Poprzedni użytkownik mojego motocykla prawdopodobnie jeździł w przekonaniu, że sprzęgło w nim jest suche, wiec wszystkie elementy uszczelniające wdawały mu się zbędne. Tym samym ja ich także nie odziedziczyłem i prawdę mówiąc bez oryginalnego katalogu części, nie mogłem sobie ich nawet wyobrazić. Teraz jestem mądrzejszy, ale moja skrzynka łańcuchowa jest nadal w opłakanym stanie. Jakiś czas temu udało mi się wejść w posiadanie dwóch innych skrzynek, szkoda, że od modeli sprzed 1938 roku - czyli bez wyjścia na pełną osłonę łańcucha, ale na szczęście z osprzętem, który wykorzystam w tej właściwej.

Uszczelnienia występujące oryginalnie w wersji bez pełnej osłony łańcucha


Elementy obudowy przekładni sprzęgłowej modelu 251 OSL, według katalogu części z kwietnia 1937 roku

Katalog części modelu 251 OSL z kwietnia 1937 podaje następujące elementy uszczelniające:

  • nr 735 - 42x64x9 - filcowe uszczelnienie (Filzring) koła napędzającego prądnicę (Batteriezünder), montowane pomiędzy kapą a prądnicą (zaciska się pomiędzy nimi), nakładane na fragment korpusu prądnicy;

  • nr 736 - 55x68x6 - filcowe uszczelnienie (Filzring) wyjścia wału korbowego z silnika (Motorachse), montowane w podfrezowaniu od tyłu wewnętrznej części kapy sprzęgłowej - pomiędzy kapą a blokiem silnika;


Elementy okienka rewizyjnego, według katalogu części z kwietnia 1937 roku ...


Uszczelki filcowe, według katalogu części z kwietnia 1937 roku


Uszczelki filcowe dorobione we własnym zakresie

  • nr 731 - skórzane uszczelnienie (Lederdichtung) wałka sprzęgłowego (Kupplung), pracujące pomiędzy dwoma metalowymi tarczami nr 729 i nr 730 (przesuwnymi względem kapy sprzęgłowej);

  • nr 738 - 50x57x3 - gumowe uszczelnienie (Gummidichtung) okienka rewizyjnego (nr 737) w zewnętrznej osłonie kapy sprzęgłowej. O-ring ten umieszcza się w podfrezowaniu, wciska weń okienko i zabezpiecza sztyftem (nr 739).


Przesuwne tarcze kapy sprzęgłowej, według katalogu części z kwietnia 1937 roku ...


... oraz pochodzące z mojego motocykla

Uszczelnienia występujące oryginalnie w wersji z pełną osłoną łańcucha


Elementy obudowy przekładni łańcuchowych modelu 251 OSL, według katalogu części z grudnia 1938 roku

Posiadane przeze mnie obudowy

Katalog części modelu 251 OSL z grudnia 1938 podaje dodatkowo następujące elementy:

  • nr 1054 - blaszany owal przykrywający otwór kapy sprzęgłowej od strony skrzyni biegów (Abdeckblech am Getriebe). Przysłania on zębatkę skrzyni biegów. Blachę nakłada się na skrzynię, a następnie przykręca wewnętrzną część kapy sprzęgłowej. Blacha ustala się sama pomiędzy skrzynią a kapą. Słyszałem o jakiejś ramce dociskającej, ale jeszcze do tego nie dotarłem;
  • nr 1055 - tarcza przykrywająca otwór prądnicy (Abdeckscheibe an der Lichtmaschine), a w zasadzie dociskająca odpowiednie uszczelnienie filcowe.


Dodatkowe elementy blaszane -  według katalogu części z grudnia 1938 roku

Pozostałe uszczelnienia są identyczne jak we wcześniej omawianej wersji bez pełnej osłony łańcucha.

Skrzynka łańcuchowa (Kettenkasten), czyli popularna "kapa sprzęgłowa" - w praktyce warsztatowej

Skrzynkę łańcuchową zalewa się olejem przez okienko rewizyjne. Literatura podaje 125 cm3 oleju SAE 30 (myślę że takim samym jak silnik - jednak mogę się mylić).

Oryginalnie, pomiędzy pokrywy zakłada się uszczelkę papierową, dokładnie odwzorowującą kształt płaszczyzn styku, jednak przy dobrym stanie zachowania tych płaszczyzn lub ich odpowiednim dotarciu, można je złożyć i skręcić tylko na silikon.

Wydaje się, że w oryginale tarcze nr 729 i nr 730 (zaciśnięte na otworze przez który do skrzynki łańcuchowej wchodzi wałek sprzęgłowy), nie były niczym uszczelniane, więc musiały przeciekać. Istnieje jednak sprawdzony patent na uszczelnienie tego węzła:

  • na wewnętrznej części skrzynki łańcuchowej należy przesuwnie zamontować tarcze nr 729 i nr 730 z zaciśniętym pomiędzy nimi uszczelniaczem skórzanym nr 731;

  • przykręcić skrzynkę łańcuchową do bloku silnika;

  • nasunąć sprzęgło na wałek sprzęgłowy skrzyni biegów, wsuwając piastę wewnętrznej tarczy sprzęgła w uszczelnienie nr 731;

  • zamontować łańcuch sprzęgłowy, naciągnąć go cofając skrzynię i skręcić ją na amen;

  • zdemontować sprzęgło, zdjąć zewnętrzną tarczę nr 729, posmarować ją silikonem w miejscu styku z płaszczyzną skrzynki łańcuchowej, następnie skręcić obie tarcze przy dokładnym zachowaniu wcześniejszego ich położenia (myślę że dla ułatwienia montażu, uszczelnienie skórzane należy przykleić do którejś z tarcz, a do tarczy nr 730 przyspawać od strony skrzyni biegów nakrętki - a może to za duża ingerencja w oryginał?... ale przecież tego nie widać!).

Pozostaje nadal pytanie: czy olej już nie przedostanie się na drugą stronę w czasie pracy? To nie jest mój patent, więc trzeba się przekonać. Ale to jeszcze nie koniec ...

Pierwotnie, uszczelnienie nr 731 wykonałem z filcu i takie jest widoczne na zdjęciach przedstawionych powyżej. Pokuszę się wkrótce by zrobić je tak jak w oryginale, czyli ze skóry.

Teraz jednak, kiedy skompletowałem osprzęt, wyniknął kolejny problem. Otóż, jak już na wstępie wspomniałem, występują różnice w budowie skrzynek w zależności od rocznika, lecz moja okazała się jeszcze innym wynaturzeniem (patrz zdjęcie poniżej).


Widok na skrzynkę łańcuchową od strony silnika

Otóż otwór sprzęgłowy, na którym powinny zaciskać się tarcze nr 729 i nr 730, jest zbyt wąski, aby wytłoczenie blachy nr 729 mogło się weń odpowiednio zagłębić. I co teraz? Czyżby miały się tam znaleźć jeszcze inne tarcze? Oczywiście, mogę go powiększyć ...  i chyba tak zrobię, ... ale może ktoś, lepiej znający temat, zdąży mnie w odpowiednim momencie powstrzymać?

 

 

Może się z czymś nie zgadzasz, albo coś chcesz dodać? Napisz ...This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.... nie bądź wiśnia