NSU-Riders NSU-Riders
  • Home
  • Brand
  • Models
    • First models (1901-1918)
    • Pre-war and wartime models (1918-1945)
      • Motosulm
      • Quick / Pony 100
      • 175/201/251 Z
      • 201 ZD Pony-Block / ZDB
      • 201 OSL series II
      • 201/251 OS/OSL and 351 OT
      • 351/501 OS/OSL, 351 OS WH
    • Post-war models (1945-1966)
      • Quick
      • Fox / Superfox
      • Lux / Superlux
      • 251 OSB Max
      • NSU 351/501 OS-T Konsul
  • Events
    • Meetings and rallies of historic motorcycles
    • Fairs, exhibitions, moto exchanges
    • Events GalleryEvents Gallery
  • Technics
    • Engine
    • Body
    • Settings, adjustments
    • Fuel system
    • Electrical installations
    • Technical GalleryTechnical Gallery
  • Workshop
    • Motorcycle premieres
    • Making missing elements
    • Self-repair
    • Useful workshop information
    • Copies and replicas of parts
    • Workshop galleryWorkshop gallery
  • GalleryGallery
  • Forum
  • Links
    • Commercial websites
    • Hobby websites
  1. You are here:  
  2. Home
  3. Models
  4. Pre-war and wartime models (1918-1945)
  5. 201 ZD Pony-Block / ZDB
Details
Category: Modele przedwojenne i wojenne (1918-1945)
Pepe By Pepe
Pepe
16.Jul
Parent Category: Modele NSU
16 July 2009
Last Updated: 21 January 2014
Hits: 16978

201 ZD PONY-BLOCK / ZDB

201 ZD PONY-BLOCK / ZDB (1935-1940)

Motocykle z silnikami dwusuwowymi, były obowiązkowym uzupełnieniem oferty rynkowej każdej liczącej się firmy motocyklowej lat 30-tych XX wieku. Podobnie, jak pojazdy z jednostkami 4-suwowymi i one ewoluowały, stając się konstrukcjami dojrzałymi technicznie i coraz sprawniejszymi.

Na bazie mody i słusznej koncepcji konstruowania motocykli o bardziej zwartej budowie silników, w 1935 roku powstał model NSU 201 ZDB. Motocykl ten, był rozwojowym następcą dotychczas produkowanego modelu ZD. W 1935 roku firma NSU-D-RAD, wyposażyła swój nowy model w zmodyfikowaną jednostkę napędową. Silnik został zblokowany z 4-stopniową skrzynią biegów, w zwartym konstrukcyjnie aluminiowym bloku.


201 ZDB - 1935 rok

Sam silnik, tj. układ korbowo-tłokowy, konstrukcyjnie pochodził z modelu ZD. Był to jeden cylinder z bocznym kanałem zasilającym, dwoma kanałami wydechowymi. Cylinder wyposażony był w aluminiową, odejmowaną głowicę oraz aluminiowy kolektor dolotowy. Przeniesienie napędu z silnika na skrzynie biegów, poprzez przekładnię łańcuchową, zamknięto w szczelnej komorze, lewej strony silnika. Dzięki temu, przekładnia zyskała na żywotności, gdyż skrócono łańcuch i na stałe, zanurzono go w kąpieli olejowej, co przy poprzednim rozwiązaniu (w ZD) było kłopotliwe w uszczelnieniu i obsłudze.

Skrzynia biegów wyposażona była w 4 przełożenia, co jak na połowę lat 30 i pojemność silnika - pozostawiało konkurencję w tej klasie daleko z tyłu. Biegi były zmieniane ręcznie. Napęd tylnego koła zrealizowano przekładnią łańcuchową, umieszczoną, w tym modelu, po prawej stronie pojazdu.


201 ZD Pony-Block - 1936 rok

Również bęben hamulcowy tylnego koła i uruchamiająca go dźwignia nożna, zostały przeniesione na prawą stronę - charakterystyczną da "kontynentalnych" konstrukcji tamtych lat (w odróżnieniu do "wyspiarskiej", powszechnie stosowanej w konstrukcjach angielskich z hamulcem po lewej).

NSU 201 ZDB był seryjnie, wyposażony w prędkościomierz i amortyzator układu kierowniczego, zapłon bateryjny, elektryczne oświetlenie i sygnał dźwiękowy.

Jako tańszy wariant modelu, ZDB oferowano równolegle model ZD Pony-Block. Charakteryzował się on, trochę tańszym wyposażeniem, względem modelu ZDB. Wersja Pony-Block, nie miała prędkościomierza, ani amortyzatora układu kierowniczego. Instalacja elektryczna Pony-Block była dostarczana przez Norisa, a instalacja elektryczna w ZDB przez Boscha. NSU 201 ZD Pony-Block był produkowany w latach 1936-1937, a NSU 201 ZDB jeszcze do roku 1940.

 

Zestawienie podstawowych danych technicznych modeli ZD-Block / ZDB:

Typ Poj. skokowa [cm3] Moc [KM / obr./min.] Stopień
sprężania
Zużycie paliwa [l/100km] Prędkość max. [km/h]
201 ZD Pony-Block 198 (63x64) 6,5 1:5,5 3,5 75
201 ZDB 199 (63x64) 7 1:5,8÷6 3,0 ponad 80 (85)

Na przestrzeni lat produkcji, modele ZD-Block / ZDB ulegały modyfikacjom konstrukcyjnym i usprawnieniom.

I tak w 1936 roku zastosowano:

  • dwukrotnie zmieniono reflektor (pierwsza zmiana - brak informacji, natomiast druga zmiana to wprowadzenie lampy Bosch EAS 150 x 2/2 dla 201 ZDB);
  • zbiornik paliwa z tłoczonymi ścianami bocznymi i o większej pojemności (dla 201 ZDB wykonanie 1/1936);
  • zastosowano dwie skrzynki narzędziowe , mocowane do bagażnika (dla 201 ZDB);
  • ulepszona skrzynia biegów i zmienione sprzęgło;
  • nowy układ wydechowy;
  • zbiornik paliwa o pojemności 11,5 l - dla 201 ZDB (wykonanie 2/1936) i 201 ZD Pony-Block;
  • instalacja elektryczna Noris, zapłon akumulatorowy obiegowy (obrotowy) SDZ 6/30/10 50 Watt (dla ZD Pony-Block).


201 ZDB z 1936 roku / wersja 1


201 ZDB z 1936 roku / wersja 2

W 1937 roku zastosowano:

  • nowy zbiornik paliwa (z gwintem metrycznym);
  • nowa kierownica i nowe armatury;
  • przełożenie przekładni 2,4; 1,43; 1,125; 0,853 (dla 201 ZDB).


Porównanie tłoka z 1937 r.
(z lewej) i z 1938 r. (z prawej


Porównanie prądnicy z 1937 roku (górny rząd)
i z 1938 roku (dolny rząd)

W 1938 roku zastosowano:

  • nowa pokrywa koła łańcuchowego;
  • dokonano zmiany tłoka (tłok z deflektorem zastąpiono tłokiem z płaskim denkiem) a tym samym systemu płukania cylindra (wprowadzono przepłukiwanie zwrotne);
  • zmieniony mechanizm korbowy;
  • ulepszona skrzynia biegów;
  • nowy gaźnik (Grätzin KE20/41S);
  • nowa instalacja elektryczna (Noris MLZS 6/30/50/10a);
  • nowy reflektor Bosch EAS 150 x 2/31 z obsadą Noris SB 160/3;
  • nowa rama i przednie zawieszenie;
  • nowy zbiornik z nowym korkiem paliwa;
  • "głębokie" błotniki;
  • zastosowano nowej konstrukcji tłumiki z wyjmowanym dyfuzorem;
  • zmieniono sposób zamykania puszek narzędziowych.


201 ZDB z 1938 roku - widok z prawej


201 ZDB z 1938 roku - widok z lewej

Tak, jak większość motocykli po 1939 roku, tak i NSU 201 ZDB zostały wcielone do wojska w czasie II Wojny Światowej. Służyły tam jako niezawodne i proste w obsłudze motocykle łącznikowe.


201 ZDB w wersji WH


201 ZDB w wersji WH

Szczegółowe dane techniczne modelu 201 ZDB z 1935 r.:

SILNIK, SPRZĘGŁO, SKRZYNIA BIEGÓW
Silnik NSU – jednocylindrowy, dwusuwowy
Rozrząd tłokowy
Średnica cylindra 63 mm
Skok tłoka 64 mm
Pojemność skokowa 198 cm3
Stopień sprężania 1:5.5
Moc maksymalna 7 KM
Smarowanie mieszankowe 1:25
Głowica cylindrów z metalu lekkiego, zdejmowalna
Instalacja elektryczna firmy Bosch – zapłon bateryjny, prądnica F1 LT 45/6 - 1500 umieszczona na kole zamachowym
Wyprzedzenie zapłonu 6 mm
Przestawianie zapłonu brak
Gaźnik Amal 74/406 lub Grätzin KE 20 S
Sprzęgło cierne, wielotarczowe
Skrzynia biegów NSU - czterobiegowa, sterowana ręcznie, o przełożeniach 2,4; 1,43; 1,0; 0,89
Napęd pierwotny pojedynczy łańcuch drabinkowy tulejkowy, przełożenie 2,67 (15 x 40)
Napęd wtórny pojedynczy łańcuch drabinkowy tulejkowy, przełożenie 2,8 (15 x 42)
Maks. prędkość ok. 75 km/h
Zużycie paliwa ok. 3,5 – 4 l / 100 km
PODWOZIE
Rama otwarta rama rurowa
Połączenia ramy lutowane, spawane, nitowane
Przednie zawieszenie widelec trapezowy tłoczony z blachy
Resor sprężyna śrubowa ściskana
Amortyzator tłumik cierny
Amortyzator układu kierowniczego tarcza cierna, przestawiana ręcznie
Kierownica regulowana kierownica obrotowa
Pojemność zbiornika paliwa 9,5 l
Wysokość siodła nad ziemią 680 mm
Rozstaw osi kół 1285 mm
Całkowita szerokość 780 mm
Całkowita wysokość 1000 mm
Całkowita długość 2000 mm
Obręcze o profilu wgłębionym
Opony 3,00 - 19"
Hamulec przedniego koła szczękowy wewnętrzny, uruchamiany ręcznie
Hamulec tylnego koła szczękowy wewnętrzny, uruchamiany pedałem
Ciężar własny ok. 115 kg
Dopuszczalna masa całkowita 265 kg

Konstrukcyjnym następcą modelu 201 ZDB, po roku 1945, stał się mniejszy pojemnościowo "brat" NSU 125 ZDB.

Merytorycznie opracował: Piotr "Pepe"

wody dolał: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

Pepe
Pepe
Previous article: 125 ZDB Prev Next article: Quick i Pony Next
  1. You are here:  
  2. Home
  3. Models
  4. Pre-war and wartime models (1918-1945)
  5. 201 ZD Pony-Block / ZDB
Copyright © 2025 NSU-Riders. All Rights Reserved.
Joomla! is Free Software released under the GNU General Public License.