Uchwyt kablowy na kierownicę 351/501/601 OSL

Uchwyt kablowy na wspornik kierownicy (niem. Kabelhalter an der Lenkerbefestigung) o numerze 56 388 występuje w katalogu części każdego modelu "dużego OSL" a więc w modelach 351/501/601 S/OS/OSL/OS WH na przestrzeni całego okresu ich produkcji. Tak więc powinien to być element popularny i powszechnie występujący w zachowanych egzemplarzach takich motocykli, ... a jednak praktycznie nikt ze znanych mi posiadaczy motocykli NSU niczego takiego nie spotkał i nawet na własne oczy nie widział. Czas więc to zmienić, bo tak się składa, że udało mi sie kiedyś takie oryginalne elementy zakupić wraz z kompletną górna półką zawieszenia. Wykonałem więc zdjęcia oraz rysunek umożliwiający samodzielne wykonanie takich cześci we własnym zakresie, zwłaszcza, że nie jest to duże wyzwanie. Myślę, że uzupełnianie posiadanych motocykli o takie pozornie nieistotne "smaczki" wyróżnia "prawdziwych smakoszy" zabytkowej motoryzacji.

58 388 Kabelhalter an der Lenkerbefestigung mini

IMG 20220915 WA0002 IMG 20220915 WA0004
IMG 20220915 WA0006 IMG 20220915 WA0008

 

Wykonanie

Nie będę rozwodził się zbytnio nad wykonaniem kopii tych uchwytów. Potrzebna jest czarna balacha stalowa 0,5 mm. Trzeba w miarę precyzyjnie wytrasować i wyciąć kształt oraz otwór na śrubę a następnie wyprofilowac według powyższych zdjęć. Fabrycznym pokryciem był prawdopodobnie czarny lakier (przynajmniej w motocyklach cywilnych).

Pewną zagadką jest, że chociaż w wielu miejscach różnych katalogów części powtarza się numer 56 388 ... to jednak na jednej se stron katalogu cześci 601 OSL występóje równolegle numer 103 123. Jeśli nie jest to pomyłka edycyjna to wskazuje to na jakąś dodatkowa wersję tej cześci, być moze różniącą się chociażby pokryciem antykorozyjnym, a może grubością blachy (?).

Zastosowanie

O ile nia ma wątpliwości co do pozostałych wsporników i spinek występujących w katalogu części, to w przypadku elementu 56 388 są pewne znaki zapytania.

Występujące w katalogach części rysunki rozstrzelone elementów przedniego zawieszenia pokazują nieco inny sposób montażu w modelu 351/501 S/OS/OSL niż w 601 OSL/OS-WH. W katalogu 351/501 z 1938-go roku widać, że część ta jest założona od dołu wspornika kierownicy wypukłościa do góry Natomiast w 601 blaszka jest od góry i skierowana wypukłoscią do góry. I to ma jakiś sens, i jest prawdopodobnie poprawne także dla modelu 351/501 OSL. Pancerze linek opierają się o wsporniki kierownicy od góry (patrz poniższe zdjecie z fabrycznego wydawnictwa NSU z końca lat 30-tych), więc blaszane osłonki mogły by być jakimś zabezpieczeniem (przed obtarciem wspornika kierownicy poruszajacymi się podczas skrętów pancerzami).

uklad linekA tak to wygląda w poszczególnych katalogach cześci:

351 501 OSL

601 OSL I seria

601 OSL I seria

Jestem niezmiernie ciekawy waszych pomysłów i opinii w tym zakresie - zapraszam do odpowiedniego wątku na naszym forum (link).