- Szczegóły
- Kategoria: Modele przedwojenne i wojenne (1918-1945)
- Pepe Przez
- Nadrzędna kategoria: Modele NSU
- Odsłon: 10369
Modele 175/201/251 Z
175/201/251 Z (1930-1933)
Światowy kryzys ekonomiczny miał początek w październiku 1929 roku. Rozpoczął się w Stanach Zjednoczonych po tzw. "czarnym czwartku" i objął cały świat. Firma NSU, aby przetrwać musiała się przystosować do tych nowych warunków. Nowe pojazdy musiały być tanie nie tylko w momencie zakupu, ale i w czasie codziennej eksploatacji.
Prototyp 201 Z z 1928 roku | Angielski wzorzec serii "Z"... |
... i jego niemiecki odpowiednik |
W istniejącym prototypie widać duże podobieństwa do istniejącego na rynku angielskim motocykla z silnikiem Villiers 196 cm3 Super Sport. Układ wydechowy oraz koło zamachowe, które w NSU zamknięto w metalowej kaście są niemal identyczne. W prototypie widać nawet, iż nożny rozrusznik i łańcuch napędowy są po tych samych stronach jak w angielskim odpowiedniku. Kiedy motocykle serii "Z" weszły do produkcji, dwa wcześniej wymienione elementy zamieniły się stronami.
Skrzynia biegów modelu "Z" |
Pierwszym z "oszczędnościowych" motocykli był 175 Z. Silnik w tym modelu miał 174 cm3 pojemności. W początkowym okresie produkcji w ramach oszczędności cylinder wraz z głowicą stanowiły jedną całość. Jedynie wersje eksportowe posiadały odejmowane głowice z lekkich stopów. Rama nitowana wykonana z rur stalowych - otwarta w dolnej części, ze skrzynią biegów i silnikiem stanowiły sztywną konstrukcję. Trzybiegowa skrzynia biegów w tym modelu pracowała w oddzielnej obudowie i poprzez sprzęgło była połączona z silnikiem za pomocą łańcucha. Cały zespół przeniesienia napędu był zamknięty w blaszanej obudowie. Zmiana biegów realizowana była poprzez pręt, a mechanizm sterowania był mocowany do zbiornika paliwa. Sterowanie ssaniem i przepustnicą gaźnika za pomocą cięgieł odbywało się poprzez przesuwanie dźwigienek umieszczonych na kierownicy. Przedni widelec z blachy tłoczonej był amortyzowany za pomocą centralnej sprężyny śrubowej, a tłumienie widelca następowało poprzez tarcze cierne posiadające regulację. Pojazd był wyposażony w hamulce zewnętrzne bębnowe w przedniej i tylnej piaście.
Oszczędności posunięto jeszcze dalej, wszelkie akcesoria jak oświetlenie, sygnał dźwiękowy, licznik czy lusterko wsteczne - elementy motocykla, bez których dzisiejszy kierowca nie jest w stanie się obejść - były wyposażeniem dodatkowym montowanym na specjalne zamówienie. Tak, więc przy zakupie klient dostawał to, co było potrzebne, aby się przemieszczać - ramę z silnikiem i kołami.
Reklama 175 Z | Reklama 201 Z |
W następnym roku powstały kolejne modele z serii "Z", różniące się od rozpoczynającego serię brata głównie pojemnością oraz niewielkimi niuansami tj. np. seryjnie już zakładana, odejmowana głowica z lekkiego stopu. Tak powstał 201 Z o pojemności 198 cm3 i 251 Z o pojemności 245 cm3.
Model 175 Z (1930 rok) - motocykl w opcji ze wszystkimi dodatkami |
Model 201 Z (1932 rok) - motocykl w opcji ze wszystkimi dodatkami |
Wszystkie wyjeżdżały z fabryki w wersji oszczędnościowej, czyli bez dodatkowych akcesoriów. Model 201 Z był przeznaczony wyłącznie na rynek niemiecki, natomiast 251 Z (a przynajmniej jego pierwszy rzut) był modelem eksportowym. Modele między sobą można było rozróżnić malowaniem poszczególnych motocykli. Oczywiście dominującym kolorem był czarny, ale boki zbiorników paliwa były malowane przy 175 Z na żółto, 201 Z na bordowo lub beżowo, a 251 Z (export) na chabrowo, a na specjalne zamówienia, zbiornik miał w środkowej części chromowany pas.
Model 251 Z (1932 rok) |
Sytuacja gospodarcza polepszyła się w 1932 roku. Do modeli 201 Z i 251 Z montowano już seryjnie wyposażenie elektryczne, które w całości pochodziło z firmy Bosch. Sygnał dźwiękowy był montowany po prawej stronie do bagażnika lub pod przednią lampą. W tym roku wszystkie motocykle tej serii zostały wzmocnione w wielu miejscach. Wzmocniono m.in. główkę ramy, przedni widelec, poprawiono hamulce oraz tylną podstawkę. W ramach ulepszeń w 1932 roku wszystkie produkowane motocykle modelu 175 Z otrzymały odejmowaną głowicę z lekkiego stopu. Ciekawostką jest, iż wszystkie modele produkowane w tym roku mieszczą się w tej samej rozpiętości numerów ram. Tego, jakiej pojemności silnik był montowany w daną ramę zapewne można było się dowiedzieć tylko z tabliczki znamionowej umieszczonej na ramie.
Motocykle poszczególnych serii produkowano w latach:
- 175 Z - od 1930 do 1932 na rynek wypuszczono 4200 szt.
- 201 Z - od 1930 do 1932 na rynek wypuszczono 4100 szt.
- 251 Z - od 1930 do 1933 na rynek wypuszczono tylko 250 szt!
Motocykle serii "Z" optycznie bardzo przypominały małe motocykle serii "TS".
Dane techniczne modelu 175 Z:
Silnik | jednocylindrowy, dwusuwowy, cylinder ze zdejmowaną głowicą z lekkiego metalu, tłok z garbem |
Średnica cylindra x skok tłoka | 59 x 64 mm |
Pojemność skokowa | 174 cm3 |
Stopień sprężania | 1:5,8 |
Moc maksymalna | 4,5 KM przy 4 000 obr/min |
Prędkość maksymalna | 70 km/h |
Cieżar własny | 100 kg |
Sprzęgło | cierne wielotarczowe |
Skrzynia biegów | 3-biegowa |
Smarowanie | mieszankowe 1:20 |
Zużycie paliwa | ok. 3,5 l / 100 km |
Pojemność zbiornika paliwa | 8 l |
Gaźnik | Villiers Mark II lub Amal MD 25 |
Zapłon | magneto lub pradnico-iskrownik |
Koła - opony | obręcze o wgłębionym profilu 2 1/2 x 19", opony niskociśnieniowe 25 x 3,00 |
Numer podwozia-nadwozia | 1930: 845785 - 847697 1931: 847698 - 853823 1932: 854010 - 857253 |
Dane techniczne modelu 201 Z:
Silnik | jednocylindrowy, dwusuwowy, cylinder ze zdejmowaną głowicą z lekkiego metalu, tłok z garbem |
Średnica cylindra x skok tłoka | 63 x 64 mm |
Pojemność skokowa | 198 cm3 |
Stopień sprężania | 1:5,5 |
Moc maksymalna | 5 KM przy 4 000 obr/min |
Prędkość maksymalna | 75 km/h |
Cieżar własny | 100 kg |
Sprzęgło | cierne wielotarczowe |
Skrzynia biegów | 3-biegowa |
Smarowanie | mieszankowe 1:20 |
Zużycie paliwa | ok. 3,5 l / 100 km |
Pojemność zbiornika paliwa | 8 l |
Gaźnik | Villiers Mark II lub Amal B-B 120/0 lub GRÄTZIN KF 1/22 |
Zapłon | magneto lub pradnico-iskrownik |
Koła - opony | obręcze o wgłębionym profilu 2 1/2 x 19", opony niskociśnieniowe 25 x 3,00 |
Numer podwozia-nadwozia | 1930: 845785 - 847697 1931: 847698 - 853823 1932: 854010 - 857253 |
Dane techniczne modelu 251 Z:
Silnik | jednocylindrowy, dwusuwowy, cylinder ze zdejmowaną głowicą z lekkiego metalu, tłok z garbem |
Średnica cylindra x skok tłoka | 70 x 64 mm |
Pojemność skokowa | 245 cm3 |
Stopień sprężania | 1:5,5 |
Moc maksymalna | 6 KM przy 4 000 obr/min |
Prędkość maksymalna | 80 km/h |
Cieżar własny | 100 kg |
Sprzęgło | cierne wielotarczowe |
Skrzynia biegów | 3-biegowa |
Smarowanie | mieszankowe 1:20 |
Zużycie paliwa | ok. 3,8 l / 100 km |
Pojemność zbiornika paliwa | 8 l |
Gaźnik | Amal B-B 120/0 lub GRÄTZIN KF 1/22 |
Zapłon | magneto lub pradnico-iskrownik |
Koła - opony | obręcze o wgłębionym profilu 2 1/2 x 19", opony niskociśnieniowe 25 x 3,00 |
Numer podwozia-nadwozia | 1930/31: 847432 - 853157 1932: 856922 - 856934 1933: 889608 - 859618 |
175 Z | 201 Z |
201 Z - widok na zespół napędowy |
201 Z - widok na przednie zawieszenie |
201 Z - widok z góry |