NSU-Riders NSU-Riders
  • Home
  • Marka
    • Historia marki
    • Premiery
  • Modele
    • Pierwsze modele (1901-1918)
    • Modele przedwojenne i wojenne (1918-1945)
      • Motosulm
      • Quick i Pony 100
      • 125 ZDB
      • 175/201/251 Z
      • 201 ZD Pony Block
      • 201 OSL seria II
      • 201/251 OS/OSL 351 OT
      • 351/501 OS/OSL 351 OS WH
    • Modele powojenne (1945-1966)
      • NSU Fox / Superfox
      • NSU Lux / Superlux 201 ZB
      • 251 OSB Max
      • NSU 351 / 501 OS-T KONSUL
  • Imprezy
    • Artykuły
    • Galeria imprezowa
  • Technika
    • Artykuły
    • Galeria techniczna
  • Warsztat
    • Artykuły
    • Galeria warsztatowa
  • Galeria
  • Forum
  • FAQ

Technika

Głowica aluminiowa w modelach OSL - geneza i zalety według firmowej broszury NSU

Empty
  •  Drukuj 
  • E-mail
Szczegóły
Spiker
Technika
Silnik
09 grudzień 2020
Poprawiono: 10 grudzień 2020
Odsłony: 1370

glowica alu 2Znawcy motocykli NSU OSL wiedzą, że jedną z najważniejszych modyfikacji tego modelu była zmiana głowic żeliwnych z odkrytymi zaworami na w pełni zabudowane głowice ze stopu aluminium (z wyjątkiem najmniejszego modelu 201 OSL). W jednym z numerów wydawnictwa "NSU im Bild" z 1938 roku znalazłem ciekawy artykuł o genezie opracowania głowic aluminiowych do modeli OSL i zaletach tego rozwiązania w stosunku do poprzednich głowic żeliwnych. Szczególnie interesujący jest argument, że zmiana głowicy spowodowała przystosowanie modeli OSL do drługotrwałej jazdy autostradowej (możliwej juz wówczas w Niemczech), poprzez bardziej skuteczne odprowadzanie ciepła. Nie do przecenienia według autora jest też rzadsza i mniej pracochłonna obsługa układu rozrządu - czyli regulacja luzów zaworowych. Testy fabryczne potwierdziły też, że gniazda zaworowe wykonane z brązu wytrzymują dłużej od żeliwnych. Opis potwierdza także fakty istotne dla wspólczesnego użytkownika, np. to, że w głowicach aluminiowych stosowano zawsze prowadnice zaworowe z brązu, wbrew twierdzeniom niektórych, którzy w głowicach swoich silników znajdowali wstawione prowadnice żeliwne.

Na potrzeby naszej polskiej enesiarskiej społeczności zadałem sobie trud przetłumaczenia wspomnianego artykułu, który znajdziecie poniżej.

Czytaj więcej...

Uszczelnienia skórzano-filcowe

Empty
  •  Drukuj 
  • E-mail
Szczegóły
Spiker
Technika
Nadwozie
16 marzec 2016
Poprawiono: 03 styczeń 2017
Odsłony: 3111

W latach 30-tych nie znano jeszcze gumowych simmeringów (pierwszy Simmerring z dociskiem spreżyną zastosowano w pompie co prawda już w 1929-tym roku, ale był on wciąż skórzany) więc radzono sobie z uszczelnieniem obracających się wałków za pomocą różnego rodzaju uszczelnień filcowych, skórzanych lub w najbardziej zaawansowanej wersji za pomocą złożeń uszczelek filcowych i skórzanych. Takie uszczelnienia były stosowane także firmę NSU w wielu modelach motocykli. Wbrew pozorom takie uszczelnienia potrafiły byc dosyć trwałe i skuteczne, o ile były wykonane, złożone i użytkowane zgodnie ze sztuką i przeznaczeniem.

W związku z tym, że obecnie powszechna wiedza o tego typu uszczelnieniach nie jest zbyt duża (wielokrotnie widziałem niewłaściwie założone elementy uszczelnienia) uznałem, że warto podzielić się swoimi spostrzeżeniami i doświadczeniami w tym zakresie.

Czytaj więcej...

Tabliczki znamionowe 1925-42

Empty
  •  Drukuj 
  • E-mail
Szczegóły
jacek fedor
Technika
Nadwozie
11 sierpień 2014
Poprawiono: 18 sierpień 2014
Odsłony: 4201

1939 - original mCharakterystyczną cechą motocykli NSU z lat 30 jest nieustanna modernizacja. Pojazdy tego samego typu zmieniały się z każdym rokiem. Wyglądały podobnie ale po kilku latach zmian różniły je detale niemal wszystkich części. Podobnie firma z Neckarsulm traktowała tabliczki znamionowe, którymi oznaczała produkowane pojazdy. Na pierwszy rzut oka te z lat 20 i 40 wyglądają podobnie, po bliższych oględzinach widać, że są zupełnie inne. Różni je wszystko, od szyldu producenta, przez miejsca wpisywania danych motocykli, po sam dobór danych. Wspólny jest tylko charakterystyczny kształt tabliczek, materiał z którego je zrobiono oraz technologia wykonania. Przez wszystkie lata były one wytrawiane na cynkowej blaszce tych samych rozmiarów.

Czytaj więcej...

Łożyskowanie przedniego koła w modelach 351/501 OSL

Empty
  •  Drukuj 
  • E-mail
Szczegóły
Spiker
Technika
Nadwozie
30 czerwiec 2014
Poprawiono: 04 wrzesień 2018
Odsłony: 3366

przekroj przedniego kola mOryginalne konusowe łożyskowanie przedniego koła w "małych OSL" było niedawno opisywane przez CeRaMika, a ja postanowiłem zająć się tym samym tematem w odniesieniu do "dużych OSL" czyli modeli 351 i 501 OSL, z wyłączeniem 601 OSL, w którym koła były wymienne i fabrycznie stosowano już łożyska maszynowe zamiast "rowerowych" konusów.

Konstrukcja łożyskowania konusowego jest znana każdemu kto kiedykolwiek naprawiał rower, czyli jest w nim nagwintowana z obydwu stron oś, która z jednej strony posiada spłaszczenie lub kwadrat do przytrzymania kluczem przy regulacji lub rozkręcaniu, do tego dwa komplety łożysk skośnych rozbieralnych z bieżnią wewnątrzną skierowaną na zewnątrz układu. W tradycyjnej nomentklaturze rowerowej bieżnia wewnętrzna jest nazywana konusem, bieżnia zewnętrzna miską a koszyk z kulkami znajdujący się pomiędzy nimi wiankiem. Najlepiej przedstawia to przekrój przedniej piasty z fabrycznej instrukcji obsługi modelu 351/501 OSL (patrz obok). Charakterystyczną cechą takiego łożyskowania jest konieczność regulacji luzu po każdym złożeniu układu oraz konieczność jego kontroli i ewentualnego kasowania w trakcie eksploatacji. 

Czytaj więcej...

Malowanie zbiornika 351/501 OSL w 1938 roku

Empty
  •  Drukuj 
  • E-mail
Szczegóły
Spiker
Technika
Nadwozie
29 maj 2014
Poprawiono: 30 maj 2014
Odsłony: 4045

IMG 0531mmJakiś czas temu zostałem poproszony o identyfikację i analizę kompletności motocykla NSU 351 OSL z 1936 roku (jak się później okazało). W motocyklu był jednak zamontowany przedni widelec i zbiornika paliwa z ok. 1938 roku. I właśnie ten zbiornik bardzo mnie zainteresował, ponieważ okazał się być w oryginalnym fabrycznym malowaniu przykrytym w okresie wojennym piaskową farbą charakterystyczną dla pojazdów WH w końcowym okresie wojny. Ponieważ potrzebowałem właśnie wzorca do odmalowania swojego zbiornika z tego samego rocznika, więc dokonałem odpowiednich pomiarów i wykonałem serię zdjęć pokazujących najbardziej charakterystyczne fragmenty. Takie ocalałe fragmenty fabrycznego malowania są rzadkością a malowanie wielu odrestaurowanych motocykli (włącznie z egzemplarzami muzealnymi) często pozostawia wiele do życzenia, więc postanowiłem przekazać zdobyte informacje w formie krótkiego artykułu.

Czytaj więcej...

Więcej artykułów…

  1. Osie na konusach w małych NSU
  2. Różnice głowic aluminiowych 351/501/601 OSL
  3. Napęd prądnicy i rozrząd zapłonem w motocyklach NSU typu 201/251 OS/OSL i 351 OT
  4. Łożyska w modelach NSU 201/251 OS/OSL i 351 OT
  5. Kraniki paliwa stosowane w motocyklach NSU
  6. Prądnice i regulatory - trochę teorii
  7. Niedomagania gaźników w motocyklach zabytkowych
  8. Gaźniki BING i ich zastosowanie w motocyklach NSU

Podkategorie

Instalacje elektryczne Liczba artykułów: 5

Ustawienia, regulacje Liczba artykułów: 4

Układ paliwowy Liczba artykułów: 6

Silnik Liczba artykułów: 2

Nadwozie Liczba artykułów: 5

Strona 1 z 5
  • start
  • Poprzedni artykuł
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • Następny artykuł
  • koniec
  1. Jesteś tutaj:  
  2. Home
  3. Technika
Copyright © 2023 NSU-Riders. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Designed by JoomlArt.com.
Joomla! jest wolnym oprogramowaniem wydanym na warunkach GNU Powszechnej Licencji Publicznej.
Bootstrap is a front-end framework of Twitter, Inc. Code licensed under MIT License. Font Awesome font licensed under SIL OFL 1.1.
Powered by T3 Framework