- Szczegóły
- Kategoria: Dorabianie brakujących elementów
- Skrzydlaty Przez
- Nadrzędna kategoria: Warsztat
- Odsłon: 3663
Mocowanie puszek narzędziowych motocykli serii OSL i ZD
Kompletując motocykl NSU 251 OSL, wielokrotnie zastanawiałem się jak wyglądało oryginalne zamocowanie puszek narzędziowych do bagażnika motocykla.
Wiadomo gdzie, ale jak?
Niestety nie dysponowałem oryginalnymi uchwytami, a dostępna literatura nie pokazywała tego w wystarczająco dobry sposób.
Przeglądając skrzynki, z zakupionymi wraz z motocyklem częściami, wiele razy miałem w rękach kawałek blachy z dziurami, o dziwnym jajowatym kształcie. Ale przez myśl mi nie przemknęło nawet podejrzenie, że jest to jeden z brakujących elementów, których szukam. Do czasu.
Któregoś pięknego dnia, skojarzyłem ów dziwnie wyglądający kawałek blachy, z niewyraźnym obrazkiem na rycinie z katalogu części. Był to klucz do zagadki, miałem oryginalną puszkę narzędziową, do której pasowało „jajo”.
Należało teraz wykoncypować górną – zewnętrzną objemkę, która dopełniałaby całości. Tak też zrobiłem.
Puszki wchodzą na ciasno w trójkąt bagażnika, więc sprawa była prosta – objemka, powinna obejmować średnice rurki bagażnika i pokrywać się z otworami „jajka”.
W międzyczasie trafiłem puszkę oryginalną, którą ktoś wyjął z motocykla bez odkręcenia całkowitego uchwytów, to tylko potwierdziło moje wcześniejsze przypuszczenia.
Całość zamocowania puszki jest prosta do wykonania własnoręcznie, na dobrą sprawę wcale nie trzeba się trzymać oryginalnych wymiarów, ale skoro są znane, to czemu nie?
Oczywiście i tym razem wykonałem rysunki techniczne, które pozwalają wykonać wierną replikę zamocowania puszek.
Obok przedstawiam rysunek obejmki górnej.
Przedstawia on pewne odstępstwo od oryginału polegające na tym, że widoczne otwory Ø 5,2 powinny mieć postać „fasolki” (tak jak na rysunku blaszki dolnej), ale jest to bez znaczenia przy zachowaniu dokładności wykonania otworów.
Tutaj mamy zwymiarowaną blachę dolną uchwytu - „jajo”, które jak dotąd nie wiem, dlaczego ma taką formę. Może ktoś wie?
Wykonując pokazane elementy, wg powyższych danych, w ilości po sześć sztuk, mamy komplet, którym możemy zamocować dwie puszki do bagażnika – po trzy pary na puszkę.
A jak? - A to proszę popatrzeć.
Zgodnie z oryginałem do skręcania, powinny być użyte śruby M5 z łbami półkulistymi, pod wkrętak. Z uwagi na ich małą praktyczność montażową, ja zastosowałem z łbem 6-kątnym.
Dodatkowo, blachami wewnętrznymi w puszce, powinien być dociśnięty pasek materiału (skóry lub grubego kartonu), zapobiegający, obijaniu wnętrza puszki i brzękaniu przez np. klucze. Na pewno wyściełanie to występowało i obejmowało wszystkie ścianki puszki prostopadłe do frontu i pleców.