Modele powojenne (1945-1966)
Zestawienie modeli powojennych (1945-1966):
Typ | Silnik | Poj. cm ³ | Moc maks. | Obr./min. | Lata produkcji |
NSU Quick | 1-cylinder, 2-takt | 97 | 3 | 4 750 | 1945 - 1953 |
NSU 125 ZDB | 1-cylinder, 2-takt | 123 | 5 | 4 600 | 1947 - 1951 |
NSU Fox | 1-cylinder, 4-takt | 98 | 5,2 | 6 500 | 1949 - 1954 |
NSU Fox | 1-cylinder, 2-takt | 123 | 5,4 | 5 300 | 1951 - 1954 |
NSU Lambretta | 1-cylinder, 2-takt | 123 (począwszy od 1954: 146) | 4,5 (począwszy od 1954: 6,2) | 4 500 (5 200) | 1950 - 1956 |
NSU Konsul I 351 OST | 1-cylinder, 4-takt | 346 | 18 | 5 500 | 1951 - 1953 |
NSU Konsul I 501 OST | 1-cylinder, 4-takt | 494 | 22 | 5 000 | 1951 - 1954 |
NSU Lux / Superlux | 1-cylinder, 2-takt | 198 | 8,6 (Superlux: 11) | 5 250 | 1951 - 1956 |
NSU Max / Supermax | 1-cylinder, 4-takt | 247 | 17 (Supermax: 18) | 6 500 | 1951 - 1963 |
NSU Quickly N/S/L/T/TT/F | 1-cylinder, 2-takt | 49 | 1,4 (począwszy od 1959: 1,7) | 4 600 | 1953 - 1963 |
NSU Superfox | 1-cylinder, 4-takt | 123 | 8,8 | 6 500 | 1955 - 1958 |
NSU Delfin I + III (350 cm ³) rekord świata | 2-cylindry, 4-takt | 347,26 | 75 | 8 500 | 1951 i 1956 |
NSU Delfin I + III (500 cm ³) rekord świata | 2-cylindry, 4-takt | 498,74 | 110 | 8 500 | 1951 i 1956 |
NSU Baumm II (125 cm ³) rekord świata | 1-cylinder, 4-takt | 124,95 | 20 | 11 000 | 1955 - 1956 |
NSU Baumm IV (250 cm ³) rekord świata | 2-cylindry, 4-takt | 498,74 | 42 | 11 000 | 1955 - 1956 |
NSU Great D/V/III/IIIK | 1-cylinder, 4-takt | 146 (Great V: 175) | 6,2 (great V: 9,5) | 5 200 | 1956 - 1964 |
NSU Maxi | 1-cylinder, 4-takt | 174 | 12,5 | 6 500 | 1957 - 1964 |
Opracował: Tadeusz "TaTy"
- Szczegóły
- Kategoria: Modele powojenne (1945-1966)
- TaTy Przez
- Nadrzędna kategoria: Modele NSU
- Odsłon: 11432
Konstrukcja NSU Konsul została oparta na przedwojennym modelu NSU OSL 351 i 501. W stosunku do wersji przedwojennej zmodernizowano zawieszenie przednie i tylne. Zastosowano widelec teleskopowy z przodu i zawieszenie suwakowe z tyłu. W żadnym innym powojennym motocyklu NSU nie stosowano takich rozwiązań. Masa pojazdów wzrosła o 20 kg, co uczyniło je mniej sportowymi w stosunku do przedwojennych OSL. Konsul często był użytkowany w zaprzęgu z koszem. Jego nazwa została wybrana z tego powodu, że NSU występuje w słowie KoNSUl.
- Szczegóły
- Kategoria: Modele powojenne (1945-1966)
- TaTy Przez
- Nadrzędna kategoria: Modele NSU
- Odsłon: 10304
W 75-tą rocznicę istnienia firmy NSU, czyli w 1948 roku, przedstawiono pierwszą niemiecką powojenną konstrukcję małego motocykla. Odbyło się to na targach eksportowych w Hanowerze. Motocykl ten wywarł znaczący wpływ na dalszy rozwój konstrukcji wszystkich głównych producentów motocykli. Prasa licznie informowała o postępach w rozwijaniu tej konstrukcji już w 1947 roku. Firma NSU nie ukrywała swoich prac tworząc ten model, wręcz przeciwnie, informowała regularnie prasę. Motocykl został nazwany NSU Fox i reklamowano go sloganem Fixe Fahrer Fahren Fox (mądrzy/sprytni motocykliści jeżdżą Fox-em).
- Szczegóły
- Kategoria: Modele powojenne (1945-1966)
- TaTy Przez
- Nadrzędna kategoria: Modele NSU
- Odsłon: 9142
W roku 1951 NSU przedstawiło nowy 2-suwowy motocykl z silnikiem klasy 200 cc, którym był NSU Lux. Otrzymał on, podobnie jak model Fox, sztywną prasowaną ramę centralną połączoną z podstawą siedzenia. Konstrukcja ta była identyczna jak w czterosuwowej wersji NSU Max i w praktyce można je stosować zamiennie, gdyż mocowania silnika są identyczne. Silnik 198 cm³ wyposażono w dwu przepustnicowy gaźnik BING. Osiągał on moc 8,6 KM i był zblokowany z nożną 4-biegową skrzynią biegów doskonale przystosowaną do motocykla z koszem. Silnik był zapalany nożnym kopniakiem. Łańcuch napędowy całkowicie osłonięto co chroniło go przed niszczycielską siłą kurzu, brudu i piasku. Panele boczne 11,5 litrowego zbiornika jak również rury wydechowe, jak przystało na motocykl "luksusowy", były chromowane.
- Szczegóły
- Kategoria: Modele powojenne (1945-1966)
- TaTy Przez
- Nadrzędna kategoria: Modele NSU
- Odsłon: 12501
251 OSB Max
Przebojem NSU lat 50-tych i 60-tych był bez wątpienia model 251 OSB Max. W tych latach wyznaczał on trendy stylistyczne i konstrukcyjne dla wielu innych producentów. Bezpośrednim protoplastą MAX-a był model 251 OSL produkowany w latach 1933-1940 oraz po niewielkiej modyfikacji po wojnie w latach 1948-1952 (?).
Model 251 OSL - protoplasta Max-a |