Osie na konusach w małych modelach NSU

konusy-przod mkonusy-tyl mW motocyklach NSU w klasach pojemnościowych od 175ccm do 250ccm takie rozwiązanie stosowane było prze całe lata 30-te. W pierwszych seriach modeli 201 OS, tak łożyskowane były obie piasty. Wymiary łożysk piasty przedniej i tylnej były identyczne, jedyną różnicą była długość osi oraz zastosowanie suwliwej bieżni wewnętrznej i zderzaka z prawej strony piasty, czyli w pierwszych seriach od strony bębna hamulcowego. W kolejnych latach motocykle ewoluowały w kierunku nowoczesności i w kołach również następowały zmiany. Piasta tylna została wyposażona w maszynowe łożyska kulkowe i oddzielny bęben hamulcowy, łożyskowany na własnej półosi. Dzięki takiemu rozwiązaniu można było zastosować oś przetykową, a podczas demontażu koła nie trzeba było rozpinać łańcucha napędowego. Wyjęcie przedniego koła nie nastręczało trudności związanych z dodatkowymi demontażami dlatego ten typ łożyskowania pozostał do końca produkcji modelu 251 OSL.

konus-tylny-prawy mZmiany jakie wprowadzano dotyczyły dostosowania do nowego typu mechanizmów napędu licznika. W pierwszej wersji napęd licznika realizowany był za pośrednictwem pary kół zębatych o zębach prostych a następnie przekładni kątowej zamocowanej na widelcu. W tym przypadku konusy były jednakowe z obu stron. Gdy w motocyklach NSU przeniesiono przekładnię kątową do aluminiowej obudowy montowanej na osi koła przedniego, wówczas lewy konus został przekonstruowany w taki sposób aby zabezpieczał obudowę przed obrotem jednocześnie odpowiednio ją osiując wobec pierścienia napędowego na piaście.

Chronologia wprowadzanych zmian

konusy2seria mW okresie produkcji "małych OSL" stosowano następujące zmiany:

  • W I serii modeli 201 OS, wszystkie miseczki były jednakowe nr kat. 91084, natomiast stosowano dwa rodzaje konusów: 3 szt. gwintowane nr kat. 52455 oraz 1 suwliwy nr kat. 52456. Dane te podaję na podstawie katalogu części, ale możliwe że są one nie ścisłe, ponieważ na rysunkach konusy przednie wyglądem różnią się od tylnych.
  • W II serii tył pozostawiono bez zmian konstrukcyjnych, ale prawdopodobnie doszło do zmian kształtu lub wymiarów konusów bo numery katalogowe uległy zmianie (miseczki nr 91084 - 2 szt.; konus lewy nr 91031; konus prawy nr 91032), natomiast przód dostosowano do nowego napędu licznika i zmieniono lewą stronę łożyskowania przedniej piasty. Ostatecznie po zmianie wygląda to tak: lewy konus nr 91483, lewa miska nr 91481; prawy konus nr 91031, prawa miska nr 91084.
  • Następna korekta konstrukcji to wprowadzenie ww. łożysk maszynowych w piaście tylnej (6204 x 1 – łożysko bębna hamulcowego; 6202 x 2 – łożyskowanie piasty). Przód pozostał bez zmian.

Możliwości przeróbki

Rozwiązanie takie pozostało do końca produkcji. Obecnie bardzo łatwo można przerobić (usprawnić) przednią piastę, przez zastosowanie łożysk maszynowych 6203 i dorobienie odpowiednich nakrętek imitujących kształt konusów (patrz dział „warsztat”).