigdy nie trafił on do produkcji seryjnej. W 1939 wyprodukowano 10 prototypów celem sprawdzenia osiągów i przeprowadzenia testów motocykla. W trakcie testów okazało się, że zmieniacz biegów w kierownicy nie spełnia swojej roli i często ulega awariom. Stąd też został on przekonstruowany i zastąpiony nożną zmianą biegów umieszczoną po lewej stronie silnika.
Motocykle produkowane do ok. 1948 roku były wyposażone w "kontrolkę biegu jałowego" (Leerlaufanzeige) w którą to nie był wyposażony żaden inny motocykl NSU. Wczesne modele (do ok. 1941 roku) posiadały skośnie usytuowaną świecę zapłonową w głowicy. Pojemność skokową podniesiono do 123 cm3, średnica cylindra wynosiła 52 mm a skok tłoka 58 mm. Po dokonaniu tych zmian moc silnika wzrosła do 4,8 KM. Licznik seryjnie był montowany w lampie i podświetlany żarówką znajdującą się wewnątrz lampy. Motocykl posiadał zamontowaną na głównym widelcu blokadę antykradzieżową. Skrzynka narzędziowa została zabezpieczona również zamkiem. W motocyklu zastosowano wówczas ogólnie stosowane hamulce szczękowe wewnętrzne (przód i tył). Zbiornik paliwa miał pojemność 10 litrów i zamykany był dużym korkiem. Zbiornik miał z obydwu stron tłoczone emblematy NSU, takie same jak te stosowane od 1936 w większych modelach 200 cm3.
Siodło kierowcy wyposażono w podwójną sprężynę napinającą. Podnóżki kierowcy były regulowane w zależności od wzrostu kierowcy. Nie stosowano chromu na tłumikach. Wbrew zapowiedziom nie rozpoczęto jednak seryjnej produkcji w 1939 roku. Wydrukowano więc w 1940 roku nowy prospekt reklamowy (wszyscy wtedy liczyli na zwycięstwo w wojnie i jej rychłe zakończenie). Przecież NSU 125 ZDB miał być motocyklem cywilnym. Produkcję seryjną rozpoczęto dopiero latem 1941 roku. Pierwsze motocykle trafiły jednak do Wermachtu. Przeważająca część motocykli miała jednak trafić do ludności cywilnej zasiedlającej nowo zdobywane tereny. Produkcja odbywała się do połowy 1944 roku. W tym czasie wyprodukowano 8 808 motocykli. Potem nastąpiła przerwa w produkcji tego modelu. Dopiero 4 lata późnej, w 1948 roku wznowiono produkcję. W tym roku wyprodukowano 2 358 sztuk (jeszcze pod koniec 1947 wyprodukowano 17 sztuk). Właśnie wtedy został zniesiony zakaz produkcji motocykli i NSU 125 ZDB było produkowane razem z NSU QUICK oraz rowerami.
W latach 1949/50 poprawiła się sytuacja surowcowa (zniesiono ograniczenia) i NSU 125 ZDB od 1950 otrzymało chromowane boki zbiornika paliwa, obręcze kół, jak również kierownicę i inne detale. Na zbiorniku zrezygnowano z tłoczonego emblematu i powiększono jego pojemność do 11 litrów. Logo NSU po obu stronach zbiornika było przykręcane śrubami i wykonano je z emalii.
Pod koniec produkcji w silniku stosowane były cylindry od modelu NSU Fox oraz tłoki od motocykla DKW RT 125 co podniosło moc do 5 PS oraz szybkość max. do 75 km/h. Pierwotne malowanie motocykla było czarne ze srebrzonymi bokami zbiornika paliwa. Szparunki w kolorze złotym występowały na zbiorniku, osłonie łańcucha, błotnikach, i skrzynce narzędziowej. Takie malowanie stosowano w wersji cywilnej motocykla. Jakie było malowanie w wersji Wermacht - nie wiadomo. Z pewnością stosowano jednak specjalne rodzaje farb. Malowanie motocykli z roku 1947/48 nie zmieniło się. Od 1948 motocykle NSU 125 ZDB zaczęto eksportować do innych krajów. W związku z tym motocykle w wersji eksportowej były malowane na niebiesko z białymi szparunkami. Od 1950 wprowadzono także kolor bordowy ze złotymi szparunkami. Przejście chrom/lakier na zbiorniku było również szparowane kolorem złotym.
W roku 1951 produkcję modelu NSU 125 ZDB zakończono. Bezpośrednim następcą modelu 125 ZDB został NSU Fox.
W latach 1947-1951 wyprodukowano 25 781 sztuk modelu 125 ZDB. Łącznie z produkcją wojenną wyprodukowanych zostało ok. 34 000 sztuk tego modelu.
Dane techniczne modelu 125 ZDB:
SILNIK, SPRZĘGŁO, SKRZYNIA BIEGÓW | |
Silnik | dwusuwowy, 1-cylindrowy z płaskim tłokiem |
Średnica cylindra x skok tłoka | 52 x 58 mm |
Pojemność skokowa | 123 cm3 |
Stopień sprężania | prototyp 1:6, seryjne 1:7,5 i 1:8,2 |
Moc maksymalna | 4,8 KM (do 1948 r.) lub 5 KM (po 1948 r.) przy 4 600 obr/min |
Smarowanie | mieszankowe 1:25 |
Instalacja elektryczna | Prądnica Noris 6 V / 25 W |
Gaźnik | AMAL E 68/16 lub GRÄTZIN K 16 A, a od 1948 także BING AJ 1/16 N 776 |
Sprzęgło | cierne wielotarczowe mokre, rozłączane mechanicznie |
Skrzynia biegów | trzybiegowa, zblokowana z silnikiem, z nożną zmianą biegów |
Przełożenia skrzyni biegów | I bieg 1:3,0; II bieg 1:1,45; III bieg 1:1 |
Przeniesienie napędu | łańcuch rolkowy odkryty napędzający koło tylne od góry osłonięty pokrywą |
PODWOZIE | |
Rama | konstrukcja z rur stalowych zamknięta, lutowana z podstawką centralną |
Widelec przedni | prasowany z blachy stalowej z jedną centralną sprężyną śrubową oraz regulowanym amortyzatorem ciernym |
Wymiary | długość: 1980 mm, szerokość: 680 mm, wysokość: 1000 mm |
Hamulce | szczękowe wewnętrzne; średnica bębna hamulcowego Ø 125 mm |
Układ jezdny | Obręcze kół o wgłębionym profilu 2,0 x 19", opony niskociśnieniowe z drutem stalowym 2,50-19" |
Cieżar własny | 85 kg |
Dopuszczalne obciążenie | 150 kg |
Pojemność zbiornika paliwa | 10 l, od 1950 roku 11 l |
DANE EKSPOLOATACYJNE | |
Prędkość maksymalna | 75 km/godz. |
Zużycie paliwa | 2,4 l/100 km |
Opracował: Tadeusz "TaTy"