- Szczegóły
- Kategoria: Modele powojenne (1945-1966)
- TaTy Przez
- Nadrzędna kategoria: Modele NSU
- Odsłon: 9078
NSU Lux / Superlux 201 ZB
W roku 1951 NSU przedstawiło nowy 2-suwowy motocykl z silnikiem klasy 200 cc, którym był NSU Lux. Otrzymał on, podobnie jak model Fox, sztywną prasowaną ramę centralną połączoną z podstawą siedzenia. Konstrukcja ta była identyczna jak w czterosuwowej wersji NSU Max i w praktyce można je stosować zamiennie, gdyż mocowania silnika są identyczne. Silnik 198 cm³ wyposażono w dwu przepustnicowy gaźnik BING. Osiągał on moc 8,6 KM i był zblokowany z nożną 4-biegową skrzynią biegów doskonale przystosowaną do motocykla z koszem. Silnik był zapalany nożnym kopniakiem. Łańcuch napędowy całkowicie osłonięto co chroniło go przed niszczycielską siłą kurzu, brudu i piasku. Panele boczne 11,5 litrowego zbiornika jak również rury wydechowe, jak przystało na motocykl "luksusowy", były chromowane.
W 1954 roku motocykl zastąpiono modelem NSU Superlux. Wyposażono go w silnik o tej samej pojemności i obrotach maksymalnych ale jego moc wzrosła do 11 KM. W stosunku do silnika Lux zmodyfikowano: wał korbowy, cylinder ze zmienionymi kanałami dolotowymi oraz głowicę cylindra. Zwiększyło to szybkość z 95 km/godz. do 100 km/godz. Zwiększone zużycie paliwa spowodowało powiększenie zbiornika i zastosowanie modelu Buffalo mieszczącego 14 litrów paliwa. Skuteczność hamulców także znacznie się poprawiła poprzez zastosowanie pełnych aluminiowych bębnów o średnicy szczęk 180,5 mm, identycznych jak w modelu Supermax. Niestety unifikacja produkcji oraz wszystkie te zmiany nie zatrzymały tendencji spadkowej popytu na motocykle i produkcja tego modelu zakończyła się pod koniec 1956 roku po zaledwie 2 latach od chwili jej rozpoczęcia.
Dane techniczne NSU Lux
Silnik: | dwusuwowy z płaskim tłokiem i wymiennym cylindrem z lekkiego metalu |
Pojemność: | 198 cm³ |
Średnica x skok tłoka: | 62 mm x 66 mm |
Stopień sprężania: | 1 : 6 |
Moc: | 8,6 KM |
Liczba obrotów: | 5 250/min |
Prędkość maksymalna: | 95 km/godz. |
Waga: | 135 kg |
Skrzynia biegów: | 4-biegowa |
Sprzęgło: | Wielotarczowe, mokre |
Zużycie paliwa (mieszanka 1 : 25): | 2,5 l/100 km |
Pojemność zbiornika paliwa: | 11,5 l |
Gaźnik: | BING AJ 2/22/16 |
Zapłon: | Bateryjny |
Opony: | 19 x 3,00 |
Produkcja - Rok / Liczba sztuk | 1951: 3 651 szt. 1952: 30 660 szt. 1953: 17 052 szt. 1954: 11 487 sztuk (Lux + Superlux) |
Dane techniczne NSU Superlux
Silnik: | dwusuwowy z płaskim tłokiem i wymiennym cylindrem z lekkiego metalu |
Pojemność: | 198 cm³ |
Średnica x skok tłoka: | 62 mm x 66 mm |
Stopień sprężania: | 1 : 6 |
Moc: | 11 KM |
Liczba obrotów: | 5 250/min |
Prędkość maksymalna: | 100 km/godz. |
Waga: | 152 kg |
Skrzynia biegów: | 4-biegowa |
Sprzęgło: | Wielotarczowe, mokre |
Zużycie paliwa (mieszanka 1 : 25): | 3,0 l/100 km |
Pojemność zbiornika paliwa: | 14 l |
Gaźnik: | BING AJ 2/24/34 |
Zapłon: | Bateryjny |
Opony: | 19 x 3,00 |
Produkcja - Rok / Liczba sztuk | 1954: 11 487 szt. (Lux + Superlux) 1955: 13 395 szt. 1956: 2 600 szt. |
Łącznie wyprodukowano 78 845 szt. modelu Lux i Superlux
Opracował: Tadeusz "TaTy"