Poprzedni użytkownik mojego motocykla prawdopodobnie jeździł w przekonaniu, że sprzęgło w nim jest suche, wiec wszystkie elementy uszczelniające wdawały mu się zbędne. Tym samym ja ich także nie odziedziczyłem i prawdę mówiąc bez oryginalnego katalogu części, nie mogłem sobie ich nawet wyobrazić. Teraz jestem mądrzejszy, ale moja skrzynka łańcuchowa jest nadal w opłakanym stanie. Jakiś czas temu udało mi się wejść w posiadanie dwóch innych skrzynek, szkoda, że od modeli sprzed 1938 roku - czyli bez wyjścia na pełną osłonę łańcucha, ale na szczęście z osprzętem, który wykorzystam w tej właściwej.
Uszczelnienia występujące oryginalnie w wersji bez pełnej osłony łańcucha
Katalog części modelu 251 OSL z kwietnia 1937 podaje następujące elementy uszczelniające:
-
nr 735 - 42x64x9 - filcowe uszczelnienie (Filzring) koła napędzającego prądnicę (Batteriezünder), montowane pomiędzy kapą a prądnicą (zaciska się pomiędzy nimi), nakładane na fragment korpusu prądnicy;
-
nr 736 - 55x68x6 - filcowe uszczelnienie (Filzring) wyjścia wału korbowego z silnika (Motorachse), montowane w podfrezowaniu od tyłu wewnętrznej części kapy sprzęgłowej - pomiędzy kapą a blokiem silnika;
|
|
-
nr 731 - skórzane uszczelnienie (Lederdichtung) wałka sprzęgłowego (Kupplung), pracujące pomiędzy dwoma metalowymi tarczami nr 729 i nr 730 (przesuwnymi względem kapy sprzęgłowej);
-
nr 738 - 50x57x3 - gumowe uszczelnienie (Gummidichtung) okienka rewizyjnego (nr 737) w zewnętrznej osłonie kapy sprzęgłowej. O-ring ten umieszcza się w podfrezowaniu, wciska weń okienko i zabezpiecza sztyftem (nr 739).
Uszczelnienia występujące oryginalnie w wersji z pełną osłoną łańcucha
Elementy obudowy przekładni łańcuchowych modelu 251 OSL, według katalogu części z grudnia 1938 roku |
Posiadane przeze mnie obudowy |
Katalog części modelu 251 OSL z grudnia 1938 podaje dodatkowo następujące elementy:
- nr 1054 - blaszany owal przykrywający otwór kapy sprzęgłowej od strony skrzyni biegów (Abdeckblech am Getriebe). Przysłania on zębatkę skrzyni biegów. Blachę nakłada się na skrzynię, a następnie przykręca wewnętrzną część kapy sprzęgłowej. Blacha ustala się sama pomiędzy skrzynią a kapą. Słyszałem o jakiejś ramce dociskającej, ale jeszcze do tego nie dotarłem;
-
nr 1055 - tarcza przykrywająca otwór prądnicy (Abdeckscheibe an der Lichtmaschine), a w zasadzie dociskająca odpowiednie uszczelnienie filcowe.
Pozostałe uszczelnienia są identyczne jak we wcześniej omawianej wersji bez pełnej osłony łańcucha.
Skrzynka łańcuchowa (Kettenkasten), czyli popularna "kapa sprzęgłowa" - w praktyce warsztatowej
Skrzynkę łańcuchową zalewa się olejem przez okienko rewizyjne. Literatura podaje 125 cm3 oleju SAE 30 (myślę że takim samym jak silnik - jednak mogę się mylić).
Oryginalnie, pomiędzy pokrywy zakłada się uszczelkę papierową, dokładnie odwzorowującą kształt płaszczyzn styku, jednak przy dobrym stanie zachowania tych płaszczyzn lub ich odpowiednim dotarciu, można je złożyć i skręcić tylko na silikon.
Wydaje się, że w oryginale tarcze nr 729 i nr 730 (zaciśnięte na otworze przez który do skrzynki łańcuchowej wchodzi wałek sprzęgłowy), nie były niczym uszczelniane, więc musiały przeciekać. Istnieje jednak sprawdzony patent na uszczelnienie tego węzła:
-
na wewnętrznej części skrzynki łańcuchowej należy przesuwnie zamontować tarcze nr 729 i nr 730 z zaciśniętym pomiędzy nimi uszczelniaczem skórzanym nr 731;
-
przykręcić skrzynkę łańcuchową do bloku silnika;
-
nasunąć sprzęgło na wałek sprzęgłowy skrzyni biegów, wsuwając piastę wewnętrznej tarczy sprzęgła w uszczelnienie nr 731;
-
zamontować łańcuch sprzęgłowy, naciągnąć go cofając skrzynię i skręcić ją na amen;
-
zdemontować sprzęgło, zdjąć zewnętrzną tarczę nr 729, posmarować ją silikonem w miejscu styku z płaszczyzną skrzynki łańcuchowej, następnie skręcić obie tarcze przy dokładnym zachowaniu wcześniejszego ich położenia (myślę że dla ułatwienia montażu, uszczelnienie skórzane należy przykleić do którejś z tarcz, a do tarczy nr 730 przyspawać od strony skrzyni biegów nakrętki - a może to za duża ingerencja w oryginał?... ale przecież tego nie widać!).
Pozostaje nadal pytanie: czy olej już nie przedostanie się na drugą stronę w czasie pracy? To nie jest mój patent, więc trzeba się przekonać. Ale to jeszcze nie koniec ...
Pierwotnie, uszczelnienie nr 731 wykonałem z filcu i takie jest widoczne na zdjęciach przedstawionych powyżej. Pokuszę się wkrótce by zrobić je tak jak w oryginale, czyli ze skóry.
Teraz jednak, kiedy skompletowałem osprzęt, wyniknął kolejny problem. Otóż, jak już na wstępie wspomniałem, występują różnice w budowie skrzynek w zależności od rocznika, lecz moja okazała się jeszcze innym wynaturzeniem (patrz zdjęcie poniżej).
Otóż otwór sprzęgłowy, na którym powinny zaciskać się tarcze nr 729 i nr 730, jest zbyt wąski, aby wytłoczenie blachy nr 729 mogło się weń odpowiednio zagłębić. I co teraz? Czyżby miały się tam znaleźć jeszcze inne tarcze? Oczywiście, mogę go powiększyć ... i chyba tak zrobię, ... ale może ktoś, lepiej znający temat, zdąży mnie w odpowiednim momencie powstrzymać?
Może się z czymś nie zgadzasz, albo coś chcesz dodać? Napisz ...