NSU-Riders NSU-Riders
  • Home
  • Brand
  • Models
    • First models (1901-1918)
    • Pre-war and wartime models (1918-1945)
      • Motosulm
      • Quick / Pony 100
      • 175/201/251 Z
      • 201 ZD Pony-Block / ZDB
      • 201 OSL series II
      • 201/251 OS/OSL and 351 OT
      • 351/501 OS/OSL, 351 OS WH
    • Post-war models (1945-1966)
      • Quick
      • Fox / Superfox
      • Lux / Superlux
      • 251 OSB Max
      • NSU 351/501 OS-T Konsul
  • Events
    • Meetings and rallies of historic motorcycles
    • Fairs, exhibitions, moto exchanges
    • Events GalleryEvents Gallery
  • Technics
    • Engine
    • Body
    • Settings, adjustments
    • Fuel system
    • Electrical installations
    • Technical GalleryTechnical Gallery
  • Workshop
    • Motorcycle premieres
    • Making missing elements
    • Self-repair
    • Useful workshop information
    • Copies and replicas of parts
    • Workshop galleryWorkshop gallery
  • GalleryGallery
  • Forum
  • Links
    • Commercial websites
    • Hobby websites
  1. You are here:  
  2. Home
Details
Category: Silnik
Spiker By Spiker
Spiker
09.Dec
Parent Category: Technika
08 December 2020
Last Updated: 10 December 2020
Hits: 3202

Głowica aluminiowa w modelach OSL - geneza i zalety według firmowej broszury NSU

glowica alu 2Znawcy motocykli NSU OSL wiedzą, że jedną z najważniejszych modyfikacji tego modelu była zmiana głowic żeliwnych z odkrytymi zaworami na w pełni zabudowane głowice ze stopu aluminium (z wyjątkiem najmniejszego modelu 201 OSL). W jednym z numerów wydawnictwa "NSU im Bild" z 1938 roku znalazłem ciekawy artykuł o genezie opracowania głowic aluminiowych do modeli OSL i zaletach tego rozwiązania w stosunku do poprzednich głowic żeliwnych. Szczególnie interesujący jest argument, że zmiana głowicy spowodowała przystosowanie modeli OSL do drługotrwałej jazdy autostradowej (możliwej juz wówczas w Niemczech), poprzez bardziej skuteczne odprowadzanie ciepła. Nie do przecenienia według autora jest też rzadsza i mniej pracochłonna obsługa układu rozrządu - czyli regulacja luzów zaworowych. Testy fabryczne potwierdziły też, że gniazda zaworowe wykonane z brązu wytrzymują dłużej od żeliwnych. Opis potwierdza także fakty istotne dla wspólczesnego użytkownika, np. to, że w głowicach aluminiowych stosowano zawsze prowadnice zaworowe z brązu, wbrew twierdzeniom niektórych, którzy w głowicach swoich silników znajdowali wstawione prowadnice żeliwne.

Na potrzeby naszej polskiej enesiarskiej społeczności zadałem sobie trud przetłumaczenia wspomnianego artykułu, który znajdziecie poniżej.

Read more …

Details
Category: Zloty i rajdy motocykli zabytkowych
Spiker By Spiker
Spiker
31.Aug
Parent Category: Imprezy
31 August 2020
Last Updated: 31 August 2020
Hits: 2535

Motocykle Zabytkowe w Brzozowie

117294038 3179340935482817 5130030012214848324 oBrzozów – to niewielkie, ale malownicze podkarpackie miasto, … ale także prężny ośrodek „weterański”. W upalny dzień, 7-go sierpnia 2020 roku pod patronatem miejscowego muzeum, ale głównie dzięki skrzyknięciu się tzw. pocztą pantoflową kilku grup miejscowych pasjonatów, na miejscowym rynku pojawia się kilkadziesiąt zabytkowych motocykli. Impreza pozornie jak wiele innych. No, może nieco specyficzna ze względu na okoliczności panującej od kilku miesięcy epidemii. Dla bywalców ogólnopolskich wydarzeń raczej skromna, bo jej główna część to raptem 2-3 godziny pokazu dla stosunkowo nielicznej lokalnej publiczności. A jednak dla podkarpackich miłośników motocykli NSU warta odnotowania, bo po raz pierwszy od dłuższego czasu udało się postawić koło siebie trzy motocykle tej marki. I to nie „projektów” przywiezionych na lawetach, ale motocykli przybyłych na kołach kilkadziesiąt kilometrów. Przy okazji doszło też do premierowego pokazu świeżo złożonego egzemplarza wojskowego modelu 351 OS WH – o czym warto szerzej napisać w osobnym artykule.

Read more …

Details
Category: Zloty i rajdy motocykli zabytkowych
Spiker By Spiker
Spiker
02.Jul
Parent Category: Imprezy
02 July 2020
Last Updated: 05 April 2024
Hits: 3238

1 Ogólnopolski Zlot Motocykli NSU Lublin 2020

PROLOG

one nsu 068Ogólnokrajowy zlot markowy – tylko dla motocykli NSU - był postulowany i rozważany przez wiele lat. Wspominano o nim przy bazarowych rozmowach, podczas spotkań na ogólnych zlotach, jak i na forum NSU. Rozrastające się środowisko aktywnych „enasiarzy” było chętne do przyjazdu, jednak jakoś nigdy nie było chętnego do podjęcia się i zrealizowania tego typu przedsięwzięcia … aż do 2019-go roku, kiedy to kolega Radek „Ceramik” zaskoczył wszystkich deklaracją, że zrobi kameralny zlot w 2020-tym roku. I rzeczywiście przygotowania ostro ruszyły z kopyta, głównie dzięki wysiłkom i zaangażowaniu inicjatora, jak i dzięki wsparciu kolegów ze Stowarzyszenia LGW „Partyzant” (więcej o ich działalności: www.rajdlubelski.pl). Od momentu formalnego ogłoszenia daty i miejsca zlotu ten termin stał się dla wielu polskich użytkowników motocykli NSU najważniejszym fragmentem nadchodzącego sezonu. Ja też od razu wpłaciłem wpisowe i zakomunikowałem w domu i pracy, że w dniach 12-14 czerwca 2020 roku wyjeżdżam bez względu na wszelkie okoliczności. Zanosiło się w końcu na historyczne wydarzenie!

Read more …

  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
Load more...

Login

Show
  • Forgot your username?
  • Forgot your password?

Search

Who's online

We have 463 guests and no members online

Other

  • Administration panel
  • Mailing list
  • New users registration
  • About page
  • FAQ
  • NEWS

Language switcher

Select your language

The site's multilingualism is under development and testing. Complete version for now only for PL language.

  • Deutsch (Deutschland)
  • Polski (PL)
  • English (UK)

Recommended events

Free advertising of selected events related to vintage motorcycles
  1. You are here:  
  2. Home
Copyright © 2025 NSU-Riders. All Rights Reserved.
Joomla! is Free Software released under the GNU General Public License.