- Szczegóły
- Kategoria: Zloty i rajdy motocykli zabytkowych
- Spiker Przez
- Nadrzędna kategoria: Imprezy
- Odsłon: 825
W dniach 9-11 czerwca 2023 roku odbyła sie 7-ma edycja zlotu motocykli NSU we wschodnioniemieckim Spremberg (Brandenburgia) organizowanego przez miejscowy klub MC Spremberg e.V.. Zlot 2023 odbywał się wyjątkowo pod hasłem okrągłego jubileuszu 150-cio lecia istnienia firmy NSU. Po raz pierwszy na tę imprezę wybrała się reprezentacja naszego polskiego forum NSU. Wcześniej, po nawiązaniu kilka lat temu pierwszych kontaktów z niemieckimi kolegami na polskich imprezach, było w naszym gronie sporo namawiań, planów i nawet prób zakończonych z różnych powodów niepowodzeniem. Tym razem jednak udało się zebrać sporą grupę chętnych, bo aż 6 kierowców (i 7 motocykli) z Polski, co w sumie z osobami towarzyszącymi dało 8-mio osobowa ekipę. Naszymi motocyklami były głównie OSL-ki z końca lat 30-tych (modele: 201, 2 sztuki 251 oraz 351), ale także po jednym egzemplarzu 501 TS (1931) i 502 T (1926). Ze względu na sporą odległość jaką mieliśmy do przebycia ze wschodniej czy centralnej Polski nie był niestety możliwy dojazd na kołach motocykli. Wyjeżdżając mieliśmy niepewną pogodę, jednak na miejscu w gościnnej bazie MC-Drom Trattendorf i później na trasie rajdu panowała już tylko słoneczna, czasami tylko lekko zachmurzona aura godna połowy czerwca.
- Szczegóły
- Kategoria: Premiery motocykli
- Spiker Przez
- Nadrzędna kategoria: Warsztat
- Odsłon: 359
Jacek z mińskiego "Magnet-u" od dawna kolekcjonuje motocykle NSU, które są dla niego odskocznią od szybszej jazdy nieco młodszymi motocyklami. Tym razem zaprezentował świeżo ukończony projekt 251 OS WH. Poprzednio restaurował już inny egzemplarz tego samego modelu, lecz będącego "z jednego kawałka", co było znacznym ułatwieniem. Tym razem podjął się bardziej wymagającej odbudowy mniej kompletnej sztuki "wojskowej ćwiartki" z 1941 roku. Nie obyło się więc od zakupienia replik niektórych części, np. błotników. Jak to bywa z replikami sporo czasu zajęło ich spasowanie z resztą motocykla. Gaźnik był zregenerowany w znanym "enesowym" warsztacie z Lublina, więc nie ma problemu z wolnymi obrotami czy regulacją (cytując Jacka: "chodzi jak złoto"). Motocykl reprezentuje wojenną serię, jeszcze z aluminiowaymi obudowami zespołu napędowego i typową lampą Boscha ze zintegrowaną stacyjką, ale już z siedzeniem wahliwym (popularna "katapulta"). Malowanie odzwierciedla jednak nieco późniejszy standard a więc piaskowy kolor określany jako Dunkelgelb (obowiązujący od 1943 a według niektórych źródeł nawet od 1942 roku). Nie ma tu żadnej pomyłki, bo pojazdy z wcześniejszych roczników były w czasie wojny sukcesywnie przemalowywane na nową kolorystykę, jeśli tylko przetrwały frontowe warunki oczywiście.
- Szczegóły
- Kategoria: Dorabianie brakujących elementów
- Spiker Przez
- Nadrzędna kategoria: Warsztat
- Odsłon: 782
Uchwyt kablowy na wspornik kierownicy (niem. Kabelhalter an der Lenkerbefestigung) o numerze 56 388 występuje w katalogu części każdego modelu "dużego OSL" a więc w modelach 351/501/601 S/OS/OSL/OS WH na przestrzeni całego okresu ich produkcji. Tak więc powinien to być element popularny i powszechnie występujący w zachowanych egzemplarzach takich motocykli, ... a jednak praktycznie nikt ze znanych mi posiadaczy motocykli NSU niczego takiego nie spotkał i nawet na własne oczy nie widział. Czas więc to zmienić, bo tak się składa, że udało mi sie kiedyś takie oryginalne elementy zakupić wraz z kompletną górna półką zawieszenia. Wykonałem więc zdjęcia oraz rysunek umożliwiający samodzielne wykonanie takich cześci we własnym zakresie, zwłaszcza, że nie jest to duże wyzwanie. Myślę, że uzupełnianie posiadanych motocykli o takie pozornie nieistotne "smaczki" wyróżnia "prawdziwych smakoszy" zabytkowej motoryzacji.