NSU-Riders NSU-Riders
  • Home
  • Marka
  • Modele
    • Pierwsze modele (1901-1918)
    • Modele przedwojenne i wojenne (1918-1945)
      • Motosulm
      • Quick / Pony 100
      • 175/201/251 Z
      • 201 ZD Pony Block
      • 201 OSL seria II
      • 201/251 OS/OSL 351 OT
      • 351/501 OS/OSL 351 OS WH
    • Modele powojenne (1945-1966)
      • Quick
      • Fox / Superfox
      • Lux / Superlux 201 ZB
      • 251 OSB Max
      • 351 / 501 OS-T Konsul
  • Imprezy
    • Zloty i rajdy motocykli zabytkowych
    • Targi, wystawy, bazary
    • Galeria imprezowaGaleria imprezowa
  • Technika
    • Silnik
    • Nadwozie
    • Ustawienia, regulacje
    • Układ paliwowy
    • Instalacje elektryczne
    • Galeria technicznaGaleria techniczna
  • Warsztat
    • Dorabianie brakujących elementów
    • Samodzielne naprawy
    • Przydatne informacje warsztatowe
    • Kopie i repliki części
    • Galeria warsztatowaGaleria warsztatowa
  • GaleriaGaleria
    • Galeria (stara)Galeria (stara)
    • Galeria (Phoca - testowa)Galeria (Phoca - testowa)
  • Forum
  • Linki
    • Strony komercyjne
      • Gaźniki - części i regeneracja
    • Strony hobbystyczne
  1. Jesteś tutaj:  
  2. Home
  3. Warsztat
  4. Samodzielne naprawy

Samodzielne naprawy

Porady związane z samodzielną naprawą motocykla

Szczegóły
Kategoria: Samodzielne naprawy
Mieczysław Przez Mieczysław
Mieczysław
20.Paź
Nadrzędna kategoria: Warsztat
20 październik 2014
Poprawiono: 09 maj 2023
Odsłon: 3397

Dostosowanie prądnicy RD 1/3 do obrotów i przełożenia prądnicy RD 1/2

image000 mW związku z tym iż prądnica RD 1/2 ma zbyt małą moc potrzebną do zasilania odbiorników w świetle obowiązujących przepisów ruchu drogowego (jazda na światłach mijania w ciągu dnia), postanowiłem dokonać przeróbki. Zabieg polega na dostosowaniu prądnicy RD 1/3 (potocznie nazywana długą) do przełożeń na jakich pracuje prądnica RD 1/2 ( potocznie nazywana krótką). Drugim powodem takiej zmiany, było zmniejszenie obrotów wirnika prądnicy, w górnym zakresie obrotów silnika. „Długa prądnica” przy obrotach wału korbowego równych 3000, rotor prądnicy osiąga 4500 obrotów. Jest to trochę dużo, zważywszy na znacznie lepszą nawierzchnię dróg, a co za tym idzie – jeździmy w górnych zakresach obrotów wału korbowego. Poza tym „więcej miedzi – więcej prądu”.

Więcej…

Szczegóły
Kategoria: Samodzielne naprawy
Radek Przez Radek
Radek
07.Paź
Nadrzędna kategoria: Warsztat
07 październik 2014
Poprawiono: 16 grudzień 2014
Odsłon: 6998

Ustawianie zapłonu w NSU 251 OSL

Kąt wyprzedzenia zapłonu, jest to kąt, o jaki obróci się wał korbowy od momentu zapłonu, aby tłok znalazł się w GÓRNYM ZWROTNYM PUNKCIE. Aby uprościć ustawianie zapłonu w warunkach domowych, zamiast kąta, korzystamy z danej w postaci odległości tłoka, przed górnym zwrotnym punktem. Odległość ta podana w mm odpowiada konkretnej wartości kąta wyprzedzenia zapłonu. Kąt wyprzedzenia zapłonu ma duże znaczenie dla pracy silnika spalinowego.

W silniku z zapłonem iskrowym, momentem zapłonu steruje aparat zapłonowy. W nowoczesnych konstrukcjach, producenci zadbali o to aby nawet najdrobniejszy błąd mechanika nie miał wpływu na regulację kąta wyprzedzenia zapłonu i stosują bezobsługowe układy zapłonowe. W konstrukcjach silników motocyklowych sprzed kilkudziesięciu lat, o których mowa poniżej, wyprzedzeniem zapłonu sterował kierowca dźwignią umieszczoną na kierownicy, w zależności od obciążenia silnika. Dlatego tak ważne jest, aby ustawienia początkowe, wykonane były jak najdokładniej.

Więcej…

Szczegóły
Kategoria: Samodzielne naprawy
Skrzydlaty Przez Skrzydlaty
Skrzydlaty
25.Lip
Nadrzędna kategoria: Warsztat
25 lipiec 2009
Poprawiono: 21 styczeń 2014
Odsłon: 6700

Podłączenie panelu prądnicy Bosch RD 1/2 i RD 1/3 stosowanej w NSU 201/251 OSL oraz 351 OT do 1945 r

Artykuł opisuje sposób podłączenia panelu prądnicy Bosch RD 1/2 i RD 1/3 stosowanej w NSU 201/251 OSL oraz 351 OT do 1945 roku.

Więcej…

Szczegóły
Kategoria: Samodzielne naprawy
Admin Przez Admin
Admin
25.Lip
Nadrzędna kategoria: Warsztat
25 lipiec 2009
Poprawiono: 11 maj 2023
Odsłon: 4673

Regulacja czterobiegowej skrzyni w NSU 251 OSL

Ponieważ właśnie na gorąco przerabiałem temat regulacji czterobiegowej skrzynki biegów współpracującej z nożnym zmieniaczem w NSU 251 OSL pragnę podzielić się z innymi użytkownikami motocykli tej marki swoimi doświadczeniami w tej materii.

Po pierwsze przed przystąpieniem do jakichkolwiek prac, należy zdać sobie sprawę, że pierwszy bieg jest wykorzystywany praktycznie tylko do ruszania. Jazdę zawsze należy wykonywać, co najmniej na drugim biegu. W wyjątkowych przypadkach używamy jedynki, np. przy pokonywaniu stromych podjazdów lub przejeżdżaniu wyjątkowo grząskiego terenu. Biorąc pod uwagę powyższe, wszelkie regulacje należy więc przeprowadzać pod kątem prawidłowego włączania przełożenia najwyższego, czyli czwórki. Skrzynie biegów w tych motocyklach odznaczają się specyficznym sposobem włączania przełożeń. Dźwignia nożnego mechanizmu poruszana palcami uruchamia tarczę sterującą za pośrednictwem zapadki. Tarcza łączy się z regulowanym cięgnem z dźwigienką umieszczoną w przedniej pokrywie korpusu skrzyni biegów. Połączenie cięgna i dźwigienki stanowi sworzeń zabezpieczony zawleczką. Dźwigienka za pomocą obrotowego palca przesuwa widełki sterujące położeniem kół zębatych. Do widełek przyspawana jest krzywka, na której wycięte są 4 trójkątne wgłębienia. Wchodzi w nie zatrzask trzymający przesuwkę w określonym miejscu odpowiadającym danemu przełożeniu. Czasami pomiędzy pierwszym i drugim wcięciem (odpowiednio położenie 1 i 2 biegu) wykonane jest jeszcze jedno wgłębienie. W tym położeniu znajduje się luz. Jak widać tzw. łańcuch kinematyczny jest dosyć skomplikowany i warunkiem prawidłowej współpracy jest właściwe ustawienie poszczególnych części oraz skasowanie wszelkich nadmiernych luzów.

Więcej…

Szczegóły
Kategoria: Samodzielne naprawy
Admin Przez Admin
Admin
25.Lip
Nadrzędna kategoria: Warsztat
25 lipiec 2009
Poprawiono: 11 maj 2023
Odsłon: 8675

Regeneracja korkowych tarcz sprzęgłowych

Regeneracja korkowych tarcz sprzęgłowych

Tarcze sprzęgłowe motocykli NSU serii OS-OSL posiadają wkładki wykonane z korka. Dzięki temu mogą pracować w oleju, który zapewnia im dużą trwałość. Niestety lata, które minęły od momentu wyprodukowania motocykla spowodowały, że nawet dobrze zachowane tarcze tracą swoje własności. Korek pozbawiony smarowania momentalnie wysycha, przegrzewa się w czasie pracy i w konsekwencji błyskawicznie zużywa.

Również tarczki stalowe uszkadzają się poprzez przegrzanie. Bardzo często mają one kolor fioletowy, co niezbicie świadczy o tym, że mocno dostały w kość i przez dłuższy czas pracowały na sucho.

Więcej…

Więcej artykułów…

  1. Typowe uszkodzenie ramy
  2. Uszczelnienie kapy sprzęgłowej

Strona 1 z 2

  • 1
  • 2
  1. Jesteś tutaj:  
  2. Home
  3. Warsztat
  4. Samodzielne naprawy
Copyright © 2025 NSU-Riders. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Joomla! jest wolnym oprogramowaniem wydanym na warunkach GNU Powszechnej Licencji Publicznej.