Aby wyregulować skrzynkę biegów, należy postępować zgodnie z poniższym planem czynności:

1. Odłączyć cięgno łączące zmieniacz z dźwigienką przełączającą biegi.

Następnie należy odkręcić zatrzask trzymający przesuwkę. W tym celu trzeba poluzować nakrętkę M 14 i wkrętakiem odkręcić śrubę napinającą sprężynę zatrzasku.

Wyjąć sprężynę i zatrzask.

2. Ustawić najwyższe przełożenie. Dźwigienka w tej pozycji będzie maksymalnie opuszczona do dołu. Poprzez obserwację wzrokową, przez otwór po zdemontowanym zatrzasku, zobaczymy czy wcięcie 4 biegu znajduje się dokładnie naprzeciwko jego.

Tak to wygląda ta sytuacja na zdemontowanej skrzyni biegów. Dla lepszego zobrazowania w miejsce zatrzasku włożono wkrętak.

Dobrze jest skorzystać w tym momencie z latarki, gdyż pole widzenia jest bardzo skromne. W razie trudności z wrzuceniem przełożenia trzeba pomóc sobie naciskając kopniak lub obracać tylne koło. Oczywiście łańcuch napędowy w tym przypadku musi być założony.

3. Montujemy na swoim miejscu zatrzask. Sprężyna nie musi być silnie napięta, gdyż wówczas znacznie zwiększa się siła potrzebna do przełączania biegów. Dźwignią nożną wstukujemy położenie 4 biegu, czyli tyle razy naciskamy do góry dźwignię, aż wyczerpie się zakres pracy zapadki.

4. Ustalamy długość cięgna łączącego zmieniacz z dźwigienką w skrzyni biegów tak by otwory pokrywały się i można było włożyć sworzeń zabezpieczający.

Należy też pilnować tego by w położeniu 4 biegu dźwigienka w skrzyni biegów była maksymalnie opuszczona do dołu. W razie potrzeby przestawiamy ją na wielowypuście po odkręceniu śruby trzymającej ją wraz z wskazówką luzu.

5. W takim położeniu należy włożyć w otwór sworzeń i zabezpieczyć go zawleczką.

Jeśli na cięgle w zmieniaczu znajdowała się kontrnakrętka należy ją również zablokować. W motocyklu, który poddawany był regulacji, zamiast nakrętki zastosowałem preparat Loctite do śrub. Kiedy założona była nakrętka, to w krańcowych położeniach cięgna, powodowała ona uszkadzanie obudowy mechanizmu zmieniacza. Po zmontowaniu mechanizmu należy ustawić luz i skorygować położenie wskazówki, która musi znajdować się naprzeciwko zera wybitego na korpusie.

6. Jeśli wszystko zrobiliśmy jak należy to biegi będą wchodzić lekko i bez większego wysiłku. Włączenie jedynki może wymagać kilkakrotnego naciskania dźwigni z jednoczesnym operowaniem sprzęgłem. Pozostałe przełożenia na obrotach silnika powinny przełączać się bezproblemowo. Jeśli pojawi się zjawisko wyskakiwania biegów należy dokręcić wkręt napinający sprężynę zatrzasku. Jeśli to nie pomoże to niestety winę ponoszą zużyte kły w kołach zębatych. Pomóc w tym wypadku może ich regeneracja lub wymiana na inne. Po wyregulowaniu zmieniacza skrzynkę należy napełnić gęstym olejem np. Hipolem.

Z motocyklowym pozdrowieniem

Jerzy