Modele przedwojenne i wojenne (1918-1945)
Zestawienie modeli (1918-1945):
Typ | Silnik | Poj. cm ³ | Moc max. w KM | Obr./min | Lata produkcji |
NSU 4 HP | 2-cylindry, 4-takt | 498 | 6,5 | - | 1919 - 1922 |
NSU 8 HP | 2-cylindry, 4-takt | 996 | 12 | - | 1921 - 1927 |
NSU 502 T/TS | 2-cylindry, 4-takt | 498 | 10 | - | 1924 - 1926 |
NSU 251 R | 1-cylinder, 4-takt | 249 | 6 | - | 1924 - 1928 |
NSU 251 S | 1-cylinder, 4-takt | 247 | 10 | 4 400 | 1927 - 1929 |
NSU 251 T/TS | 1-cylinder, 4-takt | 249 | 6 | - | 1928 - 1933 |
NSU 501 S | 1-cylinder, 4-takt | 494 | 16 | 4 400 | 1928 - 1930 |
NSU 201 R/T | 1-cylinder, 4-takt | 199 | 4,5 | - | 1928 - 1930 |
NSU 301 T | 1-cylinder, 4-takt | 298 | 7 | - | 1929 - 1930 |
NSU 351 TS | 1-cylinder, 4-takt | 346 | 8 | - | 1930 - 1932 |
NSU-D 175 Z/ZD | 1-cylinder, 2-takt | 173 | 4,5 (ZD: 5,5) | 4 000 | 1930 - 1933 |
NSU-D 201 Z | 1-cylinder, 2-takt | 198 | 5 | 4 000 | 1930 - 1932 |
NSU-D 251 Z | 1-cylinder, 2-takt | 245 | 6 | 4 000 | 1930 - 1933 |
NSU-D 501 TS | 1-cylinder, 4-takt | 494 | 12,5 | 4 250 | 1930 - 1936 |
NSU-D 601 TS | 1-cylinder, 4-takt | 592 | 14 (począwszy od 1936: 16) | 4 350 | 1930 - 1939 |
NSU-D Motosulm | 1-cylinder, 2-takt | 63 | 1,25 | 4 000 | 1931 - 1935 |
NSU 501 SS | 1-cylinder, 4-takt | 494 | 30 | 5 800 | 1935 - 1937 |
NSU 600 SS | 1-cylinder, 4-takt | 597 | 33,5 (począwszy od 1937: 43,3) | 5 500 | 1935 - 1938 |
NSU-D 201 OSL | 1-cylinder, 4-takt | 198 | 8,5 | 5 000 | 1933 - 1939 |
NSU-D 251 OSL | 1-cylinder, 4-takt | 242 | 10,5 | 5 070 | 1933 - 1940 |
NSU-D 201 ZD Pony/ZDB | 1-cylinder, 2-takt | 198 | 6,5 (począwszy od 1938: 7) | 4 000 | 1934 - 1940 |
NSU-D 351 OSL | 1-cylinder, 4-takt | 346 | 18 | 5 020 | 1934 - 1940 |
NSU-D 501 OSL | 1-cylinder, 4-takt | 494 | 22 | 5 150 | 1935 - 1939 |
NSU-D Quick | 1-cylinder, 2-takt | 98 | 3 | 4 900 | 1936 - 1940 |
NSU-D 351 OT | 1-cylinder, 4-takt | 331 | 12,5 | 4 000 | 1936 - 1939 |
NSU 601 OSL | 1-cylinder, 4-takt | 562 | 24 | 4 950 | 1937 - 1939 |
NSU 125 ZDB | 1-cylinder, 2-takt | 123 | 4 | 4 500 | 1941 |
NSU Kettenkrad HK-101 | 4-cylindry, 4-takt | 1 478 | 36 | 3 400 | 1941 - 1944 |
Opracował: Tadeusz "TaTy"
- Szczegóły
- Kategoria: Modele przedwojenne i wojenne (1918-1945)
- Spiker Przez
- Nadrzędna kategoria: Modele NSU
- Odsłon: 689
Tematyka modeli NSU z okresu międzywojenego wydawała się być już w pełni rozpracowana. Także na naszym forum markowym uważaliśmy, że nic nie może nas już w tej materii zaskoczyć. No, może spodziewano się drobnych odkryć podczas badań nad usystematyzowaniem różnic w kolejnych rocznikach, może napływu kolejnych informacji o jednostkowych egzemplarzach wyczynowych zespołu fabrcznego NSU, ... ale nie odkrycia zupełnie nowego modelu! I to w dodatku w formie ładnie zachowanego egzemplarza (a napewno znajdujacego się w nim silnika) sprowadzonego do naszego kraju. A jednak stało się! Możemy uznać, że istniała "pełna 600-tka" a więc model 601 OS z żeliwną głowicą z lat około 1935-36. O takim modelu nie wspominały dotychczas nawet solidne niemieckie publikacje, opracowania internetowe czy kompleksowe zestawienia modeli motocykli NSU.
- Szczegóły
- Kategoria: Modele przedwojenne i wojenne (1918-1945)
- Tomasz K Przez
- Nadrzędna kategoria: Modele NSU
- Odsłon: 9831
Pocztówka czyli suwenir z dawnych lat
Natchnieniem do powstania tego artykułu była zakupiona przeze mnie stara pocztówka. I może dziwne by się wydawało, że ot zwykła stara pocztówka nagle stała się tak cennym źródłem wiedzy i dającym natchnienie do napisania paru słów. Tak więc natchniony głównie ze względu na zawartość a mianowicie zdjęcie motocykla NSU 201 OSL serii II z 1934 roku, postanowiłem co nieco napisać.
- Szczegóły
- Kategoria: Modele przedwojenne i wojenne (1918-1945)
- Pepe Przez
- Nadrzędna kategoria: Modele NSU
- Odsłon: 10247
Motosulm (1931-1935)
W roku 1931 firma NSU wprowadziła na rynek rower z silnikiem pomocniczym. Był to pierwszy motorower produkowany seryjnie. Nazwa dla modelu - Motosulm - została wybrana w ogłoszonym specjalnie konkursie.
- Szczegóły
- Kategoria: Modele przedwojenne i wojenne (1918-1945)
- TaTy Przez
- Nadrzędna kategoria: Modele NSU
- Odsłon: 11542
125 ZDB (1939-1951)
Jeszcze w ostatnim półroczu 1939 roku specjaliści NSU stworzyli całkowicie nową, bardzo prostą konstrukcję przeznaczoną na rynek cywilny: NSU 125 ZDB.
Pojemność skokowa wynosiła tylko 122 cm3, motocykl posiadał płaski tłok z opatentowaną metodą płukania strumieniami krzyżowymi i 4 KM, zużywał około 2,4 litra benzyny na 100 km, osiągał 70 km/h czyli prawie takie same wartości jak jego więksi poprzednicy. Konstrukcja ramy - zamknięta z rur stalowych. Motocykl powinien kosztować w chwili jego wprowadzenia na rynek tylko 430.- RM (włącznie z dopłatą za opony!!) oraz dodatkowo 15.- RM, dopłata za górne rury wydechowe.
- Szczegóły
- Kategoria: Modele przedwojenne i wojenne (1918-1945)
- Pepe Przez
- Nadrzędna kategoria: Modele NSU
- Odsłon: 16081
201 ZD PONY-BLOCK / ZDB (1935-1940)
Motocykle z silnikami dwusuwowymi, były obowiązkowym uzupełnieniem oferty rynkowej każdej liczącej się firmy motocyklowej lat 30-tych XX wieku. Podobnie, jak pojazdy z jednostkami 4-suwowymi i one ewoluowały, stając się konstrukcjami dojrzałymi technicznie i coraz sprawniejszymi.
Więcej artykułów…
Strona 1 z 2