Porównanie wyglądu wałków obydwu wersji:
Wałek starszego typu (po lewej) i nowszego typu (po prawej). |
Porównanie wyglądu wałków we współpracy z kołem:
Zapadki we współpracy z kołem 1-go biegu - stary typ (po lewej), nowy typ (po prawej). |
Wygląd zachowanych wzorcowych elementów:
Elementy składowe - stary typ (po lewej), nowy typ (po prawej). |
Dzisiaj w trakcie restauracji nie bedących już na chodzie i zdekompletowanych motocykli często brakuje tych elementów. Postanowiłem więc pomóc potrzebującym przygotowując szkice, które powinny wystarczyć do wykonania brakujących elementów we własnym zakresie (nie wszystkie wymiary, jak np. promienie są zwymiarowane, ale po przyłożeniu do wałka staną się dla wykonawcy oczywiste). Oczywiście użyte materiały i ich twardość powinny być odpowiednie do dużych sił występujących przy rozruchu motocykla nożnym rozrusznikiem i do tarcia zapadki o współpracujące koło. Odpowiednią trwałość i wytrzymaość powinna zapewnić typowa dla części maszynowych obróbka termiczna (hartowanie lub hartowanie z nawęglaniem, itp.). Dobór materiału i jego obróbki zostawiam fachowcom.
Szkice wzorcowych części - STARY typ:
Zapadka (Startklinke 54 548) | Oś zapadki (Bolzen 54 549) |
Sprężyna (Feder 54 550) | Tulejka (Druckbolzen zur Startklinke 54 516) |
Szkice wzorcowych części - NOWY typ:
Zapadka (Startklinke 101 973) | Kołek (Federbolzen 103 052) |
Sprężyna (Feder 101 805) |
Uwaga: O ile wzorcową zapadkę nowszego typu miałem w idealnym stanie to zapadka starszego typu nosi ślady nie fabrycznej obróbki, ale jednak działa poprawnie więc myślę, że może jednak służyć za wzór do wykonania kopii. Ostateczne wykończenie będzie się nasuwało samo po włożeniu zapadki do współpracującego koła zębatego.
Jeśli ktoś zdecyduje się wykonać elementy zapadki w oparciu o powyższe szkice proszę o sprawozdanie, najlepiej wraz ze zdjęciami wykonanych elementów. Wszelkie opinie i uwagi są mile widziane.