NSU-Riders NSU-Riders
  • Home
  • Marka
  • Modele
    • Pierwsze modele (1901-1918)
    • Modele przedwojenne i wojenne (1918-1945)
      • Motosulm
      • Quick / Pony 100
      • 175/201/251 Z
      • 201 ZD Pony Block
      • 201 OSL seria II
      • 201/251 OS/OSL 351 OT
      • 351/501 OS/OSL 351 OS WH
    • Modele powojenne (1945-1966)
      • Quick
      • Fox / Superfox
      • Lux / Superlux 201 ZB
      • 251 OSB Max
      • 351 / 501 OS-T Konsul
  • Imprezy
    • Zloty i rajdy motocykli zabytkowych
    • Targi, wystawy, bazary
    • Galeria imprezowaGaleria imprezowa
  • Technika
    • Silnik
    • Nadwozie
    • Ustawienia, regulacje
    • Układ paliwowy
    • Instalacje elektryczne
    • Galeria technicznaGaleria techniczna
  • Warsztat
    • Premiery motocykli
    • Dorabianie brakujących elementów
    • Samodzielne naprawy
    • Przydatne informacje warsztatowe
    • Galeria warsztatowaGaleria warsztatowa
  • GaleriaGaleria
  • Forum
  • Linki
    • Strony komercyjne
      • Gaźniki - części i regeneracja
    • Strony hobbystyczne
  1. Jesteś tutaj:  
  2. Home
  3. Warsztat

Warsztat

Zrób to sam - porady warsztatowe

Replika filtra oleju - NSU 351/501/601 OSL

Szczegóły
Kategoria: Dorabianie brakujących elementów
Spiker Przez Spiker
Spiker
09.Mar
Nadrzędna kategoria: Warsztat
09 marzec 2012
Poprawiono: 03 styczeń 2017
Odsłon: 3802
100_9153mm
Replika (po lewej) i oryginał (po prawej)

Zaobserwowałem,  że często spotykane są zbiorniki oleju „dużych OSL” z uszkodzonym (przez odkręcanie przecinakiem) lub brakującym filtrem. W jego miejscu występuje w wielu wypadkach różnej konstrukcji i kształtu dorobiony korek. Prawdopodobnie powodem tych przeróbek była konieczność zastosowania w miejsce uszkodzonego oryginalnego kranika olejowego takiego jaki był akurat pod ręką, często z całkowicie innym gwintem. O siatce filtrującej mało kto już wówczas pamiętał, a przecież to ważny element układu smarowania silnika. W moim motocyklu było podobnie, korzystając więc z wypożyczonego oryginału postanowiłem wykonać jak najbardziej zbliżoną do oryginału replikę.

Przed wykonaniem podstawy filtra należy ustalić jaki typ jest właściwy dla naszego motocykla. W modelu OSL występowały bowiem conajmniej trzy wersje filtrów oleju:

  • z otworem na kranik prosty calowy G1/4” (gwint rurowy walcowy), nr kat. 59572 – stosowany do 1937-go roku (do masz. nr: 1025080 / 237263)
  • z otworem na kranik prosty metryczny M14x1,5, nr kat.  97566 – stosowany w latach 1937-1938 (od masz. nr: 1025080 / 237263)
  • z mocowaniem do kranika kątowego mocowanego na mufkę M16x1, nr kat. 101053 – w modelu 351 OSL od 1939-go roku (instalacje olejowe z wężami elastycznymi w miejsce rurek) oraz w modelu 601 OSL.

Więcej…

Uszczelnienie obudowy napędu licznika - modele: 201-501 OSL, 351 OT, 201 ZDB

Szczegóły
Kategoria: Dorabianie brakujących elementów
CeRaMik Przez CeRaMik
CeRaMik
03.Gru
Nadrzędna kategoria: Warsztat
03 grudzień 2010
Poprawiono: 03 styczeń 2017
Odsłon: 4385

Napęd prędkościomierza realizowany jest za pomocą przekładni zębatej, w tym przypadku jest to przekładnia ślimakowa. Aby zapewnić odpowiednie warunki pracy przekładni, należy doprowadzić do niej smar oraz zabezpieczyć przed zanieczyszczeniami. Usytuowanie napędu na kole motocykla powoduje, że uszczelnienie tego miejsca ma tak duże znaczenie. obraz_001m

Od pewnego czasu pojawiają się na rynku repliki napędów licznika do motocykli NSU. Oferowane są zarówno mechanizmy przeniesienia napędu, jak również aluminiowe obudowy. 

Jak do tej pory nie zauważyłem żeby w komplecie lub osobno ktokolwiek oferował uszczelniacze. Oryginalne obudowy, które czasem można zakupić, przeważnie też już ich nie posiadają. Podyktowane jest to zapewne tym, że fabryczne uszczelnienia wykonane były z filcu, a ten materiał pod wpływem czasu i różnego rodzaju środków smarnych uległ zniszczeniu. Średnice uszczelnienia (57x69x7) są na tyle nietypowe, że nie da się dobrać odpowiedniego uszczelniacza dostępnego na rynku.

 

Poniżej chcę zaprezentować dwa rozwiązania problemu z uszczelnieniami obudowy napędu licznika. 

 

Więcej…

Oksydowanie elementów stalowych dla wersji WH

Szczegóły
Kategoria: Przydatne informacje warsztatowe
Admin Przez Admin
Admin
25.Lip
Nadrzędna kategoria: Warsztat
25 lipiec 2009
Poprawiono: 21 styczeń 2014
Odsłon: 3226
Produkcja sprzętu na potrzeby wojska rządzi się nieco innymi prawami, niż produkcja cywilna i ma niewiele wspólnego z zasadami rachunku ekonomicznego. Wojsko zawsze stawiało wysokie wymogi jakościowe, związane z użytkowością i niezawodnością sprzętu, mniejszą uwagę zwracając na sposób jego wykończenia. Zasady te obowiązywały również w przypadku motocykli produkowanych na potrzeby armii niemieckiej podczas II wojny światowej.

Więcej…

Chłodzenie i smarowanie podczas obróbki skrawaniem

Szczegóły
Kategoria: Przydatne informacje warsztatowe
Radek Przez Radek
Radek
25.Lip
Nadrzędna kategoria: Warsztat
25 lipiec 2009
Poprawiono: 21 styczeń 2014
Odsłon: 3141
W obróbce mechanicznej metali i ich stopów technicznych stosowanych w konstrukcjach, stosowane są liczne technologie skrawania. Do obróbki tego typu zaliczamy: wiercenie, gwintowanie, rozwiercanie, toczenie, frezowanie, szlifowanie, struganie i przeciąganie, przecinanie za pomocą pił ręcznych i mechanicznych, piłowanie. Ogólnie można powiedzieć, że są to wszystkie obróbki polegające na zdejmowaniu warstwy materiału, w celu nadania właściwych wymiarów lub jakości powierzchni, za pomocą narzędzi skrawających.

W obróbce warsztatowej tego typu, oprócz samych urządzeń, narzędzi i podstawowych parametrów obróbki, istotne jest stosowanie środków smarujących i chłodzących. Przedstawiam tabelę zamieszczoną w "Poradniku Warsztatowca Mechanika" oraz kilka własnych uwag, co do zastosowania chłodziw i środków smarnych podczas wiercenia i gwintowania.

Wbrew pozorom, stosowanie tych środków wydatnie poprawia jakość uzyskanych powierzchni, ułatwia przebieg samego procesu skrawania, jak również przedłuża żywotność narzędzi skrawających. Myślę tym samym, że informacje niżej podane ułatwią niektóre operacje, wykonywane podczas remontu motocykla, przy własnoręcznym dorabianiu lub regenerowaniu części.

Rodzaj materiału Sposób obróbki
wiercenie i pogłębianie gwintowanie rozwiercanie toczenie frezowanie szlifowanie struganie przeciąganie
stal S, M, E E, O E, M, O E, S, M E, M, S, O S, E, O X, E, O E, M, O
żeliwo X, E, N X, N, O X, O X, S, E X, S, E X, S X, O X, O
brąz X, E S, O E, O X, E S, E, O E, O X X
stopy aluminium E, O+N O O E, O N, O+N O+N, N E, N O
Objaśnienia oznaczeń:
X - skrawanie na sucho, E - emulsja olejowa, M - roztwór wodny mydła, O - olej roślinny lub mineralny, S - roztwór wodny sody, N - nafta

Kilka uwag praktycznych:

  • do gwintowania używać oleju roślinnego;
  • jak nie masz pod ręką chłodziwa nie używaj wody, lepsza jest ślina;
  • posmarowanie chłodziwem brzeszczotu, przy ręcznym przecinaniu piłką przedłuża jego żywotność, szczególnie przy cieciu materiałów grubości powyżej 8 mm.

Przepis na emulsję uniwersalną - sprawdzoną w praktyce: Do metalowego garnuszka wlać ok. 50 ml wody i zestrugać mydła na gęsto. Na drugi dzień zagotować (łatwo może wykipieć!), po ostygnięciu dolać ok. 5 ml oleju roślinnego lub wazelinowego, ubić z tego kogel-mogel, następnie rozcieńczyć zimną wodą do konsystencji rzadkiego kisielu. Ilość oleju można zwiększyć, zwiększą się wówczas właściwości smarujące.

 

Niech się lekko wierci i łatwo gwintuje!

CeRaMik

Naprawa gwintów - średnice wierceń

Szczegóły
Kategoria: Przydatne informacje warsztatowe
Skrzydlaty Przez Skrzydlaty
Skrzydlaty
25.Lip
Nadrzędna kategoria: Warsztat
25 lipiec 2009
Poprawiono: 21 styczeń 2014
Odsłon: 2342
Odbudowa motocykla wiąże się często, z naprawą otworów gwintowanych pod śruby. Kiedy np. dorabiamy brakujący element lub zaspawaliśmy urwany kawałek korpusu z otworem, pojawia się kwestia wykonania otworu gwintowanego.

Aby go wykonać, najpierw należy wykonać otwór walcowy wiertłem, a później gwintować za pomocą gwintowników ręcznych.

Sam miałem wiele razy problem z doborem wiertła, którym należy wywiercić otwór pod gwint. Przy złym doborze wiertła zdarza się czasami, że gwint jest za płytki (niepełny) lub ciężko go nagwintować, bo otwór jest za mały.

Sięgnąłem więc, do „mądrych” książek i tam znalazłem przydatną tabelkę, którą niniejszym pragnę się z wami podzielić.

Średnice wierceń pod gwinty w różnych materiałach

Średnica gwintu
M...

Średnica wiertła w mm

Aluminium

Żeliwo, Brąz,
Mosiądz

Stal, Żeliwo ciągliwe,
Stopy Zn,

3

2,3

2,4

2,5

3,5

2,7

2,8

2,9

4

3,1

3,2

3,3

4,5

3,5

3,6

3,7

5

4,0

4,1

4,2

5,5

4,3

4,4

4,5

6

4,7

4,8

5,0

7

5,7

5,8

6,0

8

6,4

6,5

6,7

10

8,1

8,2

8,4

12

9,8

9,9

10,0

14

11,4

11,5

11,75

16

13,3

13,55

13,75

18

14,8

15

15,25

20

16,8

17,0

17,25

24

20,3

20,25

20,5



Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Więcej artykułów…

  1. Podłączenie panelu prądnicy Bosch RD 1/2 i RD 1/3 stosowanej w NSU 201/251 OSL oraz 351 OT do 1945 r
  2. Regulacja czterobiegowej skrzyni w NSU 251 OSL
  3. Regeneracja korkowych tarcz sprzęgłowych
  4. Typowe uszkodzenie ramy
  5. Uszczelnienie kapy sprzęgłowej
  6. Regulacja linki hamulca przedniego, w modelach NSU 201/251 OSL i 201 ZDB
  7. Przednia śruba zbiornika, w motocyklach NSU 201/251 OSL z aluminiową głowicą
  8. Zamocowanie licznika w lampie

Podkategorie

Dorabianie brakujących elementów Liczba artykułów:  30

"Zrobię sobie, czyli dwie ręce mam więc zrobię sobie sam" (Skrzydlaty)

Samodzielne naprawy Liczba artykułów:  7

Porady związane z samodzielną naprawą motocykla

Przydatne informacje warsztatowe Liczba artykułów:  4

Niby znane ale .....

Premiery motocykli Liczba artykułów:  4

Prezentacje godnych uwagi odrestaurowanych bądź oryginalnie zachowanych egzemplarzy motocykli NSU.

Strona 5 z 9

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  1. Jesteś tutaj:  
  2. Home
  3. Warsztat
Copyright © 2023 NSU-Riders. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Joomla! jest wolnym oprogramowaniem wydanym na warunkach GNU Powszechnej Licencji Publicznej.