NSU-Riders NSU-Riders
  • Home
  • Brand
  • Models
    • First models (1901-1918)
    • Pre-war and wartime models (1918-1945)
      • Motosulm
      • Quick / Pony 100
      • 175/201/251 Z
      • 201 ZD Pony-Block / ZDB
      • 201 OSL series II
      • 201/251 OS/OSL and 351 OT
      • 351/501 OS/OSL, 351 OS WH
    • Post-war models (1945-1966)
      • Quick
      • Fox / Superfox
      • Lux / Superlux
      • 251 OSB Max
      • NSU 351/501 OS-T Konsul
  • Events
    • Meetings and rallies of historic motorcycles
    • Fairs, exhibitions, moto exchanges
    • Events GalleryEvents Gallery
  • Technics
    • Engine
    • Body
    • Settings, adjustments
    • Fuel system
    • Electrical installations
    • Technical GalleryTechnical Gallery
  • Workshop
    • Motorcycle premieres
    • Making missing elements
    • Self-repair
    • Useful workshop information
    • Copies and replicas of parts
    • Workshop galleryWorkshop gallery
  • GalleryGallery
  • Forum
  • Links
    • Commercial websites
    • Hobby websites
  1. You are here:  
  2. Home
  3. Workshop
  4. Useful workshop information

Przydatne informacje warsztatowe

Niby znane ale .....
Details
Category: Przydatne informacje warsztatowe
Admin By Admin
Admin
25.Jul
Parent Category: Warsztat
25 July 2009
Last Updated: 21 January 2014
Hits: 4082

Oksydowanie elementów stalowych dla wersji WH

Produkcja sprzętu na potrzeby wojska rządzi się nieco innymi prawami, niż produkcja cywilna i ma niewiele wspólnego z zasadami rachunku ekonomicznego. Wojsko zawsze stawiało wysokie wymogi jakościowe, związane z użytkowością i niezawodnością sprzętu, mniejszą uwagę zwracając na sposób jego wykończenia. Zasady te obowiązywały również w przypadku motocykli produkowanych na potrzeby armii niemieckiej podczas II wojny światowej.

Read more …

Details
Category: Przydatne informacje warsztatowe
Radek By Radek
Radek
25.Jul
Parent Category: Warsztat
25 July 2009
Last Updated: 21 January 2014
Hits: 3711

Chłodzenie i smarowanie podczas obróbki skrawaniem

W obróbce mechanicznej metali i ich stopów technicznych stosowanych w konstrukcjach, stosowane są liczne technologie skrawania. Do obróbki tego typu zaliczamy: wiercenie, gwintowanie, rozwiercanie, toczenie, frezowanie, szlifowanie, struganie i przeciąganie, przecinanie za pomocą pił ręcznych i mechanicznych, piłowanie. Ogólnie można powiedzieć, że są to wszystkie obróbki polegające na zdejmowaniu warstwy materiału, w celu nadania właściwych wymiarów lub jakości powierzchni, za pomocą narzędzi skrawających.

W obróbce warsztatowej tego typu, oprócz samych urządzeń, narzędzi i podstawowych parametrów obróbki, istotne jest stosowanie środków smarujących i chłodzących. Przedstawiam tabelę zamieszczoną w "Poradniku Warsztatowca Mechanika" oraz kilka własnych uwag, co do zastosowania chłodziw i środków smarnych podczas wiercenia i gwintowania.

Wbrew pozorom, stosowanie tych środków wydatnie poprawia jakość uzyskanych powierzchni, ułatwia przebieg samego procesu skrawania, jak również przedłuża żywotność narzędzi skrawających. Myślę tym samym, że informacje niżej podane ułatwią niektóre operacje, wykonywane podczas remontu motocykla, przy własnoręcznym dorabianiu lub regenerowaniu części.

Rodzaj materiału Sposób obróbki
wiercenie i pogłębianie gwintowanie rozwiercanie toczenie frezowanie szlifowanie struganie przeciąganie
stal S, M, E E, O E, M, O E, S, M E, M, S, O S, E, O X, E, O E, M, O
żeliwo X, E, N X, N, O X, O X, S, E X, S, E X, S X, O X, O
brąz X, E S, O E, O X, E S, E, O E, O X X
stopy aluminium E, O+N O O E, O N, O+N O+N, N E, N O
Objaśnienia oznaczeń:
X - skrawanie na sucho, E - emulsja olejowa, M - roztwór wodny mydła, O - olej roślinny lub mineralny, S - roztwór wodny sody, N - nafta

Kilka uwag praktycznych:

  • do gwintowania używać oleju roślinnego;
  • jak nie masz pod ręką chłodziwa nie używaj wody, lepsza jest ślina;
  • posmarowanie chłodziwem brzeszczotu, przy ręcznym przecinaniu piłką przedłuża jego żywotność, szczególnie przy cieciu materiałów grubości powyżej 8 mm.

Przepis na emulsję uniwersalną - sprawdzoną w praktyce: Do metalowego garnuszka wlać ok. 50 ml wody i zestrugać mydła na gęsto. Na drugi dzień zagotować (łatwo może wykipieć!), po ostygnięciu dolać ok. 5 ml oleju roślinnego lub wazelinowego, ubić z tego kogel-mogel, następnie rozcieńczyć zimną wodą do konsystencji rzadkiego kisielu. Ilość oleju można zwiększyć, zwiększą się wówczas właściwości smarujące.

 

Niech się lekko wierci i łatwo gwintuje!

CeRaMik

Details
Category: Przydatne informacje warsztatowe
Skrzydlaty By Skrzydlaty
Skrzydlaty
25.Jul
Parent Category: Warsztat
25 July 2009
Last Updated: 21 January 2014
Hits: 2884

Naprawa gwintów - średnice wierceń

Odbudowa motocykla wiąże się często, z naprawą otworów gwintowanych pod śruby. Kiedy np. dorabiamy brakujący element lub zaspawaliśmy urwany kawałek korpusu z otworem, pojawia się kwestia wykonania otworu gwintowanego.

Aby go wykonać, najpierw należy wykonać otwór walcowy wiertłem, a później gwintować za pomocą gwintowników ręcznych.

Sam miałem wiele razy problem z doborem wiertła, którym należy wywiercić otwór pod gwint. Przy złym doborze wiertła zdarza się czasami, że gwint jest za płytki (niepełny) lub ciężko go nagwintować, bo otwór jest za mały.

Sięgnąłem więc, do „mądrych” książek i tam znalazłem przydatną tabelkę, którą niniejszym pragnę się z wami podzielić.

Średnice wierceń pod gwinty w różnych materiałach

Średnica gwintu
M...

Średnica wiertła w mm

Aluminium

Żeliwo, Brąz,
Mosiądz

Stal, Żeliwo ciągliwe,
Stopy Zn,

3

2,3

2,4

2,5

3,5

2,7

2,8

2,9

4

3,1

3,2

3,3

4,5

3,5

3,6

3,7

5

4,0

4,1

4,2

5,5

4,3

4,4

4,5

6

4,7

4,8

5,0

7

5,7

5,8

6,0

8

6,4

6,5

6,7

10

8,1

8,2

8,4

12

9,8

9,9

10,0

14

11,4

11,5

11,75

16

13,3

13,55

13,75

18

14,8

15

15,25

20

16,8

17,0

17,25

24

20,3

20,25

20,5



This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
Details
Category: Przydatne informacje warsztatowe
TaTy By TaTy
TaTy
20.Jul
Parent Category: Warsztat
20 July 2009
Last Updated: 21 January 2014
Hits: 5041

Kolory wymalowań motocykli NSU

Kolory odpowiadające oryginalnemu malowaniu motocykla NSU

Read more …

  1. You are here:  
  2. Home
  3. Workshop
  4. Useful workshop information
Copyright © 2025 NSU-Riders. All Rights Reserved.
Joomla! is Free Software released under the GNU General Public License.