NSU-Riders NSU-Riders
  • Home
  • Marka
  • Modele
    • Pierwsze modele (1901-1918)
    • Modele przedwojenne i wojenne (1918-1945)
      • Motosulm
      • Quick / Pony 100
      • 175/201/251 Z
      • 201 ZD Pony Block
      • 201 OSL seria II
      • 201/251 OS/OSL 351 OT
      • 351/501 OS/OSL 351 OS WH
    • Modele powojenne (1945-1966)
      • Quick
      • Fox / Superfox
      • Lux / Superlux 201 ZB
      • 251 OSB Max
      • 351 / 501 OS-T Konsul
  • Imprezy
    • Zloty i rajdy motocykli zabytkowych
    • Targi, wystawy, bazary
    • Galeria imprezowaGaleria imprezowa
  • Technika
    • Silnik
    • Nadwozie
    • Ustawienia, regulacje
    • Układ paliwowy
    • Instalacje elektryczne
    • Galeria technicznaGaleria techniczna
  • Warsztat
    • Premiery motocykli
    • Dorabianie brakujących elementów
    • Samodzielne naprawy
    • Przydatne informacje warsztatowe
    • Galeria warsztatowaGaleria warsztatowa
  • GaleriaGaleria
  • Forum
  • Linki
    • Strony komercyjne
      • Gaźniki - części i regeneracja
    • Strony hobbystyczne
  1. Jesteś tutaj:  
  2. Home
  3. Warsztat

Warsztat

Zrób to sam - porady warsztatowe

Opaska mocowania prądnicy B142 / B145

Szczegóły
Kategoria: Dorabianie brakujących elementów
Spiker Przez Spiker
Spiker
30.Mar
Nadrzędna kategoria: Warsztat
30 marzec 2016
Poprawiono: 03 styczeń 2017
Odsłon: 2882

podstawa katalog mPrądnice Bosch B142 i B145 były szeroko stosowane w latach 30-tych w wielu motocyklach niemieckich i nie tylko (np. nasz Sokół 600 RT). Konstrukcyjnie są przystosowane do mocowania za pomocą blaszanych taśm opasających obudowę i ściskanych śrubą, przy czym właściwe ustawienie i boczne trzymanie prądnicy zapewniają dwa kołki zanitowane na podstawie i wchodzące w odpowiednie otwory na spodzie prądnicy. Prądnice tego typu były stosowane także w motocyklach NSU, a dokładnie w modelach 351 OSL (B142), 501/601 OSL (B145) oraz w późnych 501/601 TS (B145). W niniejszym artykule chciałbym skupić się na modelu OSL, który posiadał uchylne stalowe łoże prądnicy mocowane do ramy i jednolitą opaskę (w odróżnieniu od TS-a, w którym pradnica była mocowana bezpośrednio na karterze, a opaska była dzielona - dwuczęściowa).

Więcej…

Kołki przyłączeniowe prądnicy B142 i magdyna D1

Szczegóły
Kategoria: Dorabianie brakujących elementów
Spiker Przez Spiker
Spiker
15.Lut
Nadrzędna kategoria: Warsztat
15 luty 2016
Poprawiono: 03 styczeń 2017
Odsłon: 2727

oryginal mPrądnica Bosch B142 i pokrewne prądnicowo magdyno D1 mają od strony szczotek przynitowaną płytkę tekstolitową z dwoma parami zacisków przyłączeniowych dla końcówek kabli. W każdej parze znajdują się dwa kołki połączone elektrycznie mosiężnym blaszanym łącznikiem i zanitowane z tyłu płytki. Najczęściej te elementy są zachowane w bardzo dobrym stanie i nie wymagają żadnych napraw. Jednak w przypadku jednej z moich pradnic płytka była na tyle zniszczona (poluzowana, połamana i wypalona), że zaszła konieczność jej wymiany, co wiązało sie między innymi z koniecznością dorobienia nowych kołków przyłączeniowych. Być może ktoś inny też spotka się z podobnym problemem, więc "dla potomności" postanowiłem wykonać odpowiednie rysunki pomocne przy dorabianiu tego elementu. Warto wiedzieć, że identyczne kołki występują także w "łączniku masowym" stosowanym w wielu przedwojennych modelach NSU, opisywanym już na naszej stronie (link). Jest bardzo możliwe, że te kołki występują także w wielu innych urządzeniach Boscha z tamtych lat (gdyby ktoś miał takie informacje to proszę o kontakt).

Więcej…

Nakrętki kołnierzowe ramy i silnika 351/501/601 OSL

Szczegóły
Kategoria: Dorabianie brakujących elementów
Spiker Przez Spiker
Spiker
22.Gru
Nadrzędna kategoria: Warsztat
17 grudzień 2015
Poprawiono: 03 styczeń 2017
Odsłon: 2733

gotowe mW modelach OSL konstruktorzy w wielu miejscach założyli stosowanie nakrętek kołnierzowych. Powodem mogła być dbałość o estetykę. Jest to jednak spory problem dla osób współcześnie odrestaurowujących te motocykla, ponieważ nie zastosowano znormalizowanych elementów i nie można ich zakupić w handlu. Istnieją co prawda bardzo podobne nakrętki według normy DIN DIN 6923 czy też DIN 6331 (według współczesnej nomenklatury - nakrętki kołnierzowe z kołnierzem gładkim), jednak we wszystkich przypadkach coś odróżnia je od oryginalnego wykonania (proporcje kołnierza, jego przejście w sześciokąt, bądź wysokość nakrętki), jednak największą wadą jest brak dostępnego pełnego potrzebnego asortymentu gwintów drobnozwojowych. Pozostaje więc ich dorobienie przez tokarza z odpowiednio wytrzymałego materiału, włącznie z pracochłonnym frezowaniem sześciokąta.

Więcej…

Śruby mocowania skrzyni biegów 351/501/601 OSL

Szczegóły
Kategoria: Dorabianie brakujących elementów
Spiker Przez Spiker
Spiker
16.Gru
Nadrzędna kategoria: Warsztat
16 grudzień 2015
Poprawiono: 03 styczeń 2017
Odsłon: 2449

rysunek - instrukcjaW „dużych OSL” (modele 351/501/601 OSL) skrzynia biegów jest mocowana do ramy za pomocą dwóch śrub przechodzących przez solidne odlane uchwyty w górnej i dolnej części aluminiowej obudowy. Nie są to jednak typowe, znormalizowane śruby, dlatego też mogą być pewnym problemem przy restaurowaniu zdekompletowanego motocykla, dlatego też, a także w celu usystematyzowania rodzajów i zmian w tych elementach zachodzących w ciągu całego okresu produkcji wspomnianych modeli, powstał niniejszy artykuł.

Więcej…

Śruby podstawy prądnicy 351/501/601 OSL

Szczegóły
Kategoria: Dorabianie brakujących elementów
Spiker Przez Spiker
Spiker
11.Gru
Nadrzędna kategoria: Warsztat
11 grudzień 2015
Poprawiono: 03 styczeń 2017
Odsłon: 2503

sruby podstawy pradnicy mJak wiadomo prądnica w modelach OSL jest napędzana łańcuchem, zachodzi więc konieczność okresowej regulacji jego naprężenia. Jest to realizowane poprzez obrót podstawy prądnicy względem blach ramy. Aby maksymalnie ułatwić tę czynność konstruktorzy NSU zaprojektowali specjalne śruby, których trudno dostępnych łbów nie trzeba przytrzymywać kluczem, a wystarczy tylko luzować i dokręcać łatwo dostępne nakrętki. W niniejszym artykule chcę opisać specyfikę elementów występujących w "dużych OSL", czyli modelach 351/501 i 601 OSL.

Więcej…

Więcej artykułów…

  1. Śruba regulacji naciągu łańcucha sprzęgłowego 351/501/601 OSL
  2. Śruby regulacji naciągu łańcucha - 351/501/601 OSL
  3. Zapadka rozrusznika w 351/501/601 OSL
  4. Dostosowanie prądnicy RD 1/3 do obrotów i przełożenia prądnicy RD 1/2
  5. Ustawianie zapłonu w NSU 251 OSL
  6. Replika filtra oleju - NSU 351/501/601 OSL
  7. Uszczelnienie obudowy napędu licznika - modele: 201-501 OSL, 351 OT, 201 ZDB
  8. Oksydowanie elementów stalowych dla wersji WH

Podkategorie

Dorabianie brakujących elementów Liczba artykułów:  30

"Zrobię sobie, czyli dwie ręce mam więc zrobię sobie sam" (Skrzydlaty)

Samodzielne naprawy Liczba artykułów:  7

Porady związane z samodzielną naprawą motocykla

Przydatne informacje warsztatowe Liczba artykułów:  4

Niby znane ale .....

Premiery motocykli Liczba artykułów:  4

Prezentacje godnych uwagi odrestaurowanych bądź oryginalnie zachowanych egzemplarzy motocykli NSU.

Strona 3 z 9

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  1. Jesteś tutaj:  
  2. Home
  3. Warsztat
Copyright © 2023 NSU-Riders. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Joomla! jest wolnym oprogramowaniem wydanym na warunkach GNU Powszechnej Licencji Publicznej.