Warsztat
Zrób to sam - porady warsztatowe
- Details
- Kategorie: Przydatne informacje warsztatowe
- Admin Von
- Hauptkategorie: Warsztat
- Zugriffe: 3799
- Details
- Kategorie: Przydatne informacje warsztatowe
- Radek Von
- Hauptkategorie: Warsztat
- Zugriffe: 3500
W obróbce warsztatowej tego typu, oprócz samych urządzeń, narzędzi i podstawowych parametrów obróbki, istotne jest stosowanie środków smarujących i chłodzących. Przedstawiam tabelę zamieszczoną w "Poradniku Warsztatowca Mechanika" oraz kilka własnych uwag, co do zastosowania chłodziw i środków smarnych podczas wiercenia i gwintowania.
Wbrew pozorom, stosowanie tych środków wydatnie poprawia jakość uzyskanych powierzchni, ułatwia przebieg samego procesu skrawania, jak również przedłuża żywotność narzędzi skrawających. Myślę tym samym, że informacje niżej podane ułatwią niektóre operacje, wykonywane podczas remontu motocykla, przy własnoręcznym dorabianiu lub regenerowaniu części.
Rodzaj materiału | Sposób obróbki | |||||||
wiercenie i pogłębianie | gwintowanie | rozwiercanie | toczenie | frezowanie | szlifowanie | struganie | przeciąganie | |
stal | S, M, E | E, O | E, M, O | E, S, M | E, M, S, O | S, E, O | X, E, O | E, M, O |
żeliwo | X, E, N | X, N, O | X, O | X, S, E | X, S, E | X, S | X, O | X, O |
brąz | X, E | S, O | E, O | X, E | S, E, O | E, O | X | X |
stopy aluminium | E, O+N | O | O | E, O | N, O+N | O+N, N | E, N | O |
Objaśnienia oznaczeń: X - skrawanie na sucho, E - emulsja olejowa, M - roztwór wodny mydła, O - olej roślinny lub mineralny, S - roztwór wodny sody, N - nafta |
Kilka uwag praktycznych:
- do gwintowania używać oleju roślinnego;
- jak nie masz pod ręką chłodziwa nie używaj wody, lepsza jest ślina;
- posmarowanie chłodziwem brzeszczotu, przy ręcznym przecinaniu piłką przedłuża jego żywotność, szczególnie przy cieciu materiałów grubości powyżej 8 mm.
Przepis na emulsję uniwersalną - sprawdzoną w praktyce: Do metalowego garnuszka wlać ok. 50 ml wody i zestrugać mydła na gęsto. Na drugi dzień zagotować (łatwo może wykipieć!), po ostygnięciu dolać ok. 5 ml oleju roślinnego lub wazelinowego, ubić z tego kogel-mogel, następnie rozcieńczyć zimną wodą do konsystencji rzadkiego kisielu. Ilość oleju można zwiększyć, zwiększą się wówczas właściwości smarujące.
Niech się lekko wierci i łatwo gwintuje!
CeRaMik
- Details
- Kategorie: Przydatne informacje warsztatowe
- Skrzydlaty Von
- Hauptkategorie: Warsztat
- Zugriffe: 2686
Aby go wykonać, najpierw należy wykonać otwór walcowy wiertłem, a później gwintować za pomocą gwintowników ręcznych.
Sam miałem wiele razy problem z doborem wiertła, którym należy wywiercić otwór pod gwint. Przy złym doborze wiertła zdarza się czasami, że gwint jest za płytki (niepełny) lub ciężko go nagwintować, bo otwór jest za mały.
Sięgnąłem więc, do „mądrych” książek i tam znalazłem przydatną tabelkę, którą niniejszym pragnę się z wami podzielić.
Średnice wierceń pod gwinty w różnych materiałach |
|||
Średnica gwintu |
Średnica wiertła w mm |
||
Aluminium |
Żeliwo, Brąz, |
Stal, Żeliwo ciągliwe, |
|
3 |
2,3 |
2,4 |
2,5 |
3,5 |
2,7 |
2,8 |
2,9 |
4 |
3,1 |
3,2 |
3,3 |
4,5 |
3,5 |
3,6 |
3,7 |
5 |
4,0 |
4,1 |
4,2 |
5,5 |
4,3 |
4,4 |
4,5 |
6 |
4,7 |
4,8 |
5,0 |
7 |
5,7 |
5,8 |
6,0 |
8 |
6,4 |
6,5 |
6,7 |
10 |
8,1 |
8,2 |
8,4 |
12 |
9,8 |
9,9 |
10,0 |
14 |
11,4 |
11,5 |
11,75 |
16 |
13,3 |
13,55 |
13,75 |
18 |
14,8 |
15 |
15,25 |
20 |
16,8 |
17,0 |
17,25 |
24 |
20,3 |
20,25 |
20,5 |
- Details
- Kategorie: Samodzielne naprawy
- Skrzydlaty Von
- Hauptkategorie: Warsztat
- Zugriffe: 6336
Artykuł opisuje sposób podłączenia panelu prądnicy Bosch RD 1/2 i RD 1/3 stosowanej w NSU 201/251 OSL oraz 351 OT do 1945 roku.
- Details
- Kategorie: Samodzielne naprawy
- Admin Von
- Hauptkategorie: Warsztat
- Zugriffe: 4381
Ponieważ właśnie na gorąco przerabiałem temat regulacji czterobiegowej skrzynki biegów współpracującej z nożnym zmieniaczem w NSU 251 OSL pragnę podzielić się z innymi użytkownikami motocykli tej marki swoimi doświadczeniami w tej materii.
Po pierwsze przed przystąpieniem do jakichkolwiek prac, należy zdać sobie sprawę, że pierwszy bieg jest wykorzystywany praktycznie tylko do ruszania. Jazdę zawsze należy wykonywać, co najmniej na drugim biegu. W wyjątkowych przypadkach używamy jedynki, np. przy pokonywaniu stromych podjazdów lub przejeżdżaniu wyjątkowo grząskiego terenu. Biorąc pod uwagę powyższe, wszelkie regulacje należy więc przeprowadzać pod kątem prawidłowego włączania przełożenia najwyższego, czyli czwórki. Skrzynie biegów w tych motocyklach odznaczają się specyficznym sposobem włączania przełożeń. Dźwignia nożnego mechanizmu poruszana palcami uruchamia tarczę sterującą za pośrednictwem zapadki. Tarcza łączy się z regulowanym cięgnem z dźwigienką umieszczoną w przedniej pokrywie korpusu skrzyni biegów. Połączenie cięgna i dźwigienki stanowi sworzeń zabezpieczony zawleczką. Dźwigienka za pomocą obrotowego palca przesuwa widełki sterujące położeniem kół zębatych. Do widełek przyspawana jest krzywka, na której wycięte są 4 trójkątne wgłębienia. Wchodzi w nie zatrzask trzymający przesuwkę w określonym miejscu odpowiadającym danemu przełożeniu. Czasami pomiędzy pierwszym i drugim wcięciem (odpowiednio położenie 1 i 2 biegu) wykonane jest jeszcze jedno wgłębienie. W tym położeniu znajduje się luz. Jak widać tzw. łańcuch kinematyczny jest dosyć skomplikowany i warunkiem prawidłowej współpracy jest właściwe ustawienie poszczególnych części oraz skasowanie wszelkich nadmiernych luzów.
Weitere Beiträge …
- Regeneracja korkowych tarcz sprzęgłowych
- Typowe uszkodzenie ramy
- Uszczelnienie kapy sprzęgłowej
- Regulacja linki hamulca przedniego, w modelach NSU 201/251 OSL i 201 ZDB
- Przednia śruba zbiornika, w motocyklach NSU 201/251 OSL z aluminiową głowicą
- Zamocowanie licznika w lampie
- Przyłącze masowe instalacji elektrycznej modeli OSL
- Łącznik komór zbiornika modeli OSL i ZDB
Unterkategorien
Dorabianie brakujących elementów 29
"Zrobię sobie, czyli dwie ręce mam więc zrobię sobie sam" (Skrzydlaty)
Samodzielne naprawy 7
Porady związane z samodzielną naprawą motocykla
Przydatne informacje warsztatowe 4
Premiery motocykli 3
Prezentacje godnych uwagi odrestaurowanych bądź oryginalnie zachowanych egzemplarzy motocykli NSU.