Warsztat
Zrób to sam - porady warsztatowe
- Szczegóły
- Kategoria: Przydatne informacje warsztatowe
- Skrzydlaty Przez
- Nadrzędna kategoria: Warsztat
- Odsłon: 2686
Aby go wykonać, najpierw należy wykonać otwór walcowy wiertłem, a później gwintować za pomocą gwintowników ręcznych.
Sam miałem wiele razy problem z doborem wiertła, którym należy wywiercić otwór pod gwint. Przy złym doborze wiertła zdarza się czasami, że gwint jest za płytki (niepełny) lub ciężko go nagwintować, bo otwór jest za mały.
Sięgnąłem więc, do „mądrych” książek i tam znalazłem przydatną tabelkę, którą niniejszym pragnę się z wami podzielić.
Średnice wierceń pod gwinty w różnych materiałach |
|||
Średnica gwintu |
Średnica wiertła w mm |
||
Aluminium |
Żeliwo, Brąz, |
Stal, Żeliwo ciągliwe, |
|
3 |
2,3 |
2,4 |
2,5 |
3,5 |
2,7 |
2,8 |
2,9 |
4 |
3,1 |
3,2 |
3,3 |
4,5 |
3,5 |
3,6 |
3,7 |
5 |
4,0 |
4,1 |
4,2 |
5,5 |
4,3 |
4,4 |
4,5 |
6 |
4,7 |
4,8 |
5,0 |
7 |
5,7 |
5,8 |
6,0 |
8 |
6,4 |
6,5 |
6,7 |
10 |
8,1 |
8,2 |
8,4 |
12 |
9,8 |
9,9 |
10,0 |
14 |
11,4 |
11,5 |
11,75 |
16 |
13,3 |
13,55 |
13,75 |
18 |
14,8 |
15 |
15,25 |
20 |
16,8 |
17,0 |
17,25 |
24 |
20,3 |
20,25 |
20,5 |
Podłączenie panelu prądnicy Bosch RD 1/2 i RD 1/3 stosowanej w NSU 201/251 OSL oraz 351 OT do 1945 r
- Szczegóły
- Kategoria: Samodzielne naprawy
- Skrzydlaty Przez
- Nadrzędna kategoria: Warsztat
- Odsłon: 6335
Artykuł opisuje sposób podłączenia panelu prądnicy Bosch RD 1/2 i RD 1/3 stosowanej w NSU 201/251 OSL oraz 351 OT do 1945 roku.
- Szczegóły
- Kategoria: Samodzielne naprawy
- Admin Przez
- Nadrzędna kategoria: Warsztat
- Odsłon: 4378
Ponieważ właśnie na gorąco przerabiałem temat regulacji czterobiegowej skrzynki biegów współpracującej z nożnym zmieniaczem w NSU 251 OSL pragnę podzielić się z innymi użytkownikami motocykli tej marki swoimi doświadczeniami w tej materii.
Po pierwsze przed przystąpieniem do jakichkolwiek prac, należy zdać sobie sprawę, że pierwszy bieg jest wykorzystywany praktycznie tylko do ruszania. Jazdę zawsze należy wykonywać, co najmniej na drugim biegu. W wyjątkowych przypadkach używamy jedynki, np. przy pokonywaniu stromych podjazdów lub przejeżdżaniu wyjątkowo grząskiego terenu. Biorąc pod uwagę powyższe, wszelkie regulacje należy więc przeprowadzać pod kątem prawidłowego włączania przełożenia najwyższego, czyli czwórki. Skrzynie biegów w tych motocyklach odznaczają się specyficznym sposobem włączania przełożeń. Dźwignia nożnego mechanizmu poruszana palcami uruchamia tarczę sterującą za pośrednictwem zapadki. Tarcza łączy się z regulowanym cięgnem z dźwigienką umieszczoną w przedniej pokrywie korpusu skrzyni biegów. Połączenie cięgna i dźwigienki stanowi sworzeń zabezpieczony zawleczką. Dźwigienka za pomocą obrotowego palca przesuwa widełki sterujące położeniem kół zębatych. Do widełek przyspawana jest krzywka, na której wycięte są 4 trójkątne wgłębienia. Wchodzi w nie zatrzask trzymający przesuwkę w określonym miejscu odpowiadającym danemu przełożeniu. Czasami pomiędzy pierwszym i drugim wcięciem (odpowiednio położenie 1 i 2 biegu) wykonane jest jeszcze jedno wgłębienie. W tym położeniu znajduje się luz. Jak widać tzw. łańcuch kinematyczny jest dosyć skomplikowany i warunkiem prawidłowej współpracy jest właściwe ustawienie poszczególnych części oraz skasowanie wszelkich nadmiernych luzów.
- Szczegóły
- Kategoria: Samodzielne naprawy
- Admin Przez
- Nadrzędna kategoria: Warsztat
- Odsłon: 8233
Regeneracja korkowych tarcz sprzęgłowych
Tarcze sprzęgłowe motocykli NSU serii OS-OSL posiadają wkładki wykonane z korka. Dzięki temu mogą pracować w oleju, który zapewnia im dużą trwałość. Niestety lata, które minęły od momentu wyprodukowania motocykla spowodowały, że nawet dobrze zachowane tarcze tracą swoje własności. Korek pozbawiony smarowania momentalnie wysycha, przegrzewa się w czasie pracy i w konsekwencji błyskawicznie zużywa.
Również tarczki stalowe uszkadzają się poprzez przegrzanie. Bardzo często mają one kolor fioletowy, co niezbicie świadczy o tym, że mocno dostały w kość i przez dłuższy czas pracowały na sucho.
- Szczegóły
- Kategoria: Samodzielne naprawy
- Admin Przez
- Nadrzędna kategoria: Warsztat
- Odsłon: 4116
Typowe uszkodzenie ramy w NSU 201/251 OSL oraz sposób jego naprawy
Rama motocykla NSU 201/251 OSL charakteryzuje się tym, że od dołu jest otwarta. Elementem zamykającym jest silnik i blaszane prowadnice skrzynki biegów. Przednia część ramy, to dwie rurki zamocowane do kształtki, stanowiącej główkę ramy, będącej konstrukcyjnie miejscem osadzenia łożysk przedniego widelca.
|
Często spotykanym uszkodzeniem ramy, jest pękanie rurek przednich przy wyjściu z główki. Czym jest to spowodowane? Myślę, że główną przyczyną jest mała sztywność ramy. A wynika ona z zastosowania połączeń śrubowych, które to w czasie wielu lat ulegają samoistnemu poluzowaniu. W efekcie pojawia się możliwość niewielkich przemieszczeń silnika i rur ramy. Po jakimś czasie następuje zmęczenie materiału i pojawienie się pęknięć w miejscu najbardziej obciążonym lub takim, w którym występują niekorzystne zmiany przekroju ramy. Styk otworów w odkuwce główki ramy i rur nośnych tworzy karb, przyczyniający się do kumulacji naprężeń. Również przeciążanie motocykla, w czasie jego eksploatacji (występujące szczególnie w czasie wojny), nie pozostaje bez wpływu na to niekorzystne zjawisko.
Więcej artykułów…
- Uszczelnienie kapy sprzęgłowej
- Regulacja linki hamulca przedniego, w modelach NSU 201/251 OSL i 201 ZDB
- Przednia śruba zbiornika, w motocyklach NSU 201/251 OSL z aluminiową głowicą
- Zamocowanie licznika w lampie
- Przyłącze masowe instalacji elektrycznej modeli OSL
- Łącznik komór zbiornika modeli OSL i ZDB
- Śruby "z noskiem" do mocowania i regulacji przekładni prądnicy
- Piasta tylna "małych" modeli OSL, jak również ZD i ZDB
Podkategorie
Dorabianie brakujących elementów Liczba artykułów: 30
"Zrobię sobie, czyli dwie ręce mam więc zrobię sobie sam" (Skrzydlaty)
Samodzielne naprawy Liczba artykułów: 7
Porady związane z samodzielną naprawą motocykla
Przydatne informacje warsztatowe Liczba artykułów: 4
Premiery motocykli Liczba artykułów: 4
Prezentacje godnych uwagi odrestaurowanych bądź oryginalnie zachowanych egzemplarzy motocykli NSU.
Kopie i repliki części Liczba artykułów: 1
Recenzje i opisy kopii i replik cześci NSU dostępnych wspólcześnie na rynku.
Strona 6 z 10