Rodzaje nakrętek
W dużych OSL występują dwa rodzaje nakrętek, różniące się rozmiarem gwintu (M 10x1,25, M 12x1,25) oraz szerokością kołnierza. Obydwa wspomniane rodzaje nakrętek posiadały sześciokąt 17 mm. Mniejsze są zastosowane do skręcania połówek karteru silnika, mocowania wewnętrznej "kapy sprzęgłowej" do silnika i mocowania podstawy prądnicy (przednia śruba), natomist te większe służą do skręcania elementów ramy i mocowania do nich silnika oraz skrzyni biegów (dolna śruba).
Patent
Temat frezowania sześciokąta nie dawał mi spokoju. W końcu w wyniku poszukiwań w specjalistycznym sklepie ze śrubami udało mi się znaleźć "półprodukt", który mógł oszczędzić sporo pracy przy dorabianiu wspomnianych nakrętek. Otóż okazało się, że pewne rodzaje śrub do kół samochodowych mają łeb z wymaganym sześciokątem 17 mm i kołnierzem, który po niewielkiej obróbce na tokarni daje się przerobić na nakrętki idelanie odpowiadające oryginalnym. W dodatku taka śruba ma klasę 10.9, która gwarantuje dobrą wytrzymałość i trwałość wykonanej z niej nakrętki. Jedna śruba kosztuje 2,5 zł, do tego dochodzi koszt pracy tokarza (o ile nie robimy tego sami lub po znajomości), ale myślę, że warto.