NSU-Riders NSU-Riders
  • Home
  • Marka
  • Modele
    • Pierwsze modele (1901-1918)
    • Modele przedwojenne i wojenne (1918-1945)
      • Motosulm
      • Quick / Pony 100
      • 175/201/251 Z
      • 201 ZD Pony Block
      • 201 OSL seria II
      • 201/251 OS/OSL 351 OT
      • 351/501 OS/OSL 351 OS WH
    • Modele powojenne (1945-1966)
      • Quick
      • Fox / Superfox
      • Lux / Superlux 201 ZB
      • 251 OSB Max
      • 351 / 501 OS-T Konsul
  • Imprezy
    • Zloty i rajdy motocykli zabytkowych
    • Targi, wystawy, bazary
    • Galeria imprezowaGaleria imprezowa
  • Technika
    • Silnik
    • Nadwozie
    • Ustawienia, regulacje
    • Układ paliwowy
    • Instalacje elektryczne
    • Galeria technicznaGaleria techniczna
  • Warsztat
    • Dorabianie brakujących elementów
    • Samodzielne naprawy
    • Przydatne informacje warsztatowe
    • Kopie i repliki części
    • Galeria warsztatowaGaleria warsztatowa
  • GaleriaGaleria
    • Galeria (stara)Galeria (stara)
    • Galeria (Phoca - testowa)Galeria (Phoca - testowa)
  • Forum
  • Linki
    • Strony komercyjne
      • Gaźniki - części i regeneracja
    • Strony hobbystyczne
  1. Jesteś tutaj:  
  2. Home
  3. Marka

Marka NSU

Informacje o firmie NSU - początki, rozwój i zmierzch legendarnej niemieckiej marki.

Szczegóły
Kategoria: Historia marki
Paweł Przez Paweł
Paweł
28.Gru
Nadrzędna kategoria: Marka NSU
28 grudzień 2020
Poprawiono: 30 grudzień 2020
Odsłon: 1664

Motocykle niemieckie na rok 1938 - wystawa w Berlinie

NaglowekW poniższym artykule z przedwojennego czasopisma "MOTO" przedstawione jest sprawozdanie berlińskiego korespondenta z wystawy motocyklowej w Berlinie prezentującej ofertę firm niemieckich na rok 1938-my oraz nowinki techniczne, którymi się wówczas chwalono. Nie sposób pominąć oczywiście oferty firmy NSU, jednej z wiodących wówczas w Niemczech i eksportującej swe wyroby na inne rynki, jak równiez odnoszącej sukcesy w sporcie.

Jak już wcześniej wspominałem przy okazji publikacji artykułu o wystawie angielskiej te kopie przedwojennych wydawnictw pochodzą z mojego archiwum, które gromadziłem od 1978 roku, stąd też jakość skanów nie do końca odpowiadająca obecnym standardom. Jednak myślę, że pomimo to warto zaglębić się w ten unikalny tekst i poczuć realia końca lat 30-tych. Proszę przy tym zwrócić uwagę na pisownię jaka obowiązywała w przedwojennej polszczyźnie. Prawidłowe dzisiaj "dwóch" pisało się dawniej "dwuch". Może od "dwu" z dodanym "ch". Km/h kiedyś pamiętam pisało się km/godz., a jeszcze wcześniej klm/g.

Zapraszam do lektury!

Więcej…

Szczegóły
Kategoria: Historia marki
Paweł Przez Paweł
Paweł
17.Gru
Nadrzędna kategoria: Marka NSU
17 grudzień 2020
Poprawiono: 18 grudzień 2020
Odsłon: 1462

Angielska wystawa motocykli na rok 1939, 4-21 listopada 1938 Earls Court, London

TytułArtykuł został napisany przez wysłannika przedwojennego miesięcznika MOTO na wystawę angielskich motocykli, która odbyła się w dniach 4-21 listopada 1938 roku w londyńskich halach Earls Court. Redaktor Janusz J. Makowski opisał nowości jakie zaprezentował na rok 1939 angielski "przemysł motocykli i pomocniczy".

W przygotowaniu jest też artykuł z wystawy, która odbyła się w tym samym roku w Berlinie. Po jego przeczytaniu zrozumiecie jaki sens ma wstawienie informacji o angielskich motocyklach na stronę o marce NSU. Spojrzenie na dwa różne rynki przez tego samego korespondenta, bardzo trafnie przybliży nam sposób myślenia konstruktorów z obu tych Państw. Autor opisał częściowo sposób działania rynku, marketingu i zasad konkurencji w Europie tuż przed drugą wojną światową. Nie wiedział tylko tego, że za niecały rok wybuchnie wojna i te solidne niemieckie konstrukcje nie były niczym innym jak przygotowaniami do niej. A swoją drogą konserwatyzm Anglików w podejściu do konstrukcji jest znany do dzisiaj.

Kopia pochodzi z mojego archiwum, które gromadziłem od 1978 roku. Oryginalne miesięczniki znajdowały się w Bibliotece Instytutu Pojazdów Politechniki Łódzkiej i były po znajomości kserowane dla mnie, czyli ówczesnego studenta II roku wydz. mechanicznego, przez pracownika instytutu na kopiarce Prexer wielkości ok. 3x3x2 metry. Tylko wykwalifikowany pracownik mógł za zezwoleniem dyrektora instytutu robić kopie dla pracowników dydaktycznych. Maszyna miała licznik kopii, które były praktycznie drukami ścisłego zarachowania i trzeba było się wyliczyć z ich ilości. Opisuję tą procedurę dla młodszych kolegów, którzy tego nie przeżyli. Dzisiaj robi się skany telefonem, które można przesłać w jednej chwili do dowolnego zakątka świata. Ale działo się to 42 lata temu, a czasopisma wtedy też już miały 40 lat. 

Pozdrawiam i życzę miłej lektury na święta.

Paweł Cendrowicz

Więcej…

Szczegóły
Kategoria: Historia marki
tomek skorzynski Przez tomek skorzynski
tomek skorzynski
21.Gru
Nadrzędna kategoria: Marka NSU
21 grudzień 2015
Poprawiono: 21 grudzień 2015
Odsłon: 3549

Walter Moore - pomiędzy Nortonem a NSU

Patrząc na wystawione na Ebay elementy skrzyni biegów, sprzęgła czy pompy oleju Nortona ma się wrażenie, że ktoś przez pomyłkę wystawił „fanty” od NSU… Dzieje się tak dlatego, że jak ogólnie wiadomo historia motocykli NSU serii OSL jest mocno powiązana z Nortonem poprzez osobę głównego konstruktora Waltera Moore. Ale jeśli przyjrzeć się temu dokładniej widać sporo zagadek.

Anglik Walter Moore rozpoczął pracę dla Nortona w roku 1924. Pracował jako inżynier i szef teamu wyścigowego, a także brał jako pasażer wózka udział w Tourist Trophy na Wyspie Man w 1924, gdzie wraz z partnerem (George Tucker) odnieśli zwycięstwo.

Więcej…

Szczegóły
Kategoria: Historia marki
Admin Przez Admin
Admin
20.Lip
Nadrzędna kategoria: Marka NSU
20 lipiec 2009
Poprawiono: 21 styczeń 2014
Odsłon: 6374

NSU w służbie niemieckiej armii i na wojnie

Strategia Blitzkriegu zakładała, ogromną na ówczesne czasy, niespotykaną ruchliwość jednostek bojowych. Uzyskano to dzięki stworzeniu jednostek zmechanizowanych lub wyposażeniu formacji pieszych w pojazdy silnikowe, co zwiększało diametralnie ich ruchliwość.

Żołnierze na motocyklach działali zarówno w jednostkach uderzeniowych, jak również, a może głównie, w jednostkach pomocniczych. Wśród formacji jednostek bojowych, należy wymienić stworzone w połowie lat trzydziestych specjalnie: Kradschutzen Abtailungen - tj. oddziały strzelców motocyklowych, poruszających się na motocyklach. Motocykli używano również, w dużej ilości, w oddziałach grenadierów pancernych oraz fizylierów. Żołnierzy tych wyposażono początkowo tylko w motocykle, potem dodatkowo w lekkie samochody terenowe np, VW Kubelwagen. Jednak większość żołnierzy na motocyklach pełniła funkcje pomocnicze. Jako gońcy sztabowi, pocztylioni, kierowcy patroli żandarmerii polowej, łącznościowcy (np. kierowcy NSU HK 101 i rozwijającego za sobą, z ciężkiego bębna kabla telefonu okopowego), dostawcy amunicji w strefie frontowej, czy przy transporcie rannych wprost z linii walki.

Więcej…

Szczegóły
Kategoria: Historia marki
Pepe Przez Pepe
Pepe
20.Lip
Nadrzędna kategoria: Marka NSU
20 lipiec 2009
Poprawiono: 21 grudzień 2015
Odsłon: 10491

Historia firmy NSU

Christian-Schmidt m
Christian Schmidt
Gottlieb-Benzhoff m
Gottlieb Benzhoff

N S U (Neckarsulmer Fahrradwerke AG) - to jedna z najstarszych, niemieckich wytwórni motocyklowych. Historia firmy, właściwie nie rozpoczęła się w Neckarsulm, ale w Riedlingen nad Dunajem. W 1873 roku, dwóch młodych mechaników: Heinrich Stoll i Christian Schmidt, otworzyli warsztat i sklep mechaniczny: "Werkstätte Schmidt & Stoll", żeby produkować maszyny tkackie.

Fabryka-1901
Fabryka w Neckarsulm - 1901 rok
Model-1901 m
Pierwszy model motocykla - 1901 rok

Dopiero w kwietniu 1880 roku, działalność firmy przeniosła się do południowo-niemieckiego miasta Neckarsulm, gdzie Christian Schmidt, kupił budynek starego młyna i przebudował go na fabrykę maszyn do szycia.

 

Siedem lat później, w 1887 roku, nowy dyrektor zakładu - Gottlieb Benzhoff, postanowił produkować także rowery. Stąd już tylko krok, dzielił firmę od samodzielnej produkcji motocykli. Prospekt reklamowy z tego okresu, komentował to w następujący sposób: "Dla kierowców o mocnych nerwach, postanowiliśmy produkować mocne, trójkonne motocykle, które są wprawdzie bardzo szybkie, ale można nimi jeździć również pomału".

Więcej…

Podkategorie

Historia marki 5

  1. Jesteś tutaj:  
  2. Home
  3. Marka
Copyright © 2025 NSU-Riders. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Joomla! jest wolnym oprogramowaniem wydanym na warunkach GNU Powszechnej Licencji Publicznej.